Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw en nog veel te leren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw en nog veel te leren

    Hallo

    Even kort voorstellen :
    naam : Mieke
    nationaliteit : Belg
    hobbies : Afghaanse Windhonden (show, coursing, racing), videofilms maken via de computer en sinds kort : foto's nemen op de show.

    En hier wringt nu net het schoentje

    Sinds een 2-tal maanden mag ik me "gebruiker" van een digitaal spiegelreflex fototoestel noemen. Weet ik iets af van fotograferen ... spijtig genoeg niet. In het verleden heb ik me een digitale Sony met CD aangeschaft en bij mooi weer, een leuke omgeving en alles op automatisch ben ik er wel in geslaagd wat mooie plaatjes op verlof te schieten.

    Het nieuwe toestel Canon EOS 10D met diverse objectieven van Canon en Sigma zou me in staat moeten stellen om de honden in beweging (tijdens het showen) te fotograferen. Zolang de show buiten doorgaat lukt dat aardig tot zelfs vrij goed, maar O wee, eenmaal een show binnen wordt het een catastrofe. Meestal is in de diverse hallen (Kotrijk, Brussel, ...) de verlichting maar zo-zo en daarenboven leggen ze van dat vieze groene tapijt wat een groene zweem, zowel over de film als over de foto geeft.

    Zolang de honden stilstaan lukt het +/- om een foto te maken (achteraf wel te bewerken) die nog kan gebruikt worden, maar als ze gaan lopen wordt het onbegonnen werk. Ik heb zowel op automatisch geprobeerd als met de sport functie. De objectieven die ik tot nu toe gebruikt heb zijn de Sigma 100-300 (kon zich in een hal helemaal niet scherpstellen) de Canon 24-70 (2,8) en de Canon 70-200 L USM IS.

    De laatste keer (Kortrijk) had ik de externe flits niet bij, maar toch maakte het toestel geen gebruik van de interne flitser. De lopende hond is helemaal niet scherp en het lijkt net of je het "wind"-effect van een fotoprogramma gebruikt hebt.

    Dit toestel werd net aangeschaft omdat het de mogelijkheid heeft dergelijke bewegende beelden haarscherp vast te leggen.

    De meeste foto's en fotobesprekingen die ik tot nu toe op internet gevonden heb behandelen dit onderwerp niet.

    Indien iemand me kan vertellen hoe ik dit toestel korrekt moet instellen om scherpe foto's te krijgen stel ik dit ten zeerste op prijs. Deze omstandigheden zijn ook niet na te bootsen in het gewone dagelijkse leven, dus kan ik alleen op shows oefenen en dan is het toch wenselijk dat je wat hebt aan de foto's.

    Bij voorbaat hartelijk dank voor alle nuttige informatie die jullie "experts" me kunnen geven.

    Vriendelijke groeten

    Mieke

  • #2
    Re: Nieuw en nog veel te leren

    op de M stand zetten of toch een stand waar je zlf de touwtjes in handen hebt. Een hoge iso stand (800+) een groot diafragma (laagste F-getal) en dan de sluitertijd instellen(rap genoeg, beeld moet bevroren worden denk ik) en dan zou je toch al iets verder moeten komen denk ik (ik heb er zelf ook niet veel ervaring mee ).
    Het blijft natuurlijk heel moeilijk binnen fotos te maken zonder externe flits
    Last edited by Hellcat; 16 november 2004, 21:16.
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw en nog veel te leren

      Hallo Mieke,
      welkom op BD hé , misschien kan je eens een paar foto's hier plaatsen met exif.
      Hier zijn er genoeg die je daarop informatie kunnen geven zulle.

      groetjes

      Alex ( ook nog véél te leren )
      Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw en nog veel te leren

        Oorspronkelijk geplaatst door bromista
        Hallo Mieke,
        welkom op BD hé , misschien kan je eens een paar foto's hier plaatsen met exif.
        Hier zijn er genoeg die je daarop informatie kunnen geven zulle.

        groetjes

        Alex ( ook nog véél te leren )
        Het meest wijze advies dat je op dit moment kan krijgen.
        Als je een foto (+EXIF) post kan men veel makkelijker aanwijzingen geven.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw en nog veel te leren

          Hallo Mieke,

          Het vraagt dus wel wat oefening om zo iets te kunnen fotograferen en tegelijk vraagt het ook wat van je materiaal. Enkele algemene richtijnen.

