Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

    Vandaag wat gespeeld met de nieuwe camera - dochter had net een nieuwe donkerkleurige "pelsen" jas van oma gekregen. Natuurlijk huppelde zij daar een half uur lang meer rond in onze living.

    Ondertussen tracht pa fotokes te maken.

    Het was een jas in "pels"-structuur, maar zeer diep donker paars.

    Daar het binnen te donker was om eventuele beweging te bevriezen, flash gemonteerd en spot-metering op de camera gekozen.
    Na ff proberen, gaf WB op zon de beste resultaten.

    Daar er in sommige foto's nogalwat overbelichte spots zaten, koos ik voor
    multi-spot-metering , dus verschillende keren de spot-metering-point op verschillende plaatsen gericht en de flash-exposure-lock ingedrukt ( kort flitsje) om daarna de foto te maken.

    Goed resultaat, maar ik vraag me toch iets af over die multi-exposure.

    Kan je telkens het resultaat van een druk op de FEL-knop in je zoeker zien ???
    Volgens de manual wel, maar ik merk niets ???
    Als ik de manual goed lees zou er bij elke druk op de FEL-knop een ledje moeten branden. (flash overexposure/underexposure)

    Er zijn maximaal 8 metingen mogelijk.
    Last edited by Alfa Centauri; 14 november 2004, 11:04.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

    Zo'n moeilijke vraag ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

      Ik heb geen 1DmkII

      Toch denk ik dat je steeds zult moeten compenseren in de belichting, die donkerpaarse jas zal altijd voor overbelichting zorgen.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
        Ik heb geen 1DmkII

        Toch denk ik dat je steeds zult moeten compenseren in de belichting, die donkerpaarse jas zal altijd voor overbelichting zorgen.
        Ja dat weet ik, maar het gaat me vooral om het gebruik van de camera.
        De manual lijkt andere dingen te vertellen dan ik in de zoeker zie ???

        PS: Hombre, ik ben de camera nog volop aan het "leren", dus jij zal nu wellicht veel betere foto's met je 10D maken dan ik met mijn MK II.
        Het is de fotograaf die de quality bepaald, niet het toestel. Met deze nieuwe cam besef ik dat weer al te goed.
        Maar...ik leer snel bij hoor !



        Ik loop er niet graag mee te koop, maar voor een vraag zoals deze ben ik dus wel op andere 1D MKII - eigenaars aangewezen...
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

          Binnen kort zal ik ook de 1D mark II. Hebben en zal dus ook veel moeten bijleren.
          Marc kan je met de 1D mark II nog volautomatisch foto's trekken wanneer je een off day hebt? Of moet je altijd alles zelf in stellen.

          Comment


          • #6
            Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

            De Mark II heeft geen A-modus, maar daar ben je toch niets mee - kan je NIKS instellen.
            Het is geen point-and-shoot hé !

            Wel een P-modus, een Av-modus, een Tv-modus een M-modus en een BULB-stand.

            P-modus is goed om ff uit te proberen, maar al snel ga je over op M-modus of Av/TV.
            Last edited by Alfa Centauri; 14 november 2004, 16:33.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

              Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
              Ja dat weet ik, maar het gaat me vooral om het gebruik van de camera.
              De manual lijkt andere dingen te vertellen dan ik in de zoeker zie ???

              Ik loop er niet graag mee te koop, maar voor een vraag zoals deze ben ik dus wel op andere 1D MKII - eigenaars aangewezen...
              Het brengt je misschien niet veel bij, maar op mijn T90 werkt het zoals je beschrijft. 8 spotmetingen mogelijk, zonder flits. Met flits: Een 'pre-flits' bij FEL geeft een tweede aanduiding in het display. Je kan nu zowel flitsbelichting én -hoe moet ik het noemen- de basisbelichting onafhankelijk van elkaar verschuiven. Bijvoorbeeld: achtergrond een stopje onderbelichten, flits twee derde stop overbelichten.
              Bij elke keer dat je spotmeting opnieuw doet: nieuwe pre-flits en weer twee aanduidingen in display.
              Dus: volgens mij (wat betreft T90): enkel 8 spotmetingen zonder flits.
              Benieuwd of dat in de 1DMII veranderd is. De T90 is tenslotte al een tiental jaar oud.
              Overigens wacht ik vol ongeduld tot er een toestel met multi-spotmeting uitkomt dat een beetje betaalbaar wordt.
              En om helemaal correct te zijn, dit heeft, denk ik, niks met multi-exposure te maken.
              Canon Eos 30D - 24-105L f:4

              Comment


              • #8
                Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

                Oke bedankt voor de uitleg.

                Ik gebriuk meestal de stand TV en de M stand. Op men 300d en ook de vaste sportstand om reeks opnames te kunnen maken in AL servo mode. Ma bij de 1D mark II kan het waarschijnlijk overal AL servo gebruiken. Toch zeker in de standen TV, en M.

                Comment


                • #9
                  Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

                  Oorspronkelijk geplaatst door m@xi
                  Het brengt je misschien niet veel bij, maar op mijn T90 werkt het zoals je beschrijft. 8 spotmetingen mogelijk, zonder flits. Met flits: Een 'pre-flits' bij FEL geeft een tweede aanduiding in het display. Je kan nu zowel flitsbelichting én -hoe moet ik het noemen- de basisbelichting onafhankelijk van elkaar verschuiven. Bijvoorbeeld: achtergrond een stopje onderbelichten, flits twee derde stop overbelichten.
                  Bij elke keer dat je spotmeting opnieuw doet: nieuwe pre-flits en weer twee aanduidingen in display.
                  Dus: volgens mij (wat betreft T90): enkel 8 spotmetingen zonder flits.
                  Benieuwd of dat in de 1DMII veranderd is. De T90 is tenslotte al een tiental jaar oud.
                  Overigens wacht ik vol ongeduld tot er een toestel met multi-spotmeting uitkomt dat een beetje betaalbaar wordt.
                  En om helemaal correct te zijn, dit heeft, denk ik, niks met multi-exposure te maken.
                  Thx, m@xi,

                  It seems to be dat de MK II identiek werkt.

                  Waarschijnlijk heb ik de manual verkeerd begrepen. Vond het ook al zo raar dat je 8 keer spotmeting met de flits kon doen... ( maar ja, voor die prijs verwacht je heel veel natuurlijk )

                  Allez, ik begin mijn MKII beetje bij beetje te leren kennen.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Multi-spot metering met flash exposure lock op 1D MKII

                    Toch nog adepten van de analogen,en dan nog een T90.Ik heb er nog 3 liggen.Prachtige toestellen,en op dit ogenblik blijkbaar wat spotmeting,multiple,TTL etc,door de meeste toestellen nog niet geevenaard.

                    Comment

                    Working...
                    X