Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lensbescherming ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lensbescherming ?

    Wanneer ik enkel als doel heb mijn lensglas te beschermen, welke filter koop ik dan best om er vooraan op te schroeven?

    Is dat een skylight of een uv-filter?
    Kan iemand mij ook zeggen wat deze 2 filters doen?

    Ik wil deze beschermng op een lens zetten (Sigma 18-125) die voor 90% van de tijd op mijn 300 D zal zitten.

    Dank bij voorbaat voor de info !!!!
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

  • #2
    Re: Welke lensbescherming ?

    Ik heb er gewoon een uv-filter van cokin opzitn.
    een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

    Comment


    • #3
      Re: Welke lensbescherming ?

      of nen uv filter van B&W

      rond de 50 euro

      Comment


      • #4
        Re: Welke lensbescherming ?

        Hallo Eddy,

        Zoals je in deze categorie kan vinden onder FAQ:

        Meest gebruikte
        => UV-filter : Houdt het UV-licht tegen, heeft geen of onmerkbaar effect op de foto, wordt meestal gebruikt ter bescherming van de lens (krassen, stof, water op het frontelement), mag ook op de lens blijven zitten.
        => Skylight-filter : heeft hetzelfde effect als de UV-filter maar geeft je wel iets warmere kleuren, wordt veelal gebruikt op wide-angle lenzen, mag ook op de lens blijven zitten.
        =>Polarisatie filter : houdt het licht tegen vanuit een bepaalde richting, wordt gebruikt om een blauwere hemel te verkrijgen, reflecties uit water en andere spiegelende oppervlakken te houden enz..., je verliest wel lichtsterkte.
        => grijs-filter : wordt gebruikt om een bepaalde hoeveelheid licht tegen te houden, om bv bij veel licht langere sluitertijden te kunnen bekomen en/of grote diafragmaopeningen te kunnen gebruiken bij veel licht. Deze filters kunnen ook gradueel zijn, dwz dat een bepaald opp van de filter meer licht zal tegenhouden, wordt gebruikt om een groter dynamisch bereik te verkrijgen op de foto.
        Last edited by kreefie; 11 november 2004, 19:02.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lensbescherming ?

          Je kan er ook de zonnekap opzetten, dat beschermt ook en heeft geen (of enkel een positieve) invloed op het beeld.
          Canon EOS 5D

          Comment

          Working...
          X