Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 voor concerten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 voor concerten ?

    Hallo,

    Als leek met weinig kennis en veel interesse, zou ik graag nog een beetje raad willen vragen aan mensen die er verstand van hebben
    Ik ga al 15 jaar naar concerten van mijn lievelingsgroepje en heb daar altijd bijzonder veel foto’s geschoten met simpele toestelletjes. Vóór het digitale tijdperk heb ‘k even op het punt gestaan om over te stappen naar een analoge spiegelreflex, maar omdat ik opzag tegen het gesleur is het er nooit van gekomen. Ik begin me echter enorm te ergeren aan het feit dat de sfeer van de concerten niet goed wordt weergegeven op mijn foto’s, en daarom begon ik 2 maand geleden te zoeken naar een digitaal fototoestel dat zich beter van die taak kon kwijten. Uitgebreide gesprekken met allerlei fotografen ten spijt, ben ik er nu nog steeds niet volledig uit: Digitale spiegelreflex of niet. Het komt er namelijk op neer dat alle fotografen komen aandraven met de Nikon D70 . Niet-spiegelreflexen die ze me ‘aanraden’ zijn: panasonic Lumix FZ20, Fuji Finepix S7000, Fuji Finepix S5500, Olympus C8080 …

    Ik heb ze allemaal in mijn pollen gehad en de snelheid van de D70 beviel me natuurlijk meteen (alhoewel de kleuren duidelijk minder ‘pit’ hadden, maar da’s een kwestie van instellen veronderstel ik).
    Ik ben ervan overtuigd dat de D70 in goede handen fantastische resultaten oplevert, en juist daarom stel ik me nog steeds de vraag of dit voor mij niet te hoog gegrepen is. Misschien haal ik uit dit toestel ‘amper’ wat ik eveneens met een goedkopere Fuji kan halen. Al moet ik er wel bij vertellen dat ik al langer een cursus fotografie wil volgen, waar de D70 dan weer beter bij past. Andere struikelblokken zijn :

    - De prijs (aanschaf van lenzen etc is een serieuze kost bovenop)
    - Het is niet het meest handige toestel om op een concert/festival
    te staan

    Dus …. Ik vraag me af of de Nikon D70 aangewezen is voor een beginneling (die wil leren) die voornamelijk op concerten goeie resultaten wil behalen ?
    Aangezien de Nikon me allesbehalve koud laat, vraag ik me ook al af of de kitlens 18 – 70 F3.5 – 4.5 geschikt is voor concerten. Wat tele betreft, schiet ie in bepaalde omstandigheden inderdaad tekort, maar aangezien ik meestal redelijk dicht bij het podium weet te raken, kan ik me hiermee voorlopig wel redden. Waar ik me meer vragen over stel, is of de lichtsterkte van de lens voldoet. Of kan die gecompenseerd worden door de ISO-waarde op te drijven? Een andere lens waar ik op gestoten ben is de 28 – 75 F 2.8 Di Tamron .. Meer lichtsterk, dus beter ? Is er soms iemand die ervaring heeft met deze lenzen in deze omstandigheden en mij er wat meer over wil vertellen ?

    Dankuwel

  • #2
    Re: Nikon D70 voor concerten ?

    Met de D70 maak je (ik spreek uit eigen ervaring) al snel goede foto's. Je moet natuurlijk wel even door de basis heenbijten van de bediening en wat algemene fototechniek beheersen.

    De vraag is: hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

    Een D70 met de kitlens heeft het voordeel t.o.v. de compacte modellen dat je de ISO waarde tot 320-400-640-800 ISO kunt opschroeven, zonder dramatisch kwaliteitsverlies. Je kunt dus met andere woorden "gratis" meer lichtgevoeligheid krijgen, waardoor je eerder zonder flits of met kortere sluitertijd kunt fotograferen en dus beter de sfeer kunt "vangen". De compacte modellen ruisen al sterk bij ISO 200, door hun kleinere CCD sensor.

    Als je zo'n D70 ook nog eens uitrust met een lichtgevoelige lens (bijv. 50 mm 1.8 of zelfs 1.4), dan win je nóg meer - én hogere ISO mogelijk én lichtgevoeligere lens.

