PDA

Volledige versie bekijken : wat moet ik kopen pffff weet het niet

hanson
18 november 2004, 14:55
Hallo

Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand, wat moet ik kopen voor hiet toch een degelijke foto's te vekrijgen ik ken er helemaal niets van ik trek momenteel nog met een praktica dan weet je wel hoe ver ik achter sta maar elke tip is welkom en de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????

groetjes :G

Welkom op BD, ik zet je even bij camera's, o ja, uw dubbele posting heb ik gewist. MOD. T-B

Digipics357
18 november 2004, 15:04
In dit forum en ook op andere fora is er een hoop informatie te vinden, door een beetje te zoeken. Ik geef je dan ook de raad van eerst wat vertrouwd te worden met het forum en eerst te lezen en te zoeken voor je start met vragen stellen. Je zal zo een boel wijzer worden en dan kan je ook meer gerichte vragen stellen. Op de vraag wat moet ik kopen doe ik zelfs geen moeite om iets voor te stellen.

Hanske
18 november 2004, 15:09
Zou om te beginnen deze pagina's eens doorlezen :

Basiscursus Digitale Fotografie (http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/basis1/basis1.htm)

Als u dat gedaan heeft , en de basisprincipes van ( digitale ) fotografie kent , kunt u misschien op zoek gaan naar een toestel wat aan uw verwachtingen zal voldoen.

Wimpy
18 november 2004, 15:16
Volgens mij is de bedoeling van een forum nog altijd dat de mensen er vragen kunnen stellen en niet naar boeken of andere lectuur, al dan niet op het internet, verwezen worden, anders is het nut van een forum onbestaande, als je geen zin hebt om een zinnig antwoord te geven op iemands vraag, zwijg dan beter ipv de mensen af te schrikken met nietszeggende antwoorden...
Ik kan geen zinnig antwoord geven op deze vraag en volg dan ook mijn eigen raad op :clown:

caanoon
18 november 2004, 15:24
Wat men hier na mij ook mag beweren, mijn standpunt is dat je voor dit soort foto's een Digitale reflex met een zoom tot minimum 200 zal moeten kopen.
Indie je nu een point en shoot zou kopen zal je nooit tevreden zijn over je foto's vooral omdat je actiefoto's wil maken.
Dit is wel niet binnen je budget maar ik zou toch aanraden dan wat langer te wachten dan met nutteloze tussenstappen uiteindelijk toch tot een digitale reflex te komen.
(bekijk een Canon 300D, 10D of Nikon D70)

kodachrome
18 november 2004, 15:38
Welkom op het forum.
Je vraag is niet zometeen op te lossen omdat het heel wat vragen zijn die er achter schuil gaan. Je vemeld dat je nog fotos maakt met een Practica: wel dit is een goed vertrekpunt om je te helpen. Maar daarvoor moet ik je eerst zelf een vraag stellen, nl WELKE PRACTICA?? Reflex-apparaat?? Practica is (of liever was) een grote naam in de klassieke fotografie (ik heb nog veel met een reflex-versie gefotografeerd). In je personalia vermeld je evenwel Kyocera bij fotoapparaat, en dit roep bij mij weer een nieuwe vraag op. Je kan hier al vaststellen dat je vraag onmiddellijk zal leiden naar een dialoog die heel wat tijd en nodige natjes zal vergen.
Ik vind dat een verwijzing naar boeken en sites met uitleg in jouw geval alleen maar ergerlijk is en je probleem niet zal oplossen. Wat ik je wel kan aanraden is te trachten iemand te vinden die al wat ondervinding heeft en met hem (haar) onder vier ogen een diepgaand gesprek te voeren en zelfs zijn (haar) materiaal ter hand te nemen.
Ik weet niet waar je woont maar ikzelf wil je met plezier ontvangen. Ik woon in Grimbergen op 5 minuutjes van afrit 6 en 7 op de ring rond Brussel. In mijn omgeving zijn er zelfs 2 maneges waar we desgevallend opnames kunnen maken.
mbg
Henri

hanson
18 november 2004, 16:00
Hallo

Ja de practica dat is al een oud beestje hoor van mijn 16 jaar dus ben er nu bijna 34 dus wel al wat jaren dienst gedaan, nu ik een goede pc heb wil ik nu naar de digitale gaan zodat ik meer foto's kan maken van mijn kids en de foto's die niet goed zijn gewoon verwijderen en de betre mischien wel eens een poster laten maken maar niet te veel, ja wat ik heb ingevuld is gewoon maar wat op geklikt hey vond dat een stomme vraag dus dan klik ik maar op het eerst waar mijn pijtje op staat, ja ben al dagen aan neuzen op net en er is teveel keuz zie nu net op een duitse site de Sony DSC-F828 staan voor 800 euro maar vraag me af of het een redelijke afstand kan trekken?

teddy-bear
18 november 2004, 16:29
Hallo

de Sony DSC-F828 staan voor 800 euro maar vraag me af of het een redelijke afstand kan trekken?

Je komt zeker aan je trekken!!. ;)

TIP; waarom begin je niet met een occ. camera hier, hier in de koopjeshoek zijn regelmatig bijoukes te vinden hoor aan een "spotprijs"...

JP
18 november 2004, 19:31
sedert een tweetal jaar ben ik ook gepakt door de digitale fotografie , de meeste kennis heb ik hier op het forum vergaard waarvoor dank.
Ben begonnen met een powershot A60 en toen de microbe mij te pakken had ben ik overgeschakeld naar een panasonic FZ10; dit is een toestel met een 12x optische zoom en een burst mode van 4of 6 foto's, dus dacht ik wel geschikt voor jumpings. Ik heb er nu enkele gedaan en kan over mijn foto's niet geheel tevreden zijn, vooral nu met de slechtere weersomstandigheden is een ISO van 400 niet toereikend, ik tracht op een hoge sluitersnelheid te schieten om de beweging te bevriezen en dan gaat het diafragma automatisch naar 2.8; bij de manuele instelligen zijn bij een hoger ingesteld diafragma de foto's onderbelicht en in de manège is er bij ISO 400 teveel ruis. Ik denk eraan over te stappen naar een DSLR omdat ik nu volledig door de microbe ben geïnfecteerd ,maar gun mezelf nog enige oefenstondes, (ik denk zaterdag in de country)
Dit is een toestel in de prijsklasse die jij op het oog hebt.
eventuele tips van kenners zijn ook welkom
je kunt even een kijkje nemen in één van mijn albummekes, als het werkt http://images5.fotopic.net/?iid=y52fpm&outx=760&oq=0&original=1&noresize=1&nostamp=1

erwin
19 november 2004, 00:47
Hallo

Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand, wat moet ik kopen voor hiet toch een degelijke foto's te vekrijgen ik ken er helemaal niets van ik trek momenteel nog met een praktica dan weet je wel hoe ver ik achter sta maar elke tip is welkom en de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????

Welkom op BD, ik zet je even bij camera's, o ja, uw dubbele posting heb ik gewist. MOD. T-B

Wel beste G, ik heb ook een zoon gehad die paard reed, en naar mijn zeer bescheiden mening denk ik toch ook dat ge beter af zal zijn met een Dslr hoor.
En dit om twee redenen die me nu zomaar invallen :
1) Paarrijden betekent Actie... en probeer die actie maar eens op de juiste moment vast te leggen met een prosumer , ik heb het hier dus wel duidelijk over de shutterslag ( tijd tussen het afdrukken en het moment waarop de foto genomen wordt.
2) Wat ik mij herinner van maneges is dat het daar nogal donker kan zijn waardoor je ofwel uw ISO verhoogd ofwel een flitser gaat gebruiken ( en of dat leuk is voor de paarden daar heb ik mijn twijfels over)
Jammer genoeg gaat uw budget van 650€ hiermee ruimschoots overschreden worden. Maar persoonlijk ben ik van mening datgemet een prosumer niet echt content gaat zijn.
Tenslotte, denk er inderdaad eens over om een tweedehands aan te schaffen ?!?!

Erwin

theokus
19 november 2004, 00:52
Hallo

Dag "G".... ;)
Foto's maken met een Practika is geen schande.
Een goeie vriend heeft 't laatst nog wat foto's getoond die hij had gemaakt
met zijn Practica (spiegelreflex). En die waren niet slecht.
Ik heb het toestel in handen gehad en begon het direct "te kuisen" :p
Dit is niet kwaadaardig bedoeld maar ja, hij besteed er niet zoveel zorg aan
dan ik en anderen.

Om op jouw vraag te antwoorden: je kan 2 kanten uit.
Ofwel koop je een toestel met vaste (zoom-)lens aan 600 euro
ofwel een toestel met verwisselbare lenzen maar dan ga je nooit toekomen
met die 600 euro. (body, lenzen, flitser enz.)

Voor mij mag een foto scherp zijn (zuiver van ruis, korrel), goed van kleur en
ze moet tonen wat jij wilde fotograferen :rolleyes:
Een probleem met veel "gewone" toestellen is de shutterlag.
Er verloopt altijd een bepaalde tijd tussen dat jij de knop indrukt en dat de
foto is gemaakt... en dan kan je in veel gevallen te laat komen...
Persoonlijk erger ik me daar blauw aan.
Ik heb een Kodak DC4800 en een Nikon CoolPix 995 gehad, dus ik weet
waarover ik spreek.
(1000 euro voor de ene en 728 euro voor de andere...)

Een ander probleem met "gewone" toestellen is de ruis.
Soms kan dit "kunstzinnig" gebruikt worden en een leuke foto opleveren maar
doorgaans moet ik niks van ruis weten.
Een blauwe lucht vol met donkere puntjes bijv. heb ik liever niet.

Als je actiefoto's wilt of bewegende onderwerpen wilt fotograferen dan ga je
vroeg of laat te maken krijgen met hogere ISO-waarden.
Met een hogere waarde kan je een snellere sluitertijd toepassen zodat je foto
(hopelijk) vrij is van bewegingsonscherpte (wat een woord) zowel van jouw
zelf of veroorzaakt door het onderwerp.
Binnen in een zaal of dergelijke ga je dat zeker nodig hebben.
Gewone toestellen schieten hier te kort: gegarandeerd ruis op de foto.
De DC4800 bijv. bij ISO 400 was "niet te doen" :green:
De CoolPix had prima kleuren maar eveneens ruis.

