Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitleg gezocht over diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitleg gezocht over diafragma

    Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe digitale camera. Ik heb nu een Olympus E10, met een diafragma van 2.0 tot 11. Ik heb mijn oog laten vallen op een Nikon D70. Het lijkt me een geweldig apparaat. Hij wordt vaak verkocht met die DX lens 18-70. Die heeft een diafragma van 3.5 tot 4.5.

    Is het dan bij de lens zo dat je bij binnenfotografie of bij schemer veel langere sluitertijden nodig hebt vergeleken met de E10? Dan heb je toch veel sneller onscherpe fotoos lijkt me. Klopt dit inderdaad of zie ik iets over het hoofd??

    Perry
    Nikon D70S - Sigma 18-200

  • #2
    Re: uitleg gezocht over diafragma

    Wat je denkt klopt. De standaardlens van de D70 is een lens die meer licht nodig heeft om dezelfde sluitertijd te halen. Maar wat je vergeet is dat je op de D70 op veel hogere iso kan werken dan met de E10. In dit geval zal het ene het andere wel compenseren denk ik. En je kan natuurlijk nog een snellere lens monteren op de D70 en zodoende zelfs bij gelijke iso hogere sluitertijden halen.

    Comment


    • #3
      Re: uitleg gezocht over diafragma

      3.5 is de max diafragmaopening bij 18mm en 4.5 bij 70. Dit wil daarom niet zeggen dat je een langere sluitertijd zal moeten nemen op de D70. Op de D70 kan je een veel hogere iso waarde instellen als op de olympus (denk ik toch, ik weet de iso waarden van de olympus niet maar ik denk niet dat die zo hoog gaan)waardoor je misschien zelfs snellere sluitertijden gaat krijgen. Misschien met wat ruis maar toch geen bewogen foto

      edit: kevlar was me een minuutje voor maja
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: uitleg gezocht over diafragma

        Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
        edit: kevlar was me een minuutje voor maja
        Hey voor 1 keer was ik iemand voor meestal typ ik zo traag dat er al iemand anders een antwoord gegeven heeft alvorens ik het doe

        Back on topic : Je kan de vraag eventueel ook eens aan JAJA stellen want deze werkt onder andere nog steeds met een D70 + 18-70 denk ik en ik weet zeker dat ie een E10 gehad heeft. Hij kan je dan een exact idee geven of het een probleem zal zijn of niet maar ik verwacht van niet.

        Comment


        • #5
          Re: uitleg gezocht over diafragma

          Okee, thanks. Jaja: feel free to answer!!

          Hellcat: ik zie dat jij de Sigma 70-300 Super Macro hebt. Die staat op mijn lijstje als tweede lens. Kan je mij jouw ervaringen vertellen? Ik denk momenteel aan deze of een 28-200.
          Nikon D70S - Sigma 18-200

          Comment


          • #6
            Re: uitleg gezocht over diafragma

            Hallo Perry,

            Je hebt bij een grotere diafragmawaarde idd een langere sluitertijd nodig.
            Maar da's geen probleem omdat je bij de D70 een veel hogere ISO-waarde kan gebruiken dan bij de E-10.
            M'n D70 van Nikon is inmiddels vervangen door een 20D van Canon (heeft niks met de kwaliteit te vmaken dus - gewoon praktisch).
            Met de D70 gebruikte ik geregeld ISO1600 voor binnenfoto's en de ruis bleef binnen een aanvaardbaar niveau.
            Er zullen dus op dat vlak geen problemen zijn.
            Met de E-10 gebruikte ik maximaal ISO200, dus ....

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: uitleg gezocht over diafragma

              jaja, ben even benieuwd: wat is de hoofdreden om de 20d te kopen? Ik snap niet direct wat er praktischer aan is namelijk...
              Nikon D70S - Sigma 18-200

              Comment


              • #8
                Re: uitleg gezocht over diafragma

                Ik denk dat JAJA wil zeggen dat het praktischer is met 1 merk te werken ipv met 2. Jaja had een 10D en een D70 nu veronderstel ik een 10D en een 20D. Vermits de lenzen nu uitwisselbaar zijn onder elkaar is dat toch heel wat eenvoudiger.

                Comment


                • #9
                  Re: uitleg gezocht over diafragma

                  Hallo,

                  Zoals Kevlar al aanhaalde heb ik al een 10D een hele verzameling Canon lenzen en dus is het makkelijker om 2 body's te hebben van Canon.
                  Daarenboven komt nog het feit dat voor de Canon en de Nikon ik totaal verschillende workflows diende te gebruiken in het nabewerken - en voor de Canons is de workflow nagenoeg hetzelfde (levels, contrast, ....).
                  Het ging dus niet om de kwaliteit, maar wel om de praktische kant.

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitleg gezocht over diafragma

                    ah ik snap het.
                    Nikon D70S - Sigma 18-200

                    Comment

                    Working...
                    X