Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 50-500 voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 50-500 voor natuurfotografie

    hallo


    ik wil mij graag een sigma 50-500 aanschaffen en deze combineren met een 2X convertor kan iemand mij vertellen of dit voldoende zal zijn om mooie natuurfoto's te kunnen maken en vogels toch enigsinds van enige afstand goed in beeld te krijgen ?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

    Hallo Jeroen,

    Ik heb de Sigma 50-500mm + 2x convertorcombinatie.
    De 50-500 zonder een convertor is prima van kwaliteit maar met de convertor is het een ander paar mouwen ...
    Er is heel wat nabewerking nodig om foto's van aanvaardbare kwaliteit te krijgen.
    Met convertor werkt de autofocus ook niet ...
    Neem daarbij dan nog het gewicht van het hele combo en de manuele scherpstelling, en dan weet je dat je problemen kan krijgen ...
    Ik gebruik de combinatie enkel als het niet anders kan ...

    Hier een voorbeeldalbumpje van de 50-500 + 2xTC:
    50-500 + 2x TC

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

      Hi Jeroen,

      Ik heb sinds afgelopen vrijdag de 50-500 en ben zondag daarmee op stap geweest. Ik ben aangenaam verrast door de capaciteiten en kwaliteit van deze lens. Met een 2x converter vermoedt ik dat je zeker niet zonder statief op stap zult kunnen. (veel meer zoom en manuele focus)

      Klein album: Sigma 50-500

      Niet kijken naar compositie enz. Dit is gewoon een albummetje om te laten zien wat de mogelijkheden van deze lens zijn. (Boven de foto staat steeds op hoeveel mm. die genomen is) Van de meeste 'motieven' zit er wel één op 50 en één op 500 mm. in het album. Alle foto's zijn zonder statief genomen.
      Peter
      2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
      gspep.smugmug.com & steendorp.info

      Comment


      • #4
        Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

        hallo


        al bedankt voor jullie reacties zien er goed uit de foto nu heb ik eindelijk een gedacht hoe het verschil is als je een foto neemt op 50 of op 500 wat bedoel je met bijwerking van de foto's is het dan echt niet te doen op een statief , want bij mij is het de bedoeling van vogels en zoogdieren te observeren en er foto's van te nemen en zoals jullie we zullen weten komen vogels en zoogdieren niet altijd even dicht bij de lens dus dan is een 2x convertor in combinatie met de sigma 50-500 wel handig denk ik


        alvast bedankt

        Comment


        • #5
          Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

          Als je een statief gebruikt en je kan je ergens op een vaste plaats zetten om vogels en dieren te observeren, dan denk ik wel dat je met de 2x converter prachtige foto's kan maken. Ik weet echter niet welke invloed die converter op de kwaliteit van de foto's heeft. Misschien dat anderen je daar meer over kunnen zeggen. Het enige nadeel waar ik aan denk is dat je de autofocus kwijt bent.
          Peter
          2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
          gspep.smugmug.com & steendorp.info

          Comment


          • #6
            Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

            Hallo,

            Met de 2xTC vermindert de beeldkwaliteit dus ...
            Je moet echt contrast, saturatie en levels optrekken om "goede" foto's te verkrijgen.
            Maar aan de voorbeelden te zien is het dus te doen.
            En vanop statief moet het dus ook te doen zijn.

            Jaja

            Oorspronkelijk geplaatst door GSPeP
            Als je een statief gebruikt en je kan je ergens op een vaste plaats zetten om vogels en dieren te observeren, dan denk ik wel dat je met de 2x converter prachtige foto's kan maken. Ik weet echter niet welke invloed die converter op de kwaliteit van de foto's heeft. Misschien dat anderen je daar meer over kunnen zeggen. Het enige nadeel waar ik aan denk is dat je de autofocus kwijt bent.
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

              Halklo Jeroen,

              Vraag ook eens aan BD-member steward met het oog op vogels trekken (op statief en met TC) De man met ervaring op dat gebied.

              Zou je toch aanraden om niet een 2xTC te gebruiken, 1.4x TC volstaat in veel gevallen met behoud van behoorlijke kwaliteit.

              mvg,
              Z900
              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

              Comment


              • #8
                Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                @ Z900 of Jaja : Met een 2x TC werkt de autofocus niet meer... met een 1,4x nog wel ?

                www.dedycker.be

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door GSPeP
                  Hi Jeroen,

                  Ik heb sinds afgelopen vrijdag de 50-500 en ben zondag daarmee op stap geweest. Ik ben aangenaam verrast door de capaciteiten en kwaliteit van deze lens. Met een 2x converter vermoedt ik dat je zeker niet zonder statief op stap zult kunnen. (veel meer zoom en manuele focus)

                  Klein album: Sigma 50-500

                  Niet kijken naar compositie enz. Dit is gewoon een albummetje om te laten zien wat de mogelijkheden van deze lens zijn. (Boven de foto staat steeds op hoeveel mm. die genomen is) Van de meeste 'motieven' zit er wel één op 50 en één op 500 mm. in het album. Alle foto's zijn zonder statief genomen.
                  Amaai dan heb je wel een vaste hand hoor. Afkomstig van Steendorp ?

