Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR of "top prosumer".

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR of "top prosumer".

    In mijn zoektocht naar een vervanger van mij Fuji 4900 zoom ben ik toch nog steeds in twijfel. Moet ik kiezen voor de D70 of toch gaan voor een top prosumer zoals b.v. de Nikon 8800 of zelfs de Panasonic FZ 20. Het voordeel van de laatste camera's , geen lenzen verwissellen, geen dure uitbreiding in lenzen etc etc. , tenopzichte van het kijken door de lens en dat prachtige geluid van een spiegel die klapt. Ik ben daar niet uit. laten we nu eens niet naar geld kijken maar naar gebruikersgemak en verschil in kwaliteit van foto,s.
    Pentax K10D

  • #2
    Re: DSLR of "top prosumer".

    Bij een prosumer heb je IMHO nog altijd een storende shutter-lag EN hoge ISO-waarden zijn nagenoeg onbruikbaar.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: DSLR of "top prosumer".

      de shutterlag is inderdaad iets om rekening mee te houden alhoewel ook een reflexcamera daar ( in mindere mate) last van heeft. Creatief omgaan daarmee is zeker een optie. Wat ruis betreft, dat heeft de D70 net zo goed op hogere ISO waarden. Met mijn Fuji fotografeer ik eigenlijk altijd op 100 ASA en als je daar goed mee om haat is er weinig "ruis"aan de lucht.
      Pentax K10D

      Comment


      • #4
        Re: DSLR of "top prosumer".

        Je moet je mss ook eens afvragen hoeveel je aan je materiaal gaat uitgeven.
        Wanneer je voor een prosumer kiest is je buget bijna gekent, (eventueel met extra geheugenkaarten, batterijen) maar bij een DSLR zul je er toch rekening mee moeten houden dat de body meestal niet de grootste kost is.
        Wanneer actiefoto's je ding is zal je volgens mij toch meer plezier beleven aan een DSLR omdat hierbij de shutterlag een stuk lager ligt, het ruisniveau veelal beter is, en je de keuze hebt uit snelle lensen.
        Wat je ook kiest, kijk niet achterom en geniet van je toestel!
        BD0316BE
        Canon

        Comment


        • #5
          Re: DSLR of "top prosumer".

          Deze had ik vorige week elders al eens gepost over de Nikon 8800:

          Ik heb eind vorige week de Nikon 8800 een dag kunnen testen. Na een 150 foto's (type onderwerpen die ik beroepshalve maak) was ik overtuigd en heb ik het toestel gekocht.
          Bevindingen:
          - Zeer goede kleurweergave. (Ook bij blauw glas!)
          - Goede zoom. (Ook de digitale zoom geeft bruikbare opnames.) Daardoor kan je bij documentaire fotografie snel werken, zowel verder als kortbij, zonder steeds van objectief te moeten veranderen.
          - Ligt goed in de hand.
          - In maximale optische zoom blijft het mogelijk om opnames uit de hand te maken op 1/30 zonder beeldstabilisator (3 op 4 goed) op 1/15 met beeldstabilisator (3 op 4 waren goed). Daar waar ik niet met een statief kan werken blijkt vanuit de hand een zeer haalbaar alternatief)
          - Bij voorkeur onder de 200 ISO blijven -> ivm ruis
          - Het toestel is inderdaad wat aan de trage kant:
          -> scherpstellen: gezien ik met statische onderwerpen werk geen probleem
          -> shutterlag: niet echt problematisch (en ik werk meestal vanop statief)
          -> wegschrijven: traag bij grote bestanden. Realistisch gezien is het onnodig op continu op 8 megapixels te fotograferen.
          Dat het kàn is fantastisch v.b. voor publicaties of de nieuwste rage: werfzeilen (vorig jaar hadden we op de werf van de basiliek van Halle een werfzeil hangen met een glas-in-loodpaneel van minstens 5 op 5 meter! (origineel paneel is 0,5 op 0,5m). Als je zoiets kan doen in 8 megapixel - raw dan heeft die fabrikant goed basismateriaal om van te starten. Voor andere bestanden kom je met 3 of 5 megapixels ruim toe. de camera wordt in die omstandigheden bij het wegschrijven dan ook een stuk sneller.
          - De bediening van de functies is nog even wennen (sommige zitten op ander plaatsen dan ik gewend was), maar dat is gewoon kwestie van tijd.

