Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ana loog over de toekomst

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ana loog over de toekomst

    Hoe zou het zitten met de analoge fotografie?

    bestaat het nog? Doet iemand nog aan analoge fotografie?

    ik geraak mijn analoge spullen in ieder geval niet kwijt...

    Maar ja, hoe ben ik zelf hè! Ik doe ook in digitaal...zoals zoveel duizende anderen.


  • #2
    Re: Ana loog over de toekomst

    Analoog bestaat zeker nog, vooral door de fotografen van de fotoclubs die allemaal eerder behoudsgezind zijn wordt er nog héél veel analoge fotografie bedreven. De verkoop van analoog materiaal gaat niet meer, want de nieuwe generatie gaat digitaal en de oudere generatie heeft alles wat ze nodig hebben. Professioneel zal er ook nog wel analoog gewerkt worden, maar voor bijzondere opdrachten die vooral met de technische camera gemaamaakt worden op 4 X 5 inch en via de drumscanner gedigitaliseerd worden. De workflow van vroeger maar wel geschikt om 20 M2 affichen van te maken .
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Ana loog over de toekomst

      Heb zelf twee weken zonder digitale reflex gezeten (mijne 300D iets te vroeg verkocht, mijne ist D iets te laat aangekomen) en heb mijn 'kas opgefret'.
      Waaruit blijkt dat ik niet meer zonder digitaal zou kunnen.

      Maar ik blijf nog altijd Velvia's volschieten (a rato van 30 per jaar - was voor digitaal wat meer.)

      Analoog dood? Nee. Wel enorm onpopulair...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Re: Ana loog over de toekomst

        Analoge bodies liggen misschien niet echt meer in de markt, maar (goeie) lenzen des te meer....
        De laatste tijd moet ik vaststellen dat de tweedehands lenzen terug ietsjes duurder van de hand gaan dan pakweg anderhalf a twee jaar geleden. Dan spreek ik wel niet over bokaalglas natuurlijk....

        Comment


        • #5
          Re: Ana loog over de toekomst

          tuurlijk bestaat analoog nog... en zal ook altijd blijven bestaan...

          zolang er geen digitale oplossing is voor goed zwart-wit zal mijn F4S met den T-Max of Tri-X zijn dienst blijven bewijzen nothing is as good as that!
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: Ana loog over de toekomst

            Ik neem nog analoog op, bewerk en kijk wel digitaal (dus anitaal). Dat ik nog niet helemaal digitaal werk heeft te maken met wat financiële tegenwind het laatste jaar. Zoals het er nu naar uitziet gaat die wind langzaam liggen dus denk ik eind januari 'ns naar Düren ga afreizen.
            Illusies dat ik mijn F70 kan verkopen heb ik niet.
            Op een gave huid kun je niet scherpstellen
            Simpele albumpjes

            Comment


            • #7
              Re: Ana loog over de toekomst

              De Canon A1 gaat regelmatig mee inclusief allerlei filters en uiteraard een zwart wit rolletje van Illford erin
              a picture is just a moment of life, enjoy each of them

              Comment


              • #8
                Re: Ana loog over de toekomst

                Ik ben ervan overtuigd dat de archivarissen en de onderzoekers van de toekomst ons zullen verketteren! Bij restauratie-opdrachten die ik in Duitsland uitvoer ben ik verplicht om: analoge zwart/wit opnames te maken, afgedrukt op barietpapier, kleuropnames op dia (dus niks digitaal). Dit alles heeft niets te maken met conservatisme maar alles met archivering!
                Maar als het even kan werk ik ook digitaal! ik ben zeker van het eindresultaat/kan bijsturen/heb correcte afdrukken. Ik zoek nu een goeie methode om mijn digitale afdrukken (zelf) om te zetten op negatief.

                Comment


                • #9
                  Re: Ana loog over de toekomst

                  Klassieke fotografie zal nooit verloren gaan!
                  Zelfs archivale afdrukken worden nog gedaan. Contactdrukken met albuminen, zoutdruk, gouddruk etc.
                  Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                  Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ana loog over de toekomst

                    Oorspronkelijk geplaatst door Carola Van den Wijngaert
                    Ik zoek nu een goeie methode om mijn digitale afdrukken (zelf) om te zetten op negatief.
                    Voor wat mee te doen?
                    Omzetten naar echt negatief gaat niet, maar je kan ze wel omzetten naar een negatief da je dan kan afprinten op transfers.
                    Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                    Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ana loog over de toekomst

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
                      Voor wat mee te doen?
                      Omzetten naar echt negatief gaat niet, maar je kan ze wel omzetten naar een negatief da je dan kan afprinten op transfers.
                      Louter om te archiveren. Vanuit dat oogpunt wordt in restauratie-lastenboeken (terecht) om analoge opnames gevraagd. Digitaal werken heeft echter een groot aantal voordelen (zeker van het eindresultaat/kunnen bijsturen/correcte afdrukken). Daarom had ik gedacht om mijn digitale afdrukken (13x18 bij de fotozaak) analoog over te fotograferen op negatief en die dan laten ontwikkelen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ana loog over de toekomst

                        da kan je natuurlijk doen. Maar zelfs de gewone negatieven nu zijn niet meer archivaal he.
                        Er worden zuren in gebruikt, zuren breken af, film gaat sterk achteruit van kwaliteit etc.
                        Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                        Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ana loog over de toekomst

                          Archivering is inderdaad een goed punt.

                          Voorbeeld de boekhouding van bedrijven moet 7-10 jaar bewaard blijven voor de belasting om achteraf te kunnen controleren. Sinds de digitale revolutie in de bedrijven begon is er gearchiveerd op diverse media. Gevolg is nu dat de media (tapes, diskette's, etc.) er nog wel zijn, maar dat slechts een handvol bedrijven ze nog kunnen lezen of dat ze helemaal niet meer gelezen kunnen worden omdat er domweg geen apparatuur meer is die de media kan lezen.

                          Om terug te komen op de digitale fotografie, de RAW bestanden zullen over een paar jaar onleesbaar zijn omdat de tools (Windows + RAW convertor) er niet of nauwelijks meer zullen zijn. Foto's afgedrukt op echt fotopapier en dia's zullen nog heel lang te bekijken en daardoor om te zetten zijn.

                          Het is toch een punt om rekening mee te houden voor een aantal toepassingen en voor onvervangbare herinneringen.
                          Groeten,

                          Albert Jan

                          Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ana loog over de toekomst

                            Volgens mij is analoge fotografie niet zo'n lang leven meer geschoren, film gaat gewoon té duur worden en uiteindelijk verdwijnen, ook vanuit ecologisch standpunt... Onder meer Kodak en Agfa hebben reeds aangekondigd filmproductie te willen stoppen...
                            Over vijf jaar zal het clubje fotografen dat nog analoog fotografeert erg klein geworden zijn.

                            maar dat is mijn gedacht

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ana loog over de toekomst

                              zeg maar tegen Ana dat ze niet mag liegen dan..

                              Comment

                              Working...
                              X