Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat moet ik kopen pffff weet het niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat moet ik kopen pffff weet het niet

    Hallo


    Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand, wat moet ik kopen voor hiet toch een degelijke foto's te vekrijgen ik ken er helemaal niets van ik trek momenteel nog met een praktica dan weet je wel hoe ver ik achter sta maar elke tip is welkom en de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????

    groetjes

    Welkom op BD, ik zet je even bij camera's, o ja, uw dubbele posting heb ik gewist. MOD. T-B
    Last edited by teddy-bear; 18 november 2004, 15:07.

  • #2
    Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

    In dit forum en ook op andere fora is er een hoop informatie te vinden, door een beetje te zoeken. Ik geef je dan ook de raad van eerst wat vertrouwd te worden met het forum en eerst te lezen en te zoeken voor je start met vragen stellen. Je zal zo een boel wijzer worden en dan kan je ook meer gerichte vragen stellen. Op de vraag wat moet ik kopen doe ik zelfs geen moeite om iets voor te stellen.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

      Zou om te beginnen deze pagina's eens doorlezen :

      Basiscursus Digitale Fotografie

      Als u dat gedaan heeft , en de basisprincipes van ( digitale ) fotografie kent , kunt u misschien op zoek gaan naar een toestel wat aan uw verwachtingen zal voldoen.
      Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
      Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

      Comment


      • #4
        Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

        Volgens mij is de bedoeling van een forum nog altijd dat de mensen er vragen kunnen stellen en niet naar boeken of andere lectuur, al dan niet op het internet, verwezen worden, anders is het nut van een forum onbestaande, als je geen zin hebt om een zinnig antwoord te geven op iemands vraag, zwijg dan beter ipv de mensen af te schrikken met nietszeggende antwoorden...
        Ik kan geen zinnig antwoord geven op deze vraag en volg dan ook mijn eigen raad op

        Comment


        • #5
          Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

          Wat men hier na mij ook mag beweren, mijn standpunt is dat je voor dit soort foto's een Digitale reflex met een zoom tot minimum 200 zal moeten kopen.
          Indie je nu een point en shoot zou kopen zal je nooit tevreden zijn over je foto's vooral omdat je actiefoto's wil maken.
          Dit is wel niet binnen je budget maar ik zou toch aanraden dan wat langer te wachten dan met nutteloze tussenstappen uiteindelijk toch tot een digitale reflex te komen.
          (bekijk een Canon 300D, 10D of Nikon D70)

          Comment


          • #6
            Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

            Welkom op het forum.
            Je vraag is niet zometeen op te lossen omdat het heel wat vragen zijn die er achter schuil gaan. Je vemeld dat je nog fotos maakt met een Practica: wel dit is een goed vertrekpunt om je te helpen. Maar daarvoor moet ik je eerst zelf een vraag stellen, nl WELKE PRACTICA?? Reflex-apparaat?? Practica is (of liever was) een grote naam in de klassieke fotografie (ik heb nog veel met een reflex-versie gefotografeerd). In je personalia vermeld je evenwel Kyocera bij fotoapparaat, en dit roep bij mij weer een nieuwe vraag op. Je kan hier al vaststellen dat je vraag onmiddellijk zal leiden naar een dialoog die heel wat tijd en nodige natjes zal vergen.
            Ik vind dat een verwijzing naar boeken en sites met uitleg in jouw geval alleen maar ergerlijk is en je probleem niet zal oplossen. Wat ik je wel kan aanraden is te trachten iemand te vinden die al wat ondervinding heeft en met hem (haar) onder vier ogen een diepgaand gesprek te voeren en zelfs zijn (haar) materiaal ter hand te nemen.
            Ik weet niet waar je woont maar ikzelf wil je met plezier ontvangen. Ik woon in Grimbergen op 5 minuutjes van afrit 6 en 7 op de ring rond Brussel. In mijn omgeving zijn er zelfs 2 maneges waar we desgevallend opnames kunnen maken.
            mbg
            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

              Hallo


              Ja de practica dat is al een oud beestje hoor van mijn 16 jaar dus ben er nu bijna 34 dus wel al wat jaren dienst gedaan, nu ik een goede pc heb wil ik nu naar de digitale gaan zodat ik meer foto's kan maken van mijn kids en de foto's die niet goed zijn gewoon verwijderen en de betre mischien wel eens een poster laten maken maar niet te veel, ja wat ik heb ingevuld is gewoon maar wat op geklikt hey vond dat een stomme vraag dus dan klik ik maar op het eerst waar mijn pijtje op staat, ja ben al dagen aan neuzen op net en er is teveel keuz zie nu net op een duitse site de Sony DSC-F828 staan voor 800 euro maar vraag me af of het een redelijke afstand kan trekken?

