Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

    Voor de Erfgoed-dag die voorbij is heeft het CC van Beveren een folder gepubliceerd met wat er zoal te doen was ivm met die dag in Beveren. Nu heeft één van de verenigingen die in de folder staan een foto van me gebruikt zonder ook maar iets te vragen en dus zonder mijn toestemming. Ook geen naamsvermelding of niks.

    Nu is mijn vraag aan jullie wat ik zoal moet doen en wat de gangbare schadevergoedingen zijn voor zoiets.

    Alvast mijn dank.

    Groeten,
    Kristof

  • #2
    Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

    Misschien niet onbelangrijk : hoe zouden ze aan je foto geraakt zijn ?
    Van internet geplukt, ooit ingestuurd voor wedstrijd, "vrienden"dienst, ...
    Last edited by filipo; 18 mei 2005, 19:06. Reden: schrijffoutje verbeterd
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

      inbreukbrief zenden naar de dader, die kan je vinden onder de hoofpagina van BD onder downloads.
      Maar ik zou wel eerst wat info er ontrend vragen!

      (Het is niet leuk idd, maar je kan het wel al een kleine eerbeschouwen je foto's zijn dan toch mooi )
      Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
      Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

      Comment


      • #4
        Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

        Oorspronkelijk geplaatst door filipo
        Misschien niet onbelangrijk : hoe zouden ze aan je foto geraakt zijn ?
        Van internet geplukt, ooit ingestuurd voor wedstrijd, "vrienden"dienst, ...
        Van mijn site geplukt.

        Groeten,
        Kristof

        Comment


        • #5
          Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

          Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
          inbreukbrief zenden naar de dader, die kan je vinden onder de hoofpagina van BD onder downloads.
          Maar ik zou wel eerst wat info er ontrend vragen!

          (Het is niet leuk idd, maar je kan het wel al een kleine eerbeschouwen je foto's zijn dan toch mooi )
          Dank u van die brief dan wist ik niet.

          Groeten,
          Kristof

          Comment


          • #6
            Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

            Oorspronkelijk geplaatst door kristof_dc
            Voor de Erfgoed-dag die voorbij is heeft het CC van Beveren een folder gepubliceerd met wat er zoal te doen was ivm met die dag in Beveren.

            Een Gemeentelijk Cultureel Centrum die een Erfgoed-dag georganiseerd heeft en zich bezondigd aan inbreuk op auteursrecht . Van een contradictie gesproken.

            Ik zou hun een vriendelijk en beleefd, doch zeer beslist briefje sturen dat je enerzijds wel vereerd bent met het feit dat je foto opgenomen werd in de brochure maar anderzijds je auteursrechten wil laten gelden. De verantwoordelijke uitgever kan zich volgens mij niet verschuilen achter de "vereniging" die de foto van jouw site geplukt heeft. Ik zou persoonlijk de bal in hun kamp leggen en hen er in ieder geval op wijzen dat met een "sorry" ze er niet van af komen. Ter info kan je misschien de geldende tarieven voor het publiceren van een foto toevoegen.
            DigiCam

            Comment


            • #7
              Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

              Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
              Ter info kan je misschien de geldende tarieven voor het publiceren van een foto toevoegen.
              En die zijn ... ??

              Comment


              • #8
                Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                En die zijn ... ??


                ....bijvoorbeeld hier te vinden

                Comment


                • #9
                  Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                  Als ik mij niet vergis kan je wettelijk gezien niet om een schadevergoeding vragen tenzij het auteursrecht op je foto ook geregistreerd is. Je kan van hen uiteraard eisen dat ze die foto verwijderen als ze hem nog ergens gebruiken. Mijn kennis van auteursrecht is nogal vaag, dus ik kan me hierin serieus vergissen, maar als je begint te dreigen met rechtzaken en zware schadevergoedingen misschien eerst een advocaat bellen om te vragen hoe het precies zit. Best gewoon eerst een beleefde brief sturen naar hen om te vragen ermee te stoppen en om jou krediet te geven voor je werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                    dit is een heel boeiende thread die ik wel zal blijven volgen.
                    Jammer dat die tarieven niet zichtbaar zijn (tenzij na betaling).

