Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door de bomen .....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Door de bomen .....

    Hallo iedereen
    Kent U dat gevoel ? Ok dit is het daar ga ik voor , en dan eventjes later, of ...zou ik toch niet beter dat doen .Wel ik weet het niet meer , hopelijk kan iemand mij helpen .Het toestel staat vast , een D70 , de lens is een ander paar mouwen (voor mij althans) .De kitlens zou een goede keus zijn volgens vele gebruikers .Dus de 18-70 f3,5-4,5 , nu zou ik daar een tamron 90 AF SP f2.8 DI willen bijkopen om ook macro's te kunnen maken .Maar nu komt mijn dilemma , zijn dit in feite niet ongeveer dezelfde lenzen ????? 18-70 ----90 , de ene gaat op in de andere zou ik zeggen of is dit niet het geval ??????? Kan men met de tamron niet dezelfde foto's maken als met de kitlens ???? de macro's niet meegeteld dan .( landschap en portret ).Ik zie door de bomen het .....niet meer.
    En ja hoor ben langs zoeken gegaan en reviews opgezocht , doch ik geraak er niet wijzer van .
    Dank bij voorbaat .

    wingske

  • #2
    Re: Door de bomen .....

    Dit zijn 2 totaal verschillende lenzen.

    De kitlens is een zoom van breedhoed tot matig standaard.
    Ze geeft een beeld zoals een 27mm tot een 105mm lens in 35mm analogie. Ze is ook middel snel (F3.5 - 4.5) en heeft geen makro functie(close scherpstellen)

    De tamron is geen zoom maar een snelle (matige)telelens. (135mm in 35mm analogie). Je zal er bv in de huiskamer niets me kunnen doen, tenzij vastleggen hoe een familielid in zijn neus aan het peuteren is . Door het feit dat het een tele is en geen zoom zul je bij de kadrering je "body" moeten verplaatsen, terwijl je bij een zoom gewoon het ringetje naar links of rechts moet draaien, hetgene wel iets gemakkelijker is, vooral als je op een statief zit.


    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Door de bomen .....

      hummm, tamron 90 is gewoon een heel andere lens met een heel andere functie dan de kitlens.

      die tamron is een macrolens met een vast brandpunt om dingen in macro te fotograferen mits voldoende afstand te nemen gaat ge die ook als portretlens kunnen gebruiken. ma zijn functie is macro.

      de kitlens is een zoomlens. met een bereik van 18 -70 mm

      gewoon 2 kompleet verschillende lenzen met verschillende functies.
      als macro u interesseerd dan moet ge zo een macrolens wel hebben.
      ma om het bereik van uw kitlens te verlengen koopt ge u beter iets zoals 70-200mm of 80-400mm.

      ik hoop da ge er iets mee zijt.

      PS. welkom in de D70 club

      Comment


      • #4
        Re: Door de bomen .....

        kijk eens in het novembernummer van REPONSES PHOTO : er staat een special in over alle lenzen voor de D70. Ik denk dat je daar alle antwoorden wel vindt.

        groetjes

        erwin


        Comment


        • #5
          Re: Door de bomen .....

          Bedankt voor de hulp , het bos is weer te zien .

          wingske

          Comment


          • #6
            Re: Door de bomen .....

            Oorspronkelijk geplaatst door wingske
            Bedankt voor de hulp , het bos is weer te zien .

            wingske
            Een macro lens is altijd gecompenseerd om zelfs op zeer korte afstand nog altijd te kunnen scherpstellen. Een nadeel van de meeste lenzen is dat ze ietjes softer worden op oneindig (maar lang niet allemaal).

            De 18-70 lens is een gans ander paar mouwen, maar dat is hier al uitgelegd. Ook de beelhoeken zijn verschillende. Bij die 90 mm zal de beeldhoek kleiner zijn dan met kitlens op 18 mm. Als je lijnen zou trekken van de linkerkant van je beeld tot op het brandpunt, en hetzelfde langs de rechterkant, dan is de beeldhoek de hoek die tussen die 2 lijnen gevormd wordt.
            Die hoek varieert ook tussen lenzen onderling, en wordt algemeen kleiner naarmate de brandpuntsafstand groter wordt. Zo heb je bvb een 10,5 mm Sigma objectief die een hoek van ongeveer 180° geeft.

            Comment

            Working...
            X