Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenserror en daarna......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenserror en daarna......

    Ik ben duidelijk niet voorzichtig genoeg omgesprongen met m'n CP5700
    Op reis kreeg ik na een paar dagen al de boodschap lenserror. Afzetten, batterij uithalen... probleem opgelost voor eventjes. Later werd het alleen maar erger, altijd maar die vervelende lenserror.... mijn reis werd er behoorlijk door vergald.
    Thuisgekomen weigert het motortje van de lens alle dienst.
    Mijn vraag is nu: heeft iemand al een soortgelijk probleem gehad en is de herstelling duur? Is het de moeite om dit te laten herstellen, of spaar ik beter voor een nieuwe camera?
    Geniet van foto's maken

  • #2
    Re: Lenserror en daarna......

    Nog in garantie of niet?
    Doe de camera binnen, als het kan rechtstreeks bij De beukelaar en vraag of ze hem willen nazien.
    Als het geen garantie is, kun je ze laten bellen om te vragen of ze mogen herstellen voor de geschatte kosten.

    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Lenserror en daarna......

      Heb ook zoiets voorgehad met mijn canon A70. Lens blokkeerde ook volledig. Mijn garantie was 2 weken verlopen. Toch maar binnen gedaan, opgestuurd naar Canon, na 3 weken kreeg ik hem terug. Gemaakt in garantie
      Dan zeg ik, Bedankt Canon!!

      Ik hoop dat je evenveel geluk hebt!
      Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

      Comment


      • #4
        Re: Lenserror en daarna......

        Die lens error kost je 266,20euro ,heb het ook voorgehad,wat betreft dat binnenbrengen bij Debeuckelare ,in een e-mail die ik van hen gekregen heb staat klaar en duidelijk dat het niet kan.
        Je moet je toestel binnenbrengen bij een nikon verdeler.
        Ik heb het voorgehad doordat het toestel in het vorige tasje die ik had per ongeluk aangeschakeld was,resultaat de lens naar buiten en vermoedelijk een stoot erop.
        Ik heb intussen een nieuwe tas gekocht van lowe pro om het niet nog een keer voor te hebben.
        Het begon met een krakend geluid van tandwieltjes en na een paar keer zat de boel geblokkeerd.

        Groeten Rusty
        Ik haat vriendjespolitiek

        Comment


        • #5
          Re: Lenserror en daarna......

          Zo is het bij mij ook begonnen, een akelig krakend geluid. Het toestel is spijtig genoeg niet meer in garantie, want reeds tweedehands gekocht.
          Ik weet nu waaraan mij te verwachten. Voor 266,20 EUR koop je niet meteen een nieuw toestel, maar het is toch een aardig bedrag om te beginnen sparen ....voor een nieuw 'speelgoed.'
          Iedereen bedankt voor de info
          Groeten
          Chris
          Geniet van foto's maken

          Comment


          • #6
            Re: Lenserror en daarna......

            Ik heb voor de reparatie van mijn vorig toestel (Coolpix880) 150 euro betaald. Er moest alleen maar een tandwieltje in het lensmechanisme vervangen worden.
            Dat tandwieltje zal nooit heel duur zijn, maar tegenwoordig berekenen ze blijkbaar vooraf hoeveel de gemiddelde reparatie kost. En die is afhankelijk van de nieuwprijs (in de winkel lag gewoon een prijslijst).

            Volgens mij wordt die prijs zo berekend, dat de meeste mensen toch nog de reparatie laten uitvoeren, omdat het prijsverschil tegenover een nieuw toestel nog juist groot genoeg is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lenserror en daarna......

              Als je camera niet meer in garantie is kan je hem eventueel ook hier binnen brengen.
              Ik had een lens die defect was en op minder dan een week was ze hersteld en aan een redelijke prijs (ik vermoed minder dan als ik ze bij De Beukelaer had binnen gebracht).
              Aan jou de keuze natuurlijk.
              http://www.myricreaties.be

              Comment


              • #8
                Re: Lenserror en daarna......

                Als je rekening houdt met de hoeveelheid werk die in een dergelijke herstelling kruipt, dan is 150 euro voor dat tandwieletje nog niet zo slecht.

                Een vriend van me heeft met zijn Canon Digital Ixus 400 een vergelijkbare error (#18?) gehad. Na speuren op internet is hij erachter gekomen dat dit één van de ergste meldingen is die je kan krijgen.
                De oorzaak is een korrel zand of een klein draadje die bij het intrekken van de lens is meegetrokken en meegedraaid in het mechanisme.

                Gelukkig was er iemand die dat als zelf hersteld heeft, en die een volledige fotomanual op internet had gezet om dit zelf op te lossen (met een goeie set schroevendraaiers, veel plaats, en een fles vodka bij de hand tegen de stress...). De link heb ik niet direct liggen....

                Het heeft hem (als onervaren persoon weliswaar) ongeveer een ganse dag gekost om de camera volledig open te krijgen, het lensmechanisme open te schroeven en het draadje van tussen het tandwiel te krijgen.
                De handleiding is ongeveer 25 bladzijden lang, en er staan zo'n 4 foto's per blad... je kan rekenen hoevel handelingen je moet ondernemen om dat gefikst te krijgen.


                Om terug bij Nikon te komen, ik kan me heel goed voorstellen dat men bij De Beuckelaer de afweging moet maken tussen: "wat kost het om het lenselement in één blok te vervangen" en "wat kost het om het tandwiel te vervangen" (werkuren in begrepen natuurlijk).
                De kans is groot dat het eerste de voorkeur zal genieten.....

                Speur dus eens op het internet, misschien vind je iets omtrent de error (het kan gerust een draadje van een jas of zoiets zijn), en als je een handige harry bent, herstel je het misschien zelf. Alhoewel je toch best 2 keer nadenkt.

                Nu, een toestel dat een beetje vergelijkbaar is met de Coolpix 5700 heb je niet voor 260 euro, en ook nog net niet voor het dubbele (vermoed ik)....

                Comment


                • #9
                  Re: Lenserror en daarna......

                  Voor die 266 euro is de gehele lensblok vervangen en je krijgt 6maand garantie op de herstelling.
                  Ik heb het toestel proberen te openen en ik kan je verzekeren ,je zal meer dan een fles vodka ophebben tegen de tijd dat de boel herstelt is.
                  Als je dan niet tot de conclusie komt dat de tanden van het tandwiel afgekraakt zijn en je het nergens kunt krijgen.
                  Indien het maar een draadje is zou het nog te doen zijn maar als je het tandwieltje horen kraken hebt ,heeft het geen zin er zelf aan te beginnen.

                  Groeten Rusty
                  Ik haat vriendjespolitiek

                  Comment

                  Working...
                  X