Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

    Ik weet niet goed welke cf-kaart (aantal MB) ik moet nemen voor een D70.
    Op de brochure van de D70 staat dat op een 256MB kaart 23 foto's in RAW kunnen dus veronderstel ik dat dit voor 512MB dan het dubbele is en voor 1GB maal 4 enz...
    Nu wil ik de foto's, buiten ze op cd of HD bewaren, voornamelijk afdrukken op 15*10 (cf-kaart of cd afgeven bij fotograaf dus niet via internet).
    Nu zal het voor dat formaat waarschijnlijk niet nodig zijn om in RAW te trekken maar welke is dan de ideale beeldkwaliteit fine,normal of basic en beeldgrootte L,M of S zonder aan zichtbare kwaliteit in te boeten voor 15*10 en e.v. 30*20, kwestie van te kunnen berekenen hoeveel foto's er op een bepaalde cf-kaart kunnen.

    Groetjes
    Ollie.

  • #2
    Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

    Ik heb eens efkes gezien. Ik heb een 2GB kaartje zitten en op Medium-Basic(3MP) kunnen daar 3.9K foto's op. Die zijn dan ±500 op 256MB

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

      Nu zal het voor dat formaat waarschijnlijk niet nodig zijn om in RAW te trekken maar welke is dan de ideale beeldkwaliteit fine,normal of basic en beeldgrootte L,M of S zonder aan zichtbare kwaliteit in te boeten voor 15*10 en e.v. 30*20, kwestie van te kunnen berekenen hoeveel foto's er op een bepaalde cf-kaart kunnen.



      Ik heb gekozen voor "Fine"

      Op een CF van 1 GB kunnen 297 opnames.

      Grtz.
      JP

      Comment


      • #4
        Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

        Kijk mijn motto is dat je altijd op de hoogst mogelijke resolutie foto's maakt want je weet nooit welke foto je wel eens zo goed en zo groot mogelijk zou willen afdrukken en geheugen is nu eenmaal goedkoop geworden.. Je koopt een dure camera als de D70 waarom dan besparen op het geheugen. Dat is mijn inziens gewoon verkeerd.

        Maar om te weten wat je wil is er toch een eenvoudige oplossing. Je neemt van hetzelfde een foto in alle settings die je hebt en print deze af op de manier dat je het gaat doen. En dan vergelijken maar. Zie je het verschil niet dan is de keuze gemakkelijk. Zie je het wel dan moet jij bepalen of het de moeite is of niet dat kunnen wij niet voor jou doen.

        Wil je zelfs de moeite niet nemen om zelf adequate foto's te nemen dan kan je alle beschikbare formaten downloaden in de testfoto's van dpreview en druk je deze af.

        Comment


        • #5
          Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

          Een foto (jpeg) in grootste resolutie (3000 x 2000) met lage compressie (Fine) is iets meer dan 2MB.
          Je kan dus zelf berekenen hoeveel er op welke kaart kunnen.

          Als je deze foto's zonder bewerking afgeeft om te printen, zou het me verbazen dat je tevreden gaat zijn van het resultaat.

          Ten eerste, een foto 15x10 cm heeft voldoende met een resolutie tussen 750x500 en 1200x800. Meer dan 1200 heeft dus geen zin.
          Wil je je foto's zonder nabewerking laten afdrukken, neem ze dan onmiddellijk in 1200x800 (veel meer foto's op je kaartje). Het grote voordeel van 3000 is dat je nog kan croppen zonder kwaliteitsverlies.

          Ten tweede, een digitale foto heeft het voordeel dat je deze kan bewerken, lees: verbeteren. Foto's in RAW kan je nog meer verbeteren. Maak van deze opportuniteit dan ook gebruik.

          hesy.be
          BD0319BE

          Comment


          • #6
            Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

            ni besparen op kwaliteit !!!
            kies ofwel Large jpg fine of RAW
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
              ni besparen op kwaliteit !!!
              kies ofwel Large jpg fine of RAW
              100% mee eens. Alleen besparen als het echt nodig is om een of andere reden. Trouwen tussen 10X15 en 20X30 is een verschil van 4X en voor 20X30 heb je de 6MP zeker nodig.
              Ik heb eens een situatie gehad, waar zogoed als alle foto's genomen had, die ik wou en had misschien nog 2 raw plaatjes over. Toen vroeg iemand of ik een reeks foto's kon nemen van haar en haar zoon(Act ). Toeval wil dat ik geen extra mem kaartje bij had. Heb toen naar 6MP normal overgeschakelt en kon toen terug een kleine 20 fotokes maken en iedereen was tevreden .

