Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro-vraag

    Ik heb even getwijfeld, maar mocht deze vraag hier niet op zijn plaats staan, willen de moderators hem misschien wel verplaatsen.

    Het betreft hier een macro vraag over een canon + sigma 180 mm en de flits 550EX.

    Ik heb hier vanmorgen een hele tijd met de Sigma 180 mm zitten klooien, maar
    kom niet tot bevredigende resultaten.
    Het was volle zon, doch ik opteerde om te flitsen om de sluitertijd omhoog te halen. ( heb geen
    vaste hand )

    Graag zou ik alles eens op een rijtje zetten:

    Ik trachtte een spin van ongeveer 1cm te fotograferen.

    - Welk diafragma achten jullie noodzakelijk om voldoende DOF te hebben ?

    - Welke sluitertijd moet ik minimum hanteren ? ( ik dacht zo 1/350 ? )
    Die 180 mm. wiebelt als gek hoor...(nogmaals, ik heb geen al te vaste hand )

    - Ik wil mijn 550EX gebruiken: ik veronderstel dat ik dan best op M werk ?
    Maar....de flits lijkt steeds te kort te komen; ook op afstanden van 50-60 cm....

    - Hoe stel ik de 550EX in ?
    Bij hoge sluitersnelheden op H-sync, maar in welke modus ? M of ETTL ???


    Ik heb geprobeerd op 1/500 en f 16 , ISO 200, zelfs eens ISO 400 en de flits in M 1/1,
    maar ik had steevast te weinig licht ( in volle zon ? )

    AV lijkt geen optie, want als ik bv. f 16 kies, wordt mijn sluitertijd veel te laag iom uit de hand
    te fotograferen.

    TV lijk me eveneens niet zo ideaal, want als ik dan 1/500 kies, kom ik gemakkelijk op volle
    opening uit, en dan heb ik haast geen DOF meer....

  • #2
    Re: Macro-vraag

    mss kan je flits het dan niet aan?

    dan zal je nog hoger iso moeten gaan of de sluitertijd naar beneden halen.

    maar waarom gebruik je gewoon geen (geinproviseerd) statief?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Macro-vraag

      Het gemakkelijkste is te werken in M:
      * slutitertijd op 1/250
      * diafragma 1/16 of kleiner...
      * ISO 200 of 400
      * flits op E-TTL, met high-speed synch aan (staat bij mij trouwens altijd aan)...
      * met de belichting kun je dan nog spelen door EC en/of FEC toe te passen

      Het is nu mooi weer, dus ideaal om nog wat verder te testen
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: Macro-vraag

        er is waarschijnlijk geen probleem met je flits,ik heb iets gelijkaardig aan de hand gehad:doorat je zo kort op je onderwerp zit,staat je lens(of zonnekap) in de weg van je flits,bij mij was het duidelijk te zien aan de bovenrand van m'n foto's die goed belicht was en de rest die te donker was!
        oplossing: ofwel een macroflts aanschaffen,ofwel een goedkopere flitskabel aanschaffen zodat je een andere flitspositie kan verkrijgen!
        dit samen met de instellingen hierboven zou het moeten doen!
        suc6!
        grts; M

        Comment


        • #5
          Re: Macro-vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
          mss kan je flits het dan niet aan?

          dan zal je nog hoger iso moeten gaan of de sluitertijd naar beneden halen.

          maar waarom gebruik je gewoon geen (geinproviseerd) statief?
          Statief heb ik wel, maar voor insecten en spinnen is dit nogal onhandig.

          Comment


          • #6
            Re: Macro-vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Het gemakkelijkste is te werken in M:
            * slutitertijd op 1/250
            * diafragma 1/16 of kleiner...
            * ISO 200 of 400
            * flits op E-TTL, met high-speed synch aan (staat bij mij trouwens altijd aan)...
            * met de belichting kun je dan nog spelen door EC en/of FEC toe te passen

            Het is nu mooi weer, dus ideaal om nog wat verder te testen
            CooMa: kan ik dan met een 180 mm ( x de cropfactor) geen bewegingsonscherpte krijgen op 1/250 ???

            Trouwens, ik dacht dat de flits + een hoge sluitertijd ook goed was indien er een beetje wind is en de takken dus niet altijd 100% stil staan.


            Als ik E-TTL gebruik heb ik de indruk dat het onderwerp goed belicht is, maar de achtergrond is meestal te donker.

