Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw of niet?

    Nee, niet een zoveelste topic over de al dan niet voordelen van RAW vs jpg
    Gewoon ter info. Zaterdag mag ik op een Boscorock (www.boscorock.be) foto's nemen. Heb een backstage pass, dus ik denk dat mijn 50mm f1.8 zou moeten voldoende zijn om overal dicht genoeg te geraken.

    Ik schiet feitlijk altijd in jpg omdat ik nogal graag veel foto's na elkaar neem en de 300D neemt nogal zijn tijd als je continues schiet.

    Zou ik er toch voordeel bij doen om RAW te schieten in die donkere omstandigheden?

    Ik krijg een lokaal ter beschikking waar mijn laptop (ingebouwde cardreader) zal staan zodat ik wanneer mijn ene kaart vol is (CF 516MB) die kan kopieren op de laptop terwijl ik dan eventueel met mijn 2e kaart (CF II 256MB) verder kan doen en omgekeerd. Dus het snel vol zitten van kaartjes is niet echt een probleem...

    En qua instellingen? ISO 800, F2.0?
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

  • #2
    Re: Raw of niet?

    In RAW heb je enkele voordelen tegenover JPG maar of je " die " foto's nu allemaal in RAW moet gaan maken ???
    Bedenk dat je een paar 100 foto's gaat maken en dat je die eerst allemaal nog moet gaan bewerken vooalleer iemand ze kan openen. ( kweet nie zulle )

    geef mij maar jpg

    Comment


    • #3
      Re: Raw of niet?

      Als ze iets te donker zijn, in raw uw ev met desnoods +2 optrekken.... no problems.... En ze allemaal bewerken, er bestaan programma's (bij nikon toch ) om een bewerking in batch te laten uitvoeren.

      Als ik bij een serie foto's de ev met 0,5 wil verhogen, de sharpening op medium wil zetten, en ze daarna naar 800*600 wil converteren.... gewoon effekes een nachtje de pc zijn werk laten doen, en klaar is kees

      ik gebruik niet anders meer als raw.... om goed in jpeg te werken, moet je al te veel verstand van fotografie hebben, dan moet het van de eerste keer goed zijn. Bij raw kun je achteraf nog genoeg corrigeren (zelfs als sukkelaar)
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Re: Raw of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door prutske
        In RAW heb je enkele voordelen tegenover JPG maar of je " die " foto's nu allemaal in RAW moet gaan maken ???
        Bedenk dat je een paar 100 foto's gaat maken en dat je die eerst allemaal nog moet gaan bewerken vooalleer iemand ze kan openen. ( kweet nie zulle )

        geef mij maar jpg
        Als je C1, Bibble of een ander conversietool hebt hoef je maar 1 foto als referentie te nemen en de rest wordt automatisch aangepast. Zo'n probleem hoeft dat niet te zijn.

        Kijk wel uit met onderbelichten. Als je het optrekt creëer je ook ruis, en wel een hele vervelende soort ruis. Het beste is binnen 1 EV te blijven.

        Qua instelling zou ik niet verder gaan dan ISO 800. Dan valt het nog mee met de ruis. Tenminste zolang je nog redelijke sluitertijden krijgt kun je dat als regel aanhouden.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment

        Working...
        X