              Comment


              • #8
                Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                Oorspronkelijk geplaatst door hanson
                Hallo


                de Sony DSC-F828 staan voor 800 euro maar vraag me af of het een redelijke afstand kan trekken?
                Je komt zeker aan je trekken!!.


                TIP; waarom begin je niet met een occ. camera hier, hier in de koopjeshoek zijn regelmatig bijoukes te vinden hoor aan een "spotprijs"...

                Comment


                • #9
                  Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                  sedert een tweetal jaar ben ik ook gepakt door de digitale fotografie , de meeste kennis heb ik hier op het forum vergaard waarvoor dank.
                  Ben begonnen met een powershot A60 en toen de microbe mij te pakken had ben ik overgeschakeld naar een panasonic FZ10; dit is een toestel met een 12x optische zoom en een burst mode van 4of 6 foto's, dus dacht ik wel geschikt voor jumpings. Ik heb er nu enkele gedaan en kan over mijn foto's niet geheel tevreden zijn, vooral nu met de slechtere weersomstandigheden is een ISO van 400 niet toereikend, ik tracht op een hoge sluitersnelheid te schieten om de beweging te bevriezen en dan gaat het diafragma automatisch naar 2.8; bij de manuele instelligen zijn bij een hoger ingesteld diafragma de foto's onderbelicht en in de manège is er bij ISO 400 teveel ruis. Ik denk eraan over te stappen naar een DSLR omdat ik nu volledig door de microbe ben geïnfecteerd ,maar gun mezelf nog enige oefenstondes, (ik denk zaterdag in de country)
                  Dit is een toestel in de prijsklasse die jij op het oog hebt.
                  eventuele tips van kenners zijn ook welkom
                  je kunt even een kijkje nemen in één van mijn albummekes, als het werkt http://images5.fotopic.net/?iid=y52f...ze=1&nostamp=1
                  D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                  Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                  en ewa flitsspeelgoed

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door hanson
                    Hallo


                    Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand, wat moet ik kopen voor hiet toch een degelijke foto's te vekrijgen ik ken er helemaal niets van ik trek momenteel nog met een praktica dan weet je wel hoe ver ik achter sta maar elke tip is welkom en de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????

                    groetjes

                    Welkom op BD, ik zet je even bij camera's, o ja, uw dubbele posting heb ik gewist. MOD. T-B
                    Wel beste G, ik heb ook een zoon gehad die paard reed, en naar mijn zeer bescheiden mening denk ik toch ook dat ge beter af zal zijn met een Dslr hoor.
                    En dit om twee redenen die me nu zomaar invallen :
                    1) Paarrijden betekent Actie... en probeer die actie maar eens op de juiste moment vast te leggen met een prosumer , ik heb het hier dus wel duidelijk over de shutterslag ( tijd tussen het afdrukken en het moment waarop de foto genomen wordt.
                    2) Wat ik mij herinner van maneges is dat het daar nogal donker kan zijn waardoor je ofwel uw ISO verhoogd ofwel een flitser gaat gebruiken ( en of dat leuk is voor de paarden daar heb ik mijn twijfels over)
                    Jammer genoeg gaat uw budget van 650€ hiermee ruimschoots overschreden worden. Maar persoonlijk ben ik van mening datgemet een prosumer niet echt content gaat zijn.
                    Tenslotte, denk er inderdaad eens over om een tweedehands aan te schaffen ?!?!

