Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

    Hallo iedereen?
    Heeft er iemand van jullie ervaring met de volgende combinatie,
    Ik denk erover om een 70-200/2.8 van sigma te combineren met de X2.0 extender van sigma.Over de kwaliteit van de 70-200 ben ik overtuigd, maar af en toe zou een beetje meer tele wenselijk zijn, vandaar de eventuele uitbreiding met de extender. Maar hoe zit het dan met de AF snelheid ? Blijft die behouden ? Zijn de resultaten nog goed (lees scherpte)?
    Ik weet wel dat er andere mogelijkheden zijn ivm.tele waaronder een 100-300 of een 80-400 beide van sigma, maar dan is er ook nog het prijsverschil.
    De prijs van deze twee laatste ligt een stukje hoger dan die van de 70-200 en de extender samen.En aangezien ik meer werk in het bereik van de 70-200 lijkt me dit een goede oplossing.
    Wat denken jullie ?
    Alvast bedankt.
    Groeten,
    Eric
    Eric Van Aerschot BD0730BE

  • #2
    Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

    Zelf heb ik 70-200, maar geen extenders.
    Wat ik al gehoord en gelezen heb is de beeldkwaliteit met de 1,4 nog goed, maar met de 2,0 zou dit al een stuk minder zijn.
    AF zou bij beiden nog werken maar er zijn vast BD'ers die je dit uit de praktijk kunnen vertellen.

    Teleconverters ontwikkeld voor o.a. de APO 70-200mm f2.8 EX en de APO 300mm f2.8 EX objectieven vergroten de brandpuntsafstand minimaal 1.4x. De teleconverter 1.4x EX wordt geplaatst tussen het objectief en de camera waardoor de fotograaf de 70-200mm f2.8 kan gebruiken als een 98-280mm f4 objectief, en de 300mm f2.8 als een 420mm f4 objectief; De hoge optische eigenschappen blijven behouden en de AF-snelheid wordt niet negatief beïnvloed.De teleconverter 2x EX wordt op dezelfde manier gebruikt en hiermee worden de volgende mogelijkheden gecreëerd: de 70-200mm f2.8 kan gebruikt worden als een 140-400mm f5.6 telezoomlens en de 300mm f 2.8 als een 600mm f5.6 ultra telelens. Deze teleconverters vergroten dus de brandpuntsafstand van uw objectieven en geven meer bewegingsvrijheid door hun compacte bouw, vooral handig bij sportevenementen, natuur- en landschapfotografie.
    tekst komt van de Sigma side
    BD0316BE
    Canon

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

      Hoi Eva,
      Laat ik beginnen met voorzichtig te stellen dat ik - zoals reeds eerder vermeld - geen "techneut" ben en dat anderen ongetwijfeld gefundeerder op je vraag kunnen antwoorden. Ook even een rechtzetting : ik werk met de Sigma 70-200, maar wel gecombineerd met de 1,4x i.p.v. de 2,0x, zoals je verkeerdelijk vermoedde in je PM. Ten derde, ik heb de lens (en aldus de combinatie nog niet heel lang en mijn ervaringen zijn gestoeld op een korte ervaringsperiode...
      Het lijkt me duidelijk om mijn betoog te staven met voorbeelden. Alle beelden (ik hoop dat dit op dit forum mag - anders mag de mod mij op de vingers tikken) zijn een 100% crop van het scherpstelpunt, zonder verscherping, zonder enige aanpassing, een jpg recht uit de camera. Evenwel met de benodigde compressie om binnen de verplichtte KB te blijven...

      Sigma 70-200 met 1,4 extender op hoogste telestand (=280mm), F8,0, snelheid 1/500, iso 400.




      Sigma 70-200 zonder extender op hoogste telestand (=200mm), F3,5, snelheid 1/350, iso 200.




      Ter vergelijking : Sigma 180 Macro zonder extender 180mm, F11, snelheid 1/125, iso 200.




      Mijn voorzichtige conclusies, met in het achterhoofd dat dit 'momentopnames' zijn.
      1. De foto met 1,4 extender kan je moeilijk scherp noemen. Is mits wat verkleining en een flinkdoordachte USM bruikbaar voor prints op kleiner formaat, maar zeker niet op groot formaat (A3).
      2. De foto met de 70/200 zonder extender is scherper en kan mits wat USM zeker op groot formaat uitgeprint worden...
      3. Bij wijze van vergelijking eens een plaatje bijgezet van m'n (nieuwe) Sigma 180 macro. 180 mm ligt echt niet ver van de 200 mm dacht ik...
      Ik schrok van de scherpte recht uit de camera. Ik wou dat al m'n beelden zo uit de camera rolden. Misschien is dit 'n lucky shot, ik heb de lens nog maar 10 dagen...

