Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geen oplaadbare batterijen in flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geen oplaadbare batterijen in flits

    ik ben vandaag eens gaan kijken naar oplaadbare batterijen om in mijne toekomstige sb 600 te steken. nu zegt die verkoper da ge da nooit moogt doen. " is zeer slecht voor de flits meneer. ge moet ter gewone insteken. het maat het natuurlijk wel wa duurder ma uw flits gaat langer meegaan. leest uw boekske maar eens van uw flits". een boekske heb ik nog niet dus ik kan het niet lezen . maar is dit echt zo? mag je geen oplaadbarebatterijen in een flits steken. ik moet er wel bijzeggen die mens had alle soorten oplaadbare batterijen en opladers van GP dus da wil dan toch wel iets zeggen hé. hij had ze mij perfect kunne verkopen.

    gebruiken jullie dan gewone batterijen?

  • #2
    Re: geen oplaadbare batterijen in flits

    Dat is een bewijs dat verkopers enkel verkopers zijn.
    Mijne EX 550 werkt al vier jaar met oplaadbare Ni-MH cellen van 1600 en van 2000 mAh en daar zijn nog nooit problemen van voortgekomen.

    Trouwens in de handleiding van Canon staat vermeld dat NiCad cellen te gebruiken zijn, nicad's kunne en grotere stroom leveren maar met Ni-Mh gaat het voor mij ook, misschien dat de interval tussen de flitsen wat langer is ?
    Maar dat hangt ook af van de gevraagde energie voor de gebruikte flits.
    ETTL zal steeds het minst belastend zijn terwijl de Manuele modus op vol vermogen het meest vraagt van de cellen.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: geen oplaadbare batterijen in flits

      Ik heb ne Sigma EF-500 Super en de handleiding zegt me dat ze enkel mangaan batterijen afraden. Niet omdat het slecht is maar omdat ze te snel leeg zijn. Dus alkalines of Ni-Cd of bij voorkeur Ni-Mh.
      Van de Nikon's kan ik niet spreken maar ik denk niet dat dat een probleem is.


      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: geen oplaadbare batterijen in flits

        pffff. ik gebruik ook herlaadbare batterijen in mijn flits hoor. Ni-MH van 2200mAh

        Toen ik ervoor naar de winkel ging, vroeg die mens mij zelfs of ik meer een doorsnee fotograaf was, of een meer een "paparazzi". Die laatste kunnen nl best nog wat zwaardere batterijen nemen zei hij (3000 Mah ofzo) om langer toe te komen. Voor mijn gebruik was 2000 MAh echter ruim voldoende zei hij, en ik heb inderdaad ook nooit problemen gehad. Heb ondertussen nog wel een setje bijgekocht maar kom.

        Voor die verkoper zal het misschien op termijn beter uitkomen als gij elke week nieuwe batterijen komt kopen, terwijl hij u slechts 1 maal herlaadbare gaat kunnen verkopen.

        In het boekje van mijn flitser staat trouwens letterlijk:
        "Stroombron: 4x AA alkaline of 4 oplaadbare Ni-Cd of Ni-MH batterijen"
        &
        "Oplaadtijd: Circa 6 sec. met alkaline batterijen; Circa 4 sec. met oplaadbare batterijen"

        Ik heb de test gedaan, en met de oplaadbare batterijen kan ik inderdaad merkbaar sneller flitsen als met gewone batterijen!

        Persoonlijke mening: ga voor oplaadbare batterijen, maar koop ze ergens anders. Waar een verkoper niet enkel aan zijn eigen zaak denkt maar ook aan wat goed is voor zijn klanten
        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

        Comment


        • #5
          Re: geen oplaadbare batterijen in flits

          Heb gisteren de sigma ef 500 dg st gekocht bij Otto
          Ik steek er setjes oplaadbare batterijen in die recent in den Aldi in aanbieding stonden...heb die flitser al getest en da werkt dus voortreffelijk hé
          Bovendien staat in de sigma manual dat oplaadbare batterijen geschikt zijn
          Doe da verkoperke de groeten en vertel hem dat hij beter kranten gaat verkopen
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