                    Erwin
                    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door hanson
                      Hallo


                      Ik ga men een digitale toestel aanschaffen de bedoeling is er mee om mijn kinderen die paard rijden te fotograferen zowel is dit buiten als binnen het zijn dus bewegende (springen) beelden di emoeten getrokken worden en soms wel een redelijke afstand, wat moet ik kopen voor hiet toch een degelijke foto's te vekrijgen ik ken er helemaal niets van ik trek momenteel nog met een praktica dan weet je wel hoe ver ik achter sta maar elke tip is welkom en de prijsklasse gaat naar belgische normen tot 650 euro, ook wat bedoelt men met 6 x zoom enz en wat is de afstand dat je kan fotograferen is dat 10 meter of 20 ????

                      groetjes

                      Welkom op BD, ik zet je even bij camera's, o ja, uw dubbele posting heb ik gewist. MOD. T-B
                      Dag "G"....
                      Foto's maken met een Practika is geen schande.
                      Een goeie vriend heeft 't laatst nog wat foto's getoond die hij had gemaakt
                      met zijn Practica (spiegelreflex). En die waren niet slecht.
                      Ik heb het toestel in handen gehad en begon het direct "te kuisen"
                      Dit is niet kwaadaardig bedoeld maar ja, hij besteed er niet zoveel zorg aan
                      dan ik en anderen.

                      Om op jouw vraag te antwoorden: je kan 2 kanten uit.
                      Ofwel koop je een toestel met vaste (zoom-)lens aan 600 euro
                      ofwel een toestel met verwisselbare lenzen maar dan ga je nooit toekomen
                      met die 600 euro. (body, lenzen, flitser enz.)

                      Voor mij mag een foto scherp zijn (zuiver van ruis, korrel), goed van kleur en
                      ze moet tonen wat jij wilde fotograferen
                      Een probleem met veel "gewone" toestellen is de shutterlag.
                      Er verloopt altijd een bepaalde tijd tussen dat jij de knop indrukt en dat de
                      foto is gemaakt... en dan kan je in veel gevallen te laat komen...
                      Persoonlijk erger ik me daar blauw aan.
                      Ik heb een Kodak DC4800 en een Nikon CoolPix 995 gehad, dus ik weet
                      waarover ik spreek.
                      (1000 euro voor de ene en 728 euro voor de andere...)

                      Een ander probleem met "gewone" toestellen is de ruis.
                      Soms kan dit "kunstzinnig" gebruikt worden en een leuke foto opleveren maar
                      doorgaans moet ik niks van ruis weten.
                      Een blauwe lucht vol met donkere puntjes bijv. heb ik liever niet.

                      Als je actiefoto's wilt of bewegende onderwerpen wilt fotograferen dan ga je
                      vroeg of laat te maken krijgen met hogere ISO-waarden.
                      Met een hogere waarde kan je een snellere sluitertijd toepassen zodat je foto
                      (hopelijk) vrij is van bewegingsonscherpte (wat een woord) zowel van jouw
                      zelf of veroorzaakt door het onderwerp.
                      Binnen in een zaal of dergelijke ga je dat zeker nodig hebben.
                      Gewone toestellen schieten hier te kort: gegarandeerd ruis op de foto.
                      De DC4800 bijv. bij ISO 400 was "niet te doen"
                      De CoolPix had prima kleuren maar eveneens ruis.

                      Een DSLR bijv. de D70 of de Canon 300D heeft hier veel minder last van.
                      Hetzelfde geldt voor de shutterlag: nauwelijks te merken en zo hoort het ook.

                      Bij mijn laatste "sessie" in Bokrijk ben ik niet veel onder de 400 ISO
                      geweest Zowel met de Nikon D70 als met de Fuji S2 Pro.
                      Ik kan je een paar foto's sturen als je wilt.

                      Waarom spreek ik over de D70 en de 300D?
                      Momenteel zijn dit de betere toestellen gezien de verhouding kwaliteit en prijs.
                      En ik zal niemand tegenhouden die graag 5000 euro wilt uitgeven voor een ander toestel
                      Vergeet ook niet dat dergelijke toestellen een leerproces "eisen"...
                      Gelukkig zijn deze toestellen ook voorzien van pre-sets of een soort point-
                      and-shoot. En ik vind de resultaten van deze pre-sets nog niet zo slecht.
                      Sommigen verafschuwen dit en anderen niet.
                      Het hangt er van af wat je wilt... en wat je wilt/kunt betalen...

                      Een belangrijke stap is informatie opdoen: veel lezen bijv., kennis verwerven.
                      Hoe meer je weet hoe minder de kans dat je bedrogen wordt

                      Ik had ook gewoon niet kunnen antwoorden op jouw vragen en ik had
                      direct kunnen zeggen: "Koop een D70"...
                      Maar die heb je niet voor 600 euro of je moet "madammen chance" hebben.

