Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Optisch of MP????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Optisch of MP????

    Wie kan mij gedegen advies geven over het volgende:
    Hoe sterk staat 7 MP met 5 x optisch tegenover 4 MP met 10 x optisch.

    Als je natuurbeelden wilt schieten wil je een sterk optisch bereik hebben maar ik kan me voorstel dat 5 x optisch in combinatie met 7 MP ook heel wat oplevert.

    Ik praat dan bijvoorbeeld over de Minolta Z3 of Kyocera M410r t.o.v. de nieuwe olympus C70 zoom

    Wie heeft er tips.

    Alvast bedankt!!!
    Panasonic FZ 15

    "...Met een 12 x optische Leica lens in de hand, komt de wereld erg dichtbij...."

  • #2
    Re: Optisch of MP????

    Als we over megapixels spreken is het wel de geboden Oppervlakte.

    Stel 2 camera's...
    8 Mp en 4 MP ( het dubbele dus )

    Hoogte beeld van 8 Mp = 2450 pixel
    Hoogte beeld van 4 Mp = 1700 pixel

    Verhouding is dus 2450/1700 = 1,44

    De 8 Mp camera heeft dus een voordeel van virtueel optische zoom van 1,44. ( door middel van achteraf croppen dus)

    Ik redeneer zo maar wat op papier.
    Misschien dat hier meer ervaren mensen zijn die daar anders over denken.
    Last edited by warre; 16 november 2004, 11:23.

    Comment


    • #3
      Re: Optisch of MP????

      Inderdaad Warre,

      De verhouding verloopt kwadratisch dus om een dubbele zoom te hebben, heb je 4x zoveel MP's nodig. Daar dit al snel op MP grenzen loopt, ga je dus beter voor optisch.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Optisch of MP????

        8 is het dubbel van 4

        Het klopt dat je elke zijde van het beeld met 1.42 (de wortel van 2) moet vermenigvuldigen om een dubbel aantal pixels te bekomen voor het hele opervlak.
        Digtaal zoom X 2 is dus gelijk aan # pixels gedeeld door 2.

        Theoretisch is een toestel van 8 mp met optische zoom van 5 en digitaal van 10 gelijk aan een toestel van 4 mp met optische zoom van 10 en digitale zoom van 5.

        Subjectief vinden we dat een foto dubbel zo groot is dan een andere als elke zijde van de foto dubbel zo lang is, maar effectief heb je dan een foto met 4 X meer pixels.

        Na al deze theorie: vergelijk foto's van de 2 apparaten en maak voor je zelf uit wie de beste kwaliteit heeft

        Want we kunnen nu nog verder gaan dat het objectief van een compact toestel niet goed genoeg is om een een 8 mp sensor te verantwoorden. Zie maar naar alle review van Minolta A1 en A2, Canon G5 en G6.
        Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

        Comment


        • #5
          Re: Optisch of MP????

          ik zou voor de optische zoom gaan .. teveel MP op een kleine CCD geeft immers ook aaridg wat ruis

          Comment


          • #6
            Re: Optisch of MP????

            Hallo,

            Beste tip, denk ik, is toch eens een boek lezen over (digitale)fotografie ...

            Groetjes.

            Comment


            • #7
              Re: Optisch of MP????

              Zeker voor het optische gaan. Ik heb dat indertijd ook gedaan met mijn Casio. Een 1.3 megapixel (waar is de tijd...), maar wel met 8* optische zoom. Daar kunnen mooie foto's mee trekken met een kleine DOF bij sterk optisch zoomen.

              Optisch ! zonder twijfel.

              Groeten,

              Nat
              natwork.be

              Comment

              Working...
              X