Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw in de wereld van de fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw in de wereld van de fotografie

    Hallo fotografen!

    Sinds een tijdje ben ik min of meer 'gefascineerd' door fotografie.
    In de toekomst wil ik zeker wel eens een cursus volgen en wat professioneler materiaal aanschaffen. Ik heb verder geen idee hoe ik voorlopig 'aan de slag' kan ermee. Als ik zo zie wat voor materiaal er allemaal gebruikt wordt dan valt de Canon Ixus i die ik momenteel heb totaal in het niet (al is het een hele vooruitgang t.o.v. de camera die ik eerst had: een Kodak DC215 1MP die nog stamt uit '97)
    Ik heb wel al eens uitgebreid op internet zitten rondneuzen over basisbeginselen van de digitale fotografie. Begrippen als ISO-waarde, diafragma, sluitertijd etc etc zijn mij wel al bekend.

    Nu is mijn vraag: kan ik überhaupt iets doen met een 'huis-tuin-en-keuken' -toestel als een Ixus (meer dan vakantie-kiekjes e.d.) en vooral: Hoe te beginnen?
    (wat mij overigens best verbaast is dat de Ixus een hele reeks functionaliteiten heeft, maar dat het diafragma volgens mij niet handmatig in te stellen is, terwijl dat toch één van de basiszaken van digitale fotografie is, als ik goed geïnformeerd ben!)
    Zoals gezegd heb ik wel al wat zitten rondneuzen en wil ik in de toekomst wel een professionelere camera.

    Wie helpt mij op weg?

  • #2
    Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

    Hallo Bart, doe eens met de zoekfunctie kijken wat er te vinden is over de Ixus, een paarhonderd resultaten waar er beslist ook voor jou bij zullen zitten.
    Verder veel succes met je zoektocht en eventuele aankoop en welkom op BD.

    Groeten, Jan.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door jantjeb
      Hallo Bart, doe eens met de zoekfunctie kijken wat er te vinden is over de Ixus, een paarhonderd resultaten waar er beslist ook voor jou bij zullen zitten.
      Verder veel succes met je zoektocht en eventuele aankoop en welkom op BD.

      Groeten, Jan.
      De zoekfunctie heb ik uiteraard al uitgebreid geraadpleegd. Het gaat zich ook niet zo specifiek om de Ixus zelf. Het gaat zich erom hoe ik aan de slag kan; neem bijvoorbeeld iemand die model wil bouwen (auto's enz); die beginnen meestal met kleine vliegtuigjes bouwen; een trompettist begint eerst met het leren van noten en spelen op het alleen het mondstuk. Het zit dat met fotografie? Zoals jullie begrijpen begin ik echt helemaal van 0 af aan, en zoek een soort opstapje!

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

        ik begrijp de vraag niet echt meer. zoek je nu leerzame boeken, of enkele cursussen avondschool die je kan volgen??

        of wil je weten wat je allemaal met je ixus kan doen?

        zelf heb ik een Nikon Coolpix 4300. geen dslr, gewoon een zeer goede consumer camera. hij heeft alles wat de D70 (dslr) kan, en dat wilde ik hebben. dat is voor mij voldoende, dat ik alles zelf kan instellen, maar niet zo professioneel dat ik met lenzen moet zeulen.

        als jij ook alles kan instellen: neem gewoon enkele keren dezelfde foto, maar verander telkens de instellingen. probeer daarna eens dof, en dan .......

        met mijn kleine 4300 kan ik alles aan wat de dslr kunnen, dus om op je vraag (???) te antwoorden: je kan gerust met je ixus de 'professionele' wereld verkennen, als je instellingen zelf kan veranderen

        is dit een antwoord??

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

          Oke, dus het is eigenlijk een kwestie van creatief zijn, op pad gaan en experimenteren met de instellingen?
          Dat klinkt voor jullie waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar ik ben alleen maar gewend om op de automatische stand wat kiekjes te maken (want dat is mijn enige 'ervaring'!)

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

            Duik eens een boekhandel in zou ik zeggen. Er zijn tegenwoordig genoeg boeken voor beginners die digitale fotografie behandelen. Een boek over analoge fotografie kan ook nog steeds dienst doen. Er zijn dingen veranderd, maar de basisprincipes van fotografie staan nog steeds. Alléén het ontwikkelen en afdrukken is anders.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

              de basisprincipes van fotografie staan nog steeds
              Eigenlijk zou ieder digitaal fotograaf dit in koeien van letters boven zijn bed moeten hangen + dit zou als banner konstant door de zoeker van ieder digitaal toestel moeten lopen
              want
              al te veel digi-grafen vergeten die princiepes nogal eens
              en dit hebben we te danken aan de verregaande automatisering van de digitaaltjes, ieder digitaal toestel is te gebruiken als mik-en-klikker,waardoor we het infeite "afleren"om nog stil te staan bij die princiepes.
              Jammere evolutie
              maar het zij zo.
              Maar je zou op deze site niet zitten moest je ze niet willen leren, of moest je geen interesse hebben,
              dus
              lees,experimenteer en geniet van je hobby

              Christiaan
              Fuji Digitaal fototoestel

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

                National geographic heeft schitterende boeken wat fotografie betreft!
                Daar leer heel veel van.

