Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel...

    Enerzijds de:
    Sigma 150mm F/2.8 EX DG HSM
    Anderzijds de
    Sigma AF 180/3.5 APO MACRO IF EX (HSM) ř 72mm

    Prijs is ongeveer dezelfde maar wat zijn de voor- of nadelen van de ene lens tov de andere? Maw weegt een stop meer op tegenover langere brandpuntsafstand? Mensen met ervaring?
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

  • #2
    Re: Twijfel...

    Ga deze thread volgen omdat ik met hetzelfde probleem zit.
    Ik bezit nog geen echte macro lens en twijfel ook tussen beide Sigma's(maar dan wel voor ne Canon ).
    Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de 150 omdat deze wat kleiner/handiger is. Benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.
    BD0316BE
    Canon

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel...

      De stop extra denk ik dat voor macro niet echt nuttig is.
      Je gaat toch zo goed als nooit op dat diafragma werken, maar eerder op f11 of zo.

      Wel wordt het nuttig als je de lens als tele gaat gebruiken om dat het je toelaat in iets mindere licht omstandigheden met de grote diafrgma's te werken, maar met kleine scherptediepte.

      Bij de 150 mm ga je tov van de 180mm net iets meer scherpte diepte hebben bij gelijke diafragma's.
      Bij de 180 mm ga je iets meer afstand kunnen houden tov van je onderwerp. (handig voor vlindertjes etc maar niet voor bloemen of andere nietbewegende onderwerpen)

      En van de 150 mm heb ik tot hier toe nog geen foto's gezien...
      Van de 180mm daarentegen wel, en die kun je niet bepaald slecht noemen.

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel...

        Ik zou dezelfde vraag binnen een paar maand nog eens stellen. Dan zullen de eerste echte gebruikerservaringen van de Sigma 150 wel al beschikbaar zijn.
        Ik heb ze op Photokina wel in mijn handen gehad, maar mocht ze niet op de cam zetten wegens nog een testmodel.
        Eerste indrukken waren: goeie kwaliteit (EX-reeks), goed zwaar (voor mij is dat een plus), meer dan degelijk gebouwd, maar foto's heb ik er nog niet echt van gezien...
        Als je het geld nu kwijt wilt, dan zou ik voor de Canon 180 gaan, dan weet je wat je in je handen krijgt...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel...

          Hallo,

          Persoonlijk heb ik geen van beide lenzen, maar heb wel al de kans gehad de 180 te testen. Ik zou deze nooit kopen, omdat je bijna verplicht bent een statief te gebruiken. Ik zou dan de 150 of zelfs de 105 kopen. Ik heb mooie herinneringen aan de 105 macro van Sigma

          mvg Sven

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel...

            Idealerwijze met statief, maar in de praktijk kun je mits
            enige oefening en
            sluitertijd hoog genoeg houden (1/200) en
            indien nodig flitsen om die sluitertijd aan te kunnen houden
            Toch tot ferme resultaten komen (met externe flits dus wel te verstaan, ingebouwde zal twijfelachtig zijn).

            Jo.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sven060483
            Hallo,

            Persoonlijk heb ik geen van beide lenzen, maar heb wel al de kans gehad de 180 te testen. Ik zou deze nooit kopen, omdat je bijna verplicht bent een statief te gebruiken. Ik zou dan de 150 of zelfs de 105 kopen. Ik heb mooie herinneringen aan de 105 macro van Sigma

            mvg Sven
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel...

              Ik sluit me volledig bij jwllms aan.
              Groetjes,

              Rudi Petitjean

              NATURE GALLERY

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel...

                Oorspronkelijk geplaatst door Sven060483
                Hallo,

                Persoonlijk heb ik geen van beide lenzen, maar heb wel al de kans gehad de 180 te testen. Ik zou deze nooit kopen, omdat je bijna verplicht bent een statief te gebruiken. Ik zou dan de 150 of zelfs de 105 kopen. Ik heb mooie herinneringen aan de 105 macro van Sigma

                mvg Sven
                Ja Sven maar als ik zie welke toeren gij doet om een paddestoeltje te trekken geef mij dan maar een statiefje
                Ik heb de 180 en hij is niet gemakkelijk van dichtbij (makro of portret) scherp te zetten, allé ge moet het toch wat in het oog houden? Gene P&S bij wijze van spreken. Maar als hij scherp staat, is het ook haar scherp en ook een vrij mooie DOF.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sven060483
                  Hallo,

                  Persoonlijk heb ik geen van beide lenzen, maar heb wel al de kans gehad de 180 te testen.
                  Dat zal met de 150 niet anders zijn... Het is niet voor niets dat je er standaard een statiefbeugel bijkrijgt...

                  Maar als je naar dit soort lenzen zit te kijken, weet je dat wel vermoed ik...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel...

                    Besluit, voor het ogenblik de 180...
                    Moeilijk scherpstellen kortbij, maar niet onoverkomelijk...
                    Ook nog te gebruiken als middenlange tele? Kwalitatief toch beter dan de Sigma 70-300 APO macro super, die ik nu gebruik?
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel...

                      Interessante thread dit

                      Heeft de 150 nog voordelen boven de 180 vanwege het feit dat'ie jonger is ? Nieuwere techniek b.v. ?
                      Groeten,

                      Albert Jan

                      Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel...

                        Heeft er al iemand een prijs gezien van zo'n 150mm?
                        Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel...

                          Oorspronkelijk geplaatst door JohanM
                          Heeft er al iemand een prijs gezien van zo'n 150mm?
                          Bij Corné voor 649, de 180 is 100 euro goedkoper.
                          BD0316BE
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel...

                            Cameranu.nl € 579,--
                            Koopdigitaal.nl € 534,--

                            Heeft iemand al ervaring met de 150 ?
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment

                            Working...
                            X