Een DSLR bijv. de D70 of de Canon 300D heeft hier veel minder last van.
Hetzelfde geldt voor de shutterlag: nauwelijks te merken en zo hoort het ook.

Bij mijn laatste "sessie" in Bokrijk ben ik niet veel onder de 400 ISO
geweest :p Zowel met de Nikon D70 als met de Fuji S2 Pro.
Ik kan je een paar foto's sturen als je wilt.

Waarom spreek ik over de D70 en de 300D?
Momenteel zijn dit de betere toestellen gezien de verhouding kwaliteit en prijs.
En ik zal niemand tegenhouden die graag 5000 euro wilt uitgeven voor een ander toestel ;)
Vergeet ook niet dat dergelijke toestellen een leerproces "eisen"...
Gelukkig zijn deze toestellen ook voorzien van pre-sets of een soort point-
and-shoot. En ik vind de resultaten van deze pre-sets nog niet zo slecht.
Sommigen verafschuwen dit en anderen niet.
Het hangt er van af wat je wilt... en wat je wilt/kunt betalen...

Een belangrijke stap is informatie opdoen: veel lezen bijv., kennis verwerven.
Hoe meer je weet hoe minder de kans dat je bedrogen wordt :D

Ik had ook gewoon niet kunnen antwoorden op jouw vragen en ik had
direct kunnen zeggen: "Koop een D70"...
Maar die heb je niet voor 600 euro of je moet "madammen chance" hebben.

Mijn 1ste foto maakte ik rond mijn 11de levensjaar :)
Een toestelletje van Agfa, die had de "ontspanknop" vlak naast de lens zitten
en ik had die gekregen van mijn buurman, ook een Theo :D
Ik heb daar veel plezier aan gehad.
Nu ik toch aan 't palaveren ben: mijn buurman vond dat er in de buurt niks te
fotograferen viel....en dat verbaasde mij ten zeerste :rolleyes:
Dat is niet de juiste instelling, dat is zonder motivatie of gedrevenheid.
Maar misschien ga ik nu te ver in mijn uitlatingen ;)
Anderzijds, fotografie moet ook een beetje in je zitten.
Verder is het steeds de man/vrouw die de foto "maakt" en niet het toestel.
Er is (bijna toch) niks zo fijn als iemand jou zegt dat je een "goei/schoon"
foto gemaakt hebt ;)
Liefde voor het vak/hobby moet er zijn.
Zonder "middelen" gaat dat niet zo goed, dat weet ik ook wel.
Dan moet je maar wat harder aan je string trekken 'G'.... ;)

Ik zal maar stoppen zeker :p

Vriendelijke groeten,
theokus.

Bugman
19 november 2004, 10:57
Actiefoto's maken met een compact digitaal toestel is niet evident. Tenminste niet met het toestel in mijn bezit, een Nikon CP 5700. Zelf probeerde ik dit al dikwijls, en af en toe slaagde ik er wel eens in, maar meestal was het resultaat slecht. Ik raad je dan ook aan een digitale reflex aan te schaffen. Met zo'n toestel kan je perfect actiefoto's maken. Ik werk sedert enkele maanden met een digitale reflex (EOS 20D). Sindsdien ligt de Nikon CP 5700 in de kast en gebruikte ik hem niet meer. Dit is mijn ervaring. Uiteraard kost een digitale reflex meer dan het doorsnee compact digitaal toestel, maar je krijgt dan ook meer waar voor je geld. Als je actiefoto's wenst te maken raad ik je een digitale reflex aan.

Bugman
19 november 2004, 10:59
Gelieve te lezen 'met het toestel in mijn bezit' (typfout). Haast en spoed ....

hanson
19 november 2004, 11:32
man man man waar ben ik aan begonnen maar ben blij dat ik deze vraag had gesteld want ik was volledig naar de verkeerde kant aan het gaan, ja ik sprak van 650 euro maar als het iets meer moet zijn dan mag dat ook wel maar niet boven de 900 euro dat vind ik wel genoeg mischien heb ik voor die prijs wel een goede in duitsland, ja indien iemand wat foto's wil doorsturen ontvang ik die graag vooral ben ik zo benieuwd naar de afstand hey zo een vergelijk van een foto in de verte en dan de volgende die uitvergroot is en ineens een eendje ziet of zo, ja ik wil zekers zijn want pffff als het aan mijn vrouw had gelegen had ik nu eentje van de aldi want wij waren maar met de pixels bezig van wow dat zijn er 6 miljoen, aan iedereen al veel dank voor de info en de info die komt

groeten

Dreekes
19 november 2004, 13:44
Persoonlijk denk ik dat ge voor 900 euro wel een DSLR body zult hebben, maar de lenzen??? Die zijn vaak het duurst...

Misschien heel kort en bondig en nogal cru, maar dat is wel de realiteit...

Je moet er rekening mee houden dat foto's trekken van paardrijden (en dus actiefoto's maken) een vrij moeilijke "discipline" is binnen de fotografie waarop je veel zal moeten oefenen EN waarvoor het nodige materiaal vereist is...

Een simpel prosumertoestelletje zal hier te kort schieten (zoals reeds vermeld), een Dslr met de bijhorende lens zal nog zeker nog boven de 900 euro gaan... Dat is een keuze die jij zelf moet maken... Is dat het allemaal waard of niet???

Houd er wel rekening mee dat foto's trekken van jumpings en dergelijke zeer snel kan omslaan in een ware foto-"obsessie"... En dan is het dat geld natuurlijk WEL waard!!!

groetjes,

Dre

Bugman
19 november 2004, 14:05
Je moet niet wanhopen. Ik ben er zeker van dat je voor een bedrag van duizend euro een Canon EOS 300D of Nikon D70, met kitlens, koopt en daarvoor hoef je niet naar het buitenland te gaan. Net zoals ik er zeker van ben dat je, eenmaal je een digitale reflex in je bezit hebt, zal tevreden zijn over je aankoop. Natuurlijk moet jij deze keuze maken. Liever iets meer uitgeven aan een digitale reflex, dan een digitaal compact toestel te kopen dat niet voldoet aan je behoeften en waarvan je later de aankoop beklaagd, en dat ook veel geld heeft gekost.

Oliver
19 november 2004, 14:08
de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????
Daar gaan we weer! met een budget van 650€ en niet weten wat de 6xzoom betekent (geen schande Hanson!! iedereen moet ergens beginnen) en toch zijn er enkele die er in slagen: koop een dslr!
Mijn dochter zit in het 1st studiejaar (leert net lezen en schrijven) en verjaart binnenkort. Wat zal ik haar kopen voor haar verjaardag: De Grote Van Dale der Nederlandse Taal????????? :rolleyes:

Ter info: niet alle prosumercamera's zijn van het lidl caliber. Er zijn er zeker waarmee je, én in slechte lichtomstandigheden én met een groot zoombereik, zeer geslaagde foto's kan nemen! Bovendien kosten ze geen +1000 euro.
En dan: shutterlag? Over welke generatie prosumers spreken we hier eigenlijk? 't is waarschijnlijk lang geleden dat je op dpreview een kijkje bent gaan nemen?
Kortom: met een site als dpreview.com (http://www.dpreview.com ) weet je wat er zo allemaal nieuw op de markt is en kan je een eerste oordeel vellen. Daarna ook andere reviewsites bekijken, dpreview is geen bijbel en er staan soms ook rare hersenkronkels in.

Oli.
Ps: ze verjaart echt binnenkort ;)

Loodgieterke
19 november 2004, 14:12
Koop u een Fuji 7000 en je hebt geld voor een cf kaart en u zult super content zijn :G

theokus
19 november 2004, 14:15
man man man waar ben ik aan begonnen maar ben blij dat ik deze vraag had gesteld want ik was volledig naar de verkeerde kant aan het gaan, ja ik sprak van 650 euro maar als het iets meer moet zijn dan mag dat ook wel maar niet boven de 900 euro dat vind ik wel genoeg mischien heb ik voor die prijs wel een goede in duitsland, ja indien iemand wat foto's wil doorsturen ontvang ik die graag vooral ben ik zo benieuwd naar de afstand hey zo een vergelijk van een foto in de verte en dan de volgende die uitvergroot is en ineens een eendje ziet of zo, ja ik wil zekers zijn want pffff als het aan mijn vrouw had gelegen had ik nu eentje van de aldi want wij waren maar met de pixels bezig van wow dat zijn er 6 miljoen, aan iedereen al veel dank voor de info en de info die komt

groeten

Troost je 'G', er zijn nog veel mensen die denken dat het aantal pixels de kwaliteit bepalen van het toestel en de foto's.
Volgens mij is de grootte van de CCD bepalend en belangrijk.
De Nikon D1 heeft "maar" 2,6 miljoen pixels en de Canon EOS-1D "slechts" 4,1 miljoen. Dat "smijten" met het aantal pixels is wat fabrikanten graag gebruiken.
Het zijn de fabrikanten die destijds ons deden geloven of dat graag wilde, dat wij een link legde tussen kwaliteit en miljoenen pixels.

Het is niet zo een populair onderwerp maar voor weinig geld het beste in handen krijgen is een utopie maar wij allemaal zoeken er naar :)
Het is een steeds afwegen tussen wat jouw verstand zegt en jouw eigen hebberigheid :)
Dat neemt niet weg dat je het beste moet krijgen voor de soms zuur verdiende centjes :(
Ik zeg het nog eens: informeer je goed en heb wat geduld met je zelf...
Plus die fototoestellen gaan niet "lopen" :D
En met een gerust hart kan ik beweren dat je op dit forum goed zit als
je een of andere info wenst.
Soms verlies ook ik mijn geduld als ik bepaalde vragen lees van nieuwkomers :D
Het probleem hierbij is dat velen van ons alles zelf hebben moeten uitpluizen
en hebben moeten ondervinden.