          Hoge iso waarde instellen op het toestel 800 ISO
          Probeer een correcte witbalans in te stellen door gebruik te maken van een grijskaart.
          Toestel op AV (diafragma voorkeur) instellen werk met een grote opening 2.8 of 3.5 bijvoorbeeld.
          Autofocus op AI servo instellen zodat de scherpstelling blijft werken
          Meegaan met de lopende hond met de camera (panning) zoals bij fotografie van racewagens op het circuit. Door mee tegaan hoeft je sluitsnelheid niet zo hoog te liggen en krijg je een mooie achtergrond die de beweging nog wat accentueerd. Normaal zou het op een 125 ste moeten lukken, experten doen dit zelf nog iets lager.

          en oefenen en nog eens oefenen.

          Bij gelegenheid zou ik dit ook wel is willen fotograferen.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw en nog veel te leren

            Dag Mieke

            Welkom op dit forum, waar je meer kunt leren dan in eender welk boek.
            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Meegaan met de lopende hond met de camera (panning) zoals bij fotografie van racewagens op het circuit. Door mee tegaan hoeft je sluitsnelheid niet zo hoog te liggen en krijg je een mooie achtergrond die de beweging nog wat accentueerd. Normaal zou het op een 125 ste moeten lukken, experten doen dit zelf nog iets lager.
            @Digipics357: Ik vrees dat bij lopende honden moeilijk zal zijn, vermits deze hun poten en hun kop niet stil houden. Trouwens de snelheid zal nooit groot genoeg zijn om te pannen.

            Wat je wel moet doen om er beweging in te krijgen, is de foto nemen wanneer de poten een duidelijke beweging aantonen.
            Laat maar eens wat zien.

            hesy.be
            BD0319BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw en nog veel te leren

              Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
              Dag Mieke

              Welkom op dit forum, waar je meer kunt leren dan in eender welk boek.

              @Digipics357: Ik vrees dat bij lopende honden moeilijk zal zijn, vermits deze hun poten en hun kop niet stil houden. Trouwens de snelheid zal nooit groot genoeg zijn om te pannen.

              Wat je wel moet doen om er beweging in te krijgen, is de foto nemen wanneer de poten een duidelijke beweging aantonen.
              Laat maar eens wat zien.

              Ik dacht dat er toch wel vaart zat achter een lopende windhond ?
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw en nog veel te leren

                Eerst en vooral hartelijk dank aan iedereen die me advies heeft gegeven. Het is fijn te weten dat je er niet alleen voorstaat en dat je ook als beginneling op dit forum terechtkan.

                Ik volg dan maar meteen wat goede raad op en heb een paar foto's geplaatst zodat het wat makkelijker is om mijn probleem te begrijpen en de foute instellingen die ik gedaan heb te corrigeren.

                Van de diverse foto's vindt je de instellingen hierna. Ik hoop dat het me niet kwalijk wordt genomen dat dit nogal veel ruimte (in lengte dan) in beslag neemt.



                File Name : CHAMUN VON KATWIGA 09.JPG
                Camera Model Name : Canon EOS 10D
                Shooting Date/Time : 18-09-04 11:51:34 AM
                Shooting Mode : Auto
                Tv( Shutter Speed ) : 1/350
                Av( Aperture Value ) : 6.7
                Metering Mode : Evaluative
                Exposure Compensation : 0
                ISO Speed : 100
                Lens : 28.0 - 105.0mm (Sigma)
                Focal Length : 105.0mm
                Image Size : 3072x2048
                Image Quality : Fine
                Flash : Off
                White Balance : Auto
                AF Mode : AI Focus AF
                Parameters
                Contrast Normal
                Sharpness Normal
                Color saturation Normal
                Color tone Normal
                Color Space
                sRGB
                File Size
                2315KB
                Drive Mode
                Single-frame shooting



                File Name : BS2004-0046.JPG
                Camera Model Name : Canon EOS 10D
                Shooting Mode : Program AE
                Tv( Shutter Speed ) : 1/60
                Av( Aperture Value ) : 5.6
                Metering Mode : Evaluative
                Exposure Compensation : -1
                ISO Speed : 400
                Lens : 100.0 - 300.0mm (SIGMA zonder extender)
                Focal Length : 100.0mm
                Image Size :3072x2048
                Image Quality : Fine
                Flash :On
                Flash Type : External E-TTL
                Flash Exposure Compensation : 0
                Red-eye Reduction : On
                Shutter curtain sync : 1st-curtain sync
                White Balance : Fluorescent
                AF Mode : One-Shot AF
                Parameters
                Contrast Normal
                Sharpness Normal
                Color saturation Normal
                Color tone Normal
                Color Space
                sRGB
                File Size
                2043KB
                Drive Mode : Single-frame shooting



