Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bedenkingen over 'foto-opbouw'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bedenkingen over 'foto-opbouw'

    wat me de laatste tijd opvalt is hoe ook de achtergrond van een foto beoordeeld wordt.
    alleen kan ik mij daar nooit in terug vinden.
    als je een mooi onderwerp hebt dan komt de achtergrond toch op de tweede plaats? so what als er een paar witte bloemen voor wat witte niet agresieve plekken zorgen of wanneer er iets anders iets met je achtergrond doet.

    je hebt toch niet alles in de hand en hoofdzakelijk moet je onderwerp er toch goed opstaan (met goed bedoel'k positie, eventueel scherpte, etc)

    er zijn natuurlijk extremen maar een foto blijft toch nog altijd een weerspiegeling van de realiteit...met hier en daar eens iets dat eruit springt.
    het ligt natuurlijk persoonlijk maar als je iets leuk voor de camera krijgt...
    gaan jullie dan bewust géén foto maken voor die 'kleine' dingetjes?
    foto als spiegel of als venster?

  • #2
    Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

    ik zou zeker een foto niet maken omdat de achtergrond slecht is. Desnoods bewerk je de achtergrond....
    Soms maakt de achtergrond de foto ook, dus dan moet je je diafragma aanpassen...
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

      je hebt slecht en slecht... maar in hoeverre ga je het doordrijven
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        ..../ er zijn natuurlijk extremen maar een foto blijft toch nog altijd een weerspiegeling van de realiteit...met hier en daar eens iets dat eruit springt.
        het ligt natuurlijk persoonlijk maar als je iets leuk voor de camera krijgt...
        gaan jullie dan bewust géén foto maken voor die 'kleine' dingetjes?
        Zelf heb ik daar geen problemen mee ... maar nogal wat mensen kunnen blijkbaar niet meer leven met een kleine imperfectie (lees: realiteit), als ze de foto dat toch gaan maken dan geeft Photoshop hen de mogelijkheid om zelf voor "God-de-vader" te spelen! ... voor mij is dat erover.
        Het meest hilarische wat ik hier tot nog toe heb gelezen, was een opmerking over een zeer geslaagde landschapsfoto met daarop een bocht in de weg. De persoon in kwestie vond de foto wel geslaagd maar gaf de suggestie om de foto te spiegelen, een bocht naar rechts was beter dan één naar links!
        Op zo een moment flip ik dan wel eens! gelukkig heb ik met de jaren geleerd dat het verstandiger is om dan even iets anders te gaan doen en het toetsenbord onberoerd te laten!

        Comment


        • #5
          Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

          De achtergrond maakt deel uit van je beeld en hoort dus ook bij de beoordeling van het beeld. In vele gevallen kan een achtergrond een storend element zijn en het onderwerp nadelig beinvloeden door teveel aandacht te vragen. Het is aan de fotograaf om de beelden zo te maken dat het onderwerp de aandacht krijgt die het verdient. Het feit dat U een achtergrond niet belangrijk vindt bewijst dat U met een zekere vooringenomenheid naar je beelden kijkt, dit is zeer normaal omdat je gewoonlijk een emotionele binding hebt met de beelden die je zelft gemaakt hebt. "Mijn kind - Schoon kind" , probeer eens het vergelijk te maken met beelden van eigen bodem en beelden van een ander fotograaf. Normaal ga je strenger oordelen over andere hun beelden omdat de emotionele binding met het beeld hier niet aanwezig is. Dit is in veel gevallen een objectiever oordeel dan je eigen oordeel. Dit is vooral belangrijk indien je wenst deel te nemen aan wedstrijden en fotosalons, omdat het steeds anderen zijn die uw beelden gaan beoordelen en je beelden dus een veel strengere beoordeling te wachten staan dan uw eigen beoordeling. Het is de kunst om met dit oordeel te leren leven, er er de gepaste waarde aan te geven. Met de gepaste waarde bedoel ik de gepaste waarde voor U. Ik blijft het herhalen dat je steeds voor jezelf moet werken en zolang je een foto van jezelf goed vindt, kan en mag het oordeel van een ander daar niets aan veranderen. Het is een beetje dansen op een slappe koord, soms kan het nodig zijn met bepaalde normen rekening te houden wil je meedraaien in het wedstrijdgebeuren, aan de andere kant is het soms zeer wenselijk het wedstrijd gebeuren van U af te zetten en alleen maar je eigen ding te doen. Het zal steeds een dilemma blijven. Het is wel zo dat door veel beelden te beoordelen je voor jezelf de lat ook hoger gaat leggen en daar bewijs je jezelf wel een dienst mee.

