Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[EOS 300D] + Speedlight 155A

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [EOS 300D] + Speedlight 155A

    Hoi!

    ik heb een 300d aangekocht
    héél tevreden van, maar dit is offtopic...

    Ik had ook nog een héél oude flitser liggen (zie titel) maar ik denk dat ik tegen een probleem aanloop om deze te gebruiken. Hij heeft wel een auto-stand, maar de Camera lijkt niet te communiceren met de flitser.

    Wanneer ik een foto maak (met de externe flitser) dan gebruikt de camera nog steeds het diafragma en de sluiter alsof er geen flitser aanwezig is. Terwijl hij dit met de interne flits mooi berekent. Misschien is dit normaal, maar ik heb er eigenlijk geen idee van... Als ik alles mooi manueel doe (1/60 F5.6) dan werkt het natuurlijk wel maar ik had toch graag dat de camera in de P-stand iets meer voor mij deed met een externe flitser.

    Iemand advies ? of is dit model hopeloos oud!?
    Much to learn I still have!

  • #2
    Re: [EOS 300D] + Speedlight 155A

    Helaas, het model is hopeloos oud. Bij de overgang naar de digitale SLR is blijkbaar iets veranderd in de communicatie tussen flitser en camera. Zelfs oude Canon flitsers werken niet meer.

    Remedie is een nieuwe compatible flitser kopen of alles handmatig doen.

    Wees overigens wel voorzichtig met oude flitsers. Ze kunnen je body beschadigen als ze te veel stroom trekken of afgeven. Weet niet precies hoe het zit !
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: [EOS 300D] + Speedlight 155A

      Oorspronkelijk geplaatst door ajh
      Helaas, het model is hopeloos oud. Bij de overgang naar de digitale SLR is blijkbaar iets veranderd in de communicatie tussen flitser en camera. Zelfs oude Canon flitsers werken niet meer.

      Remedie is een nieuwe compatible flitser kopen of alles handmatig doen.

      Wees overigens wel voorzichtig met oude flitsers. Ze kunnen je body beschadigen als ze te veel stroom trekken of afgeven. Weet niet precies hoe het zit !
      Oei! goed dat je dit zegt ... dan zal ik me een nieuwe moeten aanschaffen denk ik ... enige tips waar ik op moet letten ? (het zal vooral een huis-tuin-keuken flits zijn, maar in de toekomst hoop ik toch wel een beetje 'studio' werk te doen ook)
      Much to learn I still have!

      Comment


      • #4
        Re: [EOS 300D] + Speedlight 155A

        Als je serieus wilt flitsen kom je al snel terecht op Canon EX-550, Canon EX-580 of Sigma EF 500 DG SUPER. Dit zijn volledig compatible flitsers met alle toeters en bellen die je kunt wensen.

        Moet het wat goedkoper kom je terecht bij Canon EX-420 en Sigma EF 500 DG ST. Je hebt dan ook minder mogelijkheden. Je moet zelf maar eens kijken wat je er van verwacht en wat je er aan uit wilt geven.

        Voor huis-tuin en keuken werk is een goedkopere flitser voldoende denk ik. Wil je ook studio werk gaan doen zou ik al snel kiezen voor de duurdere. Je hebt meer controle en je kunt slave flitsers inzetten omdat ze als master kunnen dienen.

        Ik ben ook begonnen met een goedkope no-name flitser die niet eens werkte op mijn 10D. Op dat moment heb ik, ondanks de hoge prijs, toch maar besloten om voor Canon te gaan omdat dat op langere termijn meer compatibel is dan niet Canon flitsers en omdat je dan nooit om mogelijkheden verlegen zit. Bovendien bij de 300D heb je geen zaken als FEC (tenzij je de hack installeert), dus is flitscompensatie op de flitser (alleen de duurdere) wel erg handig. Je kunt een complete studie van flitsers maken als je wilt.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: [EOS 300D] + Speedlight 155A

          Hoi,

          ik heb het zelfde meegemaakt met mijn T244. Die werkt ook niet samen met een 10D of 300D.

          De 420ex is een goede start. Zelf heb ik een Metz 54-4 gekocht want die was beschikbaar in de winkel (het was nogal dringend). Die kan je eventueel nog laten upgraden naar nieuwere camera's.

          Steven
          EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
          EOS 10 Glas 28-105 70-210

          Comment


          • #6
            Re: [EOS 300D] + Speedlight 155A

            bedankt voor jullie informatie (dit forum is echt wel de moeite!)

            Ik ga dan eerst maar sparen voor een degelijke zoomlens (ben dat topic over de 300d al aan het lezen ) en misschien legt de kerstman wel een flitser onder de boom
            Much to learn I still have!

            Comment

            Working...
            X