                  Ik zou er eigenlijk niet overtwijfelen de bigma is een zeer goede lens qua kwaliteit, zoombereik, en scherpte, prijs. Als ik foto's zie van de een bigma verschiet ik keer op keer van de resultaten. IK heb ze zelf niet maar ik heb ze al eens vast gehad je krijgt een redelijk bereik hoor en als je dan nog met een crop factor van je camera werkt heb je een 800 mm lens als ik niet mis zit.( het zal er rond draaien). Gewoon kopen die lens is een hele aanwinst aan je lenzen gamma.

                  Groeten, Jonas

                  Of wel moet je eens kijken naar de nieuwe 800 mm lens die kost wel wat meer maar ik " denk" dat de kwaliteit bij die van de bigma moet liggen, die zal immers wat kosten maar je resultaten zullen toch wat belovender zijn. Met de een cropfactor van 1.5 krijg je 1200 mm in analoge fotografie. Mss heeft iemand deze lens al een geprobeert?
                  Last edited by Xentro; 10 november 2004, 12:35. Reden: 800mm
                  Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                  Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                    Enrique,

                    Bij mij 99% niet, soms even op 50mm (kenko pro300 1.4x), maar heb vernomen dat anderen wel autofocus hebben.

                    Je kunt wel AF bekomen door enkele contacten af te plakken in de convertor.

                    mvg,
                    Z900
                    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
                      Amaai dan heb je wel een vaste hand hoor. Afkomstig van Steendorp ?
                      Inderdaad, van Steendorp.

                      Ik ben ook zelf aangenaam verrast van het resultaat op 500 mm. Daarom ben ik over deze lens ook zo enthousiast. Ik had nooit gedacht dat ik zulke scherpe foto's zou kunnen nemen zonder statief. (Misschien zijn ze met statief nog scherper?)

                      Ik vermoed wel dat het gewicht van de hele combinatie (300D, batterijgreep en lens) een rol speelt. Daardoor ligt alles wat zwaarder in de hand. En op het juiste moment de adem inhouden helpt ook
                      Last edited by GSPeP; 10 november 2004, 13:20.
                      Peter
                      2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
                      gspep.smugmug.com & steendorp.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                        Ik gebruik de 50 - 500 veel in kombinatie met de 1.4 extender en de kwaliteit is na bewerken doenbaar. (ik droom soms van een 500 mm prime met extender en nog werkende snelle af )
                        De 2 x extender heb ik nooit uitgetest maar vrees ervoor.
                        Groetjes,

                        Rudi Petitjean

                        NATURE GALLERY

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door GSPeP
                          Inderdaad, van Steendorp.

                          Ik ben ook zelf aangenaam verrast van het resultaat op 500 mm. Daarom ben ik over deze lens ook zo enthousiast. Ik had nooit gedacht dat ik zulke scherpe foto's zou kunnen nemen zonder statief. (Misschien zijn ze met statief nog scherper?)
                          Ze zijn inderdaad redelijk scherp zo uit de hand genomen en zullen waarschijnlijk op statief nog scherper zijn, al heb je het jezelf wel niet makkelijk gemaakt want ik zie in de exif dat je gewerkt hebt op iso 100.
                          Zo zie ik dat de foto's op 500mm genomen zijn met een sluitertijd van 1/250s en vol open, maar dus toch nog vrij aardig.

                          Maar waarom zet je de iso niet op 400 of zelfs 800 (ruis heb je toch niet) waardoor je als snel de lens een paar stops dicht draait en/of de sluitertijd verkort en op die manier nog scherpere resultaten zal hebben, ja toch?
                          Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                          Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                            nee toch want als je gaat verscherpen (wat meestal nodig is) dan ga je ne hoop ruis krijgen en NI moeten gebruiken
                            Groetjes,

                            Rudi Petitjean

                            NATURE GALLERY

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 50-500 voor natuurfotografie

                              Hier nog een interessante link met een vergelijking van de bigma op 500mm zonder en 250mm met 2xTC en 500mm en 2xTC 1000mm.
                              Met 2xTC op 500MM is het kwaliteitsverlies in scherpte toch wel aanzienlijk.


                              Maar op de vraag of het al dan niet de moeite loont een 2xTC te gebruiken op de bigma............................................. .....
                              Willen we het nog wat gekker maken?
                              Wat te denken van een bigma met 1.4x TC + Sigma 2x TC totaal dus .............jawel 1400mm x 1.6crop ..............2240mm
                              En om het spectakel helemaal kompleet te maken zijn ze nog eens uit de hand genomen ook
                              Hier de link met een beschrijving en foto's van deze flutter techniek zoals deze man het noemt, http://www.pbase.com/liquidstone/flutter

                              Het is natuurlijk maar een knettergekke test waar die dingen allemaal niet voor gemaakt zijn, en waar je in de praktijk waarschijnlijk niets mee bent. Misschien toch soms iemand onder de techneuten van BD om deze tecniek wat nader te verklaren?
                              Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                              Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                              Comment

                              Working...
                              X