Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd

    Ik heb een Canon EOS 300D met kitlens en een Sigma lens 70-300 mm F4-5,6 APO Macro Super.
    Om niet steeds van lens te moeten wisselen, overweeg ik volgende lens aan te kopen: TAMRON AF 28-300 mm F3,5-6,3 IR Di LD Aspherical IF.
    Mijn vraag is: wat zijn de voor- en nadelen van deze lenzen?
    Bij voorbaat dank voor de reacties.
    April

  • #2
    Re: Advies gevraagd

    http://www.dpchallenge.com/forum.php...READ_ID=136888

    Kijk hier eens...
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd

      Persoonlijk is dit voor mij een "te mijden" objectief, superzooms zijn een zwaar compromis inzake beeldkwaliteit en lichtsterkte. Het is ook enigzins onlogisch om bewust aan een van de grote voordelen van een DSLR namelijk de wisseloptiek te verzaken om dan verder te gaan met een 28-300 die minderwaardig is van kwaliteit. Dit is geldig voor alle superzooms, zelfs de 28-300 van Canon, maar zeker geldig voor superzooms die goedkoop zijn.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door April
        Ik heb een Canon EOS 300D met kitlens en een Sigma lens 70-300 mm F4-5,6 APO Macro Super.
        Om niet steeds van lens te moeten wisselen, overweeg ik volgende lens aan te kopen: TAMRON AF 28-300 mm F3,5-6,3 IR Di LD Aspherical IF.
        Mijn vraag is: wat zijn de voor- en nadelen van deze lenzen?
        Bij voorbaat dank voor de reacties.
        April
        deze lens gebruik ik momenteel op de D70 en geeft me vrij goede resultaten...beter als ik had durven verwachten
        als nikon gebruiker, geeft deze lens echt nikon-like kleuren...

        anyway, de meeste lenzen heb ik op proef, dus ik kan die zonder meer inleveren of heb geen koopverplichting, maar deze heb ik om praktische redenen toch gehouden...ik wissel nml ook niet graag van objectief...

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd

          Ik heb deze lens aangekocht even nadat ik mijn 300D had. Ondertussen heb ik er een Sigma 50-500 bij genomen, en de Tamron is idd niet zo scherp. Toch hou ik deze lens opdat ze voor mij erg practisch is, namelijk klein en licht en een stuk aangenamer om mee op stap te nemen dan de 50-500 (bijv. Dinsey Land). Voor mij is het dus de ideale vakantie-lens, en dat je dan maar één lens moet meenemen en niet constant moet wisselen van lens is alleen maar mee genomen.
          Zo als ik al zei is ze niet ze scherp maar dat moet je zeker niet over dramatiseren, op een standaard foto afdruk is het verschil nauwelijks te zien.
          Mocht je er behoefte aan hebben wil ik wel enkele foto's door mailen. Mocht je speciale verzoeken hebben wil ik dat wel proberen (nu wel met né 20D), of je mag ook altijd komen testen.

          Groeten Geert
          Last edited by CompaCta; 21 november 2004, 12:11.
          BD0316BE
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door CompaCta
            om mee op stap te nemen dan de 50-500 (bijv. Dinsey Land).
            aha..nog ne disney-freak..
            einde december (26ste) ben ik 'r ook weer en deze keer met de D70 en tamron 28-300...

            heb al albums met de :
            E10
            E100rs
            D100 24-120 VR
            D100 17-35 tamron
            en nu de D70 28-300

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd

              Ik gebruik sinds een paar maanden en tot mijn grote tevredenheid de XR versie van deze lens (op een D70). Ik fotografeer hoofdzakelijk wanneer ik reis en mijn manier van reizen laat niet toe om een hele fototas mee te zeulen, vandaar mijn keuze (binnen 2 weken mag ze trouwens voor de eerste keer mee ).

              Voordelen:
              - een zeer groot zoombereik waardoor je inderdaad niet vaak van lens moet wisselen.
              - minder van lens wisselen, dus minder kans op stof op je sensor (alhoewel je met zooms natuurlijk ook een inwendige lucht- en dus stofverplaatsing hebt).
              - goede tot zeer goede kwaliteit voor de prijs die je betaalt.

              Nadelen:
              - ietwat zacht op de extreme ranges wanneer diafragma helemaal open (een beetje toeknijpen volstaat voor heel wat kwaliteitswinst).
              - niet al te snelle en vrij lawaaierige focus
              - continu opletten op je sluitertijd want je verzeilt snel in de 200+ zone
              - de 28mm in combinatie met de cropfactor maakt dat je helemaal geen groothoek hebt.

              Conclusie:
              Lens met prima prijs-kwaliteitsverhouding voor een niet al te veeleisende en wat 'luie' fotograaf. Er zit heel wat kwaliteitspotentieel in de lens, aan de fotograaf om die eruit te halen. En zoals Digipics zegt is dit soort lens één groot compromis om die zoomrange te halen. Voor mij voldoet ze in ieder geval.

              Tip:
              - kijk naar de prijzen in Duitsland (ik betaalde bij top-foto 299€ ipv rond de 450€ in Belgie en kreeg er nog een Tamron fototas/rugzak bovenop).

              Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd

                aha..nog ne disney-freak..
                Ne freak zou in niet zeggen... 'k ben er nog maar één keer geweest.

                O ja, de mijne is ook de XR versie.

                Groeten Geert
                BD0316BE
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd

                  Op een 300D gaat die 28 "onderaan" waarschijnlijk onvoldoende breed zijn zodat je toch weer n aar je kit gaat zitten wisselen.

                  Een tip : download Exifer en kijk eens na welke brandpuntsafstanden je het meeste gebruikt (op basis van analyse van de EXIF-data). Misschien is een 18-125 van sigma een logischere keuze.

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd

                    Of nog even wachten op de Tamron 18-200 XR...

                    http://www.tamron.com/news/35mm/18200di2.asp
                    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                    Comment

                    Working...
                    X