Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm AF-points bij 300D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje ivm AF-points bij 300D

    Hallo,

    Bij de 300D kan je ofwel de camera automatisch laten kiezen welke AF puntjes hij neemt, ofwel 1 van de 6 (het zijn er toch 6 hé? ) zelf kiezen.

    Nu heb ik al gemerkt dat hij scherpstelt op het dichtsbijzijnde punt, maar als ik foto's neem van een schuin voorwerp, scherpt hij dan alleen scherp op dat dichtsbijzijnde punt? Kan ik niet kiezen dat hij op alle punten scherpstelt?

    Dank!
    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

  • #2
    Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

    jawel, aan de achterkant rechts boven aan staan toch 2 kleine knopjes, het rechter knopje induwen en aan het wieleltje draaien natuurlijk niet vergeten af te zette naderhand anders gaat ge de hele tijd fout scherp stellen

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

      Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
      Hallo,

      Bij de 300D kan je ofwel de camera automatisch laten kiezen welke AF puntjes hij neemt, ofwel 1 van de 6 (het zijn er toch 6 hé? ) zelf kiezen.
      nee bij mij zijnt er zeven
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

        Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
        jawel, aan de achterkant rechts boven aan staan toch 2 kleine knopjes, het rechter knopje induwen en aan het wieleltje draaien natuurlijk niet vergeten af te zette naderhand anders gaat ge de hele tijd fout scherp stellen
        Dacht wel dat je dat alleen kon in P, Av, Tv of M stand en niet in de programma's. Of heb ik het nu fout?
        BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

          Best kies je zelf het AF punt (één van de zeven), zo ben je zeker dat de cam het onderwerp scherp stelt op het door jou gekozen AF punt.
          Het AF punt van mijn 300D staat voor 90% ingestelt op center focus.
          Op A-dep worden de 7 scherstelpunten samen gebruikt maar dan werken de meeste andere functies weer niet meer.
          Bij mijn analoog van weleer gebruikte is vrij veel de A-dep functie, maar die werkte dan ook op een heel ander (veel beter) principe.
          Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
          Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

            Actiefoto's alle zeven, de rest center focus. Geheid dat de camera anders iets doet wat je niet wilt.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

              OK, dus center focus is het beste? Zijn de uiterste 2 kanten dan niet onscherp ofzo?

              Bedankt hé!
              Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

                Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
                OK, dus center focus is het beste? Zijn de uiterste 2 kanten dan niet onscherp ofzo?

                Bedankt hé!
                Dat hangt er dan vanaf of zaken die op die punten liggen op dezelfde afstand staan van het onderwerp waarop je met je centerpunt op gefocussed hebt. Een andere parameter met invloed is het diafragma en de afstand tot het onderwerp, maw afhankelijke van de DOF...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje ivm AF-points bij 300D

                  Met center richt je op het onderwerp. Je weet dan zeker dat je scherp stelt op datgene wat je scherp wilt stellen en niet op iets wat daar voor of achter ligt.

                  Wil je scherpstellen op iets wat buiten het centrum ligt, kun je het rechter of linkerpunt naar wens gebruiken. Alle punten zijn allemaal even scherp. Het gaat erom dat jij en niet de camera kiest waarop je scherpstelt.

                  Wil je bijvoorbeeld vliegtuigen spotten ligt het heel anders. In dat geval ben je, zeker bij vliegshows, al blij als je ze goed in het vizier krijgt. Er zal, als het goed is tenminste , ook niets in de nabijheid van het vliegtuig zijn. Daarom kun je de camera maar het beste zelf laten kiezen in plaats van moeilijk te gaan doen met 1 punt.

                  Scherpstellen doet de camera op basis van contrast. Datgene met het hoogste contrast wil de camera als eerste gebruiken om scherp te stellen. Helaas is dat niet altijd wat jij wilt. Vandaar het center punt.
                  Groeten,

                  Albert Jan

                  Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

                  Comment

                  Working...
                  X