                Gewoon ff een goede boekhandel bezoeken, of rechtstreeks bestellen via
                hun website.
                Ik heb al boeken rond dit onderwerp, maar de national geographics behoren toch wel tot het betere werk!

                En de beste leerschool is nog altijd de praktijk! Oefening baart kunst.

                welkom en succes!

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

                  @bartjefrit: Welkom bij de fotofielen club

                  Diafragma en sluiterijden instellen en nog tig opties zul je niet zo snel vinden op een Ixus. Zou ook bijna een onmogelijke opgave zijn op zo'n piepkleine camera. Maar wat maakt het verschil tussen een Ixus en Spiegelreflex, dat zijn meestal de opties om om verschillende zaken in te stellen. Maar het grootste verschil is en blijft degeen die de foto maakt. Ofwel de fotograaf die kijkt naar de omgeving of situatie en op het juiste moment afdrukt. Eventueel nog na bewerkt in een grafisch programma!!

                  Ik ben zelf ook begonnen met een Ixus, een leuke camera om mee te beginnen. Na verloop van tijd leer je kijken naar andere foto's en hoe je je eigen fotografie mooier kunt maken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de vele Shooting Dagen die door mede BD'rs wordt georganiseerd. Je bent beiden op dezelfde plek, maar waarom maakt persoon A een kunstwerk terwijl persoon B, een kiekje heeft!!!!

                  Door hiernaar te kijken en de volgende keer beter te proberen zul je met je Ixus of komende volgtoestellen steeds betere foto's maken.

                  In feite is met Ixus heel veel mogelijk, van een standaard foto tot een kunstwerk. Het is gewoon een leerproces van zien!! En zie je het niet, dan leer je dat met de tijd als je wilt

                  Het grote voordeel van digitaal is dat je naar hartelust kunt experimenteren
                  http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                    National geographic heeft schitterende boeken wat fotografie betreft!
                    Daar leer heel veel van.

                    Gewoon ff een goede boekhandel bezoeken, of rechtstreeks bestellen via
                    hun website.
                    Ik heb al boeken rond dit onderwerp, maar de national geographics behoren toch wel tot het betere werk!

                    En de beste leerschool is nog altijd de praktijk! Oefening baart kunst.

                    welkom en succes!
                    Ik heb een tijdje een abonnement gehad op National Geographic Magazine. De foto's in het blad waren inderdaad soms echt ongelofelijk mooi.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Triker
                      Diafragma en sluiterijden instellen en nog tig opties zul je niet zo snel vinden op een Ixus.
                      Diafragma is inderdaad helemaal niet manueel in te stellen; wat betreft de sluitertijd heeft de Ixus een 'range' van 1/1500 sec tot 15 sec; handmatig alleen maar in te stellen vanaf 1 ( 1 1,3 1,6 2 2,5 3,2 4 5 6 8 10 13 en 15 sec.)
                      In principe kan men ook niet echt spreken van "experimenteren met de instellingen" aangezien er manueel niet echt veel in te stellen is!
                      Last edited by bartjefrit; 27 januari 2005, 12:50.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw in de wereld van de fotografie

                        aangezien je zelf zegt dat je er nog niets van kent, behalve het 'mikken en klikken', zijn deze instellingen al genoeg.

                        zelf heb ik nooit een boek vastgenomen. ik snap er nog niet alles van, maar gewoon enkele forums lezen, en je leert al bij. daarenboven gewoon experimenteren, en je leert enorm veel bij. zo heb ik het ook gedaan. binnenkort ook eens naar SD's, en zo hopelijk nog méér bijleren.

                        een moeilijke zaak zijn nachtfoto's, wel, laat dat nu net zijn wat ik het liefste doe en zodoende het beste kan. zonder ooit iets gelezen te hebben. puur forums lezen en experimenteren en logisch nadenken over wat je wél kent

                        ga eens naar de bib, elk boek over fotografie is goed. enne, vergeet niet de pagina's op BD, op de website staat ook een en ander uitgelegd, over diafragma, sluitertijden, .....

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment

                        Working...
                        X