                File Name : BS2004-0093.JPG
                Camera Model Name : Canon EOS 10D
                Shooting Mode : Program AE
                Tv( Shutter Speed ) : 1/10
                Av( Aperture Value ) : 4.0
                Metering Mode : Evaluative
                Exposure Compensation : -1
                ISO Speed : 400
                Lens : 28.0 - 105.0mm (Sigma)
                Focal Length : 105.0mm
                Image Size : 3072x2048
                Image Quality : Fine
                Flash : Off
                White Balance : Fluorescent
                AF Mode : One-Shot AF
                Parameters
                Contrast Normal
                Sharpness Normal
                Color saturation Normal
                Color tone Normal
                Color Space : sRGB
                File Size : 1860KB
                Drive Mode
                Single-frame shooting



                File Name : BE0363.JPG
                Camera Model Name : Canon EOS 10D
                Shooting Mode : Sports
                Tv( Shutter Speed ) : 1/20
                Av( Aperture Value ) : 2.8
                Metering Mode : Evaluative
                Exposure Compensation : 0
                ISO Speed : 400
                Lens : 24.0 - 70.0mm (Canon)
                Focal Length : 45.0mm
                Image Size : 3072x2048
                Image Quality : Fine
                Flash : Off
                White Balance : Auto
                AF Mode : AI Servo AF
                Parameters
                Contrast Normal
                Sharpness Normal
                Color saturation Normal
                Color tone Normal
                Color Space : sRGB
                File Size : 1914KB
                Drive Mode
                Continuous shooting

                Alvast bedankt en groetjes

                Mieke

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw en nog veel te leren

                  kzou binnen allicht al voor een hogere iso als 400 gaan zoals jij doet, voor de rest weet ik niet echt wat ik beter zou doen
                  maar er zijn er hier op BD die dat wel weten denkek
                  De eerste ziet er mij goed uit, alleen spijtig van de zwarte kop op een donkere achtergrond
                  [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw en nog veel te leren

                    Hi,
                    Bij die laatste en voorlaatste foto zie ik een sluitertijd staan van 1/10 en 1/20.
                    Dat is imho wel heel lang om zo uit de hand te nemen of het moest zijn dat je een héééél stevige greep hebt .
                    Misschien zo dicht mogelijk bij je onderwerp proberen te komen en dan flits gebruiken.

                    Ik hoop maar dat ik hier geen al te stomme dingen gezegd heb
                    just keep on trying

                    groetjes

                    Alex
                    Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw en nog veel te leren

                      Oorspronkelijk geplaatst door bromista
                      Hi,
                      Bij die laatste en voorlaatste foto zie ik een sluitertijd staan van 1/10 en 1/20.
                      Dat is imho wel heel lang om zo uit de hand te nemen of het moest zijn dat je een héééél stevige greep hebt .
                      Misschien zo dicht mogelijk bij je onderwerp proberen te komen en dan flits gebruiken.

                      Ik hoop maar dat ik hier geen al te stomme dingen gezegd heb
                      just keep on trying

                      groetjes

                      Alex
                      wees gerust er waren geen stemme dingen bij

                      uit de hand of vanop een statief, goeie beelden zal je toch nooit krijgen op een bewegend voorwerp met 1/10 of 1/20
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw en nog veel te leren

                        Hallo

                        Die sluitertijd was me ook al opgevallen en ik heb inderdaad uit de hand gefotografeerd. Met een statief (tripod of monopod) op een tentoonstelling fotograferen is niet zo evident omdat je soms toch van links naar rechts moet lopen. Bij het nemen van deze foto zat ik op een laag stoeltje en steunden mijn ellebogen op mijn knieen om zo weinig mogelijk te bewegen ... alhoewel ... die objectieven zijn ook niet van de lichtste.

                        Volgens mij heb ik enkel bij een paar foto's de instelling van "neonlicht" gekozen. Aan al de rest ben ik niet geweest. Als ik goed begrepen heb wat er hier al gepost werd moet ik alles handmatig instellen, met name :
                        ISO : zo hoog mogelijk
                        sluitertijd : min 1/125 of nog hoger
                        diafragma : zo laag als de lens het toelaat

                        Wat ik nog niet geprobeerd heb is met de Canon 70-200 L USM IS lens die volgens de verkoper geen problemen zou mogen opleveren. Ik heb wel een test gedaan buiten met een rijdende auto en dat resultaat was perfekt.

                        Heeft iemand nog bijkomend advies ivm instellingen van de externe flash. Ik had begrepen dat die zich automatisch aanpast aan de lens (met een max. natuurlijk) ?