            Bij M-mode op de flits heb ik dit niet.

            Comment


            • #7
              Re: Macro-vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              * met de belichting kun je dan nog spelen door EC en/of FEC toe te passen
              Bedoel je met EC en FEC , Exposure Control en Flash Exposure Control ?

              Vraagje: als je flitst, moet je dan compenseren met FEC, of heeft EC DAN OOK NOG effect ???


              Ik heb nog wat zitten oefenen en 1/250 op ISO 200 lijkt wel de hoogst haalbare sluitertijd. Mits wat oefening hou ik mijn toestel wel stil denk ik.

              Ik ben er echter nog helemaal niet uit of ik de flits op M of E-TTL moet zetten.
              Sommige mensen raden M aan, anderen E-TTL.

              Kan je eigenlijk in de EXIF zien of je flits op M of ETTL stond ?Ik kan dit blijkbaar niet vinden. ( of ik kijk erover )
              Ik heb hier Exif Reader Version 2.90
              Last edited by johan; 24 april 2005, 17:19.

              Comment


              • #8
                Re: Macro-vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door johan
                Bedoel je met EC en FEC , Exposure Control en Flash Exposure Control ?

                Vraagje: als je flitst, moet je dan compenseren met FEC, of heeft EC DAN OOK NOG effect ???
                Yep, en beide hebben hun invloed nog altijd... FEC zal de flitsintensiteit verhogen (op basis van zijn preflash), maar EC zal geen invloed hebben bij Manueel (was ik even vergeten ).
                In M zul je dus enkel met FEC moeten werken, EC werkt in alle andere stands...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macro-vraag

                  Bedankt CooMa ! Erg leerrijk topic hier !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro-vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan
                    CooMa: kan ik dan met een 180 mm ( x de cropfactor) geen bewegingsonscherpte krijgen op 1/250 ???

                    Trouwens, ik dacht dat de flits + een hoge sluitertijd ook goed was indien er een beetje wind is en de takken dus niet altijd 100% stil staan.


                    Als ik E-TTL gebruik heb ik de indruk dat het onderwerp goed belicht is, maar de achtergrond is meestal te donker.

                    Bij M-mode op de flits heb ik dit niet.
                    1/250 moet voldoende zijn op een 1.6crop...

                    Een snelle sluitertijd is handig voor 2 zaken: enerzijds je eigen bewegingsinscherpte in de hand houden (het regeltje van 1 over de brandpuntsafstand maal de cropfactor...) en anderzijds om de beweging van het onderwerp te bevriezen.
                    Voor die 2de beweging kun je ook gaan spelen met sterk inflitsen, dan heb je meer kans op een "bevroren" beeld omdat enkel de korte flits zal zorgen voor een voldoende belichting, maar dan heb je ook veel meer kans dat je achtergrond donker zal zijn...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro-vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan
                      Kan je eigenlijk in de EXIF zien of je flits op M of ETTL stond ?Ik kan dit blijkbaar niet vinden. ( of ik kijk erover )
                      Ik heb hier Exif Reader Version 2.90
                      Hmm... interessante vraag... zou ik niet direct weten, je kunt in elk geval wel zien dat de flits afgegaan is, maar ik denk niet dat de flits nog meer gegevens doorstuurt naar de cam (en zo in de EXIF)...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro-vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        1/250 moet voldoende zijn op een 1.6crop...

                        Een snelle sluitertijd is handig voor 2 zaken: enerzijds je eigen bewegingsinscherpte in de hand houden (het regeltje van 1 over de brandpuntsafstand maal de cropfactor...) en anderzijds om de beweging van het onderwerp te bevriezen.
                        Voor die 2de beweging kun je ook gaan spelen met sterk inflitsen, dan heb je meer kans op een "bevroren" beeld omdat enkel de korte flits zal zorgen voor een voldoende belichting, maar dan heb je ook veel meer kans dat je achtergrond donker zal zijn...
                        Ahum, 1.3 crop ( maar vertel het niet verder )
                        Dus zou ik zeker goed moçeten zitten:180x1.3= 234
                        Macro is zo direct mijn specialiteit niet, maar ik leer snel hoor.
                        Het is wel veel moeilijker ( uitdagender) dan met een prosumer...
                        Last edited by johan; 24 april 2005, 17:37.

                        Comment

                        Working...
                        X