Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D: interne flits in Tv modus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20D: interne flits in Tv modus

    Net na lang wachten m'n dierbare 20D terug ontvangen van Etbass! Of de focusproblemen verholpen zijn weet ik pas wanneer ik voldoende tijd heb gehad voor een serie focustests.
    Eén ding viel me echter vrij snel op. Als ik in Tv modus de ingebouwde flits gebruik (d.m.v. de knop die hem omhoog doet klappen), flitst hij wel, maar wordt de sluitertijd automatisch veranderd (ik stel hem in op 1/250) naar een hele trage, alsof er bij de lichtmeting geen rekening wordt gehouden met de aanwezigheid van de flits. Dit gedrag komt m.i. niet overeen met wat er in de handleiding beschreven staat. Het lijkt meer op wat er zou moeten gebeuren in Av modus (en dat gebeurt ook). In P modus is het flitsgedrag normaal (er wordt een korte sluitertijd ingesteld bij weinig licht).
    Zou er ergens een instelling verkeerd kunnen staan? Zie ik iets over het hoofd? Hoe gedragen andere 20D's zich? Ik kan de situatie nu niet vergelijken met die van voor de servicebeurt, omdat ik nooit eerder heb geflitst in Tv modus. Ik hoop dat iemand wat duidelijk kan verschaffen!
    Gijs
    Canon apparatuur

    http://gijsvo.fotopic.net/

  • #2
    Re: 20D: interne flits in Tv modus

    Mijn 10D accepteert sluitertijden tot 1/200 in Tv vooraleer hij die terug langer maakt... Dat is ook logisch want de cam heeft een flitssynchronisatie van 1/200. Bij de 20D is dat 1/250 als ik me niet vergis, dus zou hij die 1/250 moeten accepteren... Lijkt me dus een probleempje te zijn...
    Misschien toch nog even horen wat andere 20D-ers weten te zeggen.
    Heb je al kunnen testen met een externe flits?
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: 20D: interne flits in Tv modus

      Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
      Mijn 10D accepteert sluitertijden tot 1/200 in Tv vooraleer hij die terug langer maakt... Dat is ook logisch want de cam heeft een flitssynchronisatie van 1/200. Bij de 20D is dat 1/250 als ik me niet vergis, dus zou hij die 1/250 moeten accepteren... Lijkt me dus een probleempje te zijn...
      Misschien toch nog even horen wat andere 20D-ers weten te zeggen.
      Heb je al kunnen testen met een externe flits?
      Nee, ik heb helaas geen externe flitser.
      De minimale sluitertijd bij flitsen is inderdaad 1/250. Als ik hem korter heb ingesteld en ik haal de flitser naar boven, dan wordt dat keurig bijgesteld (voordat ik de ontspanknop indruk).

      Het volgende haal ik van de Canon Web Self-Service (dit gaat over SLR's in het algemeen):
      "Als u de flitser in de Av of Tv mode gebruikt, meet het meetsysteem van de camera het reeds aanwezige licht, het zogenaamde omgevingslicht.
      In beide modi stelt de camera TE ALLEN TIJDE een sluitersnelheid (Av mode) of lensopeningswaarde (Tv mode) in voor een juiste belichting voor het omgevingslicht. In omgevingen met weinig licht stelt de camera een langere sluitersnelheid (Av mode) of grotere lensopening (Tv mode) in. "

      Het klopt dus blijkbaar dat ook in Tv modus wordt belicht aan de hand van het omgevingslicht, dus zonder rekening te houden met het flitslicht?
      Bij mij gaat in Tv modus de diafragmawaarde knipperen (dus diafragma kan niet groot genoeg worden gemaakt voor die sluitertijd bij die hoeveelheid licht) en m'n camera stelt de sluitertijd bij.
      Toch blijf ik het vreemd vinden. Ik kom vandaag thuis bij iemand met een 300D; ik zal eens kijken hoe het op dat toestel gaat.
      Gijs
      Canon apparatuur

      http://gijsvo.fotopic.net/

      Comment


      • #4
        Re: 20D: interne flits in Tv modus

        Ik heb nog even getest op Tv, ingesteld op 1/200 met m'n 17-40. Diafragma flikkert (want te donker), maar als ik de foto neem, dan gaat de flits af en foto wordt genomen op 1/200 en diafragma 4.0. Zo verwacht ik ook dat de camera reageert...