          Comment


          • #6
            Re: geen oplaadbare batterijen in flits

            ben ondertussen nekeer naar de fnak geweest.

            in de fnak zeiden ze da het geen kwaad kon ma da ge 1/3 minder fotos kont nemen me die batterijen. ze verkopen daar gp snelladers (1 uur) + nen kabel voor de auto + 4 baterijen van 2300 voor 69.95 euro ik zou dan nog 4 pillen bijkopen 20 euro en dan zou ik zeker goed moeten zitten hé.

            mocht er iemand zijn met een sb 600 of sb 800 zou die brave ziel dan eens in zijn handleiding willen kijken of oplaadbare batterijen mogen?
            of nog beter weet er iemand nen site waar die handleiding opstaan mag in Engels zijn.

            Comment


            • #7
              Re: geen oplaadbare batterijen in flits

              Altijd al oplaadbare batterijen gebruikt voor mijn SB800. Zowel GPkes als Aldikes en tot nog toe nog nie ontploft.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                Een flitser trekt zo'n grote piekstroom bij het laden (van de hoogspanningscondensator) dat een gewone batterij daar zelfs niet goed tegen kan. Een oplaadbare akku kan veel beter tegen die hoge stroomsterktes, en daarom zal de flitser ook sneller terug geladen zijn (omdat de inwendige weerstand van een akku veel kleiner is).
                Het is wel mogelijk dat er meer flitsen uit een gewone batterij gehaald kunnen worden, maar op het einde zal het dan ook wel heel lang duren voor je weer kan flitsen.
                En dan moet je weer veel geld uitgeven aan nieuwe batterijen .
                In mijn Sigma-flitser gebruik ik alleen oplaadbare batterijen .

                Dit is duidelijk weer een voorbeeld van een verkoper die zijn materiaal niet kent .
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                  Ik werk al jaren alleen met oplaadbare batterijen, SB26 - 28 en 800.
                  In het boekje worden ze trouwens aanbevolen, je kan de handleiding (Engels) gratis downloaden bij Nikon.
                  35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                    Zelf gebruik ik het beste van beide werelden

                    Als mijn flash daar dagen ligt te 'niksen' dan steken er gewone alkaline batterijen in, kwestie van altijd paraat te zijn. Bij een grote 'shoot' op een feestje of zo gaan de oplaadbare er in
                    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                      Het officiële antwoord op de site van Nikon België:


                      De Nikon Speedlights SB-800, SB-600, SB-80DX, SB-28DX, SB-28, SB-27, SB-26, SB-25, SB-24 en SB-22s zijn ontworpen voor gebruik met vier AA-type penlight-batterijen van 1,5V of minder. Deze batterijen zijn in allerlei soorten verkrijgbaar. Nikon beveelt de volgende aan:

                      (1) Alkaline-mangaan (1,5V)
                      (2) Lithium (1,5V)
                      (3) NiCd (oplaadbaar, 1,2V)
                      (4) Ni-MH (nikkel-metaalhydride; oplaadbaar, 1,2V)


                      Extra krachtige mangaanbatterijen worden afgeraden voor gebruik met Nikon flitsers. De oplaadtijd van de flitser en het totaal aantal flitsen hangen af van het gebruikte type batterij. Gewoonlijk leveren batterijen met een langere oplaadtijd een hoger aantal flitsen vanwege de eigenschappen van het type batterij.

                      In volgorde van oplaadtijd:
                      - Ni-MH (nikkel-metaalhydride)
                      - NiCd (oplaadbaar, 1,2V)
                      - Alkaline-mangaan
                      - Lithium


                      In volgorde van aantal flitsen:
                      - Lithium
                      - Alkaline-mangaan
                      - NiCd (oplaadbaar, 1,2V)
                      - Ni-MH (nikkel-metaalhydride)


                      De SB-50DX en SB-30 gebruiken beide drie lithiumbatterijen (CR123A of DL123A), de SB-50DX gebruikt er twee, terwijl de SB-30 één batterij gebruikt. Andere soorten batterijen mogen niet worden gebruikt met de SB-50DX of SB-30.

