Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Error met sigma lens?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Error met sigma lens?!

    ik ben in het bezit van een canon eos D30 plus een sigma 135-400mm lens.
    eerst had ik de beschikking over een tamron 70-300 maar zodra ik een ander diafragma koos (b.v. 8.0) dan gaf die een error 84.
    dus kocht ik de sigma lens, maar die begon v,avond ook al met de error 84.
    heb het eens opgezocht en er stond dat het had te maken met het diafragma dat die dan niet meej wil werken.
    maar weet iemand wat hier aan kan gedaan worden want het is behoorlijk storend.
    bij de tamron was uit en weer aan voldoende maar nu bij de sigma lens moet ik de hele battrij er uit en er weer in doen zodat die weer aan gaat!
    Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

  • #2
    Re: Error met sigma lens?!

    falerossi,

    Je moet er voor zorgen dat het diafragma van je lens op het kleinste staat(grootste getal). Dikwijls staat er een lock knop bij. De regeling van het diafragma moet je zelf niet via de ring doen maar de camera doet dit zelf intern.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Error met sigma lens?!

      als ik de camera op "M" zet dan kan ik alles zelf instellen de sluiter als zowel het diafragma.
      ik had v,avond de insteklling 30sec F32 (niet dat je dan een foto maakt)
      maar toen bleef het diafragma hangen en maakte een tikkent geluid.
      erg vreemd allemaal.
      en neej een volle batterij er in helpt ook niet dat heb ik geprobeerd
      Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

      Comment


      • #4
        Re: Error met sigma lens?!

        Oorspronkelijk geplaatst door falerossi
        ik had v,avond de insteklling 30sec F32 (niet dat je dan een foto maakt)
        maar toen bleef het diafragma hangen en maakte een tikkent geluid.
        erg vreemd allemaal.
        en neej een volle batterij er in helpt ook niet dat heb ik geprobeerd
        Toch moet je het wel in die hoek zoeken denk ik. Tenminste, ik neem aan dat al wel je contactjes schoongemaakt hebt enzo? Ook de contactpunten van de accu's (en waar die tegenaan zitten)?

        Die Sigma lenzen gebruiken vaak wat meer energie dan hun Canon broertjes en de D30 heeft toch al geen overschot aan power. Op f/32 moet het diafragma dan ook nog eens van het ene uiterste naar het andere... en weer terug. Dat wil wel eens te veel van het goede zijn, vooral in koude omgeving. Toevallig buiten aan de gang? Lange sluitertijden zijn dan helemaal funest voor je energieplaatje (het spiegel-mechanisme vreet stroom en wellicht slurpt het diafragma ook energie als'ie de boel zo ver dicht moet knijpen).

        Is het overigens een nieuw objectief of is'ie al wat ouder? Bij hagelnieuwe spullen gaat het vaak allemaal nog wat zwaar; ik neem aan (speculatie) dat de diafragmering dan ook nog relatief zwaar loopt.

        Comment


        • #5
          Re: Error met sigma lens?!

          waarschijnlijk heb je een ietwat oudere sigmalens die moet gerechipt worden bij sigma voor digitale toestellen (kost een kleine 100 euro)

          maar opgelet : niet alle oudere lenzen kunnen gerechipt worden
          (heb een sigma 180mm macro die niet meer kan gerechipt worden)

          mark

          Comment


          • #6
            Re: Error met sigma lens?!

            Oorspronkelijk geplaatst door markymark
            waarschijnlijk heb je een ietwat oudere sigmalens die moet gerechipt worden bij sigma voor digitale toestellen (kost een kleine 100 euro)
            Rechippen is alleen noodzakelijk als de communicatie tussen body en objectief niet lekker loopt - dat resulteert dan in een Err99 en dat is een heel ander geval dan wat hier beschreven is.

            Comment


            • #7
              Re: Error met sigma lens?!

              Oorspronkelijk geplaatst door falerossi
              ik ben in het bezit van een canon eos D30 plus een sigma 135-400mm lens.
              eerst had ik de beschikking over een tamron 70-300 maar zodra ik een ander diafragma koos (b.v. 8.0) dan gaf die een error 84.
              dus kocht ik de sigma lens, maar die begon v,avond ook al met de error 84.
              heb het eens opgezocht en er stond dat het had te maken met het diafragma dat die dan niet meej wil werken.
              maar weet iemand wat hier aan kan gedaan worden want het is behoorlijk storend.
              bij de tamron was uit en weer aan voldoende maar nu bij de sigma lens moet ik de hele battrij er uit en er weer in doen zodat die weer aan gaat!
              Oudere lenzen , zeker gedateerde, zoals de sigma 135-400 zijn te traag voor de nieuwere bodys. Als je de lens wide open gebruikt, en het gaat goed, maar problemen krijgt bij gebruik van kleinere diafragmas, zal het de communicatie tussen body en lens zijn. Meestal resulteerd dit in err99, maar in jou geval kan het ook zijn dat de lens te traag is. Lens op oudere analoge body eens testen.
              Kan ook zijn dat de lens de geest aan het geven is. das natuurlijk dikke pech.

              Comment


              • #8
                Re: Error met sigma lens?!

                @joost : mijn sigma macro 180mm 5.6 werkt zoals in hierboven beschreven geval enkel op een diafragmaopening, had deze naar sigma gestuurd en bepaaldemodellen zoals deze macro zijn niet meer te rechippen voor digitale bodies

                mark

                Comment


                • #9
                  Re: Error met sigma lens?!

                  ik heb ook nog een canon eos 500N
                  maar daar werkt die wel gewoon op.
                  als ik de lens b.v. op de d30 gebruik blijft soms het diafragma dicht zitten en doet de camera ook raar kan misschien ook met de batterij te maken hebben ja.
                  maar als ik de lens er dan af haal blijft het diafragma dicht sluit ik hem op de 500n aan springt die weer open erg vreemd allemaal
                  Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Error met sigma lens?!

                    Last edited by falerossi; 5 februari 2005, 12:25.
                    Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Error met sigma lens?!

                      opgelost
                      Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Error met sigma lens?!

                        Hoe? Of spontaan verdwenen na voorgaande inspanningen? Grt.
                        Mvg,
                        Eric
                        Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

                        Comment

                        Working...
                        X