Waar je zo'n toestel koopt is een andere zaak.
Ik kocht mijn D70 op eigen bodem...
Iets duurder dan over de grens maar ik mag mijn toestel binnenbrengen en daar staat geen getal op, om gratis de CCD te laten poetsen.
Stof op de CCD is geen ramp maar het is beter zonder.
Zoek maar eens her en der i.v.m. het zelf poetsen bijv. van de CCD ;)

Vriendelijke groeten,
theokus.

parakiet
19 november 2004, 15:07
meestal maak ik mij devolgende bedenking:
waarom moet het zoveel kosten?
kon men pakweg 5 jaar geleden geen scherpe fotos maken?
de dingen van toen moeten toch te koop zijn voor een prikje en een goed tot zeer goed resultaat leveren?

hub2805
19 november 2004, 17:00
Koop u een Fuji 7000 en je hebt geld voor een cf kaart en u zult super content zijn :G

Hier (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?p=493867#post493867) staat er ene te koop. ;)

Hubert

theokus
20 november 2004, 00:49
meestal maak ik mij devolgende bedenking:
waarom moet het zoveel kosten?
kon men pakweg 5 jaar geleden geen scherpe fotos maken?
de dingen van toen moeten toch te koop zijn voor een prikje en een goed tot zeer goed resultaat leveren?

Juist parakiet...

't Is wel zo dat 5 jaar geleden er nog niet zoveel digitaal materiaal te koop was aan prijzen van nu...
Ik denk aan de Nikon D1, de E10 en andere.
Tegenwoordig heb je de D70 voor 1000 euro en de kleuren bijv. zijn beter dan die van de D1.
De omzet is enorm gestegen in die 5 jaren.
Toch kan je de D1 nu ook al krijgen (tweedehands) aan 900 euro.

Meestal zijn die toestellen niet makkelijk als nieuw te vinden.
Koop ook géén toestellen van dit kaliber van echte pro's.
Die dingen zijn afgeleefd...niet die pro's he :)
De buitenkant van die camera's ziet er goed uit maar binnen... ;)
Ik bedoel het sluitermechanisme en dergelijke.
Alle bewegende delen hebben veel afgezien.

Voor gesofisticeerde lenzen geldt dit ook.
Die USM of VR en al de rest, dat blijft niet duren.
Of ze (Nikon, Canon) moeten mij een garantie geven van 20 jaar :)
Investeren in lenzen gaat niet altijd op.
Soms slaat de twijfel toe...
Of je koopt een goed lenske van een niet-populair merk en na pakweg 2 à 3
jaar tamelijk intensief gebruik gooi je het gewoon weg.
Je kan daarna van ditzelfde merk een nieuw lens kopen en je bent weer
gesteld. De fabrikanten van dit soort lenzen blijven ook niet stil zitten.
Als die lenzen slecht moesten zijn dan was het rap gedaan met de verkoop.
En als je deze lenzen fatsoenlijk behandelt dan gaan ze beslist langer mee.

Of je koopt een merknaam en je bent gered voor een jaar of tien.

Wat is nu het beste? Ik weet het soms en soms ook niet :D
Ik heb nu enkele lenzen van Nikon en die kraken en piepen langs alle
kanten maar ze maken nog "goei" foto's.
Twee er van zijn dan ook van 1987....
Belangrijk is het glas en de coatings, zeker bij de lenzen vandaag de dag.
Tegenwoordig hebben we goede software die veel of alles kan rechttrekken.
(Photoshop, ACdSee en andere)
We kunnen foto's in raw maken enz. enz.
Winkeliers verkopen soms liever de "andere merken" omdat de winstmarges
een pak hoger liggen dan bij de ons bekende merknamen.
Maar uiteraard is dit nog geen bewijs dat het slechte lenzen zijn.

Bovendien zijn forums zoals BD, met een publiek in alle soorten, maten en
gewichten een goede referentie. Het nadeel is dat je niet iedereen persoonlijk
kent... :p
Na enkele jaren ervaring weet je precies wat je nodig hebt...
Ik heb het niet over wat je graag zou willen....ik wil veéééél...hahaha...
En ik heb het nog altijd over lenzen en camera's... :clown:

Na een tijd moet je merken welke foto's je graag maakt of waar je goed in
bent. Ik ben dus niet iemand die graag werkt met zo'n super groothoeklens.
18 of 24mm is meer dan genoeg.

parkiet, ik wijk af, ik weet het.
Ik heb thuis nog een oudere Nikon F501(1987) liggen en die maakt inderdaad haarscherpe foto's...of dia's.
Maar dat gesukkel met die film, ontwikkelen enz. enz. werd me teveel.
Digitaal is een zegen, zelfs voor studiowerk.
Er komt een moment dat je niet meer wilt terug gaan in de tijd...
Een toestel van voor vijf jaar heeft onhebbelijkheden die ik nu niet meer zou
pikken. Maar dat heeft alleen maar te maken met gebruiksgemak.
De sluiter van de D70 bijv. is sneller dan die van mijn S2 Pro.
Dat geeft me een beter gevoel maar dat doet wel denken aan de oude
spiegelreflexen van zelfs langer dan 5 jaar geleden ;)

Vriendelijke groeten,
theokus.

parakiet
20 november 2004, 10:54
ik had eigenlijk vooral op de lenzen maar ondertussen heb ik al geleerd dat zelfs nikon oudere lenzen blijft verkopen tegen hoge prijs :(

theokus
20 november 2004, 18:23
ik had eigenlijk vooral op de lenzen maar ondertussen heb ik al geleerd dat zelfs nikon oudere lenzen blijft verkopen tegen hoge prijs :(

Weeral just jong :D
Ik kan het moeilijk verdragen maar in het buitenland (USA, UK)
hebben ze (de kopers) altijd voordeel door die "rebates".
Waarom doen ze dat hier niet?
Alweer een of andere stomme wetgeving die dit niet toelaat?
't Is maar een vraag want ik weet het dus niet.
Of is het dat ze in bijv. Aartselaar denken: " De mensen kopen toch...".
Elke handelaar verkoopt toch graag dacht ik ;)
Bescherming van de erkende winkels?

Ik zie hier zelden interessante wedstrijden, of iets waarin de gewone
man/vrouw voordeel krijgt zoals kortingen of wat dan ook.

Wie denk je dat voor de grote omzet zorgt tegenwoordig?
Ik ken weinig mensen die géén digitale camera hebben.
(of ik moet de verkeerde mensen kennen ;) )
Meer en meer gepensioneerden schaffen zich een toestel aan.
Ook zie ik veel kinderen, naast een gsm natuurlijk, die een digitaaltje hebben en vrolijk "fotookes trekken" :clown:

Epiloog...
Er is niets van "moetes".
Wij kunnen fabrikanten niet opleggen wat ze moeten doen.
Zij verkopen maar al te graag en wij hebben dat met kopen :green:

theokus;

hanson
20 november 2004, 20:24
hallo allen

Heb een beetje huiswerk gemaakt en ben tot momenteel 3 toestellen gekomen de vraag is nu zit ik juist in verband voor wat ik de doelstelling is,

Het gaat op volgende toestelen

Minolta Dimange A2 plus 1 gigabyte slccf 994 euro

CANON 300D EF-S18 55MM F3.5-5.6 lens 998 euro

Sony DSC F828 7 x optische zoom 28 -200 mm 14 x digitaal zoom Sony DSC F828 999 euro

Wat is er mis of zijn er betere en waar moet ik op letten

groetjes

kazan
20 november 2004, 20:36
Ik ook huiswerk gemaakt en kom op den deze uit :D
Pentax *ist Ds + Pentax 18-55 SMC-DA :G :G :G

kazan
20 november 2004, 20:37
O ja de prijs 999,000€
en dit bij topfoto, is da goe of is da goe :clown:

hanson
20 november 2004, 20:48
welke site??? :D

kazan
20 november 2004, 21:08
http://www.topfoto-online.de/ :G

Cois
20 november 2004, 22:18
Hallo

Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand............................

Sorry dat ik even kom storen,maar binnen ( en zonder flits waarschijnlijk ) actie fotograferen ( en veel licht is er gewoonlijk niet binnen in een manege ),en dan nog goede foto's nemen op die afstand.
Ik wil U niet ontmoedigen,maar ik zou dat met een videocamera doen zenne.
Want anders moet je al een goede dslr en zeker een heel goede telelens hebben denk ik en dat gaat nog duurder worden. ;)

theokus
21 november 2004, 12:37
hallo allen

Heb een beetje huiswerk gemaakt en ben tot momenteel 3 toestellen gekomen de vraag is nu zit ik juist in verband voor wat ik de doelstelling is,

Het gaat op volgende toestelen

Minolta Dimange A2 plus 1 gigabyte slccf 994 euro

CANON 300D EF-S18 55MM F3.5-5.6 lens 998 euro

Sony DSC F828 7 x optische zoom 28 -200 mm 14 x digitaal zoom Sony DSC F828 999 euro

Wat is er mis of zijn er betere en waar moet ik op letten

groetjes

‘G’,

Dat is een makkelijke vraag maar moeilijk om te beantwoorden.
Ik ben wat gaan “pikken” bij Phill A. van dpreview.
En ik heb de “cons” of dingen die hij als niet-goed heeft ondervonden
vergeleken. Ik doe dat vrij dikwijls:-)
Je vindt dat terug op zijn website bij de betreffende camera’s die jij hier vermeldt.
(www.dpreview.com)
Voor mij persoonlijk vallen de Sony en de Minolta direct af…
Mag ik het kort houden en zeggen dat ze teveel geld kosten voor hetgeen het is.
De Sony bijv. zou nogal veel ruis hebben in de foto’s, bepaalde kleuren zouden gaan
shiften, soms is de ontspanknop niet direct klaar om een volgende foto te nemen.

De Minolta doet het nog beter:-)
Die camera geeft okee als het onderwerp in focus is maar in werkelijkheid
is die out-of focus > dus geen scherpe opname.
Een foto die wel in focus is geeft toch nog een onscherpe foto en dat zou dus niet
Komen door de slechte auto focus van de camera zelf.

