Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurnegatieven vergroten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleurnegatieven vergroten?

    Ik hou van mijn nikon F5 en gebruik soms ook wel eens de D70 van mijn broer. Graag had ik geweten of je kleurnegatieven (dia's) kan laten vergroten in je lokale winkel met labo. Kunnen zij dan ook nog de belichting aanpassen enzo om het kleurnegatief tot z'n volle recht te laten komen? Ik heb wel een scannertje van minolta: dimage scan elite 5400 en weet dus dat je je kleurnegatieven kan laten digitaliseren.
    Kun je ze in de labo rechtsreeks laten vergroten zoals met gewone negatieven?
    Wat uitleg van iemand die er wa van kent zou vree cool zijn
    beyond the material lies a scary reflection

  • #2
    Re: kleurnegatieven vergroten?

    Ik denk dat je dia's bedoelt die je wilt laten afdrukken? Nou ja, ik denk dat dit ook van de machine afhangt die ze in de winkel hebben staan, en als dat kan zullen ze net zoals bij normale negatieven de helderheid etc. nog wel kunnen aanpassen. Maar het beste om er achter te komen, ga naar de winkel, of bel er ff heen of ze dat kunnen. Ik denk dat de mensen in de winkel je het beste advies kunnen geven.
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

    Comment


    • #3
      Re: kleurnegatieven vergroten?

      ER bestaat een mogelijkheid om dia's af te drukken i n kleur, maar als je naar de gewone fotograaf om de hoek gaat, zal deze toch voorstellen om de dia in te scannen en digitaal uit te printen. Zoek anders eens welke fotografen of laboratoria het R14 proces ondersteunen (van kleurendia naar kleurenfoto)

      Comment


      • #4
        Re: kleurnegatieven vergroten?

        Ik denk dat je op zoek zal moeten gaan naar een vaklabo om je dia's optisch afgedrukt te krijgen. De gewone labo's zullen de dia's eerst inscannen en dan digitaal afdrukken.
        Het is misschien beter om de dia's te (laten) scannen, die eventueel bewerken op de computer en ze dan laten afdrukken als digitale foto's. Zo heb je controle over het resultaat en het is meestal beter dan alles over te laten aan het labo.

        Comment


        • #5
          Re: kleurnegatieven vergroten?

          Elka-color in Bilzen... die kunnen anders heel wat...

          Meer info op http://www.elka.be

          Comment


          • #6
            Re: kleurnegatieven vergroten?

            Vandaag worden de meeste dia's gescand om een afdruk te maken, zelfs in vaklabo's. Indien je echt een chemische afdruk wenst zal je ver moeten zoeken denk ik. De vraag is of dat wel nodig is wat met een goede scanning en een afdruk op een Durst lambda zit je wel heel hoog van kwaliteit.

            Het cibachrome procedé gaf direct positieve afdrukken van een dia, maar ik weet niet of dit de dag van vandaag nog in gebruik is.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment

            Working...
            X