                        Bedankt en groetjes

                        Mieke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw en nog veel te leren

                          Je hoeft niet alles zelf in te stellen, maar zet je toestel op z'n minst zo dat je controle hebt over de aperture (diafragma, lensopening in schoon Nederlands)

                          Bij die 1e foto is je Av 6.7 ... dat moet je dus lager zien te krijgen waardoor je sluitertijd korter wordt!

                          Andere manier om sluitertijd nog korter te krijgen is inderdaad die ISO-waarde, maar hoe hoger, hoe meer korrelvorming (maar met een 10D moet je al vrij hoog gaan voor het echt storend wordt dus daar zit je wel goed )

                          De laatste mogelijkheid is diep in je buidel tasten en lenzen kopen die lichtgevoeliger zijn, maar die zijn helaas prijzig...

                          @ lieven lens: ik heb concertfoto's op 1/20e seconde (en zelfs nog lager) die gezien mogen worden, alles hangt af van op het juiste moment afdrukken, en een vaste hand is handig ... je kan ook je techniek verbeteren tijdens het afdrukken om overbodige beweging en trilling van je toestel te vermijden ... oefening baart kunst

                          Ik heb trouwens vorige zomer nog een windwoef gefotografeerd aan zee hier, zal eens zien of ik die nog vind ... was een Spaanse als ik me niet vergis ... ging snel

                          Oh ja, over die flash, dat gebruik ik liever niet bij dieren, hou zou je zelf zijn als er iemand constant foto's van je zit te maken met een stevige externe flash ... om kierewiet van te worden
                          Last edited by Tony smeT; 17 november 2004, 22:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw en nog veel te leren

                            @ Tony SmeT : De laatste mogelijkheid is diep in je buidel tasten en lenzen kopen die lichtgevoeliger zijn, maar die zijn helaas prijzig...

                            Hebben we gedaan met de Canon 24-70 en de Canon 70-200 L USM IS, maar zoals je vaak leest, de objectieven zijn het belangrijkste onderdel van je fototoestel.

                            Groetjes

                            Mieke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw en nog veel te leren

                              Als ik dit hier zie zou ik zeggen sluitertijd moet zeker omhoog. Je hebt een hele goeie camera en van ISO800 moet je eigenlijk geen schrik hebben en zelfs ISO 1600 valt wel te proberen. Het hangt er wel een beetje vanaf wat je met je foto's wil doen. Wil je groot printen gaan iso1600 teveel zijn maar is het voor op het web zal dit wel meevallen.

                              Als ik jou was zou ik wat testen met de sluitertijd die je nodig hebt. Daarvoor kan je wat gaan testen door je camera op Tv te zetten en dan je sluitertijd hoger te zetten. Het is dan goed mogelijk dat er niet genoeg licht is maar dan zet je de iso omhoog tot je de gewenste sluitertijd wel kan halen. Indien haalbaar natuurlijk. Anders zal je een onderbelichte foto krijgen en dat is misschien nog op te halen in ps maar altijd zal dat niet lukken.

                              Flash is ook een optie natuurlijk maar hij moet natuurlijk krachtig genoeg zijn om de afstand te overbruggen. Indien je flash gebruikt je camera op Av zetten en in je custom functions de flash locken op 1/200 ste. Dan heb je altijd 1/200 sluitertijd wat ik vermoed hier wel genoeg zal zijn. Dan diafragma aanpassen (je staat in Av dus dat is eenvoudig) en ik zou beginnen volledig open. Heb je een onderbelichte foto ISO omhoog zetten. Dit is 1 methode die ik zou toepassen maar er zijn er natuurlijk meerdere en waarschijnlijk beter ik ken immers niet zoveel van flash.

                              Om de kleuren goed te krijgen heb ik volgende tip. Je kan met je 10D een handmatige witbalans doen. Dat zal alle kleurzweemen doen verdwijnen maar dat is niet altijd gewenst ook niet want kan bijv ook de warmte uit een foto halen. Maar hoe dit eenvoudig doen. Wel in je menu kan je dat instellen om een foto te nemen voor je handmatige witbalans. Meestal zegt men fotografeer een grijskaart of wit blad of iets dergelijks maar ik heb nog iets anders. Zet je lens op manuele focus (niet vergeten dat na deze foto terug op autofocus te zetten he) en hou 1 of 2 witte koffiefilter tegen je lens en neem dan een foto in de richting van waar je foto's gaat trekken. Kies nu in je menu deze foto als foto die dient om te gebruiken als handmatige witbalens en zet je camera op handmatige witbalans. Vanaf nu zal elke foto die je in deze omstandigheden trekt zonder kleurzweemen zijn.

                              Nog iets dat kan helpen is zet je camera op aiservo zodoende gaat hij de focus continu bijstellen.

                              Comment

                              Working...
                              X