Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom of vast brandpunt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom of vast brandpunt?

    Ik ben zowat bezig met vogels te fotograferen en ik wil me een nieuwe lens kopen. Die mocht niet te duur zijn, dus stond mijn besluit vast: een Sigma 135-400. Nu zegt me iemand dat bij zoomlens "bollen" ontstaan op de foto's bij tegenlicht en dat ik beter een lens zou kopen met een vast brandpunt, maar dan heb je het voordeel van in-en uitzoomen niet meer. Wat moet ik nu doen? Iemand toevallig een tip?

  • #2
    Re: Zoom of vast brandpunt?

    Die "bollen", of lichtreflecties op de lenselementen kan je gedeeltelijk vermijden door een zonnekap te monteren (= meestal standaard bijgeleverd bij Sigma-lenzen).
    Volgens mij heb je met een vaste lens ook hetzelfde probleem.

    Maar een lens met een vaste brandpuntsafstand is altijd scherper dan een zoomlens. En dat is de voornaamste reden waarom er soms voor een vaste lens gekozen wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Zoom of vast brandpunt?

      Die "bollen" krijg je, als ik me niet vergis, vooral bij een spiegel-telelens



      bij dit soort lenzen spiegelt het beeld op de achterkant van de lens (zijde tegen de body) het beeld terug naar het midden (plastic ronde op de frontlens= duidelijk zichtbaar op de linkerkant, foto). Doordat de achterzijde-spiegel rond is projecteert ie ook het licht in het rond. Dit maakt niet veel uit voor het gefocuste deel (omdat dit scherp is) maar wel voor de wazige achtergrond. Hierdoor krijg je in de onscherpe achtergrond allemaal kringen.(zie 2de foto, spiegellens en gewone lens)


      Of je dit erg vindt is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Zeker weten!
      Last edited by Galdie; 15 november 2004, 18:54.

      Comment


      • #4
        Re: Zoom of vast brandpunt?

        Tweede nadeel van deze spiegellenzen:vast diafragma.f8 of zoiets.
        Voordeel wel goedkoper en lichter dan een klassieke lens.
        Nu eerder zeldzaam geworden.Vroeger meer gebruikt.Je moet van het achtergrond effect houden,maar het verveelt snel.

        Comment


        • #5
          Re: Zoom of vast brandpunt?

          Goedkoop wel ja, ik heb ergens gezien dat deze Sigma 600mm f8.0 voor iets meer dan 300 dollar van eigenaar verandert!

          Comment


          • #6
            Re: Zoom of vast brandpunt?

            Als je echt serieus vogels wilt gaan fotograferen zul je uiteindelijk naar een behoorlijke prime telelens overgaan. Dit levert top kwaliteit, maar dat betaal je helaas ook. Voor vogels zul je de lens die je nu wil kopen toch hoofdzakelijk op 400 mm gebruiken, dus dat je bij een prime flexibiliteit mist zal meevallen. Het is een afweging die je voor jezelf moet maken, gebruikersgemak of kwaliteit. Ik heb net mijn 75-300 IS van Canon verkocht en een 300 f4 L IS USM aangeschaft. Het is een behoorlijke smak met geld, maar zoals ik al eerder zei: perfecte kwaliteit.
            Nog even een tip, als je echte lange brandpuntsafstanden gaat gebruiken is een goed stevig statief een must.

            Comment


            • #7
              Re: Zoom of vast brandpunt?

              Je hoeft geen vaste lans te kopen om goede resultaten te verkrijgen.
              Echter over het algemeen zijn de vaste lenzen optisch beter, maar zeker niet altijd. Zelf heb ik een Sigma 50-500 die zeer goede en scherpe foto's afleverd.
              Een bewijs dat zoomlenzen zeker goede resultaten leveren.
              De bolletjes waar je het over hebt kunnen "flares" zijn of zoals al eerder beschreven door het gebruik van een spiegelobjectief.
              Ik heb nog geen spiegelobjectief gezien waar spectaculaire resultaten mee geleverd zijn.

              Comment

              Working...
              X