Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

    Dag iedereen,

    Na wat beraad heb ik volgende combinaties weerhouden. Aangezien een statief een onderdeel is dat toch vrij lang moet kunnen meegaan en vooral degelijk moet zijn, zou ik nog wat laatste raad willen .

    Ofwel :

    -Manfrotto statief 055PROB met Gitzo Center Ball Head G1377M(Magnesium Center Ball Head ) of G1178M (Magnesium Center Ball Head met Quick Release)
    -Manfrotto statief 055SSB (schijnt stabieler te zijn dan de PROB omwille van de onmogelijkheid de centrale colom horizontaal te positioneren) met één van beide Gitzo Balhoofd combinaties.Heeft ook rubberen voetstukjes met uitschuifbare spikes.
    -Gitzo statief G1345 met één van boven vernoemde balhoofden.Dit statief heeft 4 Legsections en is vrij kort, opgeplooid. Nadeel misschien voor mij dat het iets te laag is voor mijn gestalte (1.80m) en naar het schijnt iets minder stabiel omwille van poten met vier secties.
    -Gitzo G1340 met Gitzo balhoofd. Heeft maar 3 legsections (wellicht stabieler volledig uitgeschoven) en is iets hoger zonder centrale kolom. Weegt iets meer en is ook langer opgeplooid.

    In beide Gitzo's kan dus een centrale kolom geplaatst worden.
    Ik wil dus uitkijken naar het betere statief maar weet ook dat er nog veel duurder is. Bvb. een Arca Swiss balhoofd van 500€ vind ik voor mij althans dan weer iets te duur.

    Met dank bij voorbaat voor nog wat technische raadgevingen.

    Groetjes,
    Pol.
    Last edited by enero; 10 december 2004, 11:30.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

    Pol,

    Kan je me de prijzen vermelden van deze combinaties?

    Gisteren heb ik eens rondgekeken in het Hasseltse maar veel "soeps"
    kon ik niet vinden. Wel dus bekende merken maar allemaal van die
    lichtgewichten.
    Een max. draaggewicht van 3,5 kg....was euh...het maximum
    Ik dacht dat de kostprijs iets van een 179 euro was....

    theokus
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

      De Manfrotto zou ik zeker niet voor gaan, hij kan 6 kg aan en weegt 0.1 gram minder dan de Gitzo die 10 kg aan kan. Daarbij zit daar standaard een middenzuil in, wat instabilliteit geeft en ervoor zorgt dat je niet dicht bij de grond kan komen. De 1345 van Gitzo is zoals jezelf al zij kleiner en minder stabiel dan de 1340. Zelf heb ik mijn 190pro-B van Manfrotto verkocht voor de 1340, en het verschil in stabiliteit is duidelijk merkbaar.
      De balhoofden zijn beiden toppers, je moet alleen kijken wat je voor een QR systeem erop wilt zetten (is in iedergeval wel erg handig). Die van Gitzo bevalt mij prima, maar je kan bijvoorbeeld ook de 1377 kopen en er een Manfrotto QR (hexaplates) op zetten. Dat is misschien iets voordeliger dan het Gitzo systeem. Alleen kunnen de hexaplaatjes behoorlijk in de weg zitten, omdat ze nogal groot zijn.
      Persoonlijk zou ik dus voor de 1340 mk2 gaan met het 1378 balhoofd (neem tenminste aan dat 1178 een typfout is, aangezien die niet bestaat ). Wat ik al eerder zei, Kamera express heeft voor zover ik weet zeer voordelige prijzen, zoniet de voordeligste (zelfs goedkoper dan Konijnberg, in Gitzo statieven dan).
      Maar er zullen vast mensen zijn die goede ervarigen hebben met de andere combi's die je genoemd hebt, dus wacht de reacties maar af..

      Succes,
      Last edited by kreefie; 10 december 2004, 12:48.

      Comment


      • #4
        Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

        Volgens mij is Manfrotto algemeen gesproken de beste keuze als je er niet AL te veel geld aan wil uitgeven. Gitzo is zeer goed materiaal (vooral de grote carbonstatieven) maar vaak ook zeer duur.

