Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 en vignettering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 en vignettering

    Dag allemaal,
    Deze voormiddag heb ik allerlei testen gedaan met de D70 + kitlens 18-70 en een Hoya UV filter. Met de focuslengte op 18 mm, enorme vignettering in rechter bovenhoek en linker onderhoek. Wanneer de focuslengte vergroot is alles normaal. Zonder UV filter is er geen enkel probleem.

    De vraag is nu: welke UV filter gebruiken om dit ongemak weg te werken ?
    Alle advies is welkom.
    Tnx op voorhand.

    JP


  • #2
    Re: D70 en vignettering

    Jean-Paul,
    post eens een voorbeeld.
    't Is precies of dat Uw lens niet loodrecht op het middelpunt van je CCD zit.
    met http://tinypic.com is dat heel eenvoudig te doen. Wel resizen naar 800 pixel
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: D70 en vignettering

      Hoe dik is dan uw Filter ?

      Een slim (heel dun) filter kan oplossing bieden (zijn ook stuk kostelijker), dat had iedereen mij ook aangeraden, maar na een test met een gewone Cokin filter heb ik gemerkt dat er helemaal geen vignettering is ....

      Dus ik mak nog steeds foto's met die filter en geen enkel probleem.
      [Nikon D5100 & Nikon D70]
      [Yves en Liesbeths blog Resort]

      Comment


      • #4
        Re: D70 en vignettering

        Oorspronkelijk geplaatst door purlut
        Jean-Paul,
        post eens een voorbeeld.
        't Is precies of dat Uw lens niet loodrecht op het middelpunt van je CCD zit.
        met http://tinypic.com is dat heel eenvoudig te doen. Wel resizen naar 800 pixel
        Niet letten op de scherpte Wim, alleen rap achtereen genomen om het verschil te zien


        [/IMG]

        Comment


        • #5
          Re: D70 en vignettering

          Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
          Hoe dik is dan uw Filter ?

          Een slim (heel dun) filter kan oplossing bieden (zijn ook stuk kostelijker), dat had iedereen mij ook aangeraden, maar na een test met een gewone Cokin filter heb ik gemerkt dat er helemaal geen vignettering is ....

          Dus ik mak nog steeds foto's met die filter en geen enkel probleem.
          Ik zou het niet weten, die fiter stond nog op een Vivitar lens en paste op de kitlens, zodus heb ik ze er maar op geschroefd om krassen te voorkomen.
          Ik zal een andere halen maar welke ??

          Comment


          • #6
            Re: D70 en vignettering

            Jean-Paul,
            ik ben niet overtuigd dat dit door vignettering komt. Breng anders vrijdag dat eens mee.
            Ik kan me niet voorstellen dat je vignettering enkel rechtsboven en linksonder kan hebben. Je lens, objectief staat symmetrisch op de ccd, je filters ook, dus de vignettering moet dan in alle hoeken zichtbaar zijn.
            Zit er een speciale zonneklep op je toestel ? ...
            Wim
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: D70 en vignettering

              Zit er soms geen vlek op de filter, of is de filterrand gedeukt?

              Kan ook constructiefout zijn aan binnenzijde van de ring ..

              Maar dit is wel te extreem vind ik voor vignettering

              ... heb je dit ook als je volledig inzoomt?

              KR

              Yves
              [Nikon D5100 & Nikon D70]
              [Yves en Liesbeths blog Resort]

              Comment


              • #8
                Re: D70 en vignettering

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                Jean-Paul,
                ik ben niet overtuigd dat dit door vignettering komt. Breng anders vrijdag dat eens mee.
                Ik kan me niet voorstellen dat je vignettering enkel rechtsboven en linksonder kan hebben. Je lens, objectief staat symmetrisch op de ccd, je filters ook, dus de vignettering moet dan in alle hoeken zichtbaar zijn.
                Zit er een speciale zonneklep op je toestel ? ...
                Wim
                De bijgeleverde zonnekap van de kitlens Wim. Ik zal het vrijdag meebrengen.

                Ik heb dezelfde testen gedaan met de 70-300 mm en daar zie ik geen enkel probleem.

                Comment


                • #9
                  Re: D70 en vignettering

                  Ik denk niet dat dit van vignettering komt, maar wel dat de lens niet geheel correct "ingeklikt" is/was, m.a.w. dat de zonnekap er lichtjes scheef op staat.

                  Dat is mij namelijk ook al eens overkomen...

                  René
                  BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 en vignettering

                    Vinger op verkeerde plaats gehouden

                    Vigneting is inderdaad symmetrisch en dus altijd in de 4 hoeken. Er plakt toch toevallig geen vuiltje binnen in de lens? Bij de vatting?

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70 en vignettering

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                      Jean-Paul,
                      ik ben niet overtuigd dat dit door vignettering komt. Breng anders vrijdag dat eens mee.
                      Ik kan me niet voorstellen dat je vignettering enkel rechtsboven en linksonder kan hebben. Je lens, objectief staat symmetrisch op de ccd, je filters ook, dus de vignettering moet dan in alle hoeken zichtbaar zijn.
                      Zit er een speciale zonneklep op je toestel ? ...

                      Wim
                      Ik heb nieuwe testen gedaan op stand P 200 ISO

                      - met kitlens, met en zonder kap, met en zonder filter: vignettering, minder erg dan deze voormiddag.

                      - met Vivitar 70-210, met en zonder kap en fiter: nooit vignettering

                      - met Tamron 70-300 nooit vignettering

                      Daarna testen met de Vivitar lens op manueel: overal lichte vignettering !
                      Begrijpe wie kan

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70 en vignettering

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
                        Zit er soms geen vlek op de filter, of is de filterrand gedeukt?

                        Kan ook constructiefout zijn aan binnenzijde van de ring ..

                        Maar dit is wel te extreem vind ik voor vignettering

                        ... heb je dit ook als je volledig inzoomt?

                        KR

                        Yves
                        Geen zichtbare gebreken aan de filter vastgesteld, daarnet nog bijkomende testen gedaan ---> zie mijn bericht van 12u15

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70 en vignettering

                          Oorspronkelijk geplaatst door baloo
                          Ik denk niet dat dit van vignettering komt, maar wel dat de lens niet geheel correct "ingeklikt" is/was, m.a.w. dat de zonnekap er lichtjes scheef op staat.

                          Dat is mij namelijk ook al eens overkomen...

                          René
                          Dit kan ik uitsluiten, ik heb achteraf nog proeven gedaan met een drietal lenzen met - en zonder zonnekap/filter en het probleem blijft bestaan al is het nu minder uitgesproken. Er was later wel minder zon.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70 en vignettering

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                            Vinger op verkeerde plaats gehouden

                            Vigneting is inderdaad symmetrisch en dus altijd in de 4 hoeken. Er plakt toch toevallig geen vuiltje binnen in de lens? Bij de vatting?

                            Hubert
                            Ik heb de vatting van de lens toch maar eens uitgeblazen, al zag ik niets verdacht. En zo'n lange vingers heb ik niet

                            Het had evenwel gekund natuurlijk, had er zelf nog niet aan gedacht. Ik leer nog bij in mijn oude dag

                            Comment

                            Working...
                            X