Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn fototoestel

    Hallo. Ik ben hier nieuw en ik wil leren hoe ik mooie foto's kan nemen. Ik vlieg met roofvogels en zou graag af en toe wel eens mooie foto's willen nemen.

    Nu dit is mijn toestel. Zal waarschijnlijk niets zijn in vergelijking met velen onder jullie maar ja se

    Ik heb een medion 41066 die ze over een hele tijd verkochten in de aldi en ik heb hem maar gekocht omdat ik af wou van mijn wegwerptoestelletjes.

    Dit zijn de specs:
    5.18 megapixels
    5 belichtingsprogramma's
    tijd- en diafragma-automaat
    3.8 cm tft kleurendisplay
    3x optische zoom (= 37 tot 111 mm bij 35mm camera's)
    2x digitale zoom
    lichtgevoeligheid : ISO (100),200,400
    automatische flits, incl. voorflits (anti-rode ogen)
    128 mb sd kaart

    Ik veronderstel dat dit goed is om te leren of niet?
    canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

  • #2
    Re: Mijn fototoestel

    Veel mee fotograferen zodat je de beperkingen kunt leren kennen en later een verantwoordde keuze kunt maken als je aan een nieuw toestel toe bent.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn fototoestel

      ... en je beperken tot de tijd- en diafragma-automaat.

      Het zou me verbazen als je met je medion (zonder heel veel geluk) een roofvogel in de vlucht kan fotograferen, maar probeer de shutterlag (de tijd tussen afdrukken en het effectief registreren van de foto) en de (vermoedelijk) trage autofocus te omzeilen door op een plek, waar je vermoed dat de vogel na enkele seconden (afhankelijk van de shutterlag) zal vliegen, scherp te stellen en af te drukken.

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #4
        Re: Mijn fototoestel

        Oorspronkelijk geplaatst door guntheru
        Hallo. Ik ben hier nieuw en ik wil leren hoe ik mooie foto's kan nemen. Ik vlieg met roofvogels en zou graag af en toe wel eens mooie foto's willen nemen.

        Nu dit is mijn toestel. Zal waarschijnlijk niets zijn in vergelijking met velen onder jullie maar ja se

        Ik heb een medion 41066 die ze over een hele tijd verkochten in de aldi en ik heb hem maar gekocht omdat ik af wou van mijn wegwerptoestelletjes.

        Dit zijn de specs:
        5.18 megapixels
        5 belichtingsprogramma's
        tijd- en diafragma-automaat
        3.8 cm tft kleurendisplay
        3x optische zoom (= 37 tot 111 mm bij 35mm camera's)
        2x digitale zoom
        lichtgevoeligheid : ISO (100),200,400
        automatische flits, incl. voorflits (anti-rode ogen)
        128 mb sd kaart

        Ik veronderstel dat dit goed is om te leren of niet?
        Vermoedelijk een stomme vraag (maar mijn ma zei altijd dat er geen stomme vragen bestaan ): wat bedoel je met 'vliegen met roofvogels'?
        Is dat in een vliegtuigje of zo.

        Wat betreft je vraag hoe betere foto's te maken: veel oefenen en leren uit je fouten/tjes. De medion zal wsch. niet het beste toestel zijn dat je zal vinden, maar persoonlijk zou ik mij daar niks van aantrekken: het is de fotograaf die alles bepaald en een goede fotograaf maakt zelfs met een slecht toestel nog steeds goede foto's.

        Wel volg ik Sam Jae helemaal voor wat betreft shutterlag.
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Mijn fototoestel

          Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae
          waar je vermoed dat de vogel na enkele seconden (afhankelijk van de shutterlag) zal vliegen, scherp te stellen en af te drukken.
          Nu moet je mij eens uitleggen hoe je op een plek, in de lucht, waar niets is maar waar seffens vermoedelijk iets zal zijn, reeds kunt scherp stellen

          Ik denk dat er hier veel benieuwd zullen zijn voor deze "How to"

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Mijn fototoestel

            Dat zou ik ook wel eens willen weten...

            Want de camera gaat waarschijnlijk op oneindig gaan afstellen in zo'n geval. Ik vermoed dat ge met dien Medion (en héél veel andere compact toestellen) niet manueel kunt scherpstellen...of ben ik mis?