    En vanaf hier gaat de lijn natuurlijk door naar nóg betere lenzen en toestellen die tot ISO 1600 zeer ruisarm fotograferen.
    Last edited by jahjah; 23 november 2004, 13:07.
    Nikon D70 | 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED
    | 70-300/4,0-5,6 AF G | Sandisk Ultra II 512 Mb

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 voor concerten ?

      ge gaat zoieso een betere en hogere iso waarde kunnne bekomen me de d70 dan me ne compact en dus kortere sluitertijden hebben. dat staat vast.


      qua lens. zou ik naar de 70-200 afstanden gaan kijken van sigma 769.00 €
      of nikkor 80-200 voor 895 euro.

      de lichtsterkte van de kitlens zal het denk ik nog wel houden. maar volledig in tele twijfel ik eraan.
      allez alles hangt ervan af hoe donker die optredens zijn hé.

      aangezien ge toch kort kunt komen dan zou ik ook eens kijken naar de nikkor 50mm f1.8 das een priemke da vree scherp is, lichtsterk is en goedkoop is 159 euro.mss da dees wel de beste oplossing is zenne

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 voor concerten ?

        D70 + kitlens en Sigma 100-300 F4

        link
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 voor concerten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
          D70 + kitlens en Sigma 100-300 F4

          link
          KNAP

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 voor concerten ?

            Het is feitelijk heel simpel.
            Tijdens een concert is het bijna altijd vrij duister.
            Daar kom meestal niet goed uit met een compact, tenzij je vrij dicht kunt komen.
            Met enkele prosumers zoals de Fuji, de Sony,... lukt het al iets beter, daar ze een (iets) grotere sensor hebben.(Nog niet ivg met de D70). De pixel eilandjes zijn bij de prosumers ±30-50% groter dan dan compacts en die van de D70 zijn 500-700% groter!!!.
            Zoals jahjah reeds zei, kun je straffeloos gaan tot ISO 800 en dikwijls zelfs tot 1600 met nog een goede kwaliteit.
            Ik heb een foto uit een S7000 op ISO 800 vergeleken met één uit de D70 op ISO 1600 en dat verschil is dag en nacht .
            Ideaal denk ik, als je toch dicht kan komen, is een D70 met de 50mmF1.4 of 1.8. Deze primes zijn zeer lichtgevoelig en je kan ze tweedehands voor tussen de €100 en €140 vinden.

            Hubert
            Last edited by hub2805; 23 november 2004, 14:08.
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 voor concerten ?

              Hallo,

              Ik gebruik zelfs vaak de Sigma 50-500 voor concertfoto's ...
              Link

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70 voor concerten ?

                Als ik dat hier zo zie , kan ik dus best mijne 100-300 van sigma op concerten gebruiken ...?

                Maar ben niet groot dus moet ik dichtbij kunnen ... om eventueel foto's van artiesten te nemen...

                of ik zou natuurlijk een lege bak bier kunnen meepakken
                [Nikon D5100 & Nikon D70]
                [Yves en Liesbeths blog Resort]

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70 voor concerten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
                  of ik zou natuurlijk een lege bak bier kunnen meepakken
                  Waarom ne lege


                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70 voor concerten ?

                    ik heb nog maar een kleine maand mijn D70 en wees gerust je gaat er snel mee weg zijn denk ik
                    je kan beginnen met alles automatisch in te stellen
                    en naar gelang je ervaring en oefening kan je dan zelf alles naar wens instellen
                    ik een foto gelinkt zodat je kan zien wat mijn eerste foto's was met de D70
                    ik had hem toen 1 dag
                    eerste foto D70

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70 voor concerten ?

                      Hallo Foo,

                      Ik zou je allezins lichtsterke lenzen aanraden. Een voordeel is dat je vrij dicht bij artiesten kunt komen. De 50mm 1.8 is in dit geval een aanrader.
                      Als je wat verder verwijderd zou zijn is natuurliljk de Nikon 70-200 f2.8 VR de beste keuze. De VR biedt je de mogelijkheid om probleemloos tot 1/30 sec te komen. Met een hogere ISO-waarde kan je hiermee dus wonderen verrichten zonder flits en aldus de sfeer ideaal weergeven. Spijtig dat het prijskaartje nogal gepeperd is, maar dit vind ik persoonlijk echt een goeie investering en dus de moeite de aankoop, indien nodig, wat uit stellen.

