Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

    Als je op een 10D en nog op vele andere toestellen een foto hebt gemaakt dan zie je kort daarna een kleine foto op het schermpje met een histogram en andere instellingen bij.
    Het histogram schijnt een hulp te kunnen zijn om betere foto's te maken qua belichting. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Wat een histogram voorstelt weet ik wel maar wat doe je precies om dit te verbeteren?

    Tips, hints, weetjes, waarheden, enz...laat ze maar komen!


  • #2
    Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

    Hier een Engelstalige link met meer uitleg :

    Comment


    • #3
      Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

      Een histogram geeft een overzicht van de helderheid van de in de foto aanwezige elementen. De horizontale as geeft de helderheid en de vertikale as geeft het aantal pixels. Je kan het best vergelijken met een klavier van een piano; aan de ene zijde de lage tonen (donkere delen in de foto) en aan de andere zijde de hoge tonen (heldere delen van de foto). Tussenin liggen de middentonen van de foto.
      Als je veel pieken hebt links zal je foto veel donkere partijen en schaduwen bevatten: vb nachtelijke hemel.
      Idem voor veel uitslag rechts zegt dat foto veel heldere partijen bevat: vb sneeuwopname.
      Maar de meeste opnames bevatten (gelukkig maar) veel tussentonen en deze worden in het centrale deel van het histogram getoond. Je moet het histogram aanzien als een moderne versie van een lichtmeter, maar die in tegenstelling tot dit analoog instrument 256 helderheidswaarden toont i.p.v. één.Interpretatie van het histogram is vergelijkbaar met deze die we in analoog deden met onze lichtmeter. In het begin is dat wat onwennig maar hoe meer je het histogram gebruikt hoe sneller je een aanpassing kan maken van je opname-parameters. Het is werkelijk zoals autorijden of het bespelen van een instrument: na een tijdje wordt dit bijna automatisch.
      En om nog even bij het pianoklavier te blijven: melodie in het midden en begeleiding aan de zijkanten. Zo ook ziet de gemiddelde foto eruit.
      P.S. vergelijking met piano is volledig subjectief want er zijn ook mensen die alleen de noten aan het uiteinde van het klavier bespelen en soms zelfs CON BRIO.
      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

        Geert het is ook steeds belangrijk dat het histogram aan de rechter zijde correct is dit is de kant van overbelichting.
        Kom je aan de rechter zijde iets te kort is dat niet zo een erg dat kun je in PS makkelijk corrigeren.
        Overbelichting is een andere zaak , dat is moeilijker te herstellen en naar gelang de hoeveelheid helemaal niet meer.
        eengoede raad Hystogram zeker altijd gebruiken.

        Btw hoe zit het met de lens .

        Groetjes Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

          De histogram op mijn toestel is een life histogram, die dus verschijnt op het beeld vòòr ik de foto neem en da's verdraaid handig. Ik zou het niet meer willen missen. Beschouw het als een moderne lichtmeter. De truc is om uw belichting zodanig te corrigeren (EV + of -) dat het "gebergte" op je histogram zoveel mogelijk tegen de rechterkant komt zonder er echter tegen aan te leunen (want dan heb je onherroepelijke overbelichting). Als je foto dan te licht uitvalt kan je achteraf softwarematig nog altijd verdonkeren, maar met veel minder ruis en een veel rijkere schakering in de schaduwpartijen dan indien je gebergte meer naar links zou staan.
          Dit staat allemaal veel beter beschreven op de website van Michael Reichman "theluminouslandscape" onder understanding series: "Understanding histogram" en "Expose (to the) Right".
          Last edited by Orval; 16 november 2004, 11:14.
          BD0252BE

          Comment


          • #6
            Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

            dus als ik het goed samenvat dan moet er dus zo veel mogelijk het gebruikelijke bultje in het midden staan voor de hoofdmoot van het beeld.(= beeldelementen)

            En naar inschatting van de situatie ook meer links (donker= details in de schaduw) of rechts (licht= details in lichte delen) maar rechts niet tot tegen de volledige zijkant omdat er dan overbelichting in de foto zit...(te veel wit)

            Heb ik het zo juist gesnapt of ontbreekt er nog iets...?

            Comment


            • #7
              Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

              Zo had ik het ook begrepen.

              Als de grafiek tot de uiterste rechterkant gaat heb je veel (te)sterk belichte pixels.
              Op de foto gaan die geen detail meer vertonen en er is niets meer aan te doen.
              Links is minder erg omdat je dat misschien nog kan bijwerken met pp.
              Maar bij kontrastrijke foto's, bv in sterke zonneschijn met schaduwen zal het toch een compromis blijven.
              Het histogram is een hulpmiddel maar geen wondermiddel die het dynamische bereik van het fototoestel gaat vergroten.

              Comment


              • #8
                Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                Vraagje hierover:

                Ruimte links en rechts begrijp ik. Maar hoe zit het met pieken ? Het gebeurt me regelmatig dat de pieken van het histogram als het ware boven het venster uit steken.

                Is dit erg voor de belichting ? Hoe kan ik het voorkomen ?
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                  die pieken duiden volgens mij gewoon aan dat er veeeel pixels zijn met die grijswaarde
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                    Goed ik weet nu wat de links rechts precies wil zeggen en ook dat je liefst net iets meer naar rechts zit, maar niet compleet rechts.

                    Hoe verander je dit dan als je ziet dat je histo volledig fout zit? Ik heb gelezen dat er eigenlijk geen fout histo bestaat maar toch...Overbelicht en onderbelicht is vrij eenvoudig te compenseren maar...

                    Stel dat:
                    - je hebt ongelooflijk hoge pieken (de bovenkant van de grafiek zit dicht)
                    - er is links en rechts heel veel te zien maar tussenin niets
                    - er is alleen in het midden iets te zien maar links en rechts helemaal niets

                    Vraag:
                    hoe verbeter je deze toestanden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                      als je te veel rechts hebt: -EV doen
                      als je te veel links hebt: +EV doen

                      ik kijk eigenlijk eerst naar 'highlights' en dan naar histogram
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                        - je hebt ongelooflijk hoge pieken (de bovenkant van de grafiek zit dicht)
                        kan helemaal geen kwaad aan de bovenkant, zoals Dirtyharry al zei.
                        - er is links en rechts heel veel te zien maar tussenin niets
                        dan heb je in plaats van de bult van een dromedaris, twee bulten van een kameel. Kan evenmin kwaad fototechnisch gezien, zolang de bulten niet uiterst links aanleunen (zwart, onderbelicht), noch uiterst rechts (uitgebrand, overbelicht)
                        - er is alleen in het midden iets te zien maar links en rechts helemaal niets
                        dan betekent het gewoon dat je foto weinig contrastrijk is qua belichting. Doe de proef eens en bekijk de histogram van een foto van een egaal belichte eenkleurige muur. Dan heb je enkel een staaf op je histogram die dan wel tot de bovenkant reikt vermits al je pixels dezelfde belichtingswaarde hebben. Die staaf kun je naar links of rechts verschuiven naargelang je met je EV-waarde speelt (of met je diafragma of sluitertijd of ISO-regeling indien je manueel werkt).
                        BD0252BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Histogram gebruiken? Hoe doe je dat...?

                          Ok mensen! Bedankt allemaal voor de hulp, de tips, de weetjes, enz!

                          En nu maar foto's gaan schieten zeker hè!

                          Comment

                          Working...
                          X