Beide camera’s hebben me teveel tekortkomingen die me niet aanstaan.

Je zou die dingen eens zelf moeten lezen.
Of beter nog: als je de kans hebt neem die camera’s eens zelf in handen.
Bij ons hier in de Mediamarkt liggen ze voor het grijpen:-)
Als je zo een camera in handen hebt dan krijg je alvast een bepaald gevoel.
Kijk eens door de zoeker.
Bij mij is dat zo’n gevoel dat ik niet moet hebben van al die “knopkes” en toestanden
die je links, rechts, boven en onder die camera vindt….
De Sony DSC-F828 heeft er 25 (?), verspreid over gans de camera, begin maar…
Akkoord, het is misschien even wennen maar ik kies er niet voor.
Bij de Minolta is het iets beter…
Zo zijn er nog dingen die je zelf zult ondervinden.

De Canon is een ander paar mouwen.
Ik houd er dit aan over.
Eerst was er de Canon 300D, vlak daarop gevolgd door de Nikon D70.
De komst van de Canon veroorzaakte een kleine revolutie: zoveel camera
voor zo relatief weinig geld en je had bijna een “pro” camera.
Je hield het niet voor mogelijk.

Toen de D70 het licht zag veroorzaakte dit een nog grotere ommekeer…
De kostprijs aanvankelijk was iets duurder dacht ik maar naar mijn gevoel was
de camera ook beter in gebruik, uitvoering en mogelijkheden.

Ik heb toen weer dpreview en DB “geraardpleegd”, d.w.z. lezen en nog eens lezen.
(De commentaar van Ken Rockwell lees ik ook graag.)
Mijn eerste “300D-gedacht” was: “Oei, oei” en “niet doen…”, en de verleiding was zo vervelend groot…
Ik zou dan ook moeten overschakelen op Canon-lenzen en ik had dus reeds een paar Nikon-lenzen.

Links en rechts begonnen toen de tweedehands 300D’s te voorschijn te komen:-)
Van tijd had ik de indruk dat men van de 300D af wilde, ze wilde hem kwijt.
Misschien ten voordele van de D70…maar dat kan ik niet bewijzen, zegt mijn verstand.
Mijn hart zegt iets anders.
Nu het was ook een complete verrassing voor veel gebruikers dat dergelijke camera’s
zo kort na elkaar op de markt kwamen. Het zou anders geweest zijn moesten ze op hetzelfde moment verschenen zijn.

Ik heb naar de 300D met de “kit-lens” gekeken en de D70 heb ik dus gekocht.
Momenteel ben ik er content van, dat ik zo gedaan heb.
Toch moet het van mijn hart dat Canon in de duurdere prijsklasse fantastische camera’s
heeft en uitstekende lenzen.
Die “dikke dure” Nikon D1 destijds heb ik ook in mijn handen gehad….en ik durf nu beweren dat de kleuren van de D70 beter zijn. (de foto’s hee…)

Zowel de D70 als de 300D hebben weinig of geen last van ruis en dat vind ik heerlijk.
Ze hebben beiden wat last gehad van kinderziektes maar dat is opgelost geweest
door nieuwe firmware. (back focus en een beetje kleurshift die je normaal niet merkt).
De D70 heeft minimum 200 ISO en de Canon 100 ISO.
De Canon maakt ook foto’s met een zeer zachte (softe) weergave.
Veel gebruikers hebben dat graag. (Kwestie van goesting..)
En zo kon ik nog effe doorgaan:-)
De kit-lens van de D70 is ook niet “zomaar iets”, een goede lens als ik de commentaren
lees.

En nu iets anders.
Ik had dus een paar jaar geleden een review gelezen in een betrouwbaar Belgische tijdschrift. Daarin kwam de Kodak DC4800 als zeer goed uit…
Ik kende niet BD hier en ik had nog nooit gehoord van dpreview enz. enz.
Ik koop die camera tegen ongeveer 1000 euro….veel geld.
Een maand later leerde ik dpreview kennen en las ik de conclusies van deze camera
volgens Phill Askey dus. Afijn, er was niks aan de hand en ik voelde me een beetje gerust.
Tot veel gebruikers begonnen te praten over barsten in de body bij deze Kodak…
En jawel hoor, ik had het ook zitten…
Ik denk dat je die commentaren nog kan vinden als je zoekt op zijn site.
Dat is om ziek van te worden. Gelukkig heeft Kodak zonder kosten de zaak geregeld.

Studenten van Thom Hogan (als ik goed gelezen heb) hebben al een paar maal een D70 tegen de vlakte zien gaan zonder erg dus…het ding deed het verder…:-)
Ik wil maar zeggen dat er méér zit in een camera van een gerenommeerd merk als Nikon of Canon ook al is die camera van “plastiek” en kost die relatief weinig.

Wat moet je nu doen?
Dat is iets waar weinigen durven op antwoorden.
Heb wat geduld en neem die camera’s eens zelf in handen bijv. bij Mediamarkt.
Of ergens in een andere groothandel omdat het daar mag…
Ik heb mijn keuze reeds gemaakt:-)
Wat was voor mij doorslaggevend bij de aankoop van de D70: de kostprijs, de service omdat de CCD gratis wordt
gepoetst en zoveel keer als ik maar wil, het merk maar vooral de camera omwille van zijn
kwaliteit en zijn mogelijkheden. De camera is slechts 1,5 dag in onderhoud geweest omdat ik
dacht dat hij last zou kunnen hebben van back focus enz. enz.
Bovendien heeft men binnen die tijd ook het behuizing zuiver gemaakt van de viewer.
Daar zou eventueel stof in kunnen gezeten hebben. (wat een zin..)
En dat allemaal gratis en voor niks:-)
Het schoonste vergeet ik nog…
Die verkoopster (Natha….enz. enz.) vond ik een extra lieve jonge dame.
Niet zo’n opgedirkt “poppeke” die jouw ogen verblindt maar iemand met verstand van zake…
Soms heb ik ze liever “tegenovergesteld”…:-):-)

En voor de gelovigen onder ons: “’t Is bijna Sinterklaas”…
Wie weet wat de Goedheilig Man brengt....

theokus

Oliver
22 november 2004, 00:32
‘G’,

De Minolta doet het nog beter:-)
Die camera geeft okee als het onderwerp in focus is maar in werkelijkheid
is die out-of focus > dus geen scherpe opname.
theokus
Inderdaad een probleem, maar opgelost sinds release van firmware 1.12e.

Hanson, de A2 kan je trouwens eens 'ter hand nemen' als je in de buurt woont of bent. Je zou niet de eerste BDer zijn :)

Trouwens Teokus, mijn A2 z'n voorganger de 7Hi had ook zeer weinig knoppen - te weinig naar mijn goesting. Telkens je een ander instelling wou gebruiken (F-waarde, sluitersnelheid, iso...) kon je in het menu duiken. Niet erg handig als je in de manuele stand werkt. Daarom na 6 maanden overgeschakelt op de A2 omdat die voor elk van die funkties een scrollwieltje heeft. Op die manier kan je instellingen veranderen terwijl je door de zoeker kijkt. Voor mij veel handiger dan een menu met nog tientallen sub-menu's. De A2 heeft zelfs een apart knopje gekregen om de WB in te stellen, dat was ook al een pluspunt voor de overstap.
Zo zie je maar dat camera's ontwikkelen geen envoudige klus is om alle gebruikers tevreden te stellen.

Oli.

theokus
22 november 2004, 01:28
Inderdaad een probleem, maar opgelost sinds release van firmware 1.12e.

Hanson, de A2 kan je trouwens eens 'ter hand nemen' als je in de buurt woont of bent. Je zou niet de eerste BDer zijn :)

Trouwens Teokus, mijn A2 z'n voorganger de 7Hi had ook zeer weinig knoppen - te weinig naar mijn goesting. Telkens je een ander instelling wou gebruiken (F-waarde, sluitersnelheid, iso...) kon je in het menu duiken. Niet erg handig als je in de manuele stand werkt. Daarom na 6 maanden overgeschakelt op de A2 omdat die voor elk van die funkties een scrollwieltje heeft. Op die manier kan je instellingen veranderen terwijl je door de zoeker kijkt. Voor mij veel handiger dan een menu met nog tientallen sub-menu's. De A2 heeft zelfs een apart knopje gekregen om de WB in te stellen, dat was ook al een pluspunt voor de overstap.
Zo zie je maar dat camera's ontwikkelen geen envoudige klus is om alle gebruikers tevreden te stellen.

Oli.

Dat klopt Oliver.
Er verschijnen ook om de haverklap consumer-camera's en dat doet er ook geen goed aan. De digitale wereld "boomt" en iedere fabrikant wilt een stuk van de koek. Alhoewel... ik heb ergens gelezen dat de trend aan 't dalen is.
Kijk dan ook nog eens naar de Fuji S2 en de nieuwe S3.
Wat heeft Canon allemaal niet op de markt gebracht.

Het is wel goed voor de gebruikers dat de kloof tussen een typische consumer-camera en een pro-camera aan het dichten is.
Ik vind dus dat de 300D en D70 het bewijs zijn.
Dit betekent ook dat die nieuwe (pro-like) camera's betaalbaar zijn en het publiek groter wordt die deze camera's kan kopen.
Meer mensen kunnen een betere camera kopen voor een "aanvaardbare" prijs.
En dat vind ik weer een interessante en aangename evolutie.
Het is maar de vraag of wij daarbij content blijven :o

theokus.

draf
22 november 2004, 02:30
Sorry dat ik even kom storen,maar binnen ( en zonder flits waarschijnlijk ) actie fotograferen ( en veel licht is er gewoonlijk niet binnen in een manege ),en dan nog goede foto's nemen op die afstand.
Ik wil U niet ontmoedigen,maar ik zou dat met een videocamera doen zenne.
Want anders moet je al een goede dslr en zeker een heel goede telelens hebben denk ik en dat gaat nog duurder worden. ;)

Dat heb ik ook al ervaren:
Bijna 3 jaar geleden kocht ik een goedkoop (toch bijna €500) point & shoot ding (nikon 775). Meer pixels had ik niet nodig... Was het maar zo eenvoudig om zo te kunnen redeneren.
Ik neem vooral foto's van paarden/sport. Buiten in goede lichtomstandigheden zou dit wel nog eens durven lukken. Maar binnen is dit echt een ramp. De laatste keren heb ik meer een videocamera gebruikt.
Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe. Om die redenen wacht ik nog even met een aankoop.
Een prosumer met een goede filmfunctie zou een oplossing kunnen zijn, maar daardoor laat ik me niet meer (ver)leiden....

