Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's niet 100% scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's niet 100% scherp

    Hallo,

    Wegens een stomiteit van mezelf heb ik m'n matglas van mijn 300d moeten laten vervangen.Sindsdien zijn mijn foto's precies niet meer 100 % scherp.Is dit mogelijk???
    Vitarake


    Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

  • #2
    Re: Foto's niet 100% scherp

    heeft dat matglas dan iets met de focus te maken ??
    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

    Comment


    • #3
      Re: Foto's niet 100% scherp

      zou het niet weten,daarom vraag ik het
      Vitarake


      Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

      Comment


      • #4
        Re: Foto's niet 100% scherp

        Is je matglas niet alleen bedoeld om te kijken, ( klapt weg bij het belichten )

        reflexcamera..
        In dit camerasysteem worden de binnenvallende lichtstralen via een spiegel geprojecteerd op een matglas, met een opklapbare spiegel achter de lens.
        a picture is just a moment of life, enjoy each of them

        Comment


        • #5
          Re: Foto's niet 100% scherp

          Is je matglas niet alleen bedoeld om te kijken, ( klapt weg bij het belichten


          Bij mijn weten blijft dat matglas mooi zitten bij het nemen van een foto.
          Het is de spiegel die wegklapt.
          Op mijn analoge Nikon was het wel zo dat ik het matglas er gewoon kon uithalen om te vervangen door een ander. Prisma/lichtmeter er afklikken en bv raster ipv cirkel matglas plaatsen.
          Als je manueel scherpstelt kan een foute plaatsing van het matglas resulteren in "out of focus" foto's.

          Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's niet 100% scherp

            Is hetgene je met "matglas" bedoeld, niet de laagdoorlaat filter boven de sensor en is de 'stommiteit" die je bedoeld, misschien een accidentje tijdens het kuisen van de sensor?

            In dat geval hebben ze misschien aan de focus calibratie geraakt en heb je back- of front focus. Terug gaan dan.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's niet 100% scherp

              Nja het enige wat ik weet van de werking van de camera's is dat als je aan de rechterkant bovenop op het knopje drukt er ineens een foto op de geheugenkaart staat...
              Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

              Comment


              • #8
                Re: Foto's niet 100% scherp

                @Hub2805 idd het is gebeurt met het reinigen van de sensor,namelijk met een spuitbus willen stof wegblazen en niet goed opgelet hoe ik de bus hield...gevolg drijfgas op het matglas,spiegel en sensor gespoten.Matglas zo vettig als iets.Dit is dan(gratis) vervangen dorr etbass in roosendaal.Sensor en spiegel heb ik zelf kunnen reinigen.
                Last edited by vitarake; 23 november 2004, 20:45.
                Vitarake


                Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's niet 100% scherp

                  Oorspronkelijk geplaatst door mauske
                  Nja het enige wat ik weet van de werking van de camera's is dat als je aan de rechterkant bovenop op het knopje drukt er ineens een foto op de geheugenkaart staat...
                  Haaaaaaa aan de RECHTER kant ik heb altijd gedacht aan de linkerkant ..... daardoor dus dat ik altijd op de foto's stond.


                  ... dus ik moet uitkijken naar ne cam met dat knoppeke aan de rechterkant
                  Last edited by steward; 23 november 2004, 21:18.
                  Groetjes,

                  Rudi Petitjean

                  NATURE GALLERY

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's niet 100% scherp

                    Als je manueel scherpstelt dan is de juiste positie van het matglas belangrijk want daarop stel je scherp....maar bij autofocus werken de meeste camera's met een halfdoorlatende spiegel en speel het matglas normaal geen rol tenzij autofocus regeling op het matglas gebeurd...
                    Mischien weet een beroepsfotograaf het.... voor mij is het te lang geleden..
                    daVinci
                    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's niet 100% scherp

                      Quote:
                      Bij mijn weten blijft dat matglas mooi zitten bij het nemen van een foto.
                      Het is de spiegel die wegklapt.
                      Op mijn analoge Nikon was het wel zo dat ik het matglas er gewoon kon uithalen om te vervangen door een ander. Prisma/lichtmeter er afklikken en bv raster ipv cirkel matglas plaatsen.
                      Als je manueel scherpstelt kan een foute plaatsing van het matglas resulteren in "out of focus" foto's.

                      Jo(han)
                      Quote

                      Jo, volkomen gelijk, , ik bedoelde in mijn post niet het matglas wat wegklapt maar de spiegel.
                      En net zoals jij heb ik ook voorheen mijn matglas zelf vervangen ( Canon A1 )

                      Toch maar even de moeite genomen om een plaatje te laten zien over de werking van een spiegelreflex.



                      Doorsnede van een spiegelreflexcamera met zicht op de optische componenenten.
                      De tekening toont de weg van het licht via het objectief (1), de breking door de spiegel (2) en de projectie op het matte instelglas (5). Via een lens (6) en het pentaprisma (7) bereikt het beeld de zoeker (8). Tijdens de opname beweegt de spiegel in de richting van de pijl, de sluiter (3) opent, en het beeld wordt geprojecteerd op de film of sensor (4) met precies hetzelfde beeld als zichtbaar in de zoeker
                      a picture is just a moment of life, enjoy each of them

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's niet 100% scherp

                        Oorspronkelijk geplaatst door RS
                        Quote:
                        Bij mijn weten blijft dat matglas mooi zitten bij het nemen van een foto.
                        Het is de spiegel die wegklapt.
                        Op mijn analoge Nikon was het wel zo dat ik het matglas er gewoon kon uithalen om te vervangen door een ander. Prisma/lichtmeter er afklikken en bv raster ipv cirkel matglas plaatsen.
                        Als je manueel scherpstelt kan een foute plaatsing van het matglas resulteren in "out of focus" foto's.

                        Jo(han)
                        Quote

                        Jo, volkomen gelijk, , ik bedoelde in mijn post niet het matglas wat wegklapt maar de spiegel.
                        En net zoals jij heb ik ook voorheen mijn matglas zelf vervangen ( Canon A1 )

                        Toch maar even de moeite genomen om een plaatje te laten zien over de werking van een spiegelreflex.



                        Doorsnede van een spiegelreflexcamera met zicht op de optische componenenten.
                        De tekening toont de weg van het licht via het objectief (1), de breking door de spiegel (2) en de projectie op het matte instelglas (5). Via een lens (6) en het pentaprisma (7) bereikt het beeld de zoeker (8). Tijdens de opname beweegt de spiegel in de richting van de pijl, de sluiter (3) opent, en het beeld wordt geprojecteerd op de film of sensor (4) met precies hetzelfde beeld als zichtbaar in de zoeker
                        100 % juist maar scherpstelling gebeurd op het matglas en als die niet juist zit dan kan je bij manuale scherpstelling problemen hebben !
                        Daarom is het meesal zo dat wanneer je stof ziet als je door de zoeker kijkt ,het stof is die op het matglas ligt (bij volle opening) en niet in de lens (deze kan men soms zien bij klein diafragma (bv 22) en meestal als je het resultaat bekijkt nadien want tijdens veranderen van het diafragma ziet men niets veranderen in de lens, pas bij opname pas het diafragma zich aan.
                        daVinci
                        www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                        Comment

                        Working...
                        X