          Vergeet niet dat "De vuilbak" een zeer belangrijk onderdeel is van het fotogebeuren, ik merk hier véél te véél dat men te vlug tevreden is van zichzelf, daar bewijs je jezelf geen dienst mee en een meer kritische houding tegenover je eigen werk is in vele gevallen gewenst.

          my2cents

          Digipics
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

            eigenlijk gaat het niet over mijn fotos maar de fotos die ik hier zie en de commentaren daarbij.

            geloof me vrij, er gaan veel fotos van mij de vuilbak in


            maar vandaag las ik zo twee commentaren die mij echt deden nadenken:
            foto van een oude boot in een haven. een blauw zeil zou storend werken in de achtergrond.

            andere foto heft 'last' van witte vlekken op de achtergrond.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

              als iets in de achtergrond meer aandacht trekt dan 'het onderwerp' dan mag dat voor mijn part gerust gezegd en bewerkt worden.
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                als iets in de achtergrond meer aandacht trekt dan 'het onderwerp' dan mag dat voor mijn part gerust gezegd en bewerkt worden.
                Is ook mijn mening, je doet daarmee toch alleen maar iets "verbeteren", waarvoor hebben we tenslotte Photoshop.

                groeten, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                  achtergrond is voor mij een deel van de foto. wil je dus een topper van formaat trekken, moet je zowel je onderwerp als je achtergrond prima weten te trekken.

                  dat is MIJN MENING. soms zijn er foto's die goed gelukt zijn, maar waar over de achtergrond iets gezegd wordt. wel, als dat hun mening is, is dat hun mening. als ik een achtergrond niet goed vind, zeg ik dat ook als eerste, dat het jammer is dat de achtergrond niet zo goed gelukt is.

                  zeker als je voor dof gaat, moet je weten hoe te werken. (ik ga straks nog wat uitproberen) achtergond kan een foto maken, maar ook kraken

                  dus voor mij: essentieel onderdeel

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                    Euh, ik trek foto's die ik graag zie en daarmee basta. Als ik het goed vind is het goed. Wat niet wil zeggen natuurlijk dat je eens de mening van anderen kan vragen. Maar : je trekt foto's voor jezelf en niet voor anderen....
                    natwork.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                      *Alle onderdelen* in een foto zijn even belangrijk

                      De scheiding voorgrond/achtergrond zegt iets over de diepte in de gefotografeerde scène; deze scheiding is niet gelijk aan belangrijk/onbelangrijk

                      Comment


                      • #12
                        Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                        Zoals Erik zegt "Alle onderdelen zijn belangrijk". Een foto bestaat niet uit een onderwerp zonder achtergrond. Een foto bestaat ook niet uit een achtergrond zonder onderwerp. Het geheel is in dit geval letterlijk meer dan de som der delen.

                        Voor mij althans kan een achtergrond een foto maken of breken. Soms heb je geen keuze in achtergrond, maar als het echt storend is gaat'ie de prullenbak in, ook al is het onderwerp geslaagd.
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #13
                          Re: bedenkingen over 'foto-opbouw'

                          Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                          Zoals Erik zegt "Alle onderdelen zijn belangrijk". Een foto bestaat niet uit een onderwerp zonder achtergrond. Een foto bestaat ook niet uit een achtergrond zonder onderwerp. Het geheel is in dit geval letterlijk meer dan de som der delen.

                          Voor mij althans kan een achtergrond een foto maken of breken. Soms heb je geen keuze in achtergrond, maar als het echt storend is gaat'ie de prullenbak in, ook al is het onderwerp geslaagd.
                          Hier sta ik voor 100% achter - ik zou het niet beter kunnen stellen

                          Alle elementen die een foto maken (onderwerp, achtergrond, beelduitsnede, compositie, kleur, scherpte, originaliteit en vele andere...) bepalen of een foto dan wel 'slecht', 'gewoon', 'goed' of 'adembenemend mooi' mag genoemd worden.
                          Veel van die elementen zijn eerder subjectief, maar andere zijn meer objectief.
                          Maar inderdaad, als ik na een jaar fotograferen, 20à30 beelden overhou die mij bekoren, dan heb ik een goed jaar. De rest gaat onherroepelijk in de categorie "goed geprobeerd, maar..."

                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment

                          Working...
                          X