Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ISO

    Ben even in dat menu'ke gaan kijken van mijne medion. Heb ik eigenlijk deze week ontdekt Nu ik weet eigenlijk niet wat het meeste betekent dus word veel proberen he. Maar één ding maakt me zeer nieuwsgierig.

    Iso wat betekent dit? Ik kan kiezen uit

    ISO auto
    ISO 200
    ISO 400

    Iemand enig idee wat dit is?
    canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

  • #2
    Re: ISO

    Iso = een standaard norm voor filmgevoeligheid.
    Je hebt ook ASA.

    De grootte van de kristallen op de film verschilt naargelang de ISO waarde.
    Hoe hoger de ISO waarde, hoe grover de struktuur.

    Hoe hoger het getal hoe lichtgevoeliger je film.(logaritmisch)

    Als je een lichtgevoeliger film gebruikt dan kan je al dan niet manueel:
    • een snellere sluitertijd kiezen
    en/of
    • een kleiner diafragma kiezen ( groter getal )
    Soms kan je dat niet manueel maar doet je camera dit automatisch voor jou.

    Nadeel is dat hoe hoger je ISO, hoe grover je korrel.

    In het digitale tijdperk is feitelijk alles hetzelfde gebleven. Alleen heb je nu geen pelicule meer maar wel een lichtgevoelige beeldsensor.
    Door op je camera een hogere ISO waarde te kiezen verhoog je de gevoeligheid.
    De gevolgen van het opvoeren van de lichtgevoeligheid van de sensor zijn dezelfde als die bij analoge film.
    En ipv korrel spreekt men van ruis.

    hopelijk was dit een beetje duidelijk

    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      Re: ISO

      hmmm Echt snap ik het niet eigenlijk. Dus als ik de Iso op 400 zet is de gevoeligheid groter dus betekent dat de foto scherper wordt of ben ik mis
      canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

      Comment


      • #4
        Re: ISO

        Ik denk dat je toch is langs de bib ga moeten gaan hoor, een elementaire basiskennis is toch onmisbaar, daar moet je zelf voorzorgen de forumleden zullen wel graag antwoorden op concrete vragen.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: ISO

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
          Ik denk dat je toch is langs de bib ga moeten gaan hoor, een elementaire basiskennis is toch onmisbaar, daar moet je zelf voorzorgen de forumleden zullen wel graag antwoorden op concrete vragen.
          iedereen is moeten beginnen hè...dus ook jij neem ik aan ....

          ISO heeft niet direct iets met scherpte te maken.... maar kan er wel invloed op hebben...des te hoger je iso, des te korter je sluitertijden kunnen worden. En als je sluitetijden korter worden, heb je minder kans op "bewogen" beelden.
          Als je beelden niet bewogen zijn, heb je ook meer kans op scherpte (als je dan ook nog goed scherp stelt hè )

          Hou er wel rekening mee dat als je je iso gaat verhogen (vooral bij iso 800 en hoger)...dat je ook meer kans krijgt op ruis in je beelden... dat is dan weer een soort "vervuiling" van je beeld...

          Dus 't heeft er niet direct iets mee te maken...maar wel onrechtstreeks.

          Ik ben er zeker van dat als je een keer je manual goed doorneemt dat daar ook wel een verklaring kan instaan...

          Good luck
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: ISO

            Thanks voor de uitleg al. Heb zopas enkele foto's genomen en die ISO verandert tot ISO 400. Wat mij vooral opvalt is dat de kleuren niet zo hevig zijn bij ISO 400.

            Jammer dat ik het boekje nergens kan terugvinden van het toestel.
            canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

            Comment


            • #7
              Re: ISO

              Met een beetje geluk kun je hier nog een handleiding downloaden :

              Medion Nederland

              Ik kan het niet voor je testen want ik heb geen modelnummer. Succes ermee.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: ISO

                Oorspronkelijk geplaatst door guntheru
                hmmm Echt snap ik het niet eigenlijk. Dus als ik de Iso op 400 zet is de gevoeligheid groter dus betekent dat de foto scherper wordt of ben ik mis

                ISO = International Organization for Standardization
                DIN = Duitse Industrie Norm
                ASA = American Standard Association

                Dit zijn de voornaamste afkortingen die men tegenwoordig tegenkomt.
                Om nu bijv. de gevoeligheid van film aan te duiden lees je bijv. ISO 100.
                Het getal bepaalt de gevoeligheid.

                Vroeger was “een 21 DIN-film” een soort begrip.
                Deze gevoeligheid was een soort gemiddelde voor elk gebruik.

                Er bestaan ook simpele formules om bijv. DIN om te rekenen naar ISO.

                Wat is gevoeligheid van film. (de sensor (CCD) volgt subiet).
                Dat is dus de mate waarmee deze film licht opneemt.

