Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

    Afgelopen zaterdag heb ik de Canon 70-300 DO gekocht.
    Als ik nu de foto's bekijk die ik gemaakt heb, krijg ik twijfels of de foto's wel zo scherp zijn bij 300mm.

    In de hier onderstaande link zie je een aantal voorbeelden.


    (De afstanden binnen tot de voorwerpen waren 1,4 m of meer.)

    De foto's buiten lijken scherp, al heb ik bij de eerste twee ook zo mijn twijfels (scherp gesteld op de linker gans) maar dat kan ook door het sombere weer komen.
    Maar de foto's binnen lijken mij verre van scherp en vergelijk ik het met mijn andere lens 28-200 dan doet die het gewoon beter bij 200mm.

    Eigenlijk lijkt het erop dat er over al die foto's (binnen en buiten) een waas hangt.

    Wat denken jullie hiervan en voor diegene met dezelfde type lens hebben jullie ook problemen met het maken van soortgelijke foto's binnen?
    Of doe ik iets fout, gezien de gans (nr. 3) wel scherp lijkt?

  • #2
    Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

    Kan je geen advies geven,alleen zeggen dat ik die waas ook zie!!!
    Mvg,Macroshopper.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

      Moeilijk te zeggen omdat dit gedownsampelde foto's zijn maar erg scherp ziet het er niet uit. Ik denk dat je een probleem hebt.

      Ik zal zien of ik eindelijk eens mijn vergelijking kan posten die ik een tijdje terug wou posten maar te weinig tijd om dit te doen en een paar dagen terug eens snel snel de foto's genomen maar dat was duidelijk wat snel in slechte omstandigheden want mijn F11 foto's waren minder scherp dan wijd open en tja dat klopt niet.

      Maar ik probeer nog eens een dezer dagen. Ale het lukt. Dan kan je zelf eens vgl. Maar als ik die zie heb je volgens mij een probleem. Maar zou ook aan downsamplen kunnen liggen.

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

        deze fotos zijn idd niet al te scherp

        ook op de backfocus test lijkt mij de tekst niet al te scherp

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

          ik zal straks eens een foto trekken op 300mm en hem dan zien te posten

          killerke
          www.knfotostudio.be

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

            Op deze pagina:

            http://www.e-fotografija.com/artman/...icle_306.shtml

            staat een test waarbij de 300 DO IS USM wél goed uit de test komt; tenminste ik vind de foto's echt scherp.

            Het is dat ik voor Nikon () gekozen heb en niet Canon, anders stond deze lens nu op mijn lijstje.

            Mijn eigen ervaringen:

            Pro:
            De lens is licht, klein, heeft IS en USM en maakt mooie scherpe foto's mogelijk (zie test).

            Contra:
            Prijs (voor iets meer heb je bijv. een 100-400 L - nog beter, nog meer zoom, maar wel een grote, zware witte toeter) en de zoom draairing beweegt erg stroef en is onhandig geplaatst.
            Nikon D70 | 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED
            | 70-300/4,0-5,6 AF G | Sandisk Ultra II 512 Mb

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

              Deze lens boeit me eveneens enorm als een handige 300 mm, maar kan me tot nu kwalitatief nog niet overtuigen.

              De waas kan ontstaan door gebrek aan contrast, wat door post-processing kan opgelost worden.

              Die kanaries buiten lijken inderdaad wel heel scherp. De voorwerpen binnen niet.
              Is het mogelijk om dezelfde fotos binnen even met een andere lens te maken zodat we het effect van uw postprocessing kunnen inschatten ?

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                Ik heb je beelden bekeken, en ze zijn allemaal op volle opening gemaakt en met een te lage sluitesnelheid voor een 300mm. Ik neem aan dat je op statief heb gewerkt, indien uit de hand gewerkt is het een véél te lage sluitersnelheid. Probeer nieuwe opnames te maken met de camera goed vast op statief, gebruik de zelfontspanner om toch nog alle beweging en natrillen uit te sluiten.
                Vergelijk dan wat je krijgt op F5.6, F8 en op F11 . Normaal ga dan een verbetering merken, als dit echter niet zo is dan moet er verder gezocht worden naar de oorzaak. Nu is het momenteel niet de beste tijd van het jaar wegens de beperkte lichtsterkte. Een feit is, als je om bruikbare beelden te maken moet diafragmeren tot F8 je ni echt veel bruikbare lichtsterkte hebt.

                Het is om die reden dat ik koos voor de 300mm F4 L USM.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                  Zo uit de camera hebben bijna alle foto en scans nabewerking nodig. Er zit jammer genoeg geen kleurprofiel meer in de afbeelding opgeslagen. Ook de EXIF is verwijderd. Nu kan ik niet zien met welke zoomlengte je hebt gefotografeerd.
                  In levels zit alleen in het midden informatie (i.p.v. 1-255 is er alleen info van 45-175 aanwezig) vandaar dat de eendenfoto zo contrastarm is.
                  Digipics357 heeft gelijk. De sluitertijd moet evenredig zijn met het brandpunt. Dus bij 300mm een sluitertijd van 1/300. De Imagestabilisator helpt wel iets, maar verwacht er geen wonderen van. Beter is om dergelijke foto's altijd op statief te nemen.
                  Bij de grootste opening f/5.6 presteert dit objectief maar matig.
                  Wacht op een vrij heldere dag uit. Zet de camera op een STEVIG statief gebruik een draadontspanner en vermijdt diafragma 5.6 Dan pas kan je het objectief beoordelen op optische kwaliteit.





