Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen reinigen

    Hoi ,

    Na jaren met een reflex rond te lopen vraag krijg ik plots af. (Doe ik het goed?) Wat is nu de beste manier op lenzen of vooral filters te reinigen? Hoe doen jullie het bij een lichte of meer vervuilde toestand?

    groeten ,

    wim.
    Last edited by silver shadow; 9 november 2004, 11:02.
    Nikon

  • #2
    Re: Lenzen reinigen

    Normaal gezien eerst het harde stof afblazen met een blaasbalgje. Dan met een doekje die geen stofjes afgeeft schoonvegen (zonder nat te maken) ik heb een grijsdoekje van hama. Maar moet zeggen dat er toch nog stoffjes op liggen. Die blaas ik er dan terug af.

    Dan nog eens een vraagje aan de kenners. Mag je met de Eclipse vloeistof (sensor swaps vloeistof) en de bijgeleverde doekjes u lens mee reinigen.
    Dit zou ik dringend eens moeten doen. Omdat ik eens mijn lens gereinigd heb met een brillendoekje nu heb ik een paarse schijn op de lens.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen reinigen

      Mijn filters worden allemaal gereinigd met adem en microvezeldoekjes. Eventuele zichtbare deeltjes wel eerst wegblazen met een blaaspeer want je wil geen krasjes natuurlijk.

      Aan het glas van de lens kom ik niet, tenzij het nodig zou zijn. En dan doe ik het op dezelfde manier: zachtjes beademen tot er een lichte waas op zit en dan afvegen met een microvezeldoekje.

      Eclipse kan volgens mij geen kwaad, maar het droogt eigenlijk te snel om op die manier te reinigen. Wel opletten als je Eclipse rechtstreeks op de lens zou doen, want ik denk niet dat je lens het graag heeft als de vloeistof langs de randjes zou lopen. Het zou me niet verbazen als het spul waarmee het glas is vastgezet niet tegen bepaalde samenstellingen bestand is.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen reinigen

        Ik zal eens met Eclipse proberen de paarse strepen weg te krijgen.

        Comment

        Working...
        X