        Binnen het Manfrotto gamma is de 055 wellicht de interessantste koop; welke variant van de legset je koopt, hangt dan af van je eigen gebruik (bv. veel macro of zo dicht mogelijk bij de grond). Het verbaast me wel, Pol, dat je blijkbaar je zin niet vindt in de balhoofden van Manfrotto. Ik vermoed dat je zeker weet dat de Gitzo's op het statief passen? In elk geval, ook Manfrotto heeft enkele fraaie balhoofden met de uitstekende RC4 (zeshoekige) quick-release plaatjes.

        Ter info: ikzelf heb een 475 potenstel met 3-wegkop nr. 229. Mocht je ooit willen testen...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

          @theokus : de prijzen van deze combinaties zijn te vinden bij kameraexpress.nl.
          @kreefie : inderdaad het moest het 1378 balhoofd zijn.
          @Pieter : De reden waarvoor ik een balhoofd van Gitzo prefereer is omwille van het friction controle systeem dat blijkbaar bij de Manfrotto balhoofden niet aanwezig is.
          Het zeshoekig plaatje zou ik eigenlijk eerst eens willen bekijken. Volgens jou schrift over statieven te prefereren boven een vierkant ? Misschien kan ik zondag in Gent nog één en ander bekijken.

          Bedankt en groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
            Het zeshoekig plaatje zou ik eigenlijk eerst eens willen bekijken. Volgens jou schrift over statieven te prefereren boven een vierkant ?
            Bij Manfrotto zijn die zeshoekige wel de beste, ja, omdat ze groter zijn dan de andere types en dus een betere basis vormen voor de body of lens die je erop zet. Nadeel is dat de punten van de zeshoek vervelend pijn kunnen doen aan je ribben . Misschien dat de quick release bij Gitzo rechthoekig of vierkant is en ook groot genoeg voor zwaarder materiaal - dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

            Ik kan dus niet beweren dat Manfrotto RC4 het beste systeem is, maar ik kan je in elk geval verzekeren dat het een goed systeem is.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
              Volgens mij is Manfrotto algemeen gesproken de beste keuze als je er niet AL te veel geld aan wil uitgeven. Binnen het Manfrotto gamma is de 055 wellicht de interessantste koop; welke variant van de legset je koopt, hangt dan af van je eigen gebruik (bv. veel macro of zo dicht mogelijk bij de grond). Ter info: ikzelf heb een 475 potenstel met 3-wegkop nr. 229. Mocht je ooit willen testen...
              Pieter,

              Ik heb vier soorten(?) gevonden van de 055...
              055 DB > 112 € > max. last = 6,- kg. > 1,81 m.
              055 CLB > 139 € > max. last = 6,- kg. > 1,78 m.
              055 PROB > 151 € > max. last = 6,- kg. > 1,76 m.
              055 BWB > 193 € > max. last = 6,-kg. > 1,81 m.

              Is die van jouw hierbij..?

              Vriendelijke groeten,
              theokus.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                Pieter,

                Ik heb vier soorten(?) gevonden van de 055...
                055 DB > 112 € > max. last = 6,- kg. > 1,81 m.
                055 CLB > 139 € > max. last = 6,- kg. > 1,78 m.
                055 PROB > 151 € > max. last = 6,- kg. > 1,76 m.
                055 BWB > 193 € > max. last = 6,-kg. > 1,81 m.

                Is die van jouw hierbij..?
                Nee, ik heb geen 055 maar een 475.
                De Pro is de populairste 055. Blijf in elk geval weg van de goedkoopste want die heeft een "antiek" release systeem voor de poten.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

                  Dag iedereen,

                  Ben er toch nog niet helemaal uit. Heeft er iemand ervaring met het balhoofd Manfrotto 468RC2 ?

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

                    Een tijd geleden heb ik een zwaarder balhoofd (Gitzo G1277M) voor mijn Gitzostatief gekocht. Omdat Gitzo nogal duur is heb ik toen verschillende balhoofden van zowel Manfrotto als Gitzo uitgeprobeerd. Doch die van Gitzo functioneerden, zonder uitzondering, soepeler dan de de balhoofden van Manfrotto.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefkeuze : weerhoud volgende combinaties !

                      Bedankt Jan voor de nuttige informatie.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment

                      Working...
                      X