Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits en lens D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits en lens D70

    Beste forum leden,


    Welke flits zou ik het beste komen voor op mijn D70, daar bij zou ik ook nog een lens willen bij kopen nu heb ik een 18-70, graag jullie advies hier over


    met dank

  • #2
    Re: flits en lens D70

    Zeg misschien even wat je juist wilt beginnen met die lens. Da wilt nogal eens varieren naargelang de toepassing....

    Je kan mss ook even de zoek functie gebruiken. Dit onderwerp is reeds enkele malen ter sprake gekomen.

    Jo
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: flits en lens D70

      hier vroeg ik ook naar welke flits best op een d70 te zetten : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=58289

      uiteindelijk is het de sb600 geworden. de reden dat ik de 600 heb genomen is gewoon. wat is het nut om een sb800 te nemen, wat een master, is als je geen slaves hebt.
      als je later nog een flits zou bijkopen dan zou ik de sb800 aanraden want dan heeft dit nut. (ok de 800 heeft een paar extra functies zoals stroboscoop en een hogere richtwaarde, maja)

      hier een kleine motivatie van ken rockwell waarom hij de sb600 liever heeft dan de sb800.
      http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm

      qua lens.

      ja daar ga je toch een beetje specifieker moeten zijn. je hebt 100den lenzen van verschillende merken voor verschillende doeleinden.
      naast je kitlens zou je bvb deze kunnen kopen:

      - nikkor 50mm f1.8; zou een goed portretlenske moeten zijn en dit is eigenlijk de enige lens van nikkor die niet veel geld kost (159 euro) maar zou vlijmscherp moeten zijn. (ik zal het u woensdag weten te zeggen want dan heb ik de mijne )
      -een macrolens bvb de sigma 105mm f2.8. (deze heb ik en ik vind dit een pracht van een lens die ook vree scherpe resultaten geeft. deze kost 445 euro
      voorbeeldjes:
      http://users.skynet.be/immage/6.jpg
      http://users.skynet.be/immage/fiets1.jpg
      http://users.skynet.be/immage/fiets2.jpg

      of de tamron 90, ook een dijk van een macro lens kost 429 euro
      -een zoomlens bvb de nikkor 70-200 f2.8 VR kost 1575 euro dit is volgens mij de snelste en scherpste telezoon van nikkor (maar da betaal je ook!!)
      de AF 80-200 f/2.8D. nikkor zou optisch evenscherp moeten zijn als de 70-200 en kost 895 euro maar is zonder VR. en de AF VR 80-400 f/4.5-5.6D. die 1350 kost. deze lens is erg scherp maar een pak trager dan de 70-200.

      natuurlijk heb je deze bereiken ook in de 3e party cathegorie (sigma en tamron) zullen zeker ook goeie lenzen zijn. en een pak goedkoper.

      voila dit is het lijstje dat ik mij zou aanschaffen, ik hoop dat je er iets mee bent.

      succes ermee.

      en welkom in de d70 club
      Last edited by immage; 18 november 2004, 23:27.

      Comment


      • #4
        Re: flits en lens D70

        Ik lees in onderstaande tekst van de Oficiele NIKON site dat de SB 800 wel degelijk als slave gebruikt kan worden....of lees ik het verkeerd?????????

        De optie Commander mode van de D70 (ingebouwde flitser gebruiken voor draadloze besturing van externe flitsers)
        De ingebouwde flitser van de D70 kan met behulp van de Nikon functie voor geavanceerde draadloze verlichting worden gebruikt als hoofdflitser voor de besturing van een of meer externe SB-800 of SB-600 flitsers. Deze 'commander' stand kan worden ingesteld met persoonlijke instelling 19 en kan worden gebruikt in de belichtingsstanden P, S, A en M. De flitsopties zijn:
        DDL (i-DDL flitssturing, alleen beschikbaar in combinatie met een CPU-lens). Gebruik deze optie totdat u meer vertrouwd raakt met het draadloze verlichtingssysteem.
        AA (automatisch diafragma, alleen beschikbaar met een CPU-lens en de SB-800). De belichting wordt bepaald via een lichtsensor die is ingebouwd in de SB-800 hoofdflitser.
        M (handmatig). De flitssterkte van alle flitsers wordt ingesteld op een vaste waarde. Bij de optie M kan de gebruiker met de multi-selector de vaste waarde voor de flitssterkte selecteren. Beschikbare waarden liggen tussen Volle flits (volle sterkte) en 1/128 (1/128 van de volle sterkte.......

        Comment


        • #5
          Re: flits en lens D70

          Je leest het goed. de SB800 kan slave zijn.
          Wat echter de bedoeling uit te leggen was :
          Als je maar een flitser hebt doet het er eigenlijk niet veel toe welk model het is. De interne flits van de D70 is dan altijd master, en je hebt de extra (master)functionaliteit van de SB800 dus niet nodig, althans wat CLS betreft.