Een vb van één van de vele probleemfoto's:
http://draf.be/bd/flipper1.jpg

Drill
22 november 2004, 07:17
Enkel een reflex is geschikt voor acktie fotografie. Maar die zijn duurder dan 650 euro. Tenzij je voor een tweedehands canon 300D of 60D gaat. Het lensje dat je daarvoor nodig hebt moet vooral snel zijn (lichtsterkte) als een goede AF hebben. Liefst iets in de range van 200-300 effectief. (goed voorbeeld is de 70-200HSM van Sigma bv.)

JP
22 november 2004, 10:00
dit zijn twee voorbeelden van de min of meer geslaagde
met de pana fz10

http://img107.exs.cx/img107/7004/country008800x600.jpg

de tweede is indoor maar de manège was echt goed verlicht, een tweetal uurtjes later wanneer de schemering inviel was het hopeloos

http://img128.exs.cx/img128/3141/kleutersneske133800x600.jpg

JP
22 november 2004, 10:09
vraagje nog

Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe.

in de review over de D70 bij Kieskeurig.nl las ik een posting van iemand die beweerde met zijn D70 en de kitlens 18 -70 ook indoor goede resultaten te halen, welke is dan uw ervaring als ge ze getest hebt??

theokus
22 november 2004, 11:08
O ja de prijs 999,000€
en dit bij topfoto, is da goe of is da goe :clown:

Dat klopt kazan....

Maar dat is dus wel de prijs voor enkel de body...
(mijn eerste analoge reflex was een een Pentax...)
Hoe zijn die lenzen van Pentax?

theokus.

theokus
22 november 2004, 11:48
vraagje nog

.

in de review over de D70 bij Kieskeurig.nl las ik een posting van iemand die beweerde met zijn D70 en de kitlens 18 -70 ook indoor goede resultaten te halen, welke is dan uw ervaring als ge ze getest hebt??

JP,

De D70 heb ik aangeschaft zonder de kitlens.
Ik denk i.v.m. actiefoto's dat het een combinatie is van snelle sluitertijden en
een snelle AF. Het voordeel van de 300D of de D70 is dat je kan spelen
met hogere ISO-waarden zonder nadeel van ruis (korrel).
Met een consumer camera ga je hier de mist in.
Of je zou dus zelf het onderwerp moeten volgen door de zoeker.
De achtergrond wordt dan wel onscherp maar sommigen zien dit ook graag.
Het geeft een gevoel van snelheid.
Wil je een scherpe foto met goede DOF dan wordt het nog moeilijker :(

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel ervaring heb met actiefoto's.
Deze zomer heb ik wat geprobeerd in openlucht en bij helder weer.
De resultaten waren niet zo goed. Als ik nu de gegevens bekijk van die
foto's dan zie ik duidelijk dat het aan mij lag en niet aan de camera.
Oefening baart kunst?
Ik was ook "vergeten" dat de camera een continue-focus heeft...
't Zou alleszins geholpen hebben.
Mijn oudere 70-210, F4; is ook niet ideaal voor actiefoto's.

Vorige weekend heb ik wat indoor flitsfoto's gemaakt met de Nikon 24-85 G.
(3,5-4,5 G)
De foto' s zijn niet slecht maar het kon beter :o
Zelfs met een ISO van 800 kon ik in die (grote) zaal geen kanten op.
(dus zonder gebruik van de flits)
Een "2,8-lens" zou beter op zijn plaats zijn geweest.

Zouden er hier geen BD-ers zijn die ervaring hebben met dergelijke situaties?
Ik bedoel wat zijn de voorwaarden (materiaal) om behoorlijke foto's te maken in slecht verlichte zalen met bewegende onderwerpen.

theokus.

draf
22 november 2004, 15:34
vraagje nog

De kitlens heb ik nog niet kunnen testen. Op de D70 zat een sigma 70-200/2.8, de D2H had een AFS 28-70 f/2.8D en de Canon moest het met een EF 135mm f/2L stellen.

Naar de indoor-actie prestaties van de kitlens ben ik ook wel benieuwd. Het bereik is echter wat beperkt.

hanson
22 november 2004, 22:10
jp dat zijn mooie foto's dat is wat ik bedoel wat ik zou willen tijdens de wedstrijden van men kids wat zou jij me aanraden wat ik zou kunnen kopen

theokus
23 november 2004, 01:39
Dat heb ik ook al ervaren:
Bijna 3 jaar geleden kocht ik een goedkoop (toch bijna €500) point & shoot ding (nikon 775). Meer pixels had ik niet nodig... Was het maar zo eenvoudig om zo te kunnen redeneren.
Ik neem vooral foto's van paarden/sport. Buiten in goede lichtomstandigheden zou dit wel nog eens durven lukken. Maar binnen is dit echt een ramp. De laatste keren heb ik meer een videocamera gebruikt.
Ondertussen heb ik op wedstrijden (binnen) wat kunnen testen met enkele dslr's (D70, D2H & 300D) en verschillende lenzen. Heel lichtsterke (en dus duurdere) telelenzen zijn hierbij geen overbodige luxe. Om die redenen wacht ik nog even met een aankoop.
Een prosumer met een goede filmfunctie zou een oplossing kunnen zijn, maar daardoor laat ik me niet meer (ver)leiden....

Een vb van één van de vele probleemfoto's:
http://draf.be/bd/flipper1.jpg

Hoi draf,

Kan je me de F-waarde, de ISO en de sluitertijd eens geven van die foto?
En met welke camera heb je bovenstaande foto genomen?

Vriendelijke groeten,
theokus.

draf
23 november 2004, 12:36
Hoi draf,
Kan je me de F-waarde, de ISO en de sluitertijd eens geven van die foto?
En met welke camera heb je bovenstaande foto genomen?
Vriendelijke groeten,
theokus.

Dit is een crop (te weinig zoom) van een foto die ik met mijn Nikon 775 nam. Nadien wat bewerkt. Er is niet veel instelbaar, dus meeste is gewoon automatisch gekozen.

ImageDescription -
Make - NIKON
Model - E775
ExposureTime - 10/605 seconds
FNumber - 4.90
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 100
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 3.36
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired
FocalLength - 17.40 mm

Oliver
23 november 2004, 16:58
Dit is een crop (te weinig zoom) van een foto die ik met mijn Nikon 775 nam. Nadien wat bewerkt. Er is niet veel instelbaar, dus meeste is gewoon automatisch gekozen.

ImageDescription -
Make - NIKON
Model - E775
ExposureTime - 10/605 seconds
FNumber - 4.90
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 100
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 3.36
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired
FocalLength - 17.40 mm

Sorry hoor, maar om te redeneren dat met een gemiddelde prosumer geen indoor te fotograferen valt van paarden met zo'n exif?
Misschien eerst de mogelijkheden van een prosumer leren kennen én gebruiken. Iso100 indoor? Op die manier zal je met een dslr óók veel mislukte foto's hebben, dan mag daar nog een canon f2,4 L op staan. Die zal op iso 100 'indoor' ook niet verder gaan dan 1/20, en of het paard daarmee scherp zal zijn in een jump? Waarom "het meeste automatisch" als je weet dat de lichtomstandigheden alles behalve ideaal zijn? Ik weet wel de 775 kan dit niet, maar deze heeft dan ook geen vergelijk wat er tegenwoordig op de markt is. Iso 50/800 instelbaar - f2,8-3,5/11 instelbaar - sluitersnelheden tot 1/4000 en dit allemaal bij een prosumer.

Oli.

Alfa Centauri
23 november 2004, 17:09
Overschot van gelijk, Ollie !
In dergelijke omstandigheden zeker de ISO aanpassen en op sluitertijdvoorkeuze schieten.

Maar toch: vele prosumers moet je niet hoger drijven dan ISO 200 of de foto's barsten van de ruis - ik weet het, want heb nu ook een pro 1...

En flitsen op grote afstand gaat ook niet, zelfs met een kractige 550EX...

Oliver
23 november 2004, 19:57
Het kan natuurlijk ook altijd zo: :D

http://users.pandora.be/dimitrirombout/flipper1.jpg

draf
24 november 2004, 01:42
Het kan natuurlijk ook altijd zo: :D

Hmm, toch mee opletten ;) deze hier was aan het twijfelen of hij wel zou springen of niet :clown:
http://draf.be/bd/flipper2.jpg

Sorry hoor, maar om te redeneren dat met een gemiddelde prosumer geen indoor te fotograferen valt van paarden met zo'n exif?
Is wel waar, die nikon775 is reeds prehistorie, enkel witbalans, exposure compensatie en verscherping zijn instelbaar. Met een gemiddelde prosumer kan je idd veel meer en beter, maar voor mij zou dit heel waarschijnlijlk toch maar een tussenoplossing zijn.... en zo kan je bezig blijven natuurlijk :rolleyes:

Oliver
24 november 2004, 03:04
Ik had geen schrik :p

http://users.pandora.be/dimitrirombout/flipper2.jpg

en nu naar chit chat zeker?

theokus
24 november 2004, 14:42
Ik had geen schrik :p

http://users.pandora.be/dimitrirombout/flipper2.jpg

en nu naar chit chat zeker?

