Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

    Hallo

    Ik vraag mij af waarvoor de Nikon 50mm f/1.8 vooral gebruikt wordt.

    Ik stel mij ook die vraag bij de Nikon 24-120mm f/3.5-5.6 AF-S VR.

    Wie van jullie heeft er ervaring mee? En waarvoor gebruiken jullie?

    Het lijken mijn goede lenzen, maar ik wil niet iets kopen waarmee ik later niet veel tot niets mee ga doen he
    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

  • #2
    Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
    Hallo

    Ik vraag mij af waarvoor de Nikon 50mm f/1.8 vooral gebruikt wordt.

    das een portretlens.. die erg scherp is en heel lichtsterk. voor geen geld.
    volgens mij een van de lenzen die je moet hebben.

    een vriend van mij heeft deze en dit is echt een tof ding. nie te veel aan prullen gewoon u positioneren en afdrukken. het is nekeer een andere manier van fotograferen tov zooms. ik heb mij deze ook besteld.

    Comment


    • #3
      Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

      de 50mm is wat men in kleinbeeld (gewone slr) een standaard lens noemt. Je kunt er vanalles mee doen in goede en slecht licht omstandigheden.
      Sommigen noemen dit ook een reis-lens (licht en universeel, maar je moet wel zelf voor zoom spelen met je benen)

      Op een DSLR via de crop factor wordt dit eigenlijk een 75mm en dus meer een portret lens ipv een universele lens. Als je een portret lens zoekt is dit ok indien niet kun je beter naar de 35mm F2 kijken of zelfs de 28mm (f2.8 of f1.4) die resp 52 en 42mm worden op een DSLR.
      Helaas zijn deze allen duurder dan de 50mm 1.8. Alleen de 35mm f2 komt in de buurt (kwa prijs) van de 50mm f1.4

      Om te zien wat dit zou geven stel je 18-70 in op 28 of 35 mm in en probeer daar foto's mee te nemen. De voordelen die je met de lichtsterkere objectieven gaat hebben zijn
      -dat je je sluitertijd kan verkorten en dus in slechte(re) omstandigheden foto's kan nemen.
      -je een kleiner dof kan instellen vanwege de grotere diafragma opening.


      Ik zelf ben meer naar de 35mm aan het kijken dan de 50mm maar ben er ook nog niet uit. Ik vindt het de 35mm interessanter vanwege wat er op het de foto kan, maar vindt de 1.4 lichtsterkte van de 50mm ook wel wat. (de 28mm 1.4 kost me wat te veel )

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
        Ik stel mij ook die vraag bij de Nikon 24-120mm f/3.5-5.6 AF-S VR.
        Hey,
        Deze is momenteel de enige lens welke ik heb. Gebruik die hoofdzakelijk voor portret en modelfotografie.
        Kijk eens op mijn site. Al de foto's zijn met deze lens gemaakt. ( uitgezonderd Technisch )
        Groeten, Gino
        http://www.e-designstudio.be

        Comment


        • #5
          Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

          de 24-120VR is mijn doe al lens .. als ik weinig zin heb voor lenswissels, vb op vakantie, een citytrip, een 4x4 roadbook, ... De kwaliteit is iets soft maar zeer aanvaardbaar. de ruime 5x zoom is wat ergonomie en gebruiksgemak betreft aangenaam zonder dat de kwaliteit te sterk inboet door het zoombereik. de stabilisatie werkt .. je kan echt een lage sluitertijd gebruiken voor bv. landschappen handheld te schieten .. bij actie helpt dit natuurlijk niet

          de 50mm 1.8 heb ik als goedkope superscherpe lens die ook gebruikt kan worden als het licht tegenzit. Voor portretjes zeker te gebruiken, al verkies ik daarvoor de 85mm 1,8. Beide primes wegen amper iets in de fototas, en neem ik vaak mee .. just in case

          edit: in volgorde van gebruik:
          meest gebruikt: 24-120VR
          direct gevolgd door 20mm 2,8 (vaak samen met de OLYMPUS WCON08B)
          dan de 50mm 1,8 en de 85 mm 1,8 gelijk gebruik, eerder portretjes

          de bigma is momenteel niet compatiebel met m'n rug en schouder
          Last edited by Visio; 23 november 2004, 22:06.

          Comment


          • #6
            Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

            Heb mezelf de laatste tijd op een prime-kuur gezet met de nikkor 50mm/1.8 en de sigma 20mm/1.8. Het zal niet voor iedereen aangewezen zijn, maar die vaste brandpuntafstand en kleine scherptediepte vind ik heerlijk. Ik maak er heel andere foto’s mee dan met m’n 18-70DX doordat ik meer aandacht schenk aan compositie. M’n volgende aankoop wordt waarschijnlijk weer een prime (een sigma 15mm fish bijvoorbeeld)

            Greetz

            Sam Jae

            Comment


            • #7
              Re: Even enkele vraagjes over Nikon lenzen

              Wanneer je met een prime rondloopt, wordt je bijna verplicht beter te kijken naar je compositie. De 50 mm is daarbij een hele goedkope superscherpe oplossing. Ik gebruik die 50mm nog steeds vrij veel.
              Groot voordeel van die 50mm is, dat deze 15x goedkoper is dan mijn 17-55dx, maar op 50mm zeker scherper !!! En laten we niet vergeten, een heel pak lichter

              Als je op een feestje ofzo fotografeerd, dan is die 1.8 of 1.4 echt een oplossing om niet de sfeer weg te flitsten !
              Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

              Comment

              Working...
              X