Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen van accu's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opladen van accu's

    Al jaren gaan wij met de fiets op vakantie. Al die jaren gaat er een analoge Minolta (SLR) foto uitrusting mee. Deze werkt met een aparte powergrip gewoon op penlight batt. (AA). Dit systeem werkt perfect en gedurende een vakantie periode van 3 weken verbruik ik zo'n 2 sets batt.
    Alleen nu is de vraag bij ons opgekomen om eventueel onze digitale dimage 7i (Minolta) mee te nemen. Tijdens onze fiets/kampeer-vakanties is het erg moeilijk om batt. op te laden, daarom gingen er tot heden gewone alkaline batt. mee.
    De digitale camera verbruikt echter veel meer stroom.
    Nu is onze vraag;
    'kunnen we evt. onze penlight oplaadbare batt (Ni Mh 1800 - 2350 mAh) opladen middels een zonnepaneeltje.........?
    Wie heeft hier evt. ervaring mee?
    Bij voorbaat dank.

    Ted

    Pictures need no language
    tebo photo design
    Last edited by TeBo; 29 november 2004, 19:16.
    -----------------------------------------------
    Homepage;www.tedboots.nl
    -----------------------------------------------

  • #2
    Re: opladen van accu's

    Oorspronkelijk geplaatst door TeBo
    'kunnen we evt. onze penlight oplaadbare batt (Ni Mh 1800 - 2350 mAh) opladen middels een zonnepaneeltje.........?
    Wie heeft hier evt. ervaring mee?
    Bij voorbaat dank.

    Ted

    Pictures need no language
    tebo photo design
    geen idee of het lukt met een zonnepaneel (vermoed van niet)
    maar kun je waar je 's avonds kampeert/logeert niet opladen via een gewone lader op netstroom ofzo?
    een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

    Comment


    • #3
      Re: opladen van accu's

      Ik dacht dat het onderwerp al aan bod geweest is en dat het antwoord "JA "
      was maar ben niet zeker.'k Zou zeggen help mee zoeken maar er zijn problemen,het is bijna onmogelijk op internet te werken (bij scarlet)
      Mvg,Macroshopper.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: opladen van accu's

        Oorspronkelijk geplaatst door Naciremus
        geen idee of het lukt met een zonnepaneel (vermoed van niet)
        maar kun je waar je 's avonds kampeert/logeert niet opladen via een gewone lader op netstroom ofzo?
        De meeste campings waar we verblijven zijn heel summier ingericht. Niet van die 5 sterren campings (Daar houden we niet zo van) En stroom is dan ook niet overal voorhanden.
        Ps. onze normale lader wilden we wel meenemen.

        Ted
        _________________________
        Pictures need no language
        tebo photo design
        -----------------------------------------------
        Homepage;www.tedboots.nl
        -----------------------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: opladen van accu's

          Zorg voor een snelle lader, en als je ergens iets gaat drinken (of eten), vraag dan of je de akku's even mag laden. Ik denk dat ze er op de meeste plaatsen niet zo moeilijk over doen. Neem wel een extra setje akku's mee.
          Er bestaan laders met een zonnepaneeltje, maar om daarmee de akku's met een grote capaciteit te laden, dat zal wel een paar dagen duren.
          Of anders moet er een heel groot zonnepaneel opzitten.

          Er is ook wel een lader te maken die werkt met je fietsdynamo, maar dan moet je wel zwaarder trappen .
          Die levert ongeveer 0,5A bij 6V (wisselspanning), en als je daar een gelijkrichter tussenzet, dan zal je een setje van 2000mAh na ongeveer 5-6 uur geladen krijgen .
          Last edited by Black B@ndit; 29 november 2004, 20:17.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: opladen van accu's

            Er is wel degelijk een draagbaar zonnepanneel te verkrijgen. Dit is te koop bij de AS Adventure winkels. ('t is een geel kastje als ik me niet vergis)

            Deze paneeltjes zijn koppelbaar voor meer vermogen en ze zijn oorspronkelijk bedoelt om GSM of GPS mee op te laden. Hoe het zit met oplaadbare batterijen is me niet duidelijk. Wat de prijs is evenmin maar ik vermoed dat het niet goedkoop zal zijn.

            vraag in de winkels eens na...ze zullen u zeker kunnen helpen.

