Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'lichte' 300mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'lichte' 300mm?

    Hoi,

    ik ben zo al een tijdje aan het rondkijken wat er allemaal op de markt is rond de 300mm
    Er is eigenlijk vooral 1 grote vereiste : de lens mag niet te groot/zwaar zijn.
    HEb ooit de 70-200 f/2.8 gehad (canon) en die vond ik op den duur een te zware last.

    HEt enige dat ik vind zijn dan de 70-300 zoom lenzen en dan heb je er eentje die duur is
    de nieuwe DO van canon
    en dan wat minder duur
    de 'oude' IS van canon
    en dan de goedkopere
    van canon of Sigma.

    Begon dan eens te kijken naar lenzen ala Sigma 135-400, maar die weegt ook al 1250gram en das te veel.

    Zijn er nog lenzen die tot minstens 300 gaan en niet te zwaar zijn? Merk speelt dan geen rol. (wel voor een canon toestel!) Ook wel genen 'brol'. Ik weet dat de goedkopere niet de beste lenzen zijn maar de sigma bv. wordt toch beschouwd als goede prijs/kwaliteit. Dus laten we zeggen 'niet slechter dan de Sigma' .
    Mag ook een vaste brandpunt zijn maar blijkbaar zijn die ook niet erg licht...
    Groetjes,
    Arvid


    Reis- en fotowebsite

  • #2
    Re: 'lichte' 300mm?

    Eigenlijk geef jezelf al aan wat je zoekt
    De Sigma 70-300/4-5,6 AF APO Macro Super II samen met de Tamron 70-300/4-5,6 AF LD zijn volgens mij de lenzen die jij zoekt.
    'Licht' in gewicht en prijs. De Sigma is +/- 50 euro duurder dan de tamron maar is dan ook optisch beter dan deze laatste. Beide lenzen zijn hoedanook zeker hun geld waard. De canon 75-300 (met of zonder IS) zou ik zeker niet nemen namens veel te soft over heel het bereik, zelfs een paar stops dicht geknepen.
    De Sigma 135-400 is optisch (wel trage AF) zeker ook een goede lens voor z'n prijs maar ja wat zwaarder alhoewel deze toch vrij kompact is.
    Rest er nog die canon DO, das inderdaad een dijk van een lens, superlicht, super kompact, zéér scherp, kortom het beste wat er te koop is in zijn gewichtsklasse behalve dan zijn prijs
    Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
    Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

    Comment


    • #3
      Re: 'lichte' 300mm?

      Hier kan je zelf al eens rondkijken, maar het gewicht staat er niet bij:


      De enige die licht en echt goed is, dat zal de 70-300DO wel zijn, maar die staat er nog niet bij.

      Een 100-400L is ongeveer even zwaar als een 70-200 f2,8.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: 'lichte' 300mm?

        De Sigma 100-300 mm F4 EX APO IF (HSM) was ik nog effe vergeten te vermelden, ook een pracht van een lens, F4 over heel het zoomgebied en inwendig zoomen wat betekent dat de lengte van het objectief niet veranderd tijdens het zoomen en scherpstellen. Ook niet te zwaar maar wel +/- 850 euro wat wel een pak duurder is dan de tamron en sigma 70-300's.
        Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
        Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

        Comment


        • #5
          Re: 'lichte' 300mm?

          Oorspronkelijk geplaatst door domibal
          De Sigma 100-300 mm F4 EX APO IF (HSM) was ik nog effe vergeten te vermelden, ook een pracht van een lens, F4 over heel het zoomgebied en inwendig zoomen wat betekent dat de lengte van het objectief niet veranderd tijdens het zoomen en scherpstellen. Ook niet te zwaar maar wel +/- 850 euro wat wel een pak duurder is dan de tamron en sigma 70-300's.
          zou inderdaad interessant kunnen zijn maar weegt zo maar eventjes 1480 gram. Dus valt ook af.

          Bedoeling is voor op reis en aangezien ik graag stap/trek is gewicht wel erg belangrijk, zo'n lens zou ik niet eens meenemen.
          Groetjes,
          Arvid


          Reis- en fotowebsite

          Comment


          • #6
            Re: 'lichte' 300mm?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Hier kan je zelf al eens rondkijken, maar het gewicht staat er niet bij:


            De enige die licht en echt goed is, dat zal de 70-300DO wel zijn, maar die staat er nog niet bij.

            Een 100-400L is ongeveer even zwaar als een 70-200 f2,8.

            hmm hier staat de sigma wel als zeer slecht???
            Groetjes,
            Arvid


            Reis- en fotowebsite

            Comment


            • #7
              Re: 'lichte' 300mm?