          Conclusie: Voor mijn opdrachten leek het me een goed toestel, voor actiewerk lijkt het me echter niet zo geschikt omdat hij dan inderdaad aan de trage kant is. Enfin volgende week de echte vuurdoop bij een echte opdracht, ik hoop dat ik dan nog zo positief ben. Het blijft altijd een "beetje" gokken!

          Comment


          • #6
            Re: DSLR of "top prosumer".

            je moet er idd rekening mee houden dat wanneer je een dslr koopt dat het niet bij die dslr blijft. hoe dan ook lenzen bijkopen doe je toch. je gaat hier zover in natuurlijk zoals je zelf wil. en je moet natuurlijk ook niet al je materiaal kopen op 1 dag. ook de verschillende merken hebben verschillende prijzen.


            toch zou IK voor een dslr gaan.

            met de d70 is iso 400 geen probleem 800 is ook nog goed te doen. persoonlijk vind ik da ge de iso waarde van een dslr nie kunt vergelijjken met de iso van een prosumer. iso400 op d70 is niet gelijk aan iso 400 op prosumer (in vergelijk me mijne canon s45 toch nie)

            dslr is ook veelzijdiger. bij familiefeesten of binnenhuis steek je er een lichtsterke kleinere lens op (nikkor 50mm 1.8) dit kan een prosumer nooit halen. je gaat in die situatie dan minder bewegingsonscherpte hebben door de lichtsterkere lens (ok die beeldstabilisatie zal wel wat helpen ma toch)
            wil je tele dan steek je er een tele lens op.
            veelzijdiger wil zeker niet zeggen handiger. op een prosumer heb je 1 lens en die heb je altijd bij. prosumer is dus veel handiger. maar lenzen wisselen is nu ook geen kwantumfysica hé. de eerste keer is da mss een beetje raar de 2e keer al niet meer.

            dslr is ook véél sneller, in alles gewoon. shutter lag op de d70 heb ik nog nooit ondervonden hoor. das aan zeten op knopke drukken en foto is gemaakt.
            zelfs bij een oud cf kaartje en in Nef formaat heb ik nog nooit moeten wachten omdat de d70 nog aan het wegschrijven was. zeker in het normale gebruik niet. bij burst kan ik 4 fotos achter elkaar maken. in jpg is dat natuurlijk een pak meer. (hoogste kwaliteit jpg , 12 denk ik)

            ik heb mijn d70 gekocht omdat de canon s45 (wat zeker geen slecht dingetje is) veel te veel beperkingen heeft. ok de s45 is zeker geen nikon 8800 maar de beperkingen kwamen vooral door de lens. d70+ macrolens kan een f waarde aan nemen van f32 dat kan je nooit me een prosumer. ok je hebt dat niet altijd nodig maar soms wel. je kan gewoon veel meer zelf de foto bepalen. en niet de cam die het bepaald.

            denk er nog eens goed overna, want een nikon 8800 kopen (waar de prijs niet ver van de d70+kitlens zit . excl. andere lenzen) en dan na een paar maand zien van hmmm, hier kom ik toch tekort. dat zou een tristige zaak zijn.

            en ook met al die acties nu op de d70.
            je hebt een d70+18-70 kitlens +70-300 lens voor 1300 euro . en dat zelfs in belgie (action shops oa.) vraag voor uwe nieuwjaar dan nog een 50mm voor 159 euro en ge zijt al een heel eind hé.

            ik ken er niet veel die niet gelukkig zijn met hunnen d70.

            succes ermee

            Comment


            • #7
              Re: DSLR of "top prosumer".

              Dag Leo,

              Ik ben in maart overgestapt van een Fuji 4900Z naar een Nikon D70, en heb die Fuji nog geen seconde gemist: Ik heb er mooie foto's mee gemaakt maar me vooral veel geërgerd aan de beperkingen van dat toestel omdat ik veel aan aquariumfotografie doe: trage opstart, trage zoom, traag focussen, batterij zeer snel leeg (zeker met gebruik van interne flash) vervelende shutter lag bij snel bewegende objecten, traag foto's wegschrijven (zeker in hoogste resolutie), vervorming van het beeld in groothoek, ruis... Neen de Nikon D70 was een openbaring op all vlakken. Qua beeldruis kunnen die camera's ook in de verste verten niet met elkaar vergeleken worden. Op iso1600 is een foto van de Nikon D70 nog zeer goed bruikbaar in tegenstelling tot die van de 4900Z op iso800. Ik heb de Nikon CP8800 zelf nog niet kunnen proberen, maar een goede vriend van mij heeft een Nikon CP5700, maar is ook ontevreden van de shutterlag en het relatief traag wegschrijven van beelden in vergelijking met die van zijn D70

              Groeten,

              Frank

              Comment


              • #8
                Re: DSLR of "top prosumer".