                Als je film onder een microscoop bekijkt dan zie je dat film is opgebouwd
                uit kleine korreltjes.
                Deze korreltjes vangen licht en door het ontwikkelen van deze film krijg je een
                zichtbaar beeld (het negatief).
                Hoe kleiner die korrels zijn, hoe kleiner het ISO getal.
                Hoe groter de korrels, hoe groter de ISO waarde.

                Grote korrels zijn sneller zichtbaar voor ons oog dan de kleinere…
                Stel dat je een film hebt van ISO 800 dan zijn de korrels groot en het
                “gevaar” is er dat je deze korrels ziet op de foto.
                Men heet dit dus ook een snelle film.
                De combinatie ISO 800 en grote korrel betekent ook dat deze film
                sneller “content” is met het voorhanden licht….
                Dit heeft twee voordelen:
                - je kan de film gebruiken bij slechte lichtomstandigheden
                - je kan bij het foto’s maken een snellere sluitertijd instellen zoals terecht
                een “collega” heeft opgemerkt.
                Je kan deze film ook natuurlijk gebruiken bij goede lichtomstandigheden.
                In alle gevallen zal de korrel zichtbaar zijn op de foto’s.
                Soms kan dit leuke artistieke foto’s opleveren.
                Maar meestal wordt korrel niet aanvaard…

                Wat ruist er door het struikgewas…
                Een CCD of de sensor van een digitale camera heeft geen korrels.
                Die is opgebouwd uit miljoenen lichtgevoelige cellen. (pixels of photon’s)
                De CCD maakt gebruik van elektriciteit om de lichtgevoeligheid te verhogen
                of te verlagen van die “photon’s”.
                Als je er veel stroom door jaagt dan verhoogt de gevoeligheid voor lichtopname (hogere ISO-waarde).
                Ook verhoogt dan de ruis, vergelijkbaar met de zichtbare korrels zoals bij film.
                Veel digitale camera hebben dan ook een ingebouwde “ruis-onderdrukker”
                die een deel van die ruis wegneemt zodat we uiteindelijk toch nog een
                aantrekkelijke foto te zien krijgen.
                Een klein nadeel bij grotere stroomwaarden is ook dat de CCD wat warmer wordt…
                Sommige lichtgevoelige cellen kunnen dan sneuvelen…en zo onder andere, krijg
                je dan “dode pixels”
                Er bestaan ook “hete pixels”…
                Dit zijn pixels die gewoon “tilt” slaan en een vaste kleur krijgen…meestal rood of groen (soms paars).
                Je ziet dit natuurlijk op de foto’s.
                Als de CCD afkoelt kunnen soms ook die hete pixels zich herstellen.

                Je kan dit laten repareren: men heet dat “mappen”…
                Sommige camera’s hebben zelfs een intern systeem om dat zelf te “mappen”.
                Als ik me niet vergis, een of ander type bij Olympus kan dit.

                En als ik me vergis, dan kunnen de "collega's" me verbeteren

                Een onscherpe foto wordt niet direct veroorzaakt door korrel
                of ruis. Een slechte scherpstelling van de lens, een slechte auto-focus
                liggen eerder aan de basis.
                Je kan best een foto hebben die heel wazig is en volledig ruisvrij.

                Vriendelijke groeten,
                theokus
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: ISO

                  Een eenvoudige vergelijking om ISO (gedeeltelijk) te begrijpen is volgende:

                  1. je rijd met je wagen in 1ste aan zo'n 40 Km/uur en wil sneller
                  2. dan zetje hem in 2de en nu kun je zo'n 80 Km/uur en weer wil je sneller
                  3. dan zet je hem in 3de en nu kun je .........enz.
                  Besluit: als je wil dat je auto sneller gaat verhoog je de versnelling
                  en voor foto: als je wil dat je toestel gevoeliger wordt verhoog je de ISO
                  In ons voorbeeld is dus 1ste = 100 ISO; 2de = 200 ISO; 3de = 400 ISO.
                  Let wel dat ISO altijd verdubbelt (100 200 400 ) :dit is een meetkundige reeks
                  terwijl onze wagenversnelling met één optelt (1 2 3 ): dit is een rekenkundige reeks.
                  Einde van deze les.
                  Nog één raadgeving: om je vogels te fotograferen gebruik je best ISO 400 zetting (hoger kan niet met je toestel)
                  En nu speeltijd
                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: ISO

                    Als het kan (weinig beweging of veel licht) fotografeer ik altijd met de kleinste ISO waarde. Het enige wat een digitale camera doet bij hogere ISO waardes is de output van de beeldsensor versterken voordat het naar 8 bit jpeg wordt omgezet. Dan heb je minder licht nodig voor eenzelfde helderheid in je foto, maar wordt de ruis net zo hard opgblazen. 'Slimme' camera's passen hun ruisfiltering aan aan de ISO waarde. Dat betekent dat je met hogere ISO waardes niet veel meer ruis ziet in je foto, maar wel veel minder details/scherpte en wellicht ook minder levendige kleuren. Zo heeft je ISO waarde dus toch invloed op de scherpte van je foto, maar dan negatief!
                    Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                    Comment

                    Working...
                    X