Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwartwit printen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwartwit printen

    Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat er mooie fotoos getrokken worden tegenwoordig met digitale toestellen. Op het scherm zien ze er meestal goed uit en laten afwerken in een labo gaat ook goed.
    Nu zit ik echter met een probleem waar ik niet alleen mee worstel enkele collega amateurfotografen kennen dit ook.
    Ik hoop dat dit het juiste forum is.
    Ikzelf bezit een epson R800, deze kon volgens Epson perfecte ZW afdrukken. Niet dus. Telkens krijg je een kleurzweem. (gaat van groen naar rood , cyaan) noem het maar op en het zit er in.
    Ik heb reeds enkele volle vuilbakken met papier en inkt erdoor gedraaid. Verschillende instellingen geprobeerd je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het wel eens geprobeerd.
    We hebben tevens testen gedaan met een Epson 2100 en een Canon 9000 telkens zit er een kleurzweem in. De Epson 2100 is terug naar fabrikant gestuurt andere kop erop resultaat. idem dito.
    Nu is mijn vraag of er al iemand goede resultaten heeft gehad met de R800. Ik gebruik enkel de orginele inkt, profielen en papier. Qua kleurprints doet deze printer het bangelijk goed. Het is enkel bij zwartwit afdrukken.

    Alvast bedankt
    DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

  • #2
    Re: Zwartwit printen

    Nog een klein vraagje: zet je de instelling van de camera op zw/w of bewerk je de foto's later? Het is nl zo dat het omzetten in zw/w met photoshop vele malen beter resultaat geeft dan direkt uit de camera. Probeer anders enkele afdrukken via een printcentrale en kijk of die beter zijn - zo weet je onmiddellijk of het aan je printer ligt.

    Oli.

    Comment


    • #3
      Re: Zwartwit printen

      Ik dacht dat gelijk welke printer gebruik maakt van zijn kleuren om zwart te printen ( en niet de zwarte cartridge ).
      Ik heb er ook lang aan gefrut zonder enig succes.

      Sinds enige tijd print ik zelfs niks meer af en laat ik deze gewoon afdrukken ( veel beter )
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Zwartwit printen

        Wat de problemen kunnen zijn (want ik heb lang met het probleem gezeten)

        Voor thuisprinten, zet de printer op grijswaarden, dit kan je instellen bij de eigenschappen normaal gezien. Wat ook belangrijk is, dat is het papier. Van thuis printen ken ik daar zelf ook niet veel van... Maar in de meeste labo's printen ze je zwart wit foto's gewoon op kleurenpapier en zo kan je kleurzwemen krijgen, zij printen ook niet atlijd op grijswaarden.

        Nu ik weet niet vanwaar je bent, ik ben van Limburg, ik ken hier wel enkele zaken waar ik alles geprint krijg zoals ik wil. Bij Bögenman in Genk daar hebben ze hun eigen fotoprinters daar kan je doen wat je wilt, ZW mat of glans, Kleur mat of glans. In genk bij de White Light daar printen ze je zwart wit ook goed uit, maar zij printen op Inktjet, wat het ook wel direct een pak goedkoper maakt, alles onder de meter² = 15 €

        Comment


        • #5
          Re: Zwartwit printen

          Ik heb hier ook al een paar zwart-wit foto's afgeprint op mijn Canon S500. Als ik die grijstinten laat printen, dan is het resultaat vrij goed.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Zwartwit printen

            Het is inderdaad zo dat de printer altijd zijn kleuren gebruikt om ZW te maken maar als je verschillende tests leest over ZW printen zouden de R800 en 2100 ideaal moeten zijn, en perfekte ZW geven
            Als ik enkel grijswaarden ingeef om te printen zit er nog steeds een kleurzweem op. Volgens fabrikant word er altijd kleur gebruikt om geen verstopte printkoppen te krijgen.
            Om een ZW te maken gebruik ik PSP 8, photoshop en eventueel ACDSEE telkens met een ander resultaat als ik dezelfde foto gebruik. Dus software matig word er ook het één en het ander gedaan.
            Ik denk dat hier de verschillende fabrikanten toch nog moeten zoeken naar een goed alternatief om ZW te printen.
            Zolang ik geen goede resultaten heb zullen we enkel nog kleurfotoos printen en zal ik voor de zwartwitte wel met de analoge middelen werken.
            Is tenslotte een stuk goedkoper, dan telkens de vuilbak te moeten leeg maken met slechte prints.
            Alvast bedankt voor de eventuele reakties
            DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

            Comment


            • #7
              Re: Zwartwit printen

              Zolang je gebruikt maak van je kleurencartridje ga je een kleurzweem krijgen op je zwart-wit afdrukken. Ik denk dat veel fotografen het eens zijn , het is niet simpel om een behoorlijk digitale zwart-wit op papier te krijgen. Ik heb hier ook al redelijk veel geld in geinvesteerd en gexperimenteerd op verschillende niveaus . Nu kan ik behoorlijke zwart-witjes maken maar momenteel nog alleen op mat papier. Ik gebruik daarvoor de Achival Matte Paper van Epson. De gebruikte printer is de Epson Stylus 1290.
              Ik schakel de kleurpatroon uit, in de driversoft en gebruik een gamma van 2.2

              Voor de omzetting van mijn kleurbeelden naar zwart-wit gebruik de actie BW Pro van Fred Miranda. Na wat schuiven, kijken en testen tot het beeld op mijn monitor naar mijn zin is voor ik de conversie uit. Je krijgt dan een beeld in RGB maar in zwart-wit, pas als laatse bewerking als het beeld echt helemaal naar mijn zin is zet ik het beeld om van RGB naar Grayscale.