Pegasus leeft en zweeft...(nog) ;)

Zou G. Hanson intussen nu weten wat hij wilt? :p

hanson
24 november 2004, 22:07
neen theokus geef jij eens raad????? :clown:

theokus
25 november 2004, 02:02
neen theokus geef jij eens raad????? :clown:

Ik zal nog eens proberen ;)

Heb je mijn teksten hier in deze "thread" gelezen?
Lees ze nog eens :D

We zijn nu reeds 2 pagina's verder en niemand geeft een concreet
antwoord op jouw vraag. Het probleem hierbij is, als men zegt koop
'dat' merk en 'dat' type camera...en het valt (jou) tegen, dan krijgt
betreffende persoon het deksel op zijn neus.
Gewoonlijk wordt ook nog gezegd: "Beslissen moet je zelf doen"...

Waarom begin ik hier over? Simpel, ik heb dat zelf meegemaakt en
velen anderen hier ook :o

Ik zal voorzichtig beginnen :p
Het komt allemaal neer op "centen".
Lees mijn epistel maar eens over de aankoop van de CoolPix 995 en daarvoor
die van de Kodak DC4800.
De CoolPix heb ik kunnen verkopen voor 500 euro en die Kodak voor 250 euro.
(728+1000)-(500+250)=? verlies...

Ik wil je geen valse hoop geven en toveren kan ik niet :(
Als je goede foto's wilt maken dan heb je goed materiaal nodig 'G'.

Anderzijds je bent thuis, niet alleen denk ik.... :o
Dus doe geen domme dingen door bijv. een aanslag te plegen op jouw
portemonnee. Er is nog leven voor en na de fotografie :)

Ik heb gezien dat jouw budget is "gestegen" van 650 naar ongeveer 1000 euro.
Veel aanwijzingen die je hier kreeg/krijgt, verwijzen allemaal in de richting
van een DSLR (digitale reflexcamera) zoals de Nikon D70, de Canon 300D
of bijv. de Pentax.
Ik zou het hier bij houden...
En dan is mijn persoonlijke voorkeur de D70.

Bij een jumping kan je nooit dicht bij de paarden geraken als die aan hun
parcours bezig zijn...dus moet je een lens hebben die de afstand aankan.
En dat zijn bijkomende kosten.
Nu kan je nog gaan discussiëren over de kwaliteit van de lens...en die kan duren en bezig blijven tot na Nieuwjaar 2007...

Ik zal je nu (graag) wat Limburgse prijzen geven :p
Nikon D70 enkel de body > 989,01 euro

NIKON D70 + NIKKOR DX 18-70 MM > 1247,5 euro
- de lens is die kitlens en is te kort voor de paardjes :green:

Nikon D70 body + 18/70mm + Lens Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G
+ tas (of rugzak) > 1297,5 euro
- met die 70-300 G kan het wel lukken
zie ook
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?CountryID=18&LanguageID=18&prodId=250&catId=121
- eigenlijk krijg je een lens van ongeveer 105- 450mm
kijk hier wat die lens aankan:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/70-300_4-56d_ed_af

F4-5,6 lijkt wat weinig (voor 'binnen') maar met een DSLR kan je gerust een hogere ISO waarde kiezen zonder "gestraft" te worden door overmatige ruis in jouw foto's. (ISO 640- 800 enz.) Daardoor kan je snellere sluitertijden kiezen en een scherpere foto maken.

Nog wat over die "consumer" camera's: shutterlag en ruis.
Ze zijn inderdaad beter geworden die 'consumer' camera's.
Maar ruis en shutterlag is er nog...
En de sluiter van bijv. de D70 is razend snel, sneller dan mijn S2 Pro.

Zoals ik reeds zei: de Canon 300D heb ik in mijn handen gehad en ik kocht de D70 :D
Je kan hem toch kopen....jouw keuze, en ze geven nu een korting van 100 euro. Waarom doen ze dat? En waarom doet Nikon dat niet?
Een reden zou kunnen zijn: de camera verkoopt niet zo goed meer?
Ze doen dit niet voor onze "schone ogen" he :D
Ze doen dat voor Canon en niet voor ons :p

Mocht je een keuze maken onderhandel dan ook dat de verkoper gratis de CCD poetst...mij is dat aangeboden zonder dat ik er om vroeg.
Dat bespaart jou gesukkel, gepruts en alleszins zorgen :o
Ja, ik weet dat anderen dit kunnen alsof het niks is :green:
Ik doe het liever niet en het bespaart kosten.

Mocht je later bijkomende lenzen aanschaffen dan kan ik je zonder meer vriend Corné aanraden: toffe mens, toffe prijzen en "goei" lenzen.
Hij zet alles op "papier", ook de garantie.
Gewoonlijk levert hij op woensdag, aan huis...bij jou thuis dus :)

Vergeet ook niet dat je wat software nodig hebt om de foto's te bewerken.
En een geheugenkaartje heb je ook nodig.
Ik werk met 2 kaartjes van elk 512 megabyte...
Je kan tegenwoordig "giga's" kopen....

"ProRescuePRO TM File Recovery Utility for Digital Media"
is een software om foto's te recuperen als je geheugenkaartje
toevallig werd gewist....
Ik kreeg dat gratis bij aanschaf van een geheugenkaartje.
En zo zijn er nog tips :G

Okee, dit gezegd zijnde....verwacht ik heibel en gedonder:eek:
Ik heb gewoon geprobeerd om jou een antwoord te geven.
Mijn leven zal niet veranderen: ik blijf die "stille", "brave", "eerlijke"
"door en door goeie mens" die ik al was :D :D
Al zeg ik het zelf.
Mijn voornaam is ook Theodoor en dat komt uit het Grieks en dat betekent:
"Geschenk van God"...
Ik help graag mensen en naar het "schijnt" is dit naiëf...
Soms "blijkt" dit ook ;)

hanson
25 november 2004, 08:14
merci theokus

je hebt me al een heel stuk geholpen met je duidelijke regels vooral de info over de lens is prachtig voor een amatuur als ik, mag ik je nog eens vragen of je met je toestel eens geen foto kan maken van een bepaald voorwerp in de verte en dan nog een ingezomd dus dichter met mischien voor mij een gedachte van afstand ik ben maar op net aan zoeken naar zo foto's maar vind ze niet, alvast bedankt voor de info merci :G

hanson
25 november 2004, 12:00
theokus en andere wat vind je van deze gegevens heb die gekregen van een vriend

Prachtige camera met zeer veel mogelijkheden.

Extra meegeleverd een 128mb geheugenkaart ter waarde van 45 euro.

Megxon C480 8.0 Miljoen Pixels
Professionele digitalecamera!

- max. 8.0 Miljoen Pixels
- 8x optische Zoom
- 4x digitale Zoom
- 11 verwisselbare fotostanden
- 15 foto opties
- 1 Jaar Garantie

- Video’s worden in de nieuwste format MPEG 4 omgezet!
- 11 instelbare fotostanden, 6 beeldfragmenten, 15 foto’s optioneel instelbaar!
- Fotobewerking direct in de Camera: draaien, spiegelen, versnijden,...
- Maakt tot 3 foto’s per Seconde!
- Focus Bereik handmatig instelbaar!

Technische Details:

-max. beeldresolutie: 8.0 miljoen Mega Pixels: 3264x2448 interpoliert

-instelbare fotostanden: VGA, 1.3 MP, 2.0 MP, 4.0 MP, 6.0 MP, 8.0 MP

-Sensor resolutie: 4.23 Milj CCD Sensor
-ISO: Auto / 50 / 100 / 200 / 400
-Objectief: 14 Lenzen 4 groepen
-lens Wide : F2.8 ~ 5.58 / Tele : F3.41 ~ 6.82
(handmatig instelbaar)

-Lenslengte: 6.6mm - 58.2 mm gelijk aan een 35mm Camera : 40-350mm
-sluitertijd: 16sec - 1/2000sec (handmatig instelbaar)
automatische sluiter
-Seriefoto's modus: Ja

-zoeker: kleur TFT LCD, 268x225 / met Dioptrieenvergelijk
-geheugen: 16 MB intern, extern SD / MMC max. 512 MB (optional)
-opnamebereik: Marco 20 - 50cm / Normal 50 - eindloos
-Belichtingscorrecter: Plus/Minus 2.0 EV in 0,3 EV
-witbalance: Automatisch, daglicht, zon, Kunstlicht, gloeilamp, handmatig
-Videoclip: MEGP-4, 320x240 @ 30fps
-Voice Memo: max. 20 sec.
-zelfontspanner: Ja, 3 - 10 sec.
-Dataformate: JPEP / ASF /WAV / HTML /EXIF 2.2 /DROF /
-Blits: Auto / Rode-ogen-Reductie / overbelichting/ Verzögerung / Blits uit

Speciale - functie's:

-kleureffecten: Normal / zwartwit / Sepia / Rood / Purpurrood / Rose / Blauw / Groen / Negatief / Geel / Lila / Solarisation
-sceneopties: Auto / Sport / Landschap / Nacht / Nachtportret / Strand / Portrait / zelfportret / zonondergang / tegenlicht / Herfst / Natuur / Hemel / Feest / Text

-P/A/S/M Modus: P = Programmautomatisch / A = tijdautomatisch / S = automatische sluiter / M = handmatige Belichting

-Video Clip: MPEG-4 onbeperkt opnametijd (afhankelijk van geheugenkaart)
stem opname: onbeperkt opnametijd (afhankelijk van geheugenkaart)
-Focusbereik: EV / scherpte / Sättigung / contrast / hand
- Auto Focus LED / Histogramm / AE Lock / AF Lock / 3x3 Rasterfeld
-fotobewerking in de camera: draaien, foto kleiner maken, Ramen invoegen.
-Focusbereik: zelf instelbaar

standaard:

-LCD: 1.6 TFT,, 354 x 240 (85K Pixel)
-Microfoon/Luidspreker: Ja

-USB uitgang: B Type mini USB 2.0
TV-uitgang: NTSC / PAL (Video en Audio)
DC 6V / 2A
-Stroomverzorging: 4 x AA Alkaline . Ni-MH Akku,
-afmeting: 112 x 55 x 33,5mm
-Gewicht:419 gram zonder batterij

speciale accu kost €45,- incl oplaadbare accu , extra accu €15,-

extra geheugenkaart 128mb kunnen we speciaal voor u aanbieden voor een speciale prijs van maar €30,-(merk Sandisc)

voor meer informatie kunt u kijken op

theokus
25 november 2004, 12:11
merci theokus

je hebt me al een heel stuk geholpen met je duidelijke regels vooral de info over de lens is prachtig voor een amatuur als ik, mag ik je nog eens vragen of je met je toestel eens geen foto kan maken van een bepaald voorwerp in de verte en dan nog een ingezomd dus dichter met mischien voor mij een gedachte van afstand ik ben maar op net aan zoeken naar zo foto's maar vind ze niet, alvast bedankt voor de info merci :G

Hier gaan we 'G' :rolleyes:

Ik heb 2 lenzen gebruikt: zie de foto's.

http://users.pandora.be/theo.klerkx1/24-85.jpg

http://users.pandora.be/theo.klerkx1/24-851.jpg

http://users.pandora.be/theo.klerkx1/70-2101.jpg

http://users.pandora.be/theo.klerkx1/70-210.jpg

Let a.u.b. niet op de kwaliteit van de foto's.
Ik heb gewoon even die foto's genomen en kleiner gemaakt in Photoshop,
meer niet.
Andere foto's van mij vind je hier:
http://users.pandora.be/theo.klerkx1/galleries.htm
Al die foto's zijn gemaakt met 3 lenzen....
De 50 mm 1:1.8, de 24-85 en de 70-210.
Mijn 50mm-lens en de 70-210 dateren uit 1987.....

Onthoud dus ook dat de 24-85 > 36-127,5 wordt en
de 70-210 > 105-315 wordt bij gebruik van de digitale SLR's...
(300 wordt 450)

Heb je hier al eens gekeken?
http://www.pbase.com/cameras/nikon/70-300_4-56d_ed_af

Ik wil je nog meegeven dat je de combinatie eens moet proberen
in de winkel vooooor je ze aankoopt.
Het zijn tenslotte jouw centen en jij blijft "de baas" over kopen of niet.... ;)

theokus.

theokus
25 november 2004, 14:38
theokus en andere wat vind je van deze gegevens heb die gekregen van een vriend

Prachtige camera met zeer veel mogelijkheden.

Extra meegeleverd een 128mb geheugenkaart ter waarde van 45 euro.

Megxon C480 8.0 Miljoen Pixels
Professionele digitalecamera!

- max. 8.0 Miljoen Pixels
- 8x optische Zoom
- 4x digitale Zoom
- 11 verwisselbare fotostanden
- 15 foto opties
- 1 Jaar Garantie

- Video’s worden in de nieuwste format MPEG 4 omgezet!
- 11 instelbare fotostanden, 6 beeldfragmenten, 15 foto’s optioneel instelbaar!
- Fotobewerking direct in de Camera: draaien, spiegelen, versnijden,...
- Maakt tot 3 foto’s per Seconde!
- Focus Bereik handmatig instelbaar!

Technische Details:

-max. beeldresolutie: 8.0 miljoen Mega Pixels: 3264x2448 interpoliert

-instelbare fotostanden: VGA, 1.3 MP, 2.0 MP, 4.0 MP, 6.0 MP, 8.0 MP

-Sensor resolutie: 4.23 Milj CCD Sensor
-ISO: Auto / 50 / 100 / 200 / 400
-Objectief: 14 Lenzen 4 groepen
-lens Wide : F2.8 ~ 5.58 / Tele : F3.41 ~ 6.82
(handmatig instelbaar)

-Lenslengte: 6.6mm - 58.2 mm gelijk aan een 35mm Camera : 40-350mm
-sluitertijd: 16sec - 1/2000sec (handmatig instelbaar)
automatische sluiter
-Seriefoto's modus: Ja

-zoeker: kleur TFT LCD, 268x225 / met Dioptrieenvergelijk
-geheugen: 16 MB intern, extern SD / MMC max. 512 MB (optional)
-opnamebereik: Marco 20 - 50cm / Normal 50 - eindloos
-Belichtingscorrecter: Plus/Minus 2.0 EV in 0,3 EV
-witbalance: Automatisch, daglicht, zon, Kunstlicht, gloeilamp, handmatig
-Videoclip: MEGP-4, 320x240 @ 30fps
-Voice Memo: max. 20 sec.
-zelfontspanner: Ja, 3 - 10 sec.
-Dataformate: JPEP / ASF /WAV / HTML /EXIF 2.2 /DROF /
-Blits: Auto / Rode-ogen-Reductie / overbelichting/ Verzögerung / Blits uit

Speciale - functie's:

-kleureffecten: Normal / zwartwit / Sepia / Rood / Purpurrood / Rose / Blauw / Groen / Negatief / Geel / Lila / Solarisation
-sceneopties: Auto / Sport / Landschap / Nacht / Nachtportret / Strand / Portrait / zelfportret / zonondergang / tegenlicht / Herfst / Natuur / Hemel / Feest / Text

-P/A/S/M Modus: P = Programmautomatisch / A = tijdautomatisch / S = automatische sluiter / M = handmatige Belichting

-Video Clip: MPEG-4 onbeperkt opnametijd (afhankelijk van geheugenkaart)
stem opname: onbeperkt opnametijd (afhankelijk van geheugenkaart)
-Focusbereik: EV / scherpte / Sättigung / contrast / hand
- Auto Focus LED / Histogramm / AE Lock / AF Lock / 3x3 Rasterfeld
-fotobewerking in de camera: draaien, foto kleiner maken, Ramen invoegen.
-Focusbereik: zelf instelbaar

standaard:

-LCD: 1.6 TFT,, 354 x 240 (85K Pixel)
-Microfoon/Luidspreker: Ja

-USB uitgang: B Type mini USB 2.0
TV-uitgang: NTSC / PAL (Video en Audio)
DC 6V / 2A
-Stroomverzorging: 4 x AA Alkaline . Ni-MH Akku,
-afmeting: 112 x 55 x 33,5mm
-Gewicht:419 gram zonder batterij

speciale accu kost €45,- incl oplaadbare accu , extra accu €15,-

extra geheugenkaart 128mb kunnen we speciaal voor u aanbieden voor een speciale prijs van maar €30,-(merk Sandisc)

voor meer informatie kunt u kijken op

De camera ziet er prachtig uit ja :rolleyes:

The Megxon C480 is ook gekend als de Praktica Luxmedia 4008.
Het toestel gebruikt vier AA batterijen.
Het is géén echte 8 megapixel-camera…wel een echte 4 megapixel.
6 en 8 mega is geïnterpoleerd en ik vraag me af hoe ze dat lappen?

ISO slechts 50 / 100 / 200 / 400
Die 50 is prima maar die 400 is te weinig.

Maakt ook video-filmpjes….. :eek: :eek:
Een fototoestel maakt foto's en een videocamera filmkes....

Het toestel wordt gemaakt in Taiwan

Op een Duitse site las ik één regel:
“Riesen schrott…..”
Vrije vertaling: reuze schroot…

Moet er nog zand zijn :)
En dromen zijn bedrog :rolleyes:

Hoe lang moeten we dit nog volhouden :) :)
(grapjeeee)

Voor 400 à 450 euro een supercamera kopen???
Héél misschien tweedehands en van een zéér goede vriend
of een zéér goede kennis die 100% betrouwbaar is...

Doe je deze toestanden niet aan jong :o

Je mag steeds "proberen" 'G'... "ik zal volharden" :cool:

theokus.

JP
25 november 2004, 21:09
Volledig correct
ga ook tot 400 Iso met pana
is te weinig voor indoor
als je bedoeling is indoor paardjes te schieten moet je naar een hogere iso instelling

theokus
25 november 2004, 21:32
Volledig correct
ga ook tot 400 Iso met pana
is te weinig voor indoor
als je bedoeling is indoor paardjes te schieten moet je naar een hogere iso instelling

JP..... :D :clown:

enne, als die "d" een "t" wordt.... dat moet de rest ook nog naar
een hogere versnelling... :clown: :eek: :p

Sorry....'t lag voor het grijpen :o

JP
26 november 2004, 19:34
theokus - heeft effe geduurd voor ik hem had , t'was wel een zware hé
ik vraag mij intussen af of Hanson wel een duidelijker beeld heeft
gekregen
heb hem met een consumer ook even een voorbeeldje gemaakt van
standaard, 4, 8, en 12 x zoom
de afstand tot het bord kerkstraat bedraagt ongeveer 50 meter
heb de foto's via pix resizer verkleind en serieus aan kwaliteit ingeboet , het is echter alleen om idee te hebben van de zoom
btw theokus, ferme foto's op uw site , alle met D70 ????

http://img38.exs.cx/img38/1858/test64.jpg
http://img38.exs.cx/img38/8181/test002.jpg
http://img121.exs.cx/img121/8721/test003.jpg
http://img121.exs.cx/img121/5792/test004.jpg

hanson
26 november 2004, 20:48
Ik denk dat ik de deze ga nemen maakt mooie foto's mischien niet zo binnen maar denk dat mischien voor te beginnen niet slecht is

Konica Minolta Dimage Z3 **** + 1 Gigabyte SD kaart + oplaadbare akkuset + akkulader + cardadpter + speciale Z3 tas

4,0 Megapixels en hoogwaardig GT-objectief

Mega Zoom (12x optische zoom) voor grandioze opnamen op grote afstanden, snel en nauwkeurig

Anti-shake voor scherpe opnamen onder alle omstandigheden.

Product Accessoires Specificaties Downloads Service

Verbeterde stabiliteit bij opnamen uit de losse hand op grote opnameafstanden
Het Anti-Shake-systeem van de DiMAGE Z3 elimineert vrijwel elke onscherpte die ontstaat door kleine camerabewegingen. Het systeem werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de hoogwaardige DiMAGE A-serie. Dit Anti-Shake-systeem is gebaseerd op een unieke innovatie van Konica Minolta. De CCD maakt een tegenovergestelde beweging die zorgt voor een compensatie van de beweging van de camera, dit in tegenstelling tot andere systemen waarbij een correctiesysteem in het objectief is ingebouwd. Daarom hoeven er bij ons systeem geen compromissen te worden gesloten wat betreft de optische kwaliteit, waardoor u altijd verzekerd bent van de best mogelijke resultaten, zonder bewegingsonscherpte.