          De SB800 als master heeft pas echt zin als je minstens 3 flitsen hebt omdat je ze dan in aparte groepen kan aansturen, waarbij je op elke groep apart kan instellen hoeveel stops ze onder of over belichten. Als je de SB800 als master gebruikt, doet hij ook alleen maar dat. Tenzij het doorgeven van de belichtings info doet hij eigenlijk niets, en werkt niet actief mee aan de belichting. Eigenlijk speelt hij dan gewoon een (heel) duur gesofisticeerd kabeltje.

          Zolang je bij 1 flits groep blijft heeft een SB800 niet veel zin tenzij je de power of andere features nodig hebt (bijv aansluiten van 2 flits via pc contact, want dat heeft de SB600 niet)

          Hoop dat dit het wat verduidelijkt.

          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: flits en lens D70

            Nog een ander vraagje aan jou over de sb800......

            in de handleiding staat dat de flitkop automatisch meezoomt tot 105 mm, maar wat gebeurd er dan meetde zoomkop als ik een telezoom gebruikt die groter bereik heeft als de 105 mm?

            Comment


            • #7
              Re: flits en lens D70

              Dan blijft die zoom kop gewoon op 105mm staan (en belicht hij dus een groter oppervlak dan datgene wat jij door de lens ziet.

              Die zoom werkt trouwens niet als je de flits als remote gebruikt (omdat de afstand flits - onderwerp niet te bepalen is door de D70)

              Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: flits en lens D70

                Hier enkele antwoorden op de voorafgaande vragen en opmerkingen.

                Ik heb destijds ook getwijfeld tussen de SB-600 en SB-800, en heb - inmiddels tot mijn grote tevredenheid - de SB-800 gekozen. Het ingebouwde witte reflectieschermpje en de meegeleverde diffusor kap laten, samen met het iTTL invulflitssysteem dat de beide SB's hebben, zeer mooie flitsresultaten toe zonder kopbrekens.

                Voor wat het meezoomen van de flitskop betreft: gezien de beperkte sterkte (nu ja...) van deze flitsers zou verder zoomen niet veel winst aan lichtsterkte opleveren (en misschien zelfs problemen met uitlijning tussen lens en flits?).

                En over de lenzen tenslotte: ik heb met de AF Nikkor 28-200mm f/3.5-5.6G een zeer mooie aanvulling voor de kitlens gevonden. Die is erg compact en draagbaar (licht), zeer goede optische kwaliteit (voor mij zelfs nét beter dan de kitlens), een prettig zoombereik en goede close-up mogelijkheden (wel geen echte macro, tenzij met alweer erg "draagbare" voorzetlenzen). Ik gebruik die lens nu even vaak zoniet meer dan de kitlens. Je vindt een heleboel voorbeelden op www.pbase.com/rdelbar.

                René
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: flits en lens D70

                  Ik heb voor de Sigma EF 500 DG SUPER gekozen.
                  Hij heeft dezelfde mogelijkheden als de SB800 maar een €150 goedkoper en iets hoger richtgetal. Werkt perfect.

                  Hubert
                  Last edited by hub2805; 19 november 2004, 13:29.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: flits en lens D70

                    ik gebruik mijn toestel om mijn hobby te doen waarschijnlijk iedereen die ier op dit fotum zit maar van mij is mijn hobby niet het fotografie maar wel vissen op karpers en de natuur er rond dus mijn probleem is dat ik soms iets verder van iets moet staan om een foto te trekken bv 10 m maar dan wil ik die persoon met vis ook zo groot mogelijk op de foto krijgen zonder hekse toeren uit te hallen want dat doe ik niet met zo'n duur toestel, dus je de flits moet daar ook voor dienen. daarnaast gebruik ik ook nog wel mijn toestel om gewone dag dagelijkse foto's te maken. hierbij wind je een link van een foto ja hij staat wel wat uit de midden maar het is niet gemakelijk als je een foto met een statief moet nemen als je alleen gaat vissen dan is het even rekenen op de zelfonspanner
                    HTML-code:
                    http://users.telenet.be/karpervisser/DSC_0124.JPG

                    groeten wim

                    Comment


                    • #11
                      Re: flits en lens D70

                      Oorspronkelijk geplaatst door 357magnum
                      HTML-code:
                      http://users.telenet.be/karpervisser/DSC_0124.JPG
                      groeten wim
                      Damse Vaart? Ik herken het precies ergens van...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: flits en lens D70

                        klopt dat is langs de damse vaart kant Brugge zo'n 1.5 km achter het jaagpat

                        Comment


                        • #13
                          Re: flits en lens D70

                          Oorspronkelijk geplaatst door 357magnum
                          Beste forum leden,


                          Welke flits zou ik het beste komen voor op mijn D70, daar bij zou ik ook nog een lens willen bij kopen nu heb ik een 18-70, graag jullie advies hier over


                          met dank
                          Met mijn d70 en de sb600 zijn de opnames gemaakt die
                          hier te vinden zijn.
                          Op "auto" ingesteld waren deze opnames waren het resultaat.
                          Last edited by vinstermik; 19 november 2004, 19:01.

                          Comment

                          Working...
                          X