Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

callibreren en exif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • callibreren en exif

    Hallo,

    ben me hier op het forum echt aan het informeren over afdrukcentrales. Twee termen komen hier opdagen die ik echt niet ken.
    Wat is EXIF
    en wat is callibreren (en hoe kan ik mijn scherm dan callibreren???)
    Groetjes en bedankt voor enkele tips...

  • #2
    Re: callibreren en exif

    EXIF: technische gegevens betreffende de foto. Dus zaken als diafragma, sluitertijd, type camera, etc.

    Zie ook: http://www.exif.org/

    Calibreren: simpel gezegd, ervoor zorgen dat je scherm kleuren presenteert volgens een standaard. De bedoeling is dat de resultaten die je op je scherm ziet overeenkomen met die van b.v. een afgedrukte foto.
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: callibreren en exif

      ok, maar waar vind ik dat? Hoe doe ik het op mijn pc, dat callibreren?
      groetjes en bedankt voor uw reactie!

      Comment


      • #4
        Re: callibreren en exif

        Ik wou gisteren ook een foto afdrukken en op mijn scherm heb ik goeie kleuren maar mijn printer drukt die veel lichter af, hoe komt dit?

        Killerke
        www.knfotostudio.be

        Comment


        • #5
          Re: callibreren en exif

          Oorspronkelijk geplaatst door killerke101
          Ik wou gisteren ook een foto afdrukken en op mijn scherm heb ik goeie kleuren maar mijn printer drukt die veel lichter af, hoe komt dit?

          Killerke
          Wat leesvoer: http://forum.belgiumdigital.com/sear...earchid=263481

          Je hebt ruweg 2 mogelijkheden. Software en hardware. Software is de makkelijkste, maar minst betrouwbare, hardware is betrouwbaarder.

          Kijk hier ook eens voor een goede uitleg: http://www.colormanagement.nl/site/index.php?nl
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: callibreren en exif

            Zijn er tips voor goede software?
            Ik wil geen dure kosten gaan uitgeven voor nieuwe hardware om mijn
            scherm te kalibreren.

            Killerke
            www.knfotostudio.be

            Comment


            • #7
              Re: callibreren en exif

              Oorspronkelijk geplaatst door killerke101
              Zijn er tips voor goede software?
              Ik wil geen dure kosten gaan uitgeven voor nieuwe hardware om mijn
              scherm te kalibreren.

              Killerke
              Als je Photoshop hebt kun je met een simpel programma je scherm instellen. Het zit in het configuratiescherm. Hou er echter wel rekening mee dat het niet erg nauwkeurig is.

              P.s.: ik vind het nog steeds raar dat mensen duizenden euro's uitgeven aan camera's, lenzen en computers en vervolgens besparen op de weergave van de gemaakte foto op het scherm en de printer/afdrukcentrale. Op een niet goed gecalibreerd scherm is het onmogelijk om de foto goed te bewerken. Je hebt feitelijk totaal geen idee wat je aan het aanpassen bent en hoe dat uitwerkt op je uiteindelijke foto.

              Maar ja, da's mijn gedachte maar hé
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: callibreren en exif

                Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                Als je Photoshop hebt kun je met een simpel programma je scherm instellen. Het zit in het configuratiescherm. Hou er echter wel rekening mee dat het niet erg nauwkeurig is.

                P.s.: ik vind het nog steeds raar dat mensen duizenden euro's uitgeven aan camera's, lenzen en computers en vervolgens besparen op de weergave van de gemaakte foto op het scherm en de printer/afdrukcentrale. Op een niet goed gecalibreerd scherm is het onmogelijk om de foto goed te bewerken. Je hebt feitelijk totaal geen idee wat je aan het aanpassen bent en hoe dat uitwerkt op je uiteindelijke foto.

                Maar ja, da's mijn gedachte maar hé

                Ook mijn gedacht, "De ketting is net zo sterk als haar zwakste schakel !"

                Dit is evenzo waar voor alternatieven op inkt en papier voor de printer!


                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: callibreren en exif

                  Dat ze de prijzen dan wat lager maken.
                  Als je zelf gaat afdrukken dan zijn de kosten veel hoger dus ga ik sowieso
                  naar mijn afdrukcentrale, plus daar heb ik zelf een kleurprofiel.
                  Kopen jullie maar :-)

                  Killerke
                  www.knfotostudio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: callibreren en exif

                    Oorspronkelijk geplaatst door killerke101
                    Als je zelf gaat afdrukken dan zijn de kosten veel hoger dus ga ik sowieso naar mijn afdrukcentrale, plus daar heb ik zelf een kleurprofiel.
                    Kopen jullie maar :-)
                    Je mist de essentie van mijn betoog Als je in JPEG schiet en de onbewerkte JPEG rechtstreeks naar de centrale stuurt heb je geen gecalibreerd scherm nodig, sterker nog, je hebt helemaal geen scherm nodig De centrale regelt alle aanpassingen voor je.

                    Zodra je echter in b.v. Photoshop levels, saturatie, etc. aan gaat passen moet je m.i. een goed gecalibreerd scherm hebben. Anders heb je absoluut geen idee wat je doet. Als je bewerkte foto's naar een goede centrale b.v. Photobox stuurt worden ze niet aangepast omdat jij ze al aangepast hebt ! De centrale past niets meer aan omdat ze er vanuit gaan dat jij het goed gedaan hebt.

                    Als je de foto's dan terugkrijgt met de meest verschrikkelijke kleuren wordt er gezegd: zie je wel, die centrale kan er niets van

                    Ieder z'n eigen keuze, maar dan ook niet zeuren als het anders terugkomt dan je verwacht op basis van wat je op je scherm gezien hebt
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment

                    Working...
                    X