              Oorspronkelijk geplaatst door domibal
              Eigenlijk geef jezelf al aan wat je zoekt
              De Sigma 70-300/4-5,6 AF APO Macro Super II samen met de Tamron 70-300/4-5,6 AF LD zijn volgens mij de lenzen die jij zoekt.
              'Licht' in gewicht en prijs. De Sigma is +/- 50 euro duurder dan de tamron maar is dan ook optisch beter dan deze laatste. Beide lenzen zijn hoedanook zeker hun geld waard. De canon 75-300 (met of zonder IS) zou ik zeker niet nemen namens veel te soft over heel het bereik, zelfs een paar stops dicht geknepen.
              De Sigma 135-400 is optisch (wel trage AF) zeker ook een goede lens voor z'n prijs maar ja wat zwaarder alhoewel deze toch vrij kompact is.
              Rest er nog die canon DO, das inderdaad een dijk van een lens, superlicht, super kompact, zéér scherp, kortom het beste wat er te koop is in zijn gewichtsklasse behalve dan zijn prijs


              Mijn voorkeur gaat richting de DO, alleen die prijs, 5 a 6 keer duurder dan de Sigma is geen klein beetje meer. Je hebt natuurlijk IS en betere kwaliteit...
              Groetjes,
              Arvid


              Reis- en fotowebsite

              Comment


              • #8
                Re: 'lichte' 300mm?

                Als het echt op gewicht en kwaliteit aankomt, dan is de 70-300 DO wel de enige die overblijft.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: 'lichte' 300mm?

                  Oorspronkelijk geplaatst door amest
                  Mijn voorkeur gaat richting de DO, alleen die prijs, 5 a 6 keer duurder dan de Sigma is geen klein beetje meer. Je hebt natuurlijk IS en betere kwaliteit...
                  Hoi, ik kom net uit de testfase van de lenzen waarin jij zoekt.
                  Namelijk:
                  canon 75-300IS, sigma 70-300 apo macro II.
                  Beide onvoldoende, zeker als je de canon L als referentie neemt.
                  Geloof me, beide lenzen zijn acceptabel vanaf f8, wat betekend dat je al een pak licht nodig hebt!!
                  Ikzelf ga de 70-200 4.0L dan maar weer kopen, niet te zwaar, en optisch vanaf 4.0 al goed bruikbaar.
                  Oh ja, de sigma 135-400 heb ik ook even gehad, optisch wel een klasse beter dan de 75-300is of 70-300 apoII, maar zo zwaar, dat ik ze weer terzijde gelegd heb. En, beetje backfocus had ze ook. Optisch is deze lens een aanrader voor wie 400mm zoekt, want dan is ze op zen best.

                  Mijn voorkeur gaat dus uit als eerste:
                  Canon L 4.0
                  Canon L 2.8
                  Sigma 70-200 2.8 ex
                  Sigma 135-400 (bereik is natuurlijk anders)
                  canon 75-300 IS
                  sigma 70-300 apo macro II

                  Groeten
                  Rudy

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'lichte' 300mm?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                    Als het echt op gewicht en kwaliteit aankomt, dan is de 70-300 DO wel de enige die overblijft.
                    Ik denk dat er nog een alternatief heb gevonden... Qua prijsklasse wel niet zover van de 70-300 DO maar toch...

                    Ik heb zelf geen ervaring met deze combinatie, maar je hoort ze wel eens vaker vallen...

                    tov de 70-300 DO IS :
                    + pak "sneller" : 200 f2.8 en 280 f 4.0
                    + superieure beeldkwaliteit op 200 mm
                    + beeldkwaliteit op 280 mm f5.6 waarschijnlijk ook beter dan de 70-300 DO IS
                    + goedkoper
                    - geen zoom over héél het bereik
                    - geen beeldstabilisatie

                    Je zou ook nog voor de 70-200 f4 + 1.4 extender kunnen gaan, dan heb je wel een zoomfunctie, lens is niet langer sneller, en heb geen flauw idee wat de extender met de beeldkwaliteit op 280 mm gaat doen...

                    sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'lichte' 300mm?

                      Ik kan niet veel toevoegen dan wat hier reeds gezegd is.

                      Maar als gebruiker van de Do toch nog 2 andere zaken die belangrijk kunnen zijn.
                      Die IS van de DO is spectaculair. Het is de laatste IS versie van canon en echt heel goed. De IS van de 28-135 is in vgl gewoon minderwaardig. Je mag echt uitgaan van een winst van 3 stops en dat is al veel maar vaak als je er moeite voor doet haal je nog meer winst.

                      Ook de AF is heel goed en vooral snel. Je ziet in alles dat ze een van de nieuwste lenzen van canon is.

                      Minder goed is dat het toch een lens is die redelijk veel licht vraagt want je zit al snel op F5.6 wijd open en IS kan niet altijd een oplossing bieden denk maar aan actie indoor of zoiets. Het is vooral de toch hoge prijs die mij dit doet zeggen want de meeste andere lenzen in dit bereik doen niet beter.

