Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CF kaarten en RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CF kaarten en RAW

    Heb de laatste tijd regelmatig problemen met CF kaartjes en dit bij verschillende merken.
    Het is me echter opgevallen dat de moeilijkheden pas echt begonnen zijn sedert ik mijn modellenshoots doe in RAW formaat .
    Vorige maand had ik als ik me niet vergis 3 kaartjes die problemen gaven terwijl ik oo na de shoot van gisteren een ULTRA kaartje heb moeten leeghalen via Photorescue programma .Tijdens de shoot had ik na zo "n 30 opnames een errormelding gekregen.
    Ik heb toen uitgeschakeld en terug aan waarna alles weer normaal leek .
    Bij het bekijken in verkenner stonden er echter alleen maar vierkantjes in die map.
    Mijn indruk is dat de 10D nogal last heeft met het wegschrijven van die grote RAW files , zeker als het redelijk snel gaat (bij vlot model)
    Vraag me af of er nog mensen zijn met gelijkaardige ervaringen ??

  • #2
    Re: CF kaarten en RAW

    Sinds ik Toshiba Professional en Ridata gebruik, heb ik geen enkele corrupte file meer gehad. Dat zijn er ondertussen ruim 12.000 zonder errors - jpeg zowel als (ruim driekwart) raw. Zou het aan je kaartje(s) kunnen liggen?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: CF kaarten en RAW

      Heb sandisk & sandisk ultraII. Nog nooit problemen gehad door de camera, wel door verkeerde manipulatie kaartlezer, maar nog te redden.
      Heb de sandisks (2*96Mb en 1*512Mb) ook op mijn coolpix gebruikt gehad en de Ultra II (2*512mb) op de D70.
      Op de coolpix wee ik niet meer hoeveel foto's op de d70 net de 7000 gepasseerd.

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: CF kaarten en RAW

        Ik had hetzelfde voor met 2 Transcend kaartjes, gewoon opgestuurd en nieuwe gekregen van PIN. Met de nieuwe geen problemen meer gehad.

        Comment


        • #5
          Re: CF kaarten en RAW

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
          Sinds ik Toshiba Professional en Ridata gebruik, heb ik geen enkele corrupte file meer gehad. Dat zijn er ondertussen ruim 12.000 zonder errors - jpeg zowel als (ruim driekwart) raw. Zou het aan je kaartje(s) kunnen liggen?
          Gebruik een stuk of 6 kaarten waaronder 2 Sandisk ULTRA en een Lexar , de anderen zijn geloof ik gewone Sandisks .
          Met de Lexar tot dusver geen problemen maar die heb ik nog maar kort.

          Comment


          • #6
            Re: CF kaarten en RAW

            Ik fotografeer altijd in RAW, met Sandisk Ultra II, en heb nog nooit problemen gehad. Ik herformatteer wel iedere keer mijn kaartje in de camera, en gebruik niet de "wissen" mogelijkheid.

            Comment


            • #7
              Re: CF kaarten en RAW

              Dat is toch een standaard regeltje dacht ik of niet? Altijd de camera het formateer-werk laten doen...en niet door de pc! Wis je toch de foto's via de pc wegens sneller of zo, dan nog, moet je je geheugenkaartje op de camera formateren! Zeker weten!

              Comment


              • #8
                Re: CF kaarten en RAW

                werk steeds met sandisk ultra II en nooit problemen gehad (burst)
                Alle gegevens worden steeds van de sandisk verwijderd door windows XP en heb nog nooit geherformateerd
                Last edited by Guest9; 15 november 2004, 19:23.

                Comment


                • #9
                  Re: CF kaarten en RAW

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                  Ik fotografeer altijd in RAW, met Sandisk Ultra II, en heb nog nooit problemen gehad. Ik herformatteer wel iedere keer mijn kaartje in de camera, en gebruik niet de "wissen" mogelijkheid.
                  Formateer de kaartjes 4 of 5 maal in de camera telkens eer ik ze opnieuw gebruik maar toch....

                  Comment


                  • #10
                    Re: CF kaarten en RAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door awacs457
                    Formateer de kaartjes 4 of 5 maal in de camera telkens eer ik ze opnieuw gebruik maar toch....
                    een keer is genoeg zene....'t doet telkens 't zelfde
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: CF kaarten en RAW

                      Hallo,

                      Kan je misschien even zeggen welke melding (foutcode) je op de display kreeg van die 10D ?
                      MVG, Peter Kleynen
                      Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
                      http://www.kleynen.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: CF kaarten en RAW

                        Met mijn Ridata kaarten zowel van 512 mb als van 2 GB heb ik nooit problemen gehad. Ni in de D60 en ok ni in de Mark II ik ben wel pas in RAW gaan werken met de Mark II de D60 heeft altijd in JPEG gewerkt.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: CF kaarten en RAW

                          1) Indien je een nieuwe kaart krijgt, of een kaart van iemand anders (dus op een ander fototoestel) dan doe je er steeds het best aan om dat kaartje te formateren.
                          2) Het heeft helemaal GEEN zin dit verschillende keren na elkaa te doen.
                          3) Bij een correct, goed gefomateerd kaartje volstaat het dat je een delete uitvoert. Let wel, met een delete bedoel ik wel degelijk een effectieve wis. Veelal bestaat het wissen van een bestand (foto) door het plaatsen van de tilde (~) in de plaats van het eerste karakter in een bestandsnaam. Bedoeling hiervan is dat vele OS'en daar rekening mee houden en zolang er plaats genoeg is op het opslagmedium, de nieuwere data op een andere plaats zetten dan daar waar dat "gedelete " bestand naartoe wijst. Dit is de reden waarom we kunnen recoveren, terughalen. Je moet dat maar eens proberen via de explorer. Vraag dan wel dat hij alle mogelijke types bestanden weergeeft. Hooguit kan ook dat bestand (de naam) in een soort trashcan geplaatst zijn.
                          Dus, bij wissen komt het er wel beter op neer dat de bestandsnaam effectief wordt verwijderd en niet hernoemt met een tilde (~). Het schijfje moet dan niet geformateerd. In de andere gevallen ook niet, maar dan is het soms moelijker in geval van fouten het originele, corrupte beeld te hervormen.
                          PS. Het terughalen van een gedelete bestand, kan enkel in geval van niet-herformatering en dan nog ..., bestaat erin om de tilde (~) van de bestandsnaam ter vervangen door een normaal erkend, correct karakter. Niet min, niet meer. Herstellen van een corrupt bestand is echter andere koek.
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 19 november 2004, 09:29.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: CF kaarten en RAW

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                            Dat is toch een standaard regeltje dacht ik of niet? Altijd de camera het formateer-werk laten doen...en niet door de pc! Wis je toch de foto's via de pc wegens sneller of zo, dan nog, moet je je geheugenkaartje op de camera formateren! Zeker weten!
                            Dat hangt af van de groote van je CF card dacht ik. Voor CF cards vanaf 2 GB kan een 32-FAT formattering je kaart véél sneller maken (op voorwaarde dat je camera dat kan lezen). Sommige camera's formatteren per definitie op FAT-16 (bvb 20D, kan F-32 lezen maar formatteert FAT 16)


                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment

                            Working...
                            X