                      Als u batterijen gebruikt die niet worden vermeld in de handleiding van de flitser, kan uw garantie komen te vervallen, aangezien deze batterijen kunnen ontploffen, bijtende vloeistoffen kunnen lekken of vlam kunnen vatten.

                      Afhankelijk van de eigenschappen van de batterij wordt de beveiliging geactiveerd zodra de batterij te heet wordt, waardoor de stroomtoevoer wordt onderbroken. Dit gebeurt vaak wanneer de flitser wordt gebruikt voor herhaaldelijk flitsen. De batterij levert weer stroom zodra de normale temperatuur is hersteld.

                      Aangezien een flitser veel batterij-energie verbruikt, werken oplaadbare batterijen mogelijk niet meer vóór de door de producent vermelde gebruiksduur is verstreken of het maximumaantal ladingen/ontladingen is bereikt.

                      Belangrijk: Wanneer u batterijen vervangt, vervang ze dan alle vier tegelijk. Gebruik geen batterijen van verschillenden typen of merken naast elkaar en gebruik geen oude en nieuwe batterijen tegelijk. Wanneer u batterijen plaatst, dient u de flitser uit te schakelen. U mag de polariteit van de batterijen nooit omkeren.


                      De batterijspanning neemt af naarmate de temperatuur daalt. De spanning neemt ook geleidelijk af wanneer batterijen gedurende lange tijd niet worden gebruikt. Na intensief gebruik dient u de batterijen kort te laten rusten, zodat de lading weer wordt hersteld. Als u merkt dat de oplaadtijd van de flitser langer wordt, controleer dan de batterijspanning en vervang de batterijen zo nodig door nieuwe.

                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                        ik gebruik ook altijd GP's in mijn 550X en 14MR , nooit geen probleem , volgens mij pure verkoopspraatjes
                        http://www.dullaert.net

                        Comment


                        • #13
                          Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                          Het officiële antwoord op de site van Nikon België:
                          Heb net even in de handleiding van mijn deze morgen geleverde SB-800 gekeken en daar staat ongeveer hetzelfde.

                          seppuku.

                          Comment


                          • #14
                            Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                            waar zijn sommige verkopers dan toch mee bezig.???

                            die mens had dus vandaag 90 euro aan mij kunnen verdienen hé. denken die apen nu echt da de moderne klant zich eerst nie informeerd? da ge gewoon nen winkel binnen gaat zonder er ook maar iets van af te weten. denken die da nu echt??????

                            hoe langer hoe meer zie ik onbekwame mensen en nie alleen in de fotografie.

                            hoe is het mogelijk. ik begrijp da er veel zelfstandigen naar de zak gaan hoor. das nu al de derde fotograaf in gent die zo flopt.

                            maja bon bij deze da weten we dan ook weeral. ze zijn nie te vertrouwen die mannen.

                            heeft er iemand nen url van een handleiding van de sb 600?

                            Comment


                            • #15
                              Re: geen oplaadbare batterijen in flits

                              Oorspronkelijk geplaatst door immage
                              waar zijn sommige verkopers dan toch mee bezig.???

                              die mens had dus vandaag 90 euro aan mij kunnen verdienen hé. denken die apen nu echt da de moderne klant zich eerst nie informeerd? da ge gewoon nen winkel binnen gaat zonder er ook maar iets van af te weten. denken die da nu echt??????

                              hoe langer hoe meer zie ik onbekwame mensen en nie alleen in de fotografie.

                              hoe is het mogelijk. ik begrijp da er veel zelfstandigen naar de zak gaan hoor. das nu al de derde fotograaf in gent die zo flopt.

                              maja bon bij deze da weten we dan ook weeral. ze zijn nie te vertrouwen die mannen.

                              heeft er iemand nen url van een handleiding van de sb 600?
                              Zie op deze site (Ken Rockwell), uitleg over de sb600 (en ook SB800) plus link voor de handleiding SB600.

                              Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                              Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                              Comment

                              Working...
                              X