Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart wit printen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart wit printen

    Ik weet niet goed waar dit onderwerp te plaatsen dus heb ik maar voor de algemene gekozen.
    Mijn probleem is het volgende:
    Heeft er iemand ervaring mee om zelf ZW(zwartwit) fotoos af te printen? Ik heb hier al van alles geprobeerd, verschillende instellingen, verschillende drivers, verschillende papiersoorten, noem maar op. Mijn vertikaal klasseringssysteem moet overuren maken.
    Ik gebruik een Epson R800. Pracht van een printer qua kleurprints, zou volgens Epson perfekt ZW fotoos leveren, niet dus.
    Ik krijg hier telkens een kleurzweem in de prints gaande van groen, blauw, cyaan,magenta tot rood. Er komen ongewild wel mooie sephias uitgerold.
    Als ik op verschillende sites naar de testen kijk dan zouden ze goede ZW resultaten hebben met deze printer. Maar op het scherm kan men alles goed laten lijken.
    Je kunt natuurlijk ook ineens zeggen een andere printer aan te schaffen die perfekt ZW print maar ik geloof er niet in (mijn portemonnee ook niet) . Heb voorbeelden zien liggen in de winkel van de HP (die met zijn zwarte cartridges) en deze hadden ook een kleur zweem.
    Ik heb ook andere printers geprobeerd zoals de Epson 2100 en de Canon S9000 en de S9100. En ook hier telkens een kleurzweem. De enigste printer die tot nu toe een goed resultaat gaf was een Epson 895, deze is echter naar de eeuwige jachtvelden verhuisd.
    't Is een hele boterham maar hopelijk heeft er iemand ervaring mee. En wilt hij dit met ons delen.
    DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

  • #2
    Re: Zwart wit printen

    Ik heb hier nog zo'n Epson 895 staan. Voor 25 euro mag je die komen halen.
    Zend me maar een PM als je geinteresseerd bent.

    Comment


    • #3
      Re: Zwart wit printen

      Ik heb met mijn oude Canon S500 al een paar zwart-wit foto's afgedrukt, en dan zet ik voor het afdrukken de printer op "grijstinten". Dan heb ik geen last van kleurzweem.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Zwart wit printen

        Best is voor Z/W een RIP te gebruiken. Ik gebruik op mijn Epson 2100 de QTR (QuadToneRip) van http://harrington.com/QuadTonePC.html. Perfecte resultaten met de standaard inkten.

        Comment


        • #5
          Re: Zwart wit printen

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
          Best is voor Z/W een RIP te gebruiken. Ik gebruik op mijn Epson 2100 de QTR (QuadToneRip) van http://harrington.com/QuadTonePC.html. Perfecte resultaten met de standaard inkten.
          Graag wat meer uitleg?
          http://www.torekefoto.be

          Comment


          • #6
            Re: Zwart wit printen

            Oorspronkelijk geplaatst door NOD
            Graag wat meer uitleg?

            Comment


            • #7
              Re: Zwart wit printen

              Gouden regeltje :

              Koop papier waar je icc profielen van vindt. Ilford bvb heeft op hun website profielen staan voor hun papier voor de meest gebruikte fotoprinters. Per papiersoort en per merk printer kan je dan een profiel downloaden.

              Als je dit profiel dan gebruikt tijdens het afdrukken (PDF readme meegeleverd), en je gebruikt de ORIGINELE inkt, dan krijg je normaal gezien perfecte z/w afdrukken.

              Comment


              • #8
                Re: Zwart wit printen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                Gouden regeltje :

                Koop papier waar je icc profielen van vindt. Ilford bvb heeft op hun website profielen staan voor hun papier voor de meest gebruikte fotoprinters. Per papiersoort en per merk printer kan je dan een profiel downloaden.

                Als je dit profiel dan gebruikt tijdens het afdrukken (PDF readme meegeleverd), en je gebruikt de ORIGINELE inkt, dan krijg je normaal gezien perfecte z/w afdrukken.
                Forget it, ik gebruik altijd originele inkt en ik gebruik de specifieke icc profielen voor Ilford voor kleurafdrukken (gemaakt door http://cathysprofiles.com/; stukken beter dan die van Ilford zelf trouwens). Toch is een RIP de enige oplossing voor perfecte Z/W afdrukken.

                Comment


                • #9
                  Re: Zwart wit printen

                  Euhh... wat is een RIP??? (rest-in-peace??)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwart wit printen

                    Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                    Euhh... wat is een RIP??? (rest-in-peace??)
                    Een RIP (Raster Image Processor) is een soort print driver die de fabriekseigen driver vervangt.
                    ImagePrint is een gekende (maar dure) RIP voor zowel Z/W als kleur. QTR zoals gezegd is een zeer betaalbare Z/W RIP.