Leg ook verre onderwerpen vast (12x optische zoom: komt overeen met 35 ~ 420 mm in kleinbeeld)
Dicht bij de actie – ook van veraf – met de 12x optische zoom van de DiMAGE Z3. Deze 12x optische zoom heeft een brandpuntsafstand van 35 tot 420 mm*, waardoor u ook onderwerpen veraf formaatvullend en fraai gedetailleerd kunt vastleggen. Maar er is meer dan dat! Omdat u ook nog eens 4x digitaal kunt zoomen, komt het totale zoombereik op een verbazingwekkende 48x, waardoor u nog dichterbij komt.
* omgerekend naar kleinbeeld

Fijngedetailleerde beelden, ideaal om te vergroten
De 4 megapixel-CCD* van 1 / 2,5” levert de fijne detaillering die nodig is voor kwaliteitsvergrotingen tot 36,4 x 25,7 cm bij een afdrukresolutie van 150 dpi. Dankzij het primaire-kleurenfilter is de kleurweergave bijzonder natuurgetrouw.
* Totaal aantal pixels: 4,2 miljoen

GT APO-objectief, een compact hoogwaardig optisch systeem
Het geheel glazen APO-objectief van topkwaliteit, met 12x optische zoom, zorgt voor natuurgetrouwe kleuren en hoge mate van detaillering. Elementen van AD-glas minimaliseren kleurschifting en vertekening, waardoor bij alle brandpuntsafstanden superieure opnamen mogelijk zijn.

Heldere, natuurlijke kleuren dankzij het CxProcess™ II
Deze unieke beeldverwerkingstechnologie zoekt (en vindt) de balans tussen de sleutelfactoren die de beeldkwaliteit beïnvloeden, met als resultaat verbazingwekkend levendige, natuurgetrouwe opnamen met een prachtige en accurate kleurweergave.

Supersnelle, supernauwkeurige AF met anticiperende scherpstelling
De DiMAGE Z3 heeft een ongelooflijk snelle en nauwkeurige scherpstelling. Dankzij de video-AF en een door Konica Minolta speciaal voor AF ontwikkeld IC, stelt de DiMAGE Z3 verbazingwekkend snel scherp: slechts 0,15 seconde in de groothoekstand en 0,2 seconde in de telestand. Verder zorgt de anticiperende scherpstelling voor scherpere opnamen van snel bewegende onderwerpen.

Videoclips in hoogwaardige VGA-kwaliteit
Videoclips van VGA-kwaliteit (resolutie 640 x 480) met 30 bps, zorgen voor een uitermate bevredigende videokwaliteit, zowel op uw computermonitor als op uw TV.

Ingebouwde flitser
De krachtige ingebouwde flitser zorgt voor een heldere verlichting van het onderwerp tot 4 m afstand. Vier flitsfuncties worden ondersteund: automatisch flitsen, flitsen met rode-ogenreductie, invulflitsen en flitsen met lange sluitertijden.

Snel en probleemloos fotograferen
 Snelle opstarttijd (ca. 1,7 seconde), geringe ontspanvertraging (ca. 0,06 seconde) en korte opname-intervallen (ca. 1 seconde)
 Progressieve serieopnamen: net zolang opnamen maken totdat het hoogtepunt van een actie is vastgelegd
 UHS-continuopnamen met een opvallend hoge snelheid (tot 10 beelden per seconde)

Nog meer comfortabele eigenschappen
 Super Macro voor indrukwekkende close-upopnamen tot 1 cm van het onderwerp.
 Ruisonderdrukking voor helderder, minder korrelige opnamen bij opnamen onder slechte verlichtingsomstandigheden
 Helderheid van de monitor wordt automatisch aangepast voor een beter zicht onder donkere omstandigheden
 Histogramweergave van het actuele beeld om snel de lichtniveaus in het onderwerp te controleren
 Diverse kleurenmodi voor creatieve uitingen
 Flexibele lichtmeting voor alle denkbare verlichtingsomstandigheden
 Werkt op AA alkalinebatterijen die vrijwel overal verkrijgbaar zijn
 PictBridge om eenvoudig afdrukken te maken zonder PC
Dankzij de PictBridge-technologie kunt u de DiMAGE Z3 direct aansluiten op een compatibele printer om snel en eenvoudig afdrukken te maken.

Wordt geleverd met VideoImpression 2, prima software om uw videoclips op de PC te monteren
Met de bijgeleverde software ArcSoft VideoImpression™ 2 maakt u op uw PC een professioneel ogende film van alle prachtige videoclips en foto’s die u met de DiMAGE Z3 hebt gemaakt. Een uitvoerige stap-voor-stap-handleiding maakt u wegwijs in het proces van het toevoegen van muziek, speciale effecten en tekst aan uw films. Wanneer alles klaar is, schrijft u de voltooide film weg naar een Video-CD, die u kunt afspelen op een DVD-speler.

Overige functies in vogelvlucht
 DiMAGE Viewer software: gemakkelijk bewerken en archiveren van uw beelden
 Automatische digitale onderwerpprogramma’s
 Flexibele PASM-belichtingsregeling
 Extra creatieve mogelijkheden dankzij handmatige scherpstelling
 Witbalans: automatisch, 5 voorgeprogrammeerde en 1 door de gebruiker te definiëren instellingen
 Lange belichtingstijden tot 30 seconden
 De flitstoets kan worden geprogrammeerd om andere functies te besturen (transportstand, witbalans, scherpstelling, kleurenmodus of gevoeligheid)
 Verticale opnamen kunnen worden geroteerd om ze gemakkelijk te bekijken
 Belichtingstrapje om 3 verschillende belichtingen van dezelfde opname te maken
 E-mail-kopie om een kleinere versie van uw beeldbestanden te maken

Toestel wordt geleverd met nederlandse, franse, duitse en engelse handleidingen, 1 Gigabyte SD kaart, oplaadbare batterijen en batterijlader met car-adapter en de speciale Z3 tas.
:G

theokus
26 november 2004, 21:07
Ik denk dat ik de deze ga nemen maakt mooie foto's mischien niet zo binnen maar denk dat mischien voor te beginnen niet slecht is

't Is een hele boterham ;)
En laat ons maar rap wat fotos zien he....
De ingebouwde stabilisatie lijkt me wel wat.
Ik ben dus benieuwd hoe jij dat zal ervaren.

theokus

theokus
26 november 2004, 21:29
theokus - heeft effe geduurd voor ik hem had , t'was wel een zware hé
ik vraag mij intussen af of Hanson wel een duidelijker beeld heeft
gekregen
heb hem met een consumer ook even een voorbeeldje gemaakt van
standaard, 4, 8, en 12 x zoom
de afstand tot het bord kerkstraat bedraagt ongeveer 50 meter
heb de foto's via pix resizer verkleind en serieus aan kwaliteit ingeboet , het is echter alleen om idee te hebben van de zoom
btw theokus, ferme foto's op uw site , alle met D70 ????
[/IMG]

JP, Toon Hermans zou zeggen dat je een beetje "onderlegd"
moet zijn als je hier wilt volgen :p

Een paar foto's zijn gemaakt met de CoolPix 995.
De overige met inderdaad de D70 en de S2 Pro.
Ik heb slechts 3 lenzen: 50mm 1:1.8 - 24-85 ED G - 70-210 1:1.4
Die 70-210 zucht en piept, en "hunt" (jagen) als geen ander :)
Dus "hunten" in de zin van niet direct à la AF-S scherpstellen.
Ik had graag de Nikon 80-400 VR eens geprobeerd maar die schijnt ook
wreed langzaam te zijn (en duur).
Ken Rockwell beweert dat ze zelfs langzamer is dan mijn 70-210...

Echt slechte lenzen worden niet meer gemaakt maar ik geloof niet echt
in lenzen die "klein" beginnen en "groot" eindigen ;)
Canon en Nikon hebben zulke lenzen niet in hun assortiment.
Misschien is de Bigma een uitzondering.
(van 50 naar 500)

Dit geldt dus ook voor consumer-camera's met vaste lens.
Enz. enz; enz.

theokus

Black B@ndit
27 november 2004, 08:57
lenzen die "klein" beginnen en "groot" eindigen ;)
Canon en Nikon hebben zulke lenzen niet in hun assortiment.

theokus
Bij Canon hebben ze een 28-300 L (=45-480mm op een 10D, 20D en 300D), maar die is "iets" te duur voor de meeste (hobby)fotografen.

Galdie
27 november 2004, 09:09
Bij Canon hebben ze een 28-300 L (=45-480mm op een 10D, 20D en 300D), maar die is "iets" te duur voor de meeste (hobby)fotografen.
En te zwaar ook!!!

JP
27 november 2004, 14:33
JP, Toon Hermans zou zeggen dat je een beetje "onderlegd"
moet zijn als je hier wilt volgen

Ja, Theokus , dat heb ik inmiddels begrepen ;)

Voor Hanson,
zoals je hebt gemerkt heb ik met een consumer ook al verschillende keren
getracht enkele beelden te schieten,
hetgeen mij hierbij bij het toestel het belangrijkste leek was

- een redelijke optisch zoombereik 10 x of 12 x
- een burst mode ( 4 of 6 foto's onmiddellijk na elkaar )
- een korte focustijd
- een hoge iso instelling ( om de mogelijkheden indoor uit te proberen)

en veel oefenen

"oefening baart kunst " was dat ook van T Hermans???

verder lijkt de Z3 mij een degelijke keuze en lijkt het mij verstandig eerst te
proberen buiten een goed resultaat te behalen,
als je eventueel door het virus wordt gepakt kan je daarna nog overstappen
naar een dslr

laat maar eens wat zien