            Comment


            • #7
              Re: opladen van accu's

              Opladers op zonne-energie zijn wel te krijgen hoor! Klik hier . Mijn Hema snellader laadt ook op de auto (in de sigarenaansteker). Je kunt het dus ook aan een automobilist vragen of hij een paar uur op de prik mag. In maximaal 3 uur zijn de batterijen geladen. Da's in een avond gepiept.
              10D | 28-135 IS | 50 mm f 1.8 II | 17-40 L | 550 EX | Archos Gmini 220

              Zoals het muisje thuis klikt, klikt het nergens!

              Comment


              • #8
                Re: opladen van accu's

                heb ook zo een van de Hema werkt prima,ook in de auto, maar het was een fiets gebeuren hè.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: opladen van accu's

                  Ik zou in zo'n geval ook het nuttige aan het aangename paren en terwijl we gezellig een cafeetje meepikken zou ik daar mijn penlightjes opladen.

                  Veel gezeliger en veel compacter dan een zonnepaneel.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: opladen van accu's

                    Hm, fietsvakantie,

                    Als je wat van elektriciteit kent, kan je op je achterwiel een extra dynamo zetten en dit via een minitransfo aan een minivoedingkje koppelen en zo aan een lader met laagspannings voeding koppelen.BV sigaren aansteker, of indien je nog wat van elektronica ken, de dynamo direct aan een zelf gemaakte lader koppelen. Dit kan ook een goedkope gekochte zijn die wat is aangepast.
                    Knutsel werk en autonimie gewaarborgd
                    En als je batterijen dan plat zijn, ga je een uurke fietsen.

                    Hubert
                    PS: Denk daar juist aan, misschien hebben ze bij AS Adventure ook wel zoiets.
                    Last edited by hub2805; 30 november 2004, 14:04.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: opladen van accu's

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                      Hm, fietsvakantie,

                      Als je wat van elektriciteit kent, kan je op je achterwiel een extra dynamo zetten en dit via een minitransfo aan een minivoedingkje koppelen en zo aan een lader met laagspannings voeding koppelen.BV sigaren aansteker, of indien je nog wat van elektronica ken, de dynamo direct aan een zelf gemaakte lader koppelen. Dit kan ook een goedkope gekochte zijn die wat is aangepast.
                      Knutsel werk en autonimie gewaarborgd
                      En als je batterijen dan plat zijn, ga je een uurke fietsen.

                      Hubert
                      PS: Denk daar juist aan, misschien hebben ze bij AS Adventure ook wel zoiets.
                      Een transformator is niet nodig, de spanning is juist, als er een bruggelijkrichter tussenzit. Een stroombegrenzing is ook niet nodig, want die dynamo levert gewoon niet teveel stroom. Het probleem is dat het daarmee 5-6 uur duurt om een setje akku's (2000-2300mAh) te laden.
                      De akku's moeten gewoon in serie geladen worden (per 4).
                      Overladen zal ook niet snel gebeuren, en met die laadstroom kunnen de akku's er wel tegen dat ze wat langer geladen worden.

                      Maar, er is wel vrij veel spierkracht nodig, want het vermogen bij het laden is juist hetzelfde dan het verbruik van de koplamp + achterlicht .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: opladen van accu's

                        Waarom ik van een trafo sprak was voor het geval je werkt met een lader met sigarenaansluiting. Dan moet je naar 12v gaan. Zoals ik ook zei is dit niet nodig, indien je het direct (via een beetje electronica) aan de lader aansluit. Alles hangt er van af hoeveel je zelf wilt knutselen .
                        Wat spierkracht betreft, denk ik dat dat wel meevalt. Meestal zul je toch in de dag trekken, zodat je niet voor de verlichting moet meetrappen. Misschien ga je zelfs met een tandem en dan is het gedeelde smart .
                        En daarbij, ge moet voor verniete stroom toch iets over hebben .

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: opladen van accu's

                          Bedankt mensen,
                          Ik zal er mijn gedachten eens over laten gaan.
                          In ieder geval bedankt voor de vele tips.
                          Maar ik denk dat ik dan toch kies voor het aangename......

                          Ted
                          ______________________

                          Pictures need no language.
                          tebo photo design
                          -----------------------------------------------
                          Homepage;www.tedboots.nl
                          -----------------------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: opladen van accu's

                            Oorspronkelijk geplaatst door TeBo
                            Maar ik denk dat ik dan toch kies voor het aangename......
                            Luiaard

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment

                            Working...
                            X