Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen 28-138 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • problemen 28-138 IS

    Sinds kort heb ik deze lens in gebruik en slaag er maar niet in om scherpe foto's te nemen.Het zal wel aan mij liggen.Maar heb toch enkele vragen.

    Ik krijg het gedaan om toch een behoorlijk percentage scherpe foto's te maken met mijn 75-300 uit de hand zonder IS.

    Nu zou ik wel eens willen weten wat de max haalbaarheid is van die 28-135 IS en daarmee bedoel ik wat ik de kleinste sluitertijd dat ik met deze lens kan halen uit de hand natuurlijk. Heb in het weekend enkele foto's in het bos genomen en daar zijn amper 1 op 10 goed scherp.Het was geen lichte dag veel grijze hemel maar nu ook niet pikdonker natuurlijk.Heb het gevoel dat 1/60 de grens is.Heb totaal geen ervaring met IS en daar zal het schoentje wel wringen.
    Groetjes
    http://www.vehe.be

  • #2
    Re: problemen 28-138 IS

    Ik heb dezelfde lens, en daarbij werkt de beeldstabilisatie toch vrij goed. Maar die IS vervangt natuurlijk geen statief. Als de sluitertijd te lang is (afhankelijk van de brandpuntsafstand) dan is er nog steeds kans op bewegingsonscherpte. En dat hangt ook af van de vaste hand van de fotograaf.
    Wat dus de grens is, waarbij de foto nog scherp is, dat is moeilijk te bepalen. Ik heb al scherpe foto's gemaakt uit de hand met een sluitertijd van 1/15sec bij 28mm, maar dat zal niet elke keer lukken.
    Maar op 135mm zal de sluitertijd wel korter moeten zijn, om de foto's scherp te krijgen. 1/60 sec bij 135mm lukt meestal ook wel.

    Je hoort het motortje van de beeldstabilisatie toch als je de ontspanknop half indrukt (blijft dan nog eventjes nadraaien). Test dit wel in een stille ruimte, want erg veel lawaai maakt dat motortje niet .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: problemen 28-138 IS

      Deze foto heb ik hier al moe laten zien als het over die EF 28-135mm IS lens gaat.
      De foto is genomen in de losse hand en na één trappist van Tongerlo gedronken te hebben.

      AV - F/5,6 - 135mm - 1/10 sec - ISO 400

      Leguaan in de Olmense Zoo

      En een vaste hand had ik vroeger toen ik scherpschutter was bij het leger als milicien,maar dat is al zo'n 37 jaar geleden hoor.
      Al is het geen L lens,tot hier toe ben ik er wel tevreden over.
      Ofwel zoals Black B@ndit al zei,moet je eens kontroleren of je IS wel werkt.
      Last edited by Cois; 17 november 2004, 20:31.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: problemen 28-138 IS

        1/10 scherp, dan scheelt er iets...effe domme opmerking maybe maar je IS wel op "on" zetten op je lens en dan...je knop HALFINGEDRUKT houden opdat de IS zich aktiveert, zou 't kunnen dat je dat vergeten bent ?

        Onderstaande pic is met de 28-135 Is genomen...

        Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

        Comment


        • #5
          Re: problemen 28-138 IS

          Bedankt voor de tips

          Heb nu zware familiale moeilijkheden waardoor ik hier vrij weinig aanwezig kan zijn .Ik kom hier later op terug met enkele voorbeelden .
          Groetjes
          http://www.vehe.be

          Comment

          Working...
          X