                      Als je zoals ik belang hecht aan gewicht en grote(dit is haar sterkste punt) en dat liefst gecombineerd ziet met IS en een meer dan behoorlijke optische kwaliteit is deze lens onklopbaar. Voor wat ik wil is er geen andere lens in dit bereik of zelfs met minder bereik die ook maar in de buurt komt van deze lens.Maar goedkoop is ze zeker niet ik blijf het een dure lens vinden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'lichte' 300mm?

                        Indien je kwaliteit en lichtgewicht wenst te kombineren kan ik je de EF 300mm F4 L USM zeer sterk aanbevelen. Het is wel een prime lens en daardoor minder flexibel inzetbaar, maar Ohoo zo scherp. Indien je is wenst te testen wat een 300 mm prime doet op je Canon ben je welkom bij mij thuis voor enkele testopnames.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'lichte' 300mm?

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          Ik denk dat er nog een alternatief heb gevonden... Qua prijsklasse wel niet zover van de 70-300 DO maar toch...

                          Ik heb zelf geen ervaring met deze combinatie, maar je hoort ze wel eens vaker vallen...

                          tov de 70-300 DO IS :
                          + pak "sneller" : 200 f2.8 en 280 f 4.0
                          + superieure beeldkwaliteit op 200 mm
                          + beeldkwaliteit op 280 mm f5.6 waarschijnlijk ook beter dan de 70-300 DO IS
                          + goedkoper
                          - geen zoom over héél het bereik
                          - geen beeldstabilisatie

                          Je zou ook nog voor de 70-200 f4 + 1.4 extender kunnen gaan, dan heb je wel een zoomfunctie, lens is niet langer sneller, en heb geen flauw idee wat de extender met de beeldkwaliteit op 280 mm gaat doen...

                          sugar
                          HEb ik ook half aan zitten denken , ook in combo met de 70-200 f4.0.

                          Zou ik de 200 f/2.8 nemen dan neem ik wel de 2.0 extender en niet de 1.4. Het is iets meer kwaliteitsverlies maar nog steeds zeer goede combo.

                          Moet nog eens kijken hoe groot dat lensje is
                          Groetjes,
                          Arvid


                          Reis- en fotowebsite

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'lichte' 300mm?

                            Wel amest die 200 f2.8 heb ik ook want dat was mijn alternatief alvorens de DO beschikbaar was. Ik gebruik hem wel met 1.4 convertor.

                            Qua scherpte zoals hier reeds gezegd is een prime stukken beter dan een zoom het maakt niet uit welke zoom. En deze lens is dan ook superscherp. en toch nog een lichte package. Iets groter dan de DO maar het valt nog mee. Ik ben uiterst tevreden van deze lens maar uiteindelijk gebruik ik hem maar sporadisch meer. Voor de meeste omstandigheden is de DO veel handiger om bij te hebben en optisch kan ie wel niet mee (zoals elke zoom) maar dat stoort mij niet vermits de kwaliteit van de DO meetal meer dan voldoende is. Ik twijfel nog steeds of ik hem nu weg zou doen of niet. Het is optisch mijn beste lens zonder twijfel. En ik heb hem af en toe nog nodig voor de F2.8. En mijn 500D en EF25 maken het nog een goede macrolens ook en daar heb ik toch geen zoom nodig. Maar anderzijds omwille van het gebruiksvriendelijker zijn van de DO gebruik ik hem eigenlijk te weinig. ALs ik redelijk was deed ik hem weg maar anderzijds heb ik het wel moeilijk om hem weg te doen want ik vrees dat ik hem nog ga missen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'lichte' 300mm?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                              Indien je kwaliteit en lichtgewicht wenst te kombineren kan ik je de EF 300mm F4 L USM zeer sterk aanbevelen. Het is wel een prime lens en daardoor minder flexibel inzetbaar, maar Ohoo zo scherp. Indien je is wenst te testen wat een 300 mm prime doet op je Canon ben je welkom bij mij thuis voor enkele testopnames.
                              zooo klein is ze ook weer niet met bijna 1,2 kilo en ze is me ook te opvallend 'wit'.

                              Ik heb een aantal combo's eens naast elkaar gezet met tussen haakjes dikte en lengte
                              70-300 DO IS ... 720gr (82x100) (wel langer indien op 300mm) (1174 euro)
                              200+2.0 extender 1030 gr (83x194) (1000 of 865 euro met kenko)
                              70-200+1.4 extender 1020 gr (76x199) (1020 of 845 euro met kenko)
                              300 f4 IS 1190gr (90x221) (1240 euro)

                              prijzen zijn van NY-Camera in Duitsland.
                              de combinaties met extender : gewicht en lengte opgeteld!
                              Voor extender zou ik niet die van canon nemen (heb ze zelfs ooit beiden gehad )
                              Er is nog eentje die altijd zeer goede commentaar kreeg, welk merk was dat nu weer?
                              Groetjes,
                              Arvid


                              Reis- en fotowebsite

                              Comment

                              Working...
                              X