      Eindpleidooi !
      Dit zijn slechts enkele opnames. Ik heb in de beide combinaties slechtere en ook wel betere opnames, maar ze illustreren wel m'n gevoel over de combinatie. M.a.w. 70/200 zonder extender is zeer goed, 70/200 met 1,4 extender is bruikbaar maar zonder glans... Eigenlijk komt het erop neer dat ik de extender er niet graag opzet. Alleen indien echt nodig... Dus dat zegt al veel.
      Een 2.0 extender zou ik je zeker afraden, want dat lijkt me echt niet goed.

      Anderen kunnen dit tegenspreken... Het kan dat beter resultaat kan gehaald worden, maar voor mij is scherpte primordiaal dus...

      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

        Ik heb ook de combinatie 70-200 en een 1.4 Sigma extender. De lens zonder extender is zeer goed en doet zijn werk stilletjes en snel. Met de extender erop heb ik weleens problemen met de AF. Niet altijd, maar soms weigert die gewoon. Dan moet de cam uit en aan en dan doet de AF het weer. Ook gaat de kwaliteit met een extender zichtbaar achteruit, zoals ook Kariboe al aangaf. Niet onbruikbaar, maar toch wel minder. Met een 2.0 zal dit alleen maar nog erger zijn vermoed ik.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

          Ik zou voor een 1.4x gaan. 2x is eigenlijk enkel goed bruikbaar op top prime lenzen. (niet zoom lenzen). Een van de weinige zoom lenzen waarmee ik goede resultaten heb gezien op 2x is de oude canon 80-200L.
          Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

            Die onscherpe foto's met de combi van de 70-200 met de 1,4x kan ook te wijten zijn aan camera-beweging!

            Vergeet niet dat je op een canon al snel met 448mm zit ipv 200 door de cropfactor(200 x 1.6 x 1.4=448)! Als je bij zulke tele geen statief gebruikt (en dat mag dan een héél stevig modelleke zijn!) dan ga je al snel camera-beweging krijgen die zich in onscherpe beelden vertaalt!!!

            Vraag is...heeft er iemand dit alles een keer vergeleken op een degelijk statief? Hoe kan je anders een objectieve(n) (tja, stom woord hier hè!) vergelijking maken?

            Edit: feit blijft wel natuurlijk dat als je voornamelijk uit de hand foto's maakt dat dan met teleconverter geen wereld-shots verwacht moeten worden.
            Last edited by Galdie; 22 november 2004, 09:04.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

              Deze


              zijn gemaakt met de 70-200 mm 2.8 samen met de 1.4 extender
              Last edited by steward; 22 november 2004, 11:38.
              Groetjes,

              Rudi Petitjean

              NATURE GALLERY

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

                Dedju, ik heb ook die lenscombinatie, maar dergelijk scherpe foto's maken lukt me helaas niet (zal de herfst/winter nog veel moeten oefenen/ kou lijden)

                Greetz

                Sam Jae

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

                  Ongelofelijk scherpe beelden. Maar die zijn met een Canon-combinatie gemaakt en niet met de Sigma, dacht ik? Of dat echter veel verschil uitmaakt...

                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

                    Ik heb weliswaar geen Sigma lens, maar een Canon 70-200 f4. In combinatie met de 2X wordt het dus een f8 lens. Al met al durf ik wel te stellen dat, als je slechts af en toe boven de 200mm werkt, het best een aardige optie is. Zeker gezien het verschil in prijs met lenzen in dat bereik.

                    Het vergt wel meer nabewerking en je verliest 2 stops. In geval van f2.8 is dat wat minder belangrijk (wordt 5.6). Ik zelf print de foto's over het algemeen niet groter dan 10x15cm. Scherpte op dat formaat is niet zo'n probleem. Bovendien sta ik, bij grotere formaten, er niet met mijn neus bovenop om te kijken hoe scherp de foto is.

                    In eerste instantie was ik er niet zo enthousiast over, maar naar mate ik er meer mee oefen wordt het steeds bruikbaarder voor mij.

                    Autofocus werkt in tegenstelling tot alle berichten in combinatie met een Canon 10D vrij goed. Af en toe jaagt de lens wat, maar met goed licht buiten valt er zeer zeker mee te werken.
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

                      In de marge: hoe "groot" is deze lens op haar maximum als die op het toestel staat. Is daar ergens een foto van te zien? En vooral hoe zwaar? Is een lens waar ik ook aan denk.
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 70-200 / 2.8 EX HSM

                        Aj, geen reactie
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                        Comment

                        Working...
                        X