                  - Levels van 45-175 vergroot naar 0-255 helderheden.
                  - USM 100/1/0
                  Let wel dit is maar een voorbeeld. Beter is het orgineel te gebruiken voor bewerkingen en het steeds opnieuw comprimeren komt de foto ook niet ten goede.
                  Last edited by j@n; 30 november 2004, 11:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                    Jan, Digipics357 en de andere vanavond zal ik een paar foto’s maken
                    met een andere diafragma en een andere lens en dan kijken wat het
                    resultaat is.
                    Ook zal ik de originele foto’s even op de server zetten.
                    Voor foto’s buiten zal ik even moeten wachten tot donderdag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                      In de review van Luminous-Landscape wordt ook vermeldt dat beelden van deze lens wat bijgescherpt moeten worden :

                      I would imagine though that users who do not take the time and effort to apply appropriate sharpening to files produced by this lens may find the results disappointing. Those that do will be rewarded by crisp images and the pleasure of using a very versatile lens.

                      http://luminous-landscape.com/review...70-300mm.shtml

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                        Ik heb weer een aantal foto’s geplaatst, o.a. 2 foto’s met een andere lens.


                        J@N, bij de link http://www.xs4all.nl/~ator0664/70_300DO.htm heb ik bij de eerste foto een link aangemaakt naar de originele foto.
                        Ik zal er nog een paar plaatsen.

                        Na het stukje gelezen te hebben van Morpheus heb ik een foto gemaakt in formaat raw, daarna heb ik een verscherping toegepast.


                        De foto met diafragma 8 en 11 waren helaas te donker, zal ik morgenavond opnieuw proberen en anders donderdag overdag.

                        Ik hoop op donderdag en/of vrijdag overdag wat meer resultaat te krijgen,
                        gezien het de bedoeling is om deze lens buiten te gaan gebruiken.

                        Groeten, Ronald.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                          Nu ik die originele foto's bekijk moet ik zeggen dat over die buitenfoto's toch wel een heel sterke waas hangt. Was het wat mistig of zo? Ik heb ook wel soms een soort van waas over mijn foto's hangen maakt niet uit met welke lens maar deze is toch heel sterk.

                          Ik heb ook eventjes een foto van batterijen gemaakt met mijn 70-300 DO op 185mm (tja wou 200...) wijd open (f5.6)en gewoon verkleind zoals jij ook doet voor je foto's. Dit is het resultaat.

                          Ziet er toch wel beter uit vind ik.

                          Ook met je andere lens vind ik de batterij foto niet superscherp. Wel beter en vooral de focusschart is veel beter. Maar gezien de lens is dat normaal denk ik die lens is scherper dan de DO. Maar echt scherper dan de foto's van mijn DO vind ik hem niet dus probleem kan toch ergens anders liggen denk ik. En als ik kijk naar de originele schroeffoto's zie ik toch heel duidelijk bewegingsonscherpte dus al je onscherpte zou daar wel eens aan kunnen liggen.

                          Zoals ik zei wou ik nog wat foto's maken voor een in het verleden beloofde vgl. Spijtig genoeg mislukt omdat het te donker was en de foto's van de andere lens onscherp zijn vermits zelfs de 2.8 de bewegingsonscherpte niet kon verhinderen.(Stond wel op minitripod maar de head is niet goed genoeg en kan het gewicht niet aan) De DO zijn foto's vallen mee want de IS slaagde er wel in de beweging te compenseren. En hier dus een 100% crop waarmee je dan kan vergelijken.

                          185mm F5.6 1/15s

                          en hier bij F9 1/6s


                          Toch wel knap dat die IS er in slaagt gemakkelijk 3 stops te compenseren want de 2 stops verschil met de 2.8 waren hier alvast geen nadeel. Maar ja hier bewoog dan ook niets he. Maar ook in deze foto's zou natuurlijk nog wel wat bewegingsonscherpte kunnen zitten vrees ik. Dit moet ik dus wel eens herhalen in betere omstandigheden. Dus beschouw dit als een minimumscherpte die je toch moet halen.
                          Hier nog effe de volledige foto zodat je een idee krijgt van de grote van de crop in de volledige foto.
                          Lelijke fotoja ik weet het maar dat was de bedoeling nu ook niet

                          Persoonlijk denk ik dus dat je jouw onscherpte toch ook in beweginsonscherpte moet zoeken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                            Kevlar, kan je ook een foto maken van de batterijen op 300mm.
                            Ik kreeg de indruk bij mij dat de 200 beter was dan de 300.
                            Vanavond zal ik nog eentje maken op 200mm om bij mij te vergelijken.
                            En wat je op schreef “Persoonlijk denk ik dus dat je jouw onscherpte toch ook in beweginsonscher te moet zoeken.”
                            daar denk ik ook aan vooral omdat de sluitertijd niet al te snel was.
                            Ik zal morgen ook een foto maken in de tuin, zoals jij het gedaan hebt.

                            Wat me nog wel steeds dwars zit is dat ik de focus test niet scherp krijg.
                            Morgen overdag ook nog maar eens proberen, desnoods buiten voor meer licht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

                              Hier een foto op 300 mm met flash ook direct kleiner gemaakt.



                              Hopelijk helpt dit je wat.

                              Comment

                              Working...
                              X