Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechippen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rechippen?

    Hoi BD-ers,
    Zolang ben ik nog niet met een digitale reflex bezig, maar heb regelmatig hier gelezen dat lenzen moeten gerechipt worden. Mijn vraag is natuurlijk? Wat is dit, wanneer moet zo iets gebeuren? Betekent dit dat ik bv. mijn kitlens van mijne D70 binnen 7 jaar ook moet laten rechippen, of is het wegens overgang van een lens van een analoog toestel naar een digitale toestel?
    (En is dat zo bij alle nieuwe lenzen?)
    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

  • #2
    Re: Rechippen?

    Rechippen komt bij mijn weten alleen voor bij zogenaamde third-party lenzen (dus o.a. Sigma, Tamron, etc.). De enige fabrikant waarvan ik het überhaupt al gehoord heb is van Sigma.
    De reden om dat te doen is dat de cameraproducenten het communicatieprotocol tussen camera en lens soms veranderen. Bij hun eigen lenzen loopt dat dan meestal goed omdat het een uitbreiding is op het bestaande protocol, maar third-party heeft dat protocol via "backward-engineering" opgesteld, en dat zal wel werken, maar bevat niet alle finesses van het originele programma... Moesten de cameraproducenten nu eens die protocollen openbaar maken (maar ja, dan pakken ze zichzelf een stukje van hun voordeel af natuurlijk...)...

    De kans dat je de kitlens binnen 7 jaar zult moeten laten herchippen lijkt me klein tot onbestaand... Nikon heeft daar nog nooit veel problemen mee gehad...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment

    Working...
    X