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                'k zou voor kwaliteit kiezen. Lagere kwaliteit kan dan altijd nog. Achteraf hoger kan niet !
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                  Kijk mijn motto is dat je altijd op de hoogst mogelijke resolutie foto's maakt want je weet nooit welke foto je wel eens zo goed en zo groot mogelijk zou willen afdrukken en geheugen is nu eenmaal goedkoop geworden.. Je koopt een dure camera als de D70 waarom dan besparen op het geheugen. Dat is mijn inziens gewoon verkeerd.
                  Beste Kevlar,
                  Ik ben het volledig met je eens maar het is mij vooral te doen om als ik voor een langere periode, v.b. op reis, mijn cf-kaart(ten) niet kan uitlezen ik weet hoeveel foto's ik met welke MB cf-kaart kan nemen om toch nog, neem nu eens een afdruk op 30x20, van goede kwaliteit te hebben.
                  Natuurlijk kan ik gewoon altijd op de hoogst mogelijke resolutie trekken maar dan moet ik al 2GB kaarten of meer of een soort van X-drive kopen en als ik dan toch weet dat ik niet groter dan 30x20 zal laten afdrukken is dit misschien zonde van het geld.
                  Als ik mijn toestel heb (ben nog aan het wachten ) zal ik dit (verschillende resolutie's instellen en laten afdrukken) zeker eens proberen om het resultaat te zien maar om bij mijn toestel niet een cf-kaart te kopen met te veel MB (lees te duur) of niet genoeg MB voor mijn behoeften vroeg ik mij dit gewoon af.

                  Groeten
                  Ollie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                    als je op reis gaat is een X-drive of aanverwant toestel of laptop echt nodig
                    tenzij je genoeg CF's hebt, maar dat komt altijd duurder uit

                    de prijzen bij PIN zijn echt goed, 'k zou nu zo'n compactdrive kopen
                    (sneller dan X-drive2 en werkt op AA-batterijen)
                    en dan heb je bvb 40GB dat zijn 20 2GB-kaartjes voor de prijs van 1 2GB-kaartje
                    kan er wat naast zitten maar wil gewoon aantonen dat je relatief goedkoper
                    bent met 1 of 2 kaartjes en een image tank ipv veel kaartjes

                    en ik gebruik die gewoon als extra HD waar ik al mijn foto's op zet
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                      als je op reis gaat is een X-drive of aanverwant toestel of laptop echt nodig
                      tenzij je genoeg CF's hebt, maar dat komt altijd duurder uit

                      de prijzen bij PIN zijn echt goed, 'k zou nu zo'n compactdrive kopen
                      (sneller dan X-drive2 en werkt op AA-batterijen)
                      en dan heb je bvb 40GB dat zijn 20 2GB-kaartjes voor de prijs van 1 2GB-kaartje
                      kan er wat naast zitten maar wil gewoon aantonen dat je relatief goedkoper
                      bent met 1 of 2 kaartjes en een image tank ipv veel kaartjes

                      en ik gebruik die gewoon als extra HD waar ik al mijn foto's op zet
                      Misschien zal er voor op reis inderdaad niets anders op zitten.
                      Heb ook al eens gekeken op de site van pin en die PD7X ziet er wel aantrekkelijk uit. Als ik het goed uitreken komt hij met 40 GB op 181,494 euro verzending inbegrepen maar komt daar dan achteraf nog iets bij i.v.m. BTW want ik ben van aankopen in het buitenland niet zo op de hoogte.

                      Groeten
                      Ollie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                        Ollie,

                        Jammer genoeg moet ge er nog BTW en taksen bij rekenen. Grofweg moet je er ± nog 30% bij rekenen

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                          ge vraagt aan pin dat hij op de officiele faktuur een laag bedrag schrijft( ik had onlangs voor 400 euro gekocht bij hem en op de faktuur stond 75 dollar , heb daarna van dhl nog 15 euro kosten gekregen ,viel dus al bij al mee)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                            Het nut ontgaat mij een beetje als je een D70 wil kopen om nadien de kwaliteit van de foto's te verminderen om geheugen te sparen. Een Hitachi MD van 2 Gbytes kost tegenwoordig 120€ zijn grote broer van 4 iets van een 250. Een foto op volle resolutie kan je nadien om gelijk welke redenen resizen of in een hogere jpeg compressie opslaan - omgekeerd niet! Foto's die ik laat afdrukken beslaan nooit meer dan 1mb (10x15) - als je groter wil heb je tenminste de fullsize foto's om door te sturen of af te printen. Op een 2 gbyte md heb je op max resolutie (jpeg) toch al plaats voor zo'n 280 foto's -> verlof van 14? dagen = 20 foto's/dag.

                            Oli.
                            Last edited by Oliver; 30 november 2004, 23:09.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aantal foto's op cf-kaart voor 15*10 afdruk met D70

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
                              Een foto (jpeg) in grootste resolutie (3000 x 2000) met lage compressie (Fine) is iets meer dan 2MB.
                              Je kan dus zelf berekenen hoeveel er op welke kaart kunnen.

                              Als je deze foto's zonder bewerking afgeeft om te printen, zou het me verbazen dat je tevreden gaat zijn van het resultaat.
                              euh, wat bedoel je precies? Zal het resultaat van 15x10 foto's die ik laat afdrukken dan niet goed zijn als ik die in grootste resolutie (large) met lage compressie (Fine) heb genomen en m,n cf-kaart zo (zonder bewerking) laat uitlezen bij de fotowinkel?

                              Ollie.

                              Comment

                              Working...
                              X