                      Recent ben ik naar twee concerten geweest in Vorst (Aznavour en Sardou). Het was spijtig genoeg niet mogelijk dergelijk zwaar marteriaal mee te nemen. Mensen werden gefouilleerd bij het binnengaan. Dit was waarschijnlijk naar aanleiding van het vorig concert waar Aznavour tot driemaal toe met aandrang het publiek had gevraagd a.u.b. geen flitsen te gebruiken. Hij heeft er de derde maal zelfs het orkest voor stilgelegd. Ik dacht echt dat de man zijn optreden zou beëindigen. Hij vond flitsen nl. zeer storend (deconcentratie, ja hij is ondertussen ook al een tachtiger geworden) en bovendien volgens hem zinloos, aangezien deze foto's toch kwalitatief niks betekenen.

                      Dus je ziet maar, lichtsterke lenzen zijn in dergelijke omstandigheden zeer welkom, op voorwaarde dat men fototoestellen toelaat. Vraag me trouwens af wat er met je materiaal zou gebeuren indien men dit bij jou vindt.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70 voor concerten ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                        Waarom ne lege


                        Hubert
                        tjah .. ne volle kan ook, maar heb geen VR om nog foto's te kunnen trekken NA dat dien leeg is
                        [Nikon D5100 & Nikon D70]
                        [Yves en Liesbeths blog Resort]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70 voor concerten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bjokke
                          ik heb nog maar een kleine maand mijn D70 en wees gerust je gaat er snel mee weg zijn denk ik
                          je kan beginnen met alles automatisch in te stellen
                          en naar gelang je ervaring en oefening kan je dan zelf alles naar wens instellen
                          ik een foto gelinkt zodat je kan zien wat mijn eerste foto's was met de D70
                          ik had hem toen 1 dag
                          eerste foto D70

                          Tjah ... wat moet ik nu denken bij dien foto ... of tenminste welke foto's wil jij dn gaan trekken
                          [Nikon D5100 & Nikon D70]
                          [Yves en Liesbeths blog Resort]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70 voor concerten ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
                            Tjah ... wat moet ik nu denken bij dien foto ... of tenminste welke foto's wil jij dn gaan trekken
                            was maar een voorbeeldje om te laten zien dat je geen ervaring moet hebben
                            om snel met de kodak overweg te kunnen
                            ik was redelijk tevreden over resultaat als beginner

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70 voor concerten ?

                              Als dat het resultaat is na 1 dag Bjokke, geeft me dat wel wat meer moed
                              Alleszins bedankt allemaal voor de reacties ! Vanmiddag belde de fotograaf mij toevallig en ik vroeg meteen of ik er beter aan deed de kitlens te vervangen door een lichtsterkere lens. Hij was echter van mening dat ik niet beter kon doen dan de kit kopen, omdat ‘dat ook echt wel een goede lens is’. En omdat ik scherptediepte zou verliezen met zo’n lichtsterke lens. *zucht* Nu weet ik het ook niet meer .. Is het echt zo erg met die scherptediepte ?

                              de Nikon 70-200 f2.8 VR is waarschijnlijk een heel goeie investering, maar dat prijskaartje is op dit moment uitgesloten (afgestudeerde studente op zoek naar job). Bovendien wil ik al te grote toeters vermijden, omdat je zo heel erg opvalt en er binnen de kortste keren iemand van de security voor je neus staat. Een compact, lichtsterk lensje lijkt me het best. De tip van 50mm 1.8 / 1.4 is daarom misschien nog niet zo slecht. Maar volstaat natuurlijk niet. Waarschijnlijk zou ik dan de allround kitlens kopen, zodat ik daar een beetje in kan groeien, plus die lichtsterke prime.

                              Ik hoop dat ik daar ook al een beetje bevredigende resultaten uit kan persen .. ?

                              Ik slaap er nog eens een nachtje over

                              Comment

                              Working...
                              X