Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren op 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren op 10D

    Als ik plaatjes schiet vallen de kleuren me een beetje tegen.

    Op het schermpje van het toestel zelf zijn de kleuren al flets maar op het PC-scherm ook.

    Wat kan ik hier aan doen? Waar kan het aan liggen?

    ps: er staat een sigma 24-70 2.8 op


  • #2
    Re: Kleuren op 10D

    ALs ze flets overkomen zou het kunnen te maken hebben dat je camera op ARGB staat. Indien je software hier geen rekening mee houdt komen de kleuren flets over.

    Zou ook kunnen dat je de standaard instelling als te flets beschouwt. In vgl met de standaard instelling van prosumers of bijv 300D (op standaardinstelling) zuller de kleuren van de 10D zeker minder gesatureerd zijn en zal er ook minder contrast in het beeld zitten. De reden is dat je dan beter de foto's kan bewerken achteraf. Wil je dit niet moet je een setje aanmaken naar jouw smaak waar je de saturatie en/of contrast hoger zet.

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren op 10D

      De oorzaak van de fletse kleuren kan van verschillende factoren afhangen,
      post is een beeld en laat ons is zien wat je zelf flets vindt.
      En of wij dat dat ook flets gaan zien op onze configuratie.

      - Sigma lenzen zijn anders van kleur dan Canon lenzen
      - Is je monitor gecalibreerd ?
      - Adobe rgb is prima in opname maar staat je PS ook in Adobe RGB ?
      - Hoe zijn je instellingen van de camera
      - Hoe staat je witbalans ?

      Ik verwacht van een 10D toch meer dan behoorlijke beelden met voldoende saturatie.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren op 10D

        Zoals de voorgangers al aangaven staat uw toestel waarschijnlijk in AdobeRGB instelling. Als uw software dat niet ondersteunt kunt u die beter op sRGB instellen. Om dit te wijzigen; kies uit het menu de optie "Parameters" en wijzig die in "Standaard".

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren op 10D

          Hier is één van de voorbeeldjes waarop het fletse het duidelijkst te zien is volgens mij...

          De bomenrij op de achtergrond meen ik me toch veel meer goudgeel te herinneren omdat de ochtenzon er mooi opstond.

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren op 10D

            Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
            Hier is één van de voorbeeldjes waarop het fletse het duidelijkst te zien is volgens mij...

            De bomenrij op de achtergrond meen ik me toch veel meer goudgeel te herinneren omdat de ochtenzon er mooi opstond.
            Een beetje PS brent ons dit




            Maar ik geef je gelijk de kleuren zijn flets.
            spijtig zat er op het geposte beeld geen info meer
            en ook geen ingesloten kleurprofiel.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren op 10D

              Nog ff bijvermelden dan dat zowel de 10D als mijn PS op AdobeRGB staan ingesteld...

              Kan ik de staturatie in de 10D omhoog zetten dan? Ik moet mijn handleiding nog eens nakijken denk ik...

              Comment


              • #8
                Re: Kleuren op 10D

                Ja je kan de saturatie omhoogzetten maar niet wanneer je in ARGB staat. Misschien eenvoudiger om naar SRGB te gaan en dan te zien. Zoveel verschil tussen argb en srgb is er nu ook niet.En als je daar serieus mee wil zijn begin je beter in RAW te werken volgens mij.

                Comment


                • #9
                  Re: Kleuren op 10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                  Nog ff bijvermelden dan dat zowel de 10D als mijn PS op AdobeRGB staan ingesteld...

                  Kan ik de staturatie in de 10D omhoog zetten dan? Ik moet mijn handleiding nog eens nakijken denk ik...
                  De saturatie van 10D kan niet gewijzigd worden voor Adobe RGB.

                  Een monitor kan enkel RGB kleuren tonen. Daarom lijken de kleuren te zwak.

                  PS moet wel een conversie kunnen maken van Adobe RGB naar RGB.

                  Wat is uw reden om Adobe RGB te gebruiken ?

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleuren op 10D

                    De leraar in de PS cursus had dit aanbevolen omdat dan de kleuren beter tot uiting kwamen volgens hem...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleuren op 10D

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                      De leraar in de PS cursus had dit aanbevolen omdat dan de kleuren beter tot uiting kwamen volgens hem...


                      De vraag is wat je met die kleuren wil gaan doen.

                      Om fotos altijd op een monitor te bekijken is RGB voldoende.

                      Om fotos te laten afdrukken is RGB eveneens voldoende.

                      Alleen voor toepassingen zoals drukwerk is Adobe RGB eventueel zinvol.

                      Zelf heb ik geen kleurenprobleem omdat er enkel RAW files uit mijn 10D en mijn 20D komen.
                      En geconverteerd met C1 levert dit prachtige (RGB) kleuren op.

                      Jan.

                      C1 info op http://www.phaseone.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleuren op 10D

                        ik bekijk mijn foto's hoofdzakelijk op de PC maar als er echt een goeie tussenzit (volgens mijn eigen smaak) dan laat ik die wel afdrukken.

                        wat kan ik dan best aanvangen met de kleursettings?

                        Comment

                        Working...
                        X