            Comment


            • #7
              Re: Mijn fototoestel

              Als hij op oneindig zal scherpstellen, dan kan het nog meevallen want voor de meeste toestellen met geen extreme zoom is er tussen oneinig en 20-25m niet veel verschil.
              Dikwijls geeft de AF er de brui aan en komt ergens op een totale blur te staan(dichtbij), hetgene misschien goed is om te zien of er ergens vuil in de optiek zit maar voor de rest

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Mijn fototoestel

                Vermoedelijk nog een stomme vraag, maar hoe kun je en vliegen en fotograferen

                Het lijkt mij dat je, wil je enig succes hebben met dit soort foto's met deze camera, de tijd moet nemen om te focussen en te kadreren. Lijkt mij in ieder geval een uitdaging.
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn fototoestel

                  Heb me misschien wat onduidelijk uitgedrukt. Maar op één of andere wijze zal je de afstand tussen de camera en de vogel ietswat kunstmatig moeten inschatten. Manueel scherpstellen zal wel niet mogelijk zijn, maar automatisch scherpstellen op een stilstaand voorwerp dat zich op dezelfde afstand bevindt dan de vogel hopelijk wel (in de veronderstelling dat de focus behouden blijft bij het halfindrukken van de ontspanknop).

                  Hoe dan ook, het zal niet eenvoudig zijn.

                  (in ga er wel vanuit dat met ‘vliegen met vogels’ een soort valkeniersshow wordt bedoeld)

                  Misschien dat diegenen met een compact die op de SD Paradisio aanwezig waren meer tips kunnen geven. Met een D70 vond ik het al vrij moeilijk

                  Greetz

                  Sam Jae

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn fototoestel

                    Ohh boy

                    In ieder geval al bedankt voor de uitleg maar ik heb hier nog veel leeswerk voor de boeg denk ik op dit forum. Shutterlag hu wat is dat? Zal dat hier wel ergens op het forum een antwoord voor vinden zeker.

                    Ik geef geen shows hoor met de vogels is enkel voor plezier en in het weekend jagen met de vogels he. Heb wel vroeger drie weken in la roche gewerkt op het kasteel voor shows.
                    canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn fototoestel

                      shutterlag is de tijd die verloopt tussen het drukken op het knopje en het registreren van de foto. Dat kan gaan van een fractie van een seconden (bij de 'betere' toestellen (verwaarloosbaar) en enkele seconden bij de 'goedkopere' modellen.
                      Als het onderwerp stil staat heb je daar geen last van, als je onderwerp (of jezelf) beweegt wel. Je onderwerp staat dus volledig op je LCD-schermpje als je afdrukt maar je foto wordt pas na 1 of enkele seconden genomen zodat het mogelijk is dat je onderwerp reeds gedeeltelijk of volledig uit beeld is.

                      Greetz

                      Sam Jae
                      Last edited by Sam Jae; 24 november 2004, 14:33.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn fototoestel

                        Ah oke dat snap ik. Heb al veel meegemaakt dat ik een foto wil nemen en tegen dat de foto eigenlijk genomen is was het al te laat. Hmm shutterlag noemt dat dus.
                        canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn fototoestel

                          Beschouw het dat je zo'n voorbijvliegend vogelke mooi trekt en er uiteindelijk zijne staart enkel op staat.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn fototoestel

                            @Guntheru: ik begrijp nu wat je bedoelt met "vliegen met roofvogels"

                            Ik ken jouw toestel niet, maar wat je na kunt kijken of je kunt pre-focussen en de belichting vooraf kunt meten. Is dat het geval, zul je al snel betere resultaten krijgen. Het andere wat ik je aan kan raden is oefenen, heel veel oefenen.

                            Beetje afhankelijk van hoe vaak je gelegenheid hebt om roofvogels te fotograferen en hoe belangrijk het nemen van de foto's op dat moment is (b.v. alléén tijdens shows ofzo) kun je ook willekeurige vogels in je omgeving gaan fotograferen. Foto's maken kost digitaal niets en je leert er heel veel van !

                            Ik zelf schiet redelijk wat foto's van vogels op dit moment. Als dat je aardig lukt heb je de camera goed onder de knie en kun je onder heel diverse omstandigheden goede actiefoto's maken.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn fototoestel

                              Gelegenheid heb ik genoeg . Ik hoef maar naar buiten te stappen Deze week heb ik dan ook nog verlof dus tijd om het toestelletje eens goed te leren kennen. Dus oefenen oefenen en oefenen
                              canon 400D, 18-55mm, Sigma 70-300mm f4,0-f5,6APO DG macro

                              Comment

                              Working...
                              X