Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera in de koude

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera in de koude

    Gezien de winter in aantocht is hier mijn vraag;

    Kan het kwaad een camera een hele dag rond te dragen in die koude winterse temperaturen of zijn die daar perfect tegen bestand?
    Kan dit kwaliteitsverlies geven op de fotos ofnie?

    tis misschien een domme vraag maar kben toch liever zeker dus...

    alvast bedankt

    Sam
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

  • #2
    Re: Camera in de koude

    Misschien als ge in uw handleiding kijkt dat er daar wel de werkingstemperaturen in staan. Ik denk dat als ge daar tussen blijft dat er zeker geen probleem is. Natuurlijk kunt ge wel nog een beetje warmer en kouder gaan dan dat er staat aangegeven want de fabrikanten nemen een zekere marge hè! Zeker weten!

    Comment


    • #3
      Re: Camera in de koude

      Waar je zeker rekening moet mee houden is de condensatie die kan optreden wanneer je camera koud is en je een warme ruimte binnengaat.
      Een plastieken zak kan hier een oplossing bieden.
      Ik denk trouwens niet dat de temperaturen bij ons van die aard zijn dat je camera niet meer zou kunnen werken.
      Begin dit jaar heb ik gefotografeerd bij ongeveer -30°, zelfs dat ging, enkel voor de handjes was dat pijnlijk omdat fotograferen met handschoenen niet echt handig is.
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        Re: Camera in de koude

        Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
        Waar je zeker rekening moet mee houden is de condensatie die kan optreden wanneer je camera koud is en je een warme ruimte binnengaat. Een plastieken zak kan hier een oplossing bieden.
        Dus je stopt de camera in een plastic zak voordat je die ruimte binnengaat? Het idee hierachter is dat ie dan geleidelijker opwarmt? Hoe lang na binnenkomst is het dan veilig om hem uit de zak te halen?
        Gijs
        Canon apparatuur

        http://gijsvo.fotopic.net/

        Comment


        • #5
          Re: Camera in de koude

          Het idee is eerder dat die zak geen of zeer weinig vocht bevat dat kan condenseren, wat van de omgevingslucht niet kan gezegd worden.
          Uithalen kan wanneer hij min of meer opgewarmd is, hoe langs dat exact duurt kan ik niet zeggen, daar hebben meerdere factoren een invloed op zoals de buiten-en binnentemperatuur, en ook het formaat van de camera.
          Mark (300D)

          Comment


          • #6
            Re: Camera in de koude

            Niet alleen de condensvorming (als je terug in een warme ruimte komt) is een probleem. Zorg ook voor een extra akku, die je op een warme plaats (in je broekzak) bewaart, want door de koude zal de spanning van een akku veel sneller zakken dan anders.
            Na het opwarmen van de akku zal die achteraf weer een tijdje werken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Camera in de koude

              merci al allemaal
              lang in de koude lopen kan dus geen kwaad voor de sensor enzo?
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: Camera in de koude

                Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                merci al allemaal
                lang in de koude lopen kan dus geen kwaad voor de sensor enzo?
                De ideale temperatuur voor een sensor is 20°C , dit geld voor alle electronische appartuur. Elke temperatuur daar onder of boven heeft een nadelige invloed, hoe licht die ook is. Doch kan men er vanuit gaan dat de electronica die vandaag gemaakt wordt daar beter tegen bestand is dan die van pakweg 10 jaar terug.

                Dus verzorg je gerief gewoon een beetje deftig, steek hem in een goede beschermzak (die toch meestal lichtjes gevoeierd is).
                Canon 300D
                Canon 18-55mm
                Canon 70-300mm

                Comment


                • #9
                  Re: Camera in de koude

                  Collega van me is in september gaan hiken in de Andes. Hij had zijn 300D meegenomen. Na een paar foto's was zijn camera helemaal dichtgevrozen. Camera deed niks meer, paar milimeter ijs op de lens enz. Hij heeft zijn camera gewoon laten ontdooien en hij deed het gewoon weer.

                  Maar als je je houdt aan de specs die bij je camera horen zou je geen probleem mogen hebben. De meeste oplaadbare batterijen gaan wel iets minder lang mee als ze koud zijn.


                  Kris.
                  My work: VICTORIE.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera in de koude

                    Oorspronkelijk geplaatst door lks712
                    Collega van me is in september gaan hiken in de Andes. Hij had zijn 300D meegenomen. Na een paar foto's was zijn camera helemaal dichtgevrozen. Camera deed niks meer, paar milimeter ijs op de lens enz. Hij heeft zijn camera gewoon laten ontdooien en hij deed het gewoon weer.

                    Maar als je je houdt aan de specs die bij je camera horen zou je geen probleem mogen hebben. De meeste oplaadbare batterijen gaan wel iets minder lang mee als ze koud zijn.


                    Kris.
                    Als er na een paar fotokes een paar mm ijs op de lens zit, dan zal het daar wel geen -5° geweest zijn maar eerder zo'n -50° om dat zo rap te hebben.
                    Als je een kennis heb die een diepvries depot heeft(±-40°) dan kun je daar eens gaan testen.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera in de koude

                      Ik ben zo vorige winter een keer nachtfoto's gaan maken, er was pas sneeuw gevallen, en de temperatuur was -6°C. Gelukkig had ik een tweede akku op zak, want na ongeveer 20 foto's (met een sluitertijd van zo'n 30 seconden) weigerde de camera al. Met een warme akku (uit mijn zak) kon ik weer een tijdje voort. En nadat die weer opgewarmd was, kon ik ze terug gebruiken.
                      Ik denk dat Lithium-ion akku's niet veel stroom leveren als het erg koud is .

                      (En voor een lange sluitertijd is er ook meer stroom nodig natuurlijk.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera in de koude

                        het belangrijkste omop te letten blijken dus de batterijen te zijn en niet zozeer de sensor e.d.
                        goe dannek da weet nu

                        merci allemaal
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                        Comment

                        Working...
                        X