                      Mijn 1ste foto maakte ik rond mijn 11de levensjaar
                      Een toestelletje van Agfa, die had de "ontspanknop" vlak naast de lens zitten
                      en ik had die gekregen van mijn buurman, ook een Theo
                      Ik heb daar veel plezier aan gehad.
                      Nu ik toch aan 't palaveren ben: mijn buurman vond dat er in de buurt niks te
                      fotograferen viel....en dat verbaasde mij ten zeerste
                      Dat is niet de juiste instelling, dat is zonder motivatie of gedrevenheid.
                      Maar misschien ga ik nu te ver in mijn uitlatingen
                      Anderzijds, fotografie moet ook een beetje in je zitten.
                      Verder is het steeds de man/vrouw die de foto "maakt" en niet het toestel.
                      Er is (bijna toch) niks zo fijn als iemand jou zegt dat je een "goei/schoon"
                      foto gemaakt hebt
                      Liefde voor het vak/hobby moet er zijn.
                      Zonder "middelen" gaat dat niet zo goed, dat weet ik ook wel.
                      Dan moet je maar wat harder aan je string trekken 'G'....

                      Ik zal maar stoppen zeker

                      Vriendelijke groeten,
                      theokus.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                        Actiefoto's maken met een compact digitaal toestel is niet evident. Tenminste niet met het toestel in mijn bezit, een Nikon CP 5700. Zelf probeerde ik dit al dikwijls, en af en toe slaagde ik er wel eens in, maar meestal was het resultaat slecht. Ik raad je dan ook aan een digitale reflex aan te schaffen. Met zo'n toestel kan je perfect actiefoto's maken. Ik werk sedert enkele maanden met een digitale reflex (EOS 20D). Sindsdien ligt de Nikon CP 5700 in de kast en gebruikte ik hem niet meer. Dit is mijn ervaring. Uiteraard kost een digitale reflex meer dan het doorsnee compact digitaal toestel, maar je krijgt dan ook meer waar voor je geld. Als je actiefoto's wenst te maken raad ik je een digitale reflex aan.
                        Canon + enkele lenzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                          Gelieve te lezen 'met het toestel in mijn bezit' (typfout). Haast en spoed ....
                          Canon + enkele lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                            man man man waar ben ik aan begonnen maar ben blij dat ik deze vraag had gesteld want ik was volledig naar de verkeerde kant aan het gaan, ja ik sprak van 650 euro maar als het iets meer moet zijn dan mag dat ook wel maar niet boven de 900 euro dat vind ik wel genoeg mischien heb ik voor die prijs wel een goede in duitsland, ja indien iemand wat foto's wil doorsturen ontvang ik die graag vooral ben ik zo benieuwd naar de afstand hey zo een vergelijk van een foto in de verte en dan de volgende die uitvergroot is en ineens een eendje ziet of zo, ja ik wil zekers zijn want pffff als het aan mijn vrouw had gelegen had ik nu eentje van de aldi want wij waren maar met de pixels bezig van wow dat zijn er 6 miljoen, aan iedereen al veel dank voor de info en de info die komt

                            groeten

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat moet ik kopen pffff weet het niet

                              Persoonlijk denk ik dat ge voor 900 euro wel een DSLR body zult hebben, maar de lenzen??? Die zijn vaak het duurst...

                              Misschien heel kort en bondig en nogal cru, maar dat is wel de realiteit...

                              Je moet er rekening mee houden dat foto's trekken van paardrijden (en dus actiefoto's maken) een vrij moeilijke "discipline" is binnen de fotografie waarop je veel zal moeten oefenen EN waarvoor het nodige materiaal vereist is...

                              Een simpel prosumertoestelletje zal hier te kort schieten (zoals reeds vermeld), een Dslr met de bijhorende lens zal nog zeker nog boven de 900 euro gaan... Dat is een keuze die jij zelf moet maken... Is dat het allemaal waard of niet???


                              Houd er wel rekening mee dat foto's trekken van jumpings en dergelijke zeer snel kan omslaan in een ware foto-"obsessie"... En dan is het dat geld natuurlijk WEL waard!!!


                              groetjes,

                              Dre
                              https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                              Comment

                              Working...
                              X