                    Zelf heb ik al verschillende keren het voorrecht gehad om gepubliceerd te worden. Enkele tijdschriften houden zich zeer goed aan de naamsvermelding, maar ik kwam ook al hetvolgende tegen :

                    Ik maakte foto's van een wedstrijd en zette daar via een fotoprogramma mijn naam op (op de foto zelf). Bij publicatie van alle foto's in het blad waren de namen weggesneden. Na een brief werd de uitleg verzonnen dat dit om technische redenen (layout) was. Doch de naam was steeds weg, of die nu onderaan, bovenaan, links of rechts stond. Ik had wel toestemming gegeven om ze in dat blad te publiceren, maar zonder bewerkingen van mijn fotos.
                    Er werd een (kleine) rechtzetting gepubliceerd in hetvolgende nummer.
                    Helaas het nummer daarna merkte ik opnieuw een foto van mij op zonder naam. Op het laatste blad stond de naam in piepkleine letters, hoewel ik uitdrukkelijk in mijn klaagbrief vermeldde dat de naam bij de foto moest staan.
                    Van iemand anders hoorde ik dat dezelfde federatie een foto van mij gebruikte in een cursus.Na dergelijk voorval heb ik alle toestemming voor publicaties in volgende nummers teruggetrokken en duidelijk gemaakt dat geen enkele van mijn fotos nog mocht worden gepubliceerd.
                    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                      En 34.589 wachtenden achter u die staan te springen om hun foto's wel gepubliceerd te hebben...

                      Maar toch trekt het op niks dat uw foto's gepubliceer worden zonder de overeengekomen afspraken...

                      Ik heb dat ook al aan de hand gehad... maar ik laat het zo. Ik ben al fier genoeg dat mijn foto's in de boekskes staan...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
                        En 34.589 wachtenden achter u die staan te springen om hun foto's wel gepubliceerd te hebben...

                        Maar toch trekt het op niks dat uw foto's gepubliceer worden zonder de overeengekomen afspraken...

                        Ik heb dat ook al aan de hand gehad... maar ik laat het zo. Ik ben al fier genoeg dat mijn foto's in de boekskes staan...
                        Ben het hier wel gedeeltlijk eens, altijd wel leuk om je foto in 1 of ander blad te zien,maar bekijk het nu eens anders, je hebt ik weet niet hoeveel Euro neer gelegt om je hobby uit te oefenen,en de firma,s gebruiken dan net zo makkelijk jou foto,en dat kost ze dan NIETS en vaak zijn dat toch wel firma,s die geld verdienen,dus op die manier heb ik toch wel mijn twijfel,dit zomaar mijn gedachte

                        Groetjes NoName
                        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                        www.langenacker.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
                          Ik heb dat ook al aan de hand gehad... maar ik laat het zo. Ik ben al fier genoeg dat mijn foto's in de boekskes staan...
                          Maar ze mogen dan toch ten minste uwe naam erbij zetten hé.

                          Het tijdschrift verdient geld met uw foto. Dus
                          1. vragen om toestemming
                          2. naamvermelding "bij" de foto
                          3. In afspraak: een gratis jaarabonnement op hun blad aanbieden, een geschenkje, etentje, uitnodiging op de receptie etc. (indien er geld overheen gaat zou dit als inkomsten op uw belastingsaangifte moeten komen denk ik?)

                          da's mijn gedacht!
                          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                            Oorspronkelijk geplaatst door kristof_dc
                            Nu is mijn vraag aan jullie wat ik zoal moet doen en wat de gangbare schadevergoedingen zijn voor zoiets.
                            en wat voor schade heb je dan nog meer dan aan je pietje waar je duidelijk op getrapt bent?
                            Mac

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto zonder mijn toestemming gepubliceerd

                              Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd want mijn foto's worden niet "gejat", zou er wel fier op zijn als ik ze in een of ander blad zou tegenkomen.

                              Groeten, Jan.
                              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                              Comment

                              Working...
                              X