        Heb nog even naar de custom functions gekeken van de 20D (op Dpreview) en ik zie er geen die hier een invloed op kunnen hebben waardoor jouw cam de sluitertijd naar beneden haalt...

        Code:
        In beide modi stelt de camera TE ALLEN TIJDE een sluitersnelheid (Av mode) of lensopeningswaarde (Tv mode) in voor een juiste belichting voor het omgevingslicht. In omgevingen met weinig licht stelt de camera een langere sluitersnelheid (Av mode) of grotere lensopening (Tv mode) in.
        Als dat de uitleg is, dan mogen ze die wel even corrigeren: in de eerste zin is Av en Tv omgewisseld
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: 20D: interne flits in Tv modus

          Het probleem is opgelost! Het bleek toch een Custom Function te zijn, namelijk nummer 16, "Veiligheidsshift in Av of Tv". Deze stond op enabled, waardoor bij een knipperende (en dus te hoge) diafragmawaarde de sluitertijd dan maar verlengd wordt. Door deze functie op disabled in te stellen gedraagt m'n camera zich zoals die van jou, de 300D die ik vandaag heb getest en zoals ik het verwacht. Gelukkig maar!
          Bedankt voor je hulp, CooMa!
          Gijs
          Canon apparatuur

          http://gijsvo.fotopic.net/

          Comment


          • #6
            Re: 20D: interne flits in Tv modus

            Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
            Het probleem is opgelost! Het bleek toch een Custom Function te zijn, namelijk nummer 16, "Veiligheidsshift in Av of Tv". Deze stond op enabled, waardoor bij een knipperende (en dus te hoge) diafragmawaarde de sluitertijd dan maar verlengd wordt. Door deze functie op disabled in te stellen gedraagt m'n camera zich zoals die van jou, de 300D die ik vandaag heb getest en zoals ik het verwacht. Gelukkig maar!
            Bedankt voor je hulp, CooMa!
            Die custom function zit ook op de 10D! Heb die nog nooit gebruikt, nu zie ik ook weer waarom
            Veel plezier ermee...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Re: 20D: interne flits in Tv modus

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Code:
              In beide modi stelt de camera TE ALLEN TIJDE een sluitersnelheid (Av mode) of lensopeningswaarde (Tv mode) in voor een juiste belichting voor het omgevingslicht. In omgevingen met weinig licht stelt de camera een langere sluitersnelheid (Av mode) of grotere lensopening (Tv mode) in.
              Als dat de uitleg is, dan mogen ze die wel even corrigeren: in de eerste zin is Av en Tv omgewisseld
              Ik dacht het niet.

              Als je zelf het diafragma instelt, dan stelt de camera de sluitertijd in.
              Als je zelf de sluitertijd instelt, dan stelt de camera het diafragma in.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: 20D: interne flits in Tv modus

                Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                Mijn 10D accepteert sluitertijden tot 1/200 in Tv vooraleer hij die terug langer maakt... Dat is ook logisch want de cam heeft een flitssynchronisatie van 1/200.
                Zo is dat ook voor de 300D, en met een externe flits die hi-flitssynchronisatie ondersteund kan je de sluitertijd verkorten tot het maximum, wat dus voor de 300D tot 1/4000 sec is. In theorie betekent dit dus dat de cam de instelling aanvaard en je in de praktijk een nagenoeg zwarte foto zal schieten bij weinig licht.
                Maar zo hoort het toch te zijn bij manuele instellingen want als bv tegenlicht -compensatie bij hevig zonlicht is dat ook een setting die tot één van de mogelijkheden kan behoren om een perfect belichte foto te maken of zie ik dat verkeerd?
                Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                Comment


                • #9
                  Re: 20D: interne flits in Tv modus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                  Ik dacht het niet.

                  Als je zelf het diafragma instelt, dan stelt de camera de sluitertijd in.
                  Als je zelf de sluitertijd instelt, dan stelt de camera het diafragma in.

                  Jan.
                  Dat is ook wat ik net wou zeggen... Mijn quote was een quote van Gijs die een quote deed van de handleiding van Canon
                  Waarmee ik maar wilde zeggen dat ik zo'n fout in de handleiding redelijk "vervelend" vind...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment

                  Working...
                  X