              Dit beeld wordt dan geprint met Qimage op de Epson zoals boven beschreven.

              Nog Véél succes met de experimenten.
              Last edited by Digipics357; 25 november 2004, 13:59.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Zwartwit printen

                Probeer es de zwartwitafdrukken van de HP Photosmart 7960, geen kleurzweem, gebruikt een aparte grijswaarden cartridge, echt top
                D7000 en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Zwartwit printen

                  Printer van HP de 7960 heeft inderdaad aparte ZW patronen. maar als ik bij de handelaar de resultaten zie liggen en zij zeggen dat dit perfekte ZW fotoos zijn, heb ik toch mijn twijfels of ze ooit al een goede ZW hebben gezien. Waarschijnlijk zal ik wel ne mierenn***er zijn maar voor het geld dat ik al aan mijn printer heb uitgegeven mag dit wel denk ik.
                  Voorlopig houd ik het op de analoge ZW daar kan denk ik nog niets aan tippen.
                  Is natuurlijk wel omslachtiger.
                  We zullen er maar mee moeten leven zeker.
                  DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwartwit printen

                    De printers van Hewlett Packard (HP) hebben allen een afzonderlijk zwart inktpatroon. Bij printers van deze fabrikant hebt je die kleurzweem dus niet. Zelf zweer ik al bijna 10 jaar bij HP printers en nog nooit heb ik het me beklaagd. HP is wel niet goedkoop en zuipt ink doch de kwaliteit is zeer aanvaardbaar te noemen.

                    Bij toestellen die geen aparte zwarte cardridge hebben wordt het zwart echter met meerdere kleuren gemaakt en dan krijg je dit (bijna niet te vermijden) fenomeen.


                    Mvg,
                    *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwartwit printen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20
                      De printers van Hewlett Packard (HP) hebben allen een afzonderlijk zwart inktpatroon. Bij printers van deze fabrikant hebt je die kleurzweem dus niet. Zelf zweer ik al bijna 10 jaar bij HP printers en nog nooit heb ik het me beklaagd. HP is wel niet goedkoop en zuipt ink doch de kwaliteit is zeer aanvaardbaar te noemen.

                      Bij toestellen die geen aparte zwarte cardridge hebben wordt het zwart echter met meerdere kleuren gemaakt en dan krijg je dit (bijna niet te vermijden) fenomeen.


                      Mvg,
                      HP gebruikt ook zijn kleuren om een Z/W afdruk te maken,
                      Als je in uw HP ( zoals ik er hier 2 staan heb ) enkel de zwarte gebruikt dan is uw foto niet om aan te zien.
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwartwit printen

                        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                        HP gebruikt ook zijn kleuren om een Z/W afdruk te maken,
                        Als je in uw HP ( zoals ik er hier 2 staan heb ) enkel de zwarte gebruikt dan is uw foto niet om aan te zien.
                        Niet in allemaal, bv in de 7960 zit een grijze cartridge (n° 59) die gebruikt wordt voor de zwartwit afdrukken, kleuren komen hierin dus niet tussen.
                        D7000 en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwartwit printen

                          dat doe je gewoon nie

                          als je goeie zwart-wit wil... kruip in je doka...the only way
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwartwit printen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Luad
                            Niet in allemaal, bv in de 7960 zit een grijze cartridge (n° 59) die gebruikt wordt voor de zwartwit afdrukken, kleuren komen hierin dus niet tussen.
                            Als ik het goed heb is deze cartridge speciaal voor foto's. Wil je tekst afdrukken is er een andere echte zwart cartridge dacht ik ?

                            Heb de printer zelf ook, maar alléén voor foto's. Ik gebruik hem nooit voor tekst dus ik weet het niet zeker.

                            Overigens vind ik de afdrukken van een goede afdrukcentrale nog altijd beter dan van welke inkjetprinter dan ook. Ik zit met smart te wachten totdat ze eens een printer maken die die kwaliteit haalt tegen een redelijke prijs.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwartwit printen

                              sinds enige tijd print ik met een hi-ti printer. Formaat is beperkt(20-15cm), maar, zwart is zwart, en wit is wit. gr. H

                              ps. en geen last meer van al die veel te dure inktpotten.

                              Comment

                              Working...
                              X