Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwarte strepen in raw bestanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwarte strepen in raw bestanden

    hallo.

    ik heb zaterdag een heleboel foto's gemaakt en bij mijn thuiskomst bleken een aantal raw bestanden horizontale zwarte strepen te bevatten. bekeek ik de foto's in nikon view was er niets aan de hand, maar eenmaal geopend door nikon capture of photoshop cs kwam de zwarte streep te voorschijn en kreeg ik ze niet meer weg. de bestanden opnieuw overkopiëren van de x-drive verhelpt probleem niet. de meeste bestanden waren genomen tijdens een actieshoot, met continu autofocus en verschillende afdrukken direct na elkaar. maar enkele foto's waren in gewone single servo autofocus met normale afdruksnelheid en daar waren ook zwarte strepen te zien.

    heeft iemand een idee waaraan dit te wijten is? de camera die misschien niet kan volgen met wegschrijven zodat er data op de foto ontbreekt?


  • #2
    Re: zwarte strepen in raw bestanden

    ik heb nu al enkele duizenden raws bewerkt via capture, nog nooit voorgehad...
    Vermoedelijk een softwarefout in uw toestel.
    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

    BD0323BE

    Comment


    • #3
      Re: zwarte strepen in raw bestanden

      ik heb toestel al bijna 2 jaar en is nog nooit voorgevallen. kan dit hersteld worden door de beukelaar (nikon hersteldienst)?

      batterijen waren ook volledig opgeladen. het was niet te koud, heb camera gebruikt in gewone temperaturen.

      Comment


      • #4
        Re: zwarte strepen in raw bestanden

        misschien iets aan de cf kaart?
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: zwarte strepen in raw bestanden

          Ben geen Nikon gebruiker dus misschien zeg ik nu iets doms maar als de foto in View wel goed wordt getoond en in Capture niet, zou je toch denken dat de foto wel goed is maar dat het programma een probleem heeft ?
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: zwarte strepen in raw bestanden

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Ben geen Nikon gebruiker dus misschien zeg ik nu iets doms maar als de foto in View wel goed wordt getoond en in Capture niet, zou je toch denken dat de foto wel goed is maar dat het programma een probleem heeft ?
            Misschien is dit de manier die Nikon gebruikt om aan te geven dat de trial periode voorbij is?

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: zwarte strepen in raw bestanden

              ik heb één origineel bestand eens van de x-drive gehaald en direct geopend door trial versie van capture one, probleem was identiek, ook zwarte streep in foto. dus ik vermoed inderdaad iets met de software van de camera of het cf/microdrive kaartje dat niet goed heeft weggeschreven.

              Comment


              • #8
                Re: zwarte strepen in raw bestanden

                probleem ligt hoogst waarschijnlijk bij kopie naar x-drive, probeer eens bestanden van cf kaart via card-reader naar pc te kopieren, probleem zal opgelost zijn
                Panoramix

                Comment


                • #9
                  Re: zwarte strepen in raw bestanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Panoramix
                  probleem ligt hoogst waarschijnlijk bij kopie naar x-drive, probeer eens bestanden van cf kaart via card-reader naar pc te kopieren, probleem zal opgelost zijn
                  jammer genoeg had ik de kaartjes die dag verder nodig dus heb ze na de kopie geformatteerd om verder te kunnen gebruiken. maar zal deze tip zeker onthouden en eens uittesten bij een volgende gelegenheid.

                  Comment

                  Working...
                  X