Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens voor D70

    Hallo,

    ik overweeg om een extra macro lens voor mijn d70 te kopen, op dit moment bezit ik een Micro Nicor 60 mm, maar dacht eraan om een Sigma 180mm F3,5 EX APO MACRO IF (HSM) of een Sigma 150 mm APO Macro F2.8 EX DG HSM te kopen.
    Voornaamste reden is een grotere minimum focus afstand en voor de 180 dat ik via een converter tot 2x kan gaan.
    Heeft iemand ervaring met deze lenzen en/of bieden ze meer mogelijkheden dan mijn bestaande macro.

    Dank bij voorbaat

    Marc

  • #2
    Re: Macro lens voor D70

    ik weet dat de sigma 180mm een dijk van een lens is. maar deze zet je beter op een statief. de lens zou ook een beetje ghosten. maja.

    van de 150mm heb ik nog niet veel gehoord.

    maar waarom je een 2x tc erop gaat zetten versta ik niet echt goed. das echt wel een serieuze aftand voor macro hoor. dan mag er al niet te veel tussen u en het onderwerp staan anders ga je veel verstrooing hebben op de foto's.

    ik zou voor de 180 gaan en een goei statief.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens voor D70

      Mijn voornaamste reden voor de converter is dat dan de afbeeldings maatstaf van 1:1 naar 2:1 zou gaan, ben ik hier fout in en is het niet waard of mogelijk om dit te doen?


      Marc

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens voor D70

        Als je toch voor 180mm zou gaan, is Tamron een niet te versmaden kandidaat. Inderdaad duurder dan de Sigma, maar kwalitatief stukken beter. Vraag maar aan de goede verkopers (Top-Foto, Corné)... Ik heb indertijd hun raad gevolgd alhoewel ik voor de Tamron dan nog eens een paar maanden extra zou wachten, kwestie de bruinen effen bij te spijzen. Ik heb me dit niet beklaagd. De Tamron zit zoals ze het noemen in een plastieken buis, maar dat is wel koolstofvezel en weegt minder en dat telt.
        Reken ook dat echter met macro en dan nog eens voorzetlenzen je afstanden, brandpuntafstanden veranderen. Of hierdoor ook je macro verandert, betwijfel ik sterk. Tussenringen doen dit wel. In elk geval wordt de speelruimte voor scherptestelling enorm klein, te klein.
        PS. Ik vond de Tamron ook handiger in manueel scherpstellen dat de SIgma. In AF is hij wel tergend traag. Nu voor macrofotografie hoeft dit dan ook niet.
        PS. Ik gebruik die lens ook alleen maar voor macro.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens voor D70

          Oorspronkelijk geplaatst door marc.mertens
          Mijn voornaamste reden voor de converter is dat dan de afbeeldings maatstaf van 1:1 naar 2:1 zou gaan, ben ik hier fout in en is het niet waard of mogelijk om dit te doen?


          Marc
          een 2xtc zou van uw 180 mm een 360mm maken.

          ik denk dat je tussenringen bedoeld?

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens voor D70

            Als je ze wil gebruiken met een TC hoop ik dat je een Sigma hebt want met de Tamron of Kenko werkt de autofocus niet. Hij schijnt niet compatible te zijn met het HSM systeem.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens voor D70

              Voorop gesteld dat ik totaal geen verstand heb van macro heb ik ook wat vragen.

              Naar wat ik gehoord heb is AF bij macro niet van belang. Is dat inderdaad zo ? Is het ook zo dat naarmate de brandpuntsafstand toeneemt de werkafstand toeneemt en de mate van DOF, maar niet de vergroting ?
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens voor D70

                In de meeste gevallen, heb je voor makro alle tijd(vb ne paddestoek, een bloem) en dan kun je manueel focussen(pas op niet zo eenvoudig, altijd goed nazien of je echt scherp staat, ook met de scherptedieptecontrole knop) maar met bewegende onderwerpen, kan AF van pas komen.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens voor D70

                  Volgens de Sigma site http://www.sigmaphoto.com/html/Fixed.htm zou de Apo Exe TeleConverter de afbeeldings maatstaf verhogen to 2:1 en zou ook de minimale focus voor 1:1 verdubbelen, ik denk dus dat inderdaad de brandpunts afstand verdubbeld, met de nodige consequenties voor de scherpte diepte. Is er iemand die de combinatie van de 180 en converter al heeft gebruikt om een 2:1 maatstaf te bekomen en is de scherpte diepte op de minimal afstand aanvaardbaar ?


                  Marc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens voor D70

                    De Tamron 90mm 2,8 Di is een aanrader, superscherp...

                    enkele shots gemaakt met D70 & de Tamron :

                    http://www.videopixel.be/downloads_wp_insects.html


                    deze zijn gemaakt voor ik mijn D70 binnen deed voor afregeling van het backfocus probleempje... dus de volgende reeks zal nog scherper zijn...

                    Last edited by videopixel; 11 december 2004, 10:16.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens voor D70

                      Oorspronkelijk geplaatst door videopixel
                      De Tamron 90mm 2,8 Di is een aanrader, superscherp...
                      is idd zeer scherp!!

                      maar dan heb je wel de helft minder tele hé.
                      90mm vs 180 mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens voor D70

                        Oorspronkelijk geplaatst door videopixel
                        De Tamron 90mm 2,8 Di is een aanrader, superscherp...

                        enkele shots gemaakt met D70 & de Tamron :

                        http://www.videopixel.be/downloads_wp_insects.html


                        deze zijn gemaakt voor ik mijn D70 binnen deed voor afregeling van het backfocus probleempje... dus de volgende reeks zal nog scherper zijn...

                        die eerste vlinder :| omg! wat een foto, ik krijg zowaar hartkloppingen!
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment

                        Working...
                        X