                    Ter verduidelijking, Qimage is geen RIP want dit programma gebruikt de standaard printerdriver.
                    Last edited by hvr_oosterzele; 12 maart 2005, 15:23.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwart wit printen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Forget it, ik gebruik altijd originele inkt en ik gebruik de specifieke icc profielen voor Ilford voor kleurafdrukken (gemaakt door http://cathysprofiles.com/; stukken beter dan die van Ilford zelf trouwens). Toch is een RIP de enige oplossing voor perfecte Z/W afdrukken.
                      Mmmm, bizar, ik heb nochtans zeer goede resultaten hoor.
                      Voor de epson 1270 gebruik ik zelfs de lyson inkten, voorlopig omdat ik er nog 2 heb.

                      Deze inkten bestaan uit een zwarte, en een "kleuren" cartridge, die uit 4 of 5 grijstinten bestaat. Ik zal eens proberen met een RIP. Misschien doet die het nog beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwart wit printen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                        Mmmm, bizar, ik heb nochtans zeer goede resultaten hoor.
                        Voor de epson 1270 gebruik ik zelfs de lyson inkten, voorlopig omdat ik er nog 2 heb.

                        Deze inkten bestaan uit een zwarte, en een "kleuren" cartridge, die uit 4 of 5 grijstinten bestaat. Ik zal eens proberen met een RIP. Misschien doet die het nog beter.
                        Jamaar, dat is iets anders hé. Je maakt gebruik van Lyson inkten met alleen grijstinten. Dat is uiteraard goed maar dan heb je 2 printers nodig.

                        Ik spreek van Z/W printen op een kleurenprinter met de originele kleurinkten zonder enige kleurzweem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwart wit printen

                          Heb ik dan even geluk... Ik gebruik ook sinds enkele weken de R800. Ik heb deze ook gekocht met het vooruitzicht om zwart-wit te printen. Momenteel heb ik het Ilford Gallerie papier gebruikt, en ook het papier dat 2 of 3 maanden geleden in de Aldi werd verkocht. Telkens werd als papiersoort de aanbeveling op de verpakking ingesteld, met perfecte resultaten. De zw/wi foto's vertonen geen enkele zweem, en werden bekeken onder zowel halogeen als gloeilampen. Er hebben zopas 8 zwartwit foto's van mij op een tentoonstelling tussen "chemische" afdrukken gehangen. Slechts van 1 persoon kreeg ik negatieve commentaar. Maar die vond geen enkele van de 100 foto's goed.
                          https://waltertalboom.be-
                          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwart wit printen

                            Sorry dat ik nu pas terug antwoord maar ik moest dit weekend werken. Moet af en toe ook eens gebeuren.
                            Ik heb de antwoorden ter harte genomen en ben op zoek gegaan naar een RIP proggie voor de R800. Deze is er dus niet. Ik heb verschillende fabrikanten van Rip software een mail gestuurd en voorlopig komt er nog geen profiel voor.
                            Deze software is ook redelijk prijzig ( 4 à 5 duizend dollar is blijkbaar heel gewoon)
                            Quad tone rip is de goedkoopste. Ik heb deze eens afgehaald en geprobeerd bij de Epson 2100. Resultaat is bangelijk. ZW fotoos zonder zweem warme, koude sephia je noemt het en het komt eruit, het maakt zelfs niet uit wat soort papier je erin duwt ( epson, canon, fujihunt ilford allemaal geprobeerd).
                            Mijn kennis was zeer gelukkig hiermee want hij kan nu ZW fotoos afdrukken.
                            Ik vindt het wel jammer dat Epson geen goede profielen geeft voor zijn printers. Je kan wel RIP software bij hun krijgen maar dan enkel voor de grootformaatprinters.
                            De printers kunnen het maar de software blijft in gebreken.
                            Het volgende dat op mijn verlanglijstje staat is dus een Epson 2100 en de QuadToneRip software.

                            Dan krijg ik eindelijk eens mooie zwartwit fotoos.

                            Alvast iedereen bedankt voor de verschillende replays en de eventuele oplossingen . Voortaan enkel nog mooie kleurprints op de R800 en voorlopig bij mijn kennis ZW printen.
                            DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwart wit printen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Expo
                              Ik heb deze eens afgehaald en geprobeerd bij de Epson 2100. Resultaat is bangelijk....
                              Het volgende dat op mijn verlanglijstje staat is dus een Epson 2100 en de QuadToneRip software.
                              Ben blij dat ik toch iemand heb kunnen helpen

                              Comment

                              Working...
                              X