                Kies voor de D70 !
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR of "top prosumer".

                  Of beter nog: een 20D !
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR of "top prosumer".

                    Tja heel goed dat je die vraag stelt want het is een belangrijke.

                    Als het gaat over gebruiksgemak wint de prosumer gemakkelijk. Want is klein licht, heeft vaak een groot bereik en vraagt minder nabewerking op de PC dan een DSLR. Ander voordeel is de prijs natuurlijk

                    Voor al de rest wint de DSLR (schiet mij niet af moest ik ergens nog 1 prosumer voordeel vergeten zijn).
                    De snelheid van de camera's is niet vergelijkbaar en eenmaal je een DSLR gewoon bent is zo een prosumer vaak frustrerend op dat vlak. Want shutter lag euh wat is da ah ja das de reden waarom ik mijn foto's mis met mijn prosumer. Maar niet alleen de shutterlag is weg ook algemeen het wegschrijven van foto's, het antal foto's dat je na elkaar kan nemen, de snelheid van de Af allemaal in het voordeel van de DSLR
                    Ook de ruis is niet vergelijkbaar. Natuurlijk ga je in de hoge iso ook Ruis hebben met een DSLR maar een D70 op ISO400 heeft niet meer storende ruis dan je fuji op ISO100 en met een 20D mag je zelfs naar ISO800 gaan in vgl met je Fuji. Er is gewoonweg geen vergelijk. De DSLR's zijn hier stukken beter.
                    Je kan ook veel meer met een DSLR want je hebt een heel gamma lenzen tot je beschikking en nog vele andere accesoires ook.

                    In ideale omstandigheden kan je uistekende beelden maken met een Prosumer die je gerust naast een Dslr mag leggen. In minder ideale omstandigheden gaat de beeldkwaliteit van een DSLR altijd hoger liggen.
                    Nog iets om rekening mee te houden is het verschil in de invloed van je diafragma. Met een prosumer moet je moeite doen om iets uit je DOF te hebben want behalve wijd open op full zoom zijn je foto's altijd overal scherp. Met een DSLR kan je kiezen alles scherp of ik isoleer iets en de rest onscherp. Dat is veel gemakkelijker doenbaar met een Dslr. De creatieve mogelijkheden van een Dslr zijn dus veel groter. Anderzijds maakt het macro's wel wat moeilijker dan met een Prosumer.

                    Maar het is een belangrijke keuze die je moet maken en de meeste Dslr bezitters hebben nog wel een kleine camera voor die momenten waar ze geen zin hebben om al hun materiaal mee te nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR of "top prosumer".

                      Tja, een DSLR geeft je veel meer creatieve mogelijkheden. Ook een top prosumer blijft een "relatief" beperkte camera t.o.v. een DSLR.

                      De vraag die je jezelf, denk ik, moet stellen is: maak ik kiekjes of wil ik meer doen met de camera ?

                      Gezien het feit dat je deze vraag stelt denk ik dat je het antwoord al weet.
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR of "top prosumer".

                        Ik had tot een tijd geleden ook dezelfde vraag, maar door omstandigheden had ik toen eerst een Sony DSC F828 gekocht.

                        Na 2 maanden heb ik hem terug verkocht, reden : veel ruis (op de laagste ISO waarden zelfs!) en € 250 voor een degelijke tele-converter, want ik had te weinig zoom.

                        Nu heb ik een 300D + Sigma 50-500. En ik kan met gemak ISO 400-800 halen! En dit helpt toch wel enorm veel!

                        Van shutterlag had ik trouwens geen (weinig) problemen met de F828.
                        Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR of "top prosumer".

                          Met Nikon 5700 had ik op een bepaald moment een top prosumer in huis, waarna ik de overstap naar Canon 10D maakte.
                          Ik kan mij aansluiten bij Kevlar en de anderen.
                          Het gebruiksgemak ligt duidelijk het hoogst bij een compacte prosumer. Shutterlag stelt minder en problemen.
                          Vooral de beperkingen rond lenzenarsenaal, beperkingen spelen met DOF, lage ISO waarden, etc maken duidelijk dat de DSLR inderdaad nog heel veel voor heeft op een prosumer.
                          Nadelen: prijskaartje, gewicht, aantal accessoires die nodig zijn om de DSLR echt te benutten wat wel eens aanleiding geeft tot een soort van spiraal
                          (bv op een dure lens zet je best nog een filter van goede kwaliteit, statief is liefst ook van geode kwaliteit, ... en dan ben je vertrokken).
                          Ik weet dat mijn reply niet echt veel nieuws aanbrengt, maar het is toch wel goed dat tussenkomsten van anderen bevestigd worden door soortgelijke gebruikservaringen.

                          MVG hugoke
                          Last edited by hugoke; 1 december 2004, 14:38.

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR of "top prosumer".

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
                            Bij een prosumer heb je IMHO nog altijd een storende shutter-lag EN hoge ISO-waarden zijn nagenoeg onbruikbaar.
                            Juist Marc

                            - plus 'eventueel' storende ruis...(inderdaad, die hoge ISO-waarden)
                            - plus 'eventueel 365' knopjes op onmogelijke plaatsen
                            - plus de eventuele "petieterigheid" van menu's, display's enz.

                            Plus de beperkingen van het kleine CCD en zijn al dan niet aanwezige fouten.
                            Bij aankoop van een camera zou men zich hierover meer "druk" moeten maken
                            Het is ook één van de duurdere onderdelen van een camera.

                            Ik hoor gebruikers van een DSLR veel minder klagen over het CCD.
                            Alleen het poetsen van het CCD is een onderwerp dat nogal besproken wordt.
                            Een prosumercamera heeft weinig of geen last van stof omwille van die vaste lens.

                            Grote en bekende merken spelen in op wat gebruikers willen of kunnen kopen.
                            Ze bieden camera's aan naar ieders beurs...

                            Stel nu dat je een budget hebt dat net niet voldoende is om een DSLR te kopen. Dan wil de koper het max. halen uit zijn centen omdat dit budget niet verder reikt of geen verdere mogelijkheden toelaat.
                            Voor een echte liefhebber vind ik dat erg of jammer of spijtig enz. enz.
                            En dat beseft die koper ook wel

                            De "gewone" verkoper is dat geen zorg....
                            Die wil verkopen.

                            Hetzelfde fenomeen vind je terug als het gaat over de aankoop van lenzen.
                            Al dat gepraat over 'ditjes en datjes" terwijl wij allemaal weten in het diepste binnen van ons hart, dat er maar een paar merken zijn die we echt willlen.
                            Het is altijd een afwegen van beschikbare centen tegenover wat we ervoor kunnen krijgen (kopen).
                            Ik begrijp dit volkomen en het is altijd nog beter dan maar lukraak kopen

                            Als al die prosumercamera's zouden voldoen....dan had elke pro géén dure D1, géén dure MkII enz. enz. en ook geen dure lenzen.
                            Alhoewel, alhoewel...je hebt absoluut géén dure camera nodig om schitterende foto's te maken
                            Een 'dure' camera is wellicht wel een stuk gemakkelijker om er te komen.
                            Maar een dure camera vangt nooit het tekort aan talent op....

                            Als je eenmaal een camera zelf in handen hebt en zelf hebt gebruikt, dan weet je het
                            Of dan kom je er achter hoe het werkelijk zit met het toestel.
                            Daarom bezorgt ook een 'dure' camera jou minder risico of zorgen.

                            Ik wil het nog eens benadrukken, dat er met de komst van de Canon 300D en de Nikon D70 er heel wat gebeurd is.
                            Er is ergens een definitieve streep getrokken....
                            En wees er maar zeker van dat er nog (merken) zullen volgen.
                            Dat is goed voor ons, voor de mogelijkheden die deze toestellen zullen hebben en voor betaalbare prijzen (de concurrentie).
                            Meer mensen zullen zich een goed toestel kunnen kopen omdat de drempel
                            een heel stuk lager ligt.

                            En degenen (merken, firma's) die niet kunnen volgen, die hoor je nu nog vloeken en zich blauw ergeren...

                            Als nieuweling koper, amateur, zou ik deze kans nooit laten liggen.
                            Ik zou geen stap terug gaan...

                            Toch ben ik er mee akkoord dat het kostenplaatje nog voor veel mensen
                            een niet haalbaar plaatje is. En dat is geen schande!
                            Er is nog leven voor en na de fotografie.

                            Vriendelijke groeten,

                            theokus
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR of "top prosumer".

                              Om het kort te zeggen, beide soorten hebben hun grenzen, alleen liggen die bij het ene toestel verder dan bij het andere. Bij de prosumer's zijn die grenzen bijna niet te veranderen en bij de DSLR's kun je ze nog verleggen en heb je voor later, afhankelijk van